Gå til innhold

Shoppe i London

¤Linda¤

Anbefalte innlegg

Jeg skal mest trolig til London i høstferien.Har store planer om å kjøpe meg en burberry trench coat som jeg drømmer om ca annenhver natt :fnise:

Hvordan fungerer det meg momsen? Jeg tror den koster ca 6000 kr (650£) Kan en da trekke fra noen grunker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må si fra at du vil shoppe duty free når du skal betale for varen, da får du med en ekstra lang tax-free "kvittering" som du må fylle ut for å få tilbake momsen.

Kassereren stempler og fyller ut på vegne av butikken, du må fylle ut navn, adresse, avreisedato og noen andre greier før hjemreisen.

Når du skal hjem må du ta med varen du skal ha igjen moms for samt kvittering/tax-free kvitteringen til et refund office på flyplassen for stempel på tax free kvitteringen.

Du blir sannsynligvis bedt om å vise varen slik at du bør gjøre dette før du sjekker inn bagasjen eller ha varen i håndbagasjen.

Du kan velge om du vil ha igjen momsen i kontanter eller få disse overført til konto, du belastes ekstra gebyr for å få igjen kontanter, mens overføring til konto tar mye lenger tid.

Du kan få igjen moms for varekjøp over 30£ (som oftest høyere i de dyrere merkebutikkene), men da butikken belaster deg gebyr per handel, lønner det seg kun ved større kjøp (med mindre du gidder alt styret for 10-20 kr).

Mer info her: http://www.globalrefund.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Megana! :)

Hva kom Mulberry veska di på? (hvis jeg forstod det riktig,at du kjøpte den i London)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veska mi kostet opprinnelig 650£ (mai i fjor),mener å huske jeg fikk igjen 70£ etter gebyr etc var betalt.

På det tidspunktet var veska billigere enn nå (nå koster tilsvarende 695£), men momsen var midlertidig satt ned til 15% pga økonomikrisa.

Om du skal ha den klassiske skinnvarianten koster den 595£ per idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å muligens beregn ekstra tid på flyplassen.. Vi var i London nå i sommer og tenkte vi skulle få refundert momsen på noe vi hadde kjøpt. Køen var milelang! :dåne:

Det endte med at vi orket ikke.

Men mulig det er litt ulikt på høsten, og alt etter hvilken flyplass du drar fra. Vi dro fra Heathrow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...