Gjest Madam Felle Skrevet 30. oktober 2003 #321 Skrevet 30. oktober 2003 Madammen sitt: Anuitetslån ... og Bippen sitt Rotterumpe.... (men jeg trodde det var et verktøy jeg...) NYTT ORD S M K M E R K O K A (LilleBille har vært der ) annuitetslån er rett, men du glemte ene n en
LilleBille Skrevet 30. oktober 2003 #322 Skrevet 30. oktober 2003 Rotterumpe er en plante. Nekter ikke på at det kan være et verktøy men det står ikke oppført i de to kryssordleksikonene jeg har, har aldri hørt om det og synes d høres usannsynlig ut. Rotterumpe er en liten "stikksag" .. ikke at jeg bruker det så mye men... og en N.. fra eller til.. kan vel ikke bety så alt for mye mellom venner vel.... Men hvor var jeg?? - eller hevner dere dere og vil ikke svare på ordene mine...
bippbipp Skrevet 30. oktober 2003 #323 Skrevet 30. oktober 2003 rotterumpe, stikksag med spisst, smalt blad ! Hei, planten din er vel en Rotterumpe (Peperomia magnoliaefolia)? Den blir ikke høyere enn 20 cm, har kjøttfulle blader med kraftig mønster. Blomstene ser ut som piperensere og har gitt den navnet Rotterumpe (eller rottehale). Den trives ikke i direkte lys eller mørk skygge, så sett den i en gruppe med andre planter som skygger delvis for den. Vannes hver 10. dag om sommeren og hver 14-18. dag om vinteren - den vil ikke ha særlig lavere temperatur vinterstid enn 15°C, men klarer seg ned til 10°C hvis du vanner sjeldnere. Bruk kalkfritt vann. Bladene råtner hvis den vannes for mye - den lagrer vann i bladene. Gjødsles hver 14. dag om sommeren. Liker fuktig luft ved høye temperaturer, la den stå på fuktig småstein. Formeres med bladstiklinger om våren. Ta 2-3 cm stiklinger, dypp stenglene i veksthormonpulver, og sett i sandholdig jord. Dekk potten med plast, (f.eks plastpose rundt potten slik at den får et lite mikroklima) og hold temperaturen rundt 18°C til stiklingene har slått rot. Planten blir pjuskete etter noen år, og bør da uansett formeres fra stiklinger. Samme fremgangsmåte brukes til å formere Kroton, men da skal temperaturen være 24°C og luftfuktigheten stor. Bruk toppstiklinger! Hvis du ikke har hatt stiklingene dine under plast + varmt nok, tørker de rett og slett inn (eller råtner). Du bør derfor ta nye stiklinger. Med vennlig hilsen Dr. Chlorophyll
Gjest Madam Felle Skrevet 30. oktober 2003 #324 Skrevet 30. oktober 2003 Rotterumpe er en liten "stikksag" .. ikke at jeg bruker det så mye men... og en N.. fra eller til.. kan vel ikke bety så alt for mye mellom venner vel.... Men hvor var jeg?? - eller hevner dere dere og vil ikke svare på ordene mine... det går bra for denne gangen
Gjest Madam Felle Skrevet 30. oktober 2003 #325 Skrevet 30. oktober 2003 rotterumpe' date= stikksag med spisst, smalt blad ! Hei, planten din er vel en Rotterumpe (Peperomia magnoliaefolia)? Den blir ikke høyere enn 20 cm, har kjøttfulle blader med kraftig mønster. Blomstene ser ut som piperensere og har gitt den navnet Rotterumpe (eller rottehale). Den trives ikke i direkte lys eller mørk skygge, så sett den i en gruppe med andre planter som skygger delvis for den. Vannes hver 10. dag om sommeren og hver 14-18. dag om vinteren - den vil ikke ha særlig lavere temperatur vinterstid enn 15°C, men klarer seg ned til 10°C hvis du vanner sjeldnere. Bruk kalkfritt vann. Bladene råtner hvis den vannes for mye - den lagrer vann i bladene. Gjødsles hver 14. dag om sommeren. Liker fuktig luft ved høye temperaturer, la den stå på fuktig småstein. Formeres med bladstiklinger om våren. Ta 2-3 cm stiklinger, dypp stenglene i veksthormonpulver, og sett i sandholdig jord. Dekk potten med plast, (f.eks plastpose rundt potten slik at den får et lite mikroklima) og hold temperaturen rundt 18°C til stiklingene har slått rot. Planten blir pjuskete etter noen år, og bør da uansett formeres fra stiklinger. Samme fremgangsmåte brukes til å formere Kroton, men da skal temperaturen være 24°C og luftfuktigheten stor. Bruk toppstiklinger! Hvis du ikke har hatt stiklingene dine under plast + varmt nok, tørker de rett og slett inn (eller råtner). Du bør derfor ta nye stiklinger. Med vennlig hilsen Dr. Chlorophyll Bra forklaring bippen
LilleBille Skrevet 30. oktober 2003 #327 Skrevet 30. oktober 2003 NYTT ORD S M K M E R K O K A (LilleBille har vært der ) Men hvor var jeg?? - eller hevner dere dere og vil ikke svare på ordene mine...
bippbipp Skrevet 30. oktober 2003 #328 Skrevet 30. oktober 2003 Snille bille gi meg et stikkord til dah..
LilleBille Skrevet 30. oktober 2003 #329 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg var der... I "gamle dager" sto man der...
bippbipp Skrevet 30. oktober 2003 #331 Skrevet 30. oktober 2003 N R K S O N E Ø R F K Stikkord= barne tv-figur
siina Skrevet 30. oktober 2003 #332 Skrevet 30. oktober 2003 Snorkfrøken! Her er en ny, denne er vanskelig å stryke på! R N R U V I Ø E P -siina-
bippbipp Skrevet 30. oktober 2003 #334 Skrevet 30. oktober 2003 Nytt ord: N A E V K K M S I A S Stikkord= hjelpemiddel som alle trenger
LilleBille Skrevet 30. oktober 2003 #335 Skrevet 30. oktober 2003 Vaskemaskin F N S R E Ø E R S (Kveldsvisitt....)
LilleBille Skrevet 30. oktober 2003 #337 Skrevet 30. oktober 2003 F N S R E Ø E R S (Kveldsvisitt....)
Linemor Skrevet 30. oktober 2003 #338 Skrevet 30. oktober 2003 hmm, ble ikke klokere av det. nå må jeg studre henne litt så kanskje jeg skjønner det
Linemor Skrevet 30. oktober 2003 #340 Skrevet 30. oktober 2003 hva har det med henne og gjøre :klø: nytt ord bippen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå