Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juli 2010 #1 Skrevet 17. juli 2010 Noen som har vært i en lignende situasjon og kan gi råd? Samboeren min driver eget firma, som han er litt stolt av (selvfølgelig). De ansatte er gode venner av ham alle sammen og han føler seg veldig ansvarlig for dem. Problemet er at firmaet i det store og hele går i underskudd. Han tar ut 15.000 i måneden i lønn, og flere måneder i året må han betale husleie, teleforregninger etc for kontoret av pengene han tar ut til seg selv - dvs han kan bare ta ut 6-7 tusen de månedene. I tillegg er han konstant frustrert over klienter som aldri betaler, klienter som ikke svarer telefon eller tilogmed skifter tlf nr / adresse for å unngå regninger, etc. Og når betalingene ikke kommer og han er på etterskudd med betaling til egne ansatte klarer han ikke å sove om natta, har fått magesår nå... Er hos legen flere ganger i måneden med stressrelaterte plager og depresjoner. MEN jeg klarer ikke å få ham til å finne en annen jobb. Hver gang jeg ymter frempå om det er det; "Men XX (ansatt og venn) trenger denne jobben for å betale husleia, om jeg legger ned firmaet får han/hun problemer" (joda, sant nok - men alle de ansatte har vært på utenlandsferie og div konserter i sommer, samboeren min har ikke hatt råd eller tid til ferie på snart ti år) eller "jeg tror virkelig ikke noen vil ansette meg"... Hvordan kan jeg overtale ham til å i det minste SØKE på jobber, og se om han får et godt tilbud? Er det uærlig av meg å registrere ham på jobbsøkingssider uten at han vet det selv? Er så bekymret for helsen hans, i tillegg til at jeg ser alle fremtidsdrømmene hans (eget hus, barn, studere videre) går "rett i søpla" fordi han aldri har tid eller penger til noe som helst...
Illuminati Skrevet 17. juli 2010 #2 Skrevet 17. juli 2010 Huff, trasig at situasjonen er slik. Tror ikke du burde presse han, men sett opp en liste over fordeler og ulemper med å fortsette slik han gjør og gi han selvtillit til å tro at noen vil ansette han. Han høres da ut som en arbeidsom og omtenksom mann, en slik vil vel de fleste ha i sin arbeidsstokk? Driver han ansvarlig selskap eller AS?
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Han er for snill mot kundene sine og de ansatte. Dersom firmaet hans ikke har inkassorutiner så kan han gjøre en stor innsats der. Har firmaet ikke kapasitet til dette så kan det gjøres av et eksternt firma. Du kan jo argumentere, men til syvende og sist så er det han selv som må avgjøre om han skal legge ned firmaet og søke jobb.
Rødtoppen86 Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Be han om å se på luksusfellen, så tenker han kanskje annerledes? Sier ikke at han sløser med pengene og slikt, men at han kan se hva som kan hende hvis man går i underskudd, og ting bare baller på seg.
Rosalie Skrevet 19. juli 2010 #5 Skrevet 19. juli 2010 Høres ikke ut som om det firmaet er liv laga, og å avvikle nå vil vel bare være å begrense skadene. Jeg hadde faktisk satt minimumskrav på hva samboer skulle ha i inntekt, jeg. Om det så betydde at han måtte ta ekstrajobb for å få det til, så måtte han det. Og naturligvis tatt sin del av husarbeidet ved siden av samme hvor mye han måtte jobbe ekstra. Jeg høres sikkert skikkelig kjerring og gold digger ut når jeg sier det, men det er rett og slett for å ha mulighet til å starte en felles fremtid. Som selvstendig næringsdrivende har man i utgangspunktet ustabil og usikker inntekt, og jeg er faktisk ikke interessert i å ende opp med å forsørge en fyr som ikke har råd til å ta ut lønn til å leve av i frykt for å gå konkurs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå