Gå til innhold

Hadde du inblandet deg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du var på et kjøpesenter og du så foreldre som slo barna sine. Hadde du da blandet deg inn? I såfall, hva ville du gjort?

Eller hva om det var foreldre som kjeftet på ungen så mye at man kunne begynne å lure på om foreldren var helt stabil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Alabama
Skrevet

Hvis du var på et kjøpesenter og du så foreldre som slo barna sine. Hadde du da blandet deg inn? I såfall, hva ville du gjort?

Eller hva om det var foreldre som kjeftet på ungen så mye at man kunne begynne å lure på om foreldren var helt stabil?

Absolutt! Når jeg opplever urettferdighet, så blir jeg helt rar i kroppen. Kjenner meg fysisk dårlig. Når jeg ikke sier ifra, så går jeg rundt med dårlig samvittighet lenge etterpå. Når jeg sier ifra (sjeldnere..) så blir det ganske ubehagelig der og da, men føler meg bra seinere.

Om ikke man kan få noe vett inn i skallen på foreldrene, så sender man ihvertfall signaler til barna om at det ikke er greit!!

Skrevet

Jeg var på et kjøpesenter en gang, og sto rett i nærheten av en mor med to nokså viltre smågutter. Hun var rasende på dem, og lovte dem julig når de kom hjem... Jeg husker jeg ble stående helt målløs, uten å greie å si et ord, og jeg har tenkt på disse småguttene så mange ganger i ettertid. Når en mor kan oppføre seg sånn ute blant folk lurer man jo på hvordan ting er når hun er alene med dem...

Dette er mange år siden, og jeg var ikke tøff nok til å si ifra, men i dag hadde jeg definitivt gjort det.

Skrevet

Ja, det ville jeg absolutt gjort - og jeg har gjort det tidligere. Det var en far som regelrett slo sønnen på 7-8 år over munnen på McDonald's en gang. Jeg visste godt hvem denne mannen var og marsjerte bort og sa at jeg kom til å ringe barnevernet og fortelle de nøyaktig hva han drev på med, og at han var et j*vla svin.

Skrevet

Jeg ville også sagt i fra, men helt ærlig... til hvilen nytte?

Tror dere foreldren hadde skjerpet seg, hvis man sa i fra?

Skrevet

Jeg ville også sagt i fra, men helt ærlig... til hvilen nytte?

Tror dere foreldren hadde skjerpet seg, hvis man sa i fra?

Nå var spørsmålet strengt talt om man ville ha gjort noe, ikke hvilken effekt det i teorien ville hatt. Man har en plikt til å reagere.

Skrevet

Jeg møtte på en bestemor som gikk rundt med to små gutter på 6 og 8 år? De var viltre og lekte seg, og han ene ville stå på handlevognen til bestemoren hele tiden. Bestemoren ble så irritert at hun kjørte vognen hardt inn i 6-åringen så han skvatt. Det var akkruatt da jeg gikk forbi og jeg skvatt jeg også, og så sjokkert på bestemoren. Jeg klarte ikke å si noe, men jeg kan ikke skjønne at noen kan bli irritert på barn i utgangspunktet???

Bestemoren prøvde å unngå blikket mitt, tror hun skjønte at hun hadde gått for langt.

Grunnen til at jeg sier Bestemor, er at hun så ut som en dame på 60 år...så gikk ut ifra det.

Skrevet

Jeg ville absolutt innvolvert meg dersom jeg så en person slå et barn. Det er imot loven og all mulig fornuft!

Skrevet (endret)

Nå var spørsmålet strengt talt om man ville ha gjort noe, ikke hvilken effekt det i teorien ville hatt. Man har en plikt til å reagere.

Sier du det du?

Allikevel er det da lov å spørre om det jeg spurte om.

Jeg syns det angår tema og. For jeg skjønner ikke hvilken nytte det hadde hatt. Jeg hadde samtidig forsøkt å få med meg navnet til personen i allefall, så jeg kunne anmeldt dette, eller sagt i fra til BV.

Endret av Frk Snasen
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bedre å ikke si ifra der og da men kontakte BV anonymt om du vet hvem personen er. Dette fordi hvis du sier ifra der og da til foreldren, så kan det gå hardere utover ungene når de kommer hjem igjen, for enkelte foreldre mener da at det er ungens feil at personen sa ifra, at ungen vakte oppsikt og lagde scene og så får ungen ekstra bank på grunn av det også. Har selv opplevd dette som barn så jeg vet hva jeg snakker om.

Skrevet

Jeg møtte på en bestemor som gikk rundt med to små gutter på 6 og 8 år? De var viltre og lekte seg, og han ene ville stå på handlevognen til bestemoren hele tiden. Bestemoren ble så irritert at hun kjørte vognen hardt inn i 6-åringen så han skvatt. Det var akkruatt da jeg gikk forbi og jeg skvatt jeg også, og så sjokkert på bestemoren. Jeg klarte ikke å si noe, men jeg kan ikke skjønne at noen kan bli irritert på barn i utgangspunktet???

Jeg kan godt skjønne at det er mulig å bli irritert på barn, det er bare menneskelig. Derimot gjør ikke det det akseptabelt med vold. Jeg hadde helt klart sagt ifra dersom jeg var vitne til vold. Jeg er usikker på om jeg hadde blandet meg kun ved kjeft. Kommer an på situasjonen og alvorlighetsgraden, tror jeg.

Gjest Jane E
Skrevet

Klart man kan bli irritert, sint og oppgitt over unger! Men vold og ufin kjeftbruk er ikke lov uansett, verken mot barn eller voksne.

Jeg hadde sagt fra, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...