Gå til innhold

Ordlek - Hvilket ord er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle
Skrevet
Madammen sitt:

Anuitetslån ...

og Bippen sitt

Rotterumpe.... (men jeg trodde det var et verktøy jeg...)

NYTT ORD

S M K M E R K O K A

(LilleBille har vært der :sjarmor: )

annuitetslån er rett, men du glemte ene n en

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rotterumpe er en plante. Nekter ikke på at det kan være et verktøy men det står ikke oppført i de to kryssordleksikonene jeg har, har aldri hørt om det og synes d høres usannsynlig ut.

Rotterumpe er en liten "stikksag" .. ikke at jeg bruker det så mye men...

og en N.. fra eller til.. kan vel ikke bety så alt for mye mellom venner vel.... :sjarmor:

Men hvor var jeg?? - eller hevner dere dere og vil ikke svare på ordene mine... :ler:

Skrevet

rotterumpe, stikksag med spisst, smalt blad

! Hei, planten din er vel en Rotterumpe (Peperomia magnoliaefolia)? Den blir ikke høyere enn 20 cm, har kjøttfulle blader med kraftig mønster. Blomstene ser ut som piperensere og har gitt den navnet Rotterumpe (eller rottehale). Den trives ikke i direkte lys eller mørk skygge, så sett den i en gruppe med andre planter som skygger delvis for den. Vannes hver 10. dag om sommeren og hver 14-18. dag om vinteren - den vil ikke ha særlig lavere temperatur vinterstid enn 15°C, men klarer seg ned til 10°C hvis du vanner sjeldnere. Bruk kalkfritt vann. Bladene råtner hvis den vannes for mye - den lagrer vann i bladene. Gjødsles hver 14. dag om sommeren. Liker fuktig luft ved høye temperaturer, la den stå på fuktig småstein.

Formeres med bladstiklinger om våren. Ta 2-3 cm stiklinger, dypp stenglene i veksthormonpulver, og sett i sandholdig jord. Dekk potten med plast, (f.eks plastpose rundt potten slik at den får et lite mikroklima) og hold temperaturen rundt 18°C til stiklingene har slått rot. Planten blir pjuskete etter noen år, og bør da uansett formeres fra stiklinger. Samme fremgangsmåte brukes til å formere Kroton, men da skal temperaturen være 24°C og luftfuktigheten stor. Bruk toppstiklinger! Hvis du ikke har hatt stiklingene dine under plast + varmt nok, tørker de rett og slett inn (eller råtner). Du bør derfor ta nye stiklinger.

Med vennlig hilsen

Dr. Chlorophyll

Gjest Madam Felle
Skrevet

Rotterumpe er en liten "stikksag" .. ikke at jeg bruker det så mye men...

og en N.. fra eller til.. kan vel ikke bety så alt for mye mellom venner vel.... :sjarmor:

Men hvor var jeg?? - eller hevner dere dere og vil ikke svare på ordene mine... :ler:

det går bra for denne gangen :sjarmor:

Gjest Madam Felle
Skrevet
rotterumpe' date= stikksag med spisst, smalt blad

! Hei, planten din er vel en Rotterumpe (Peperomia magnoliaefolia)? Den blir ikke høyere enn 20 cm, har kjøttfulle blader med kraftig mønster. Blomstene ser ut som piperensere og har gitt den navnet Rotterumpe (eller rottehale). Den trives ikke i direkte lys eller mørk skygge, så sett den i en gruppe med andre planter som skygger delvis for den. Vannes hver 10. dag om sommeren og hver 14-18. dag om vinteren - den vil ikke ha særlig lavere temperatur vinterstid enn 15°C, men klarer seg ned til 10°C hvis du vanner sjeldnere. Bruk kalkfritt vann. Bladene råtner hvis den vannes for mye - den lagrer vann i bladene. Gjødsles hver 14. dag om sommeren. Liker fuktig luft ved høye temperaturer, la den stå på fuktig småstein.

Formeres med bladstiklinger om våren. Ta 2-3 cm stiklinger, dypp stenglene i veksthormonpulver, og sett i sandholdig jord. Dekk potten med plast, (f.eks plastpose rundt potten slik at den får et lite mikroklima) og hold temperaturen rundt 18°C til stiklingene har slått rot. Planten blir pjuskete etter noen år, og bør da uansett formeres fra stiklinger. Samme fremgangsmåte brukes til å formere Kroton, men da skal temperaturen være 24°C og luftfuktigheten stor. Bruk toppstiklinger! Hvis du ikke har hatt stiklingene dine under plast + varmt nok, tørker de rett og slett inn (eller råtner). Du bør derfor ta nye stiklinger.

Med vennlig hilsen

Dr. Chlorophyll

Bra forklaring bippen :hoho:

Skrevet
NYTT ORD

S M K M E R K O K A

(LilleBille har vært der :sjarmor: )

Skrevet

Jeg var der...

I "gamle dager" sto man der...

Skrevet

N R K S O N E Ø R F K

Stikkord= barne tv-figur

Skrevet

Snorkfrøken!

Her er en ny, denne er vanskelig å stryke på!

R N R U V I Ø E P

-siina-

Skrevet

Nytt ord:

N A E V K K M S I A S

Stikkord= hjelpemiddel som alle trenger

Skrevet

Vaskemaskin

F N S R E Ø E R S

(Kveldsvisitt....)

Skrevet

F N S R E Ø E R S

(Kveldsvisitt....)

Skrevet

hmm, ble ikke klokere av det. nå må jeg studre henne litt så kanskje jeg skjønner det

Skrevet

hva har det med henne og gjøre :klø:

nytt ord bippen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...