Wildrose Skrevet 17. juli 2010 #1 Skrevet 17. juli 2010 Når man har blitt skilt, så kalles man jo frøken igjen her i Norge..Jeg synes det blir helt feil, fordi jeg forbinner frøken med en person som aldri har vært gift før. Samtidlig er jeg jo ikke fruen til noen lenger heller da.. Hva burde man kalles? Føler vi trenger et nytt ord på dette.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juli 2010 #2 Skrevet 17. juli 2010 Synes man heller burde godt det engelske ordet miss, jeg. Frøken høres så gammelt ut. Ikke er det spesielt søtt heller.
Gjest Mahareth Skrevet 17. juli 2010 #3 Skrevet 17. juli 2010 Jeg trodde man aldri gikk tilbake til å være frøken jeg.
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #4 Skrevet 17. juli 2010 Synes man heller burde godt det engelske ordet miss, jeg. Frøken høres så gammelt ut. Ikke er det spesielt søtt heller. Miss betyr jo frøken på engelsk.
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #5 Skrevet 17. juli 2010 Når man har blitt skilt, så kalles man jo frøken igjen her i Norge..Jeg synes det blir helt feil, fordi jeg forbinner frøken med en person som aldri har vært gift før. Samtidlig er jeg jo ikke fruen til noen lenger heller da.. Hva burde man kalles? Føler vi trenger et nytt ord på dette. Dette har jeg savnet mange ganger også. Jeg kaller meg "fruken" bare på tull. Jeg har til og med fått brev og kort hvor jeg er blitt titulert som "enkefru". Det er lenge siden da riktignok, men dog. Da føler man seg hensatt til middelalderen. Jeg var 36 år da min (ekte-)mann døde. Det tilhører en forlengst avsluttet epoke i mitt liv. Jeg er en helt annen person nå.
Chiyo Skrevet 17. juli 2010 #6 Skrevet 17. juli 2010 Miss betyr jo frøken på engelsk. Jo men frøken høres bare helt superteit ut. Miss er liksom litt søtt.
Furstina Skrevet 17. juli 2010 #7 Skrevet 17. juli 2010 I min värld (och på svenska) kan en kvinna som varit gift - alltså Fru - aldrig gå tillbaka till att bli fröken. Oavsett om maken dött eller om de skilt sig så är hon fortfarande Fru.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2010 #8 Skrevet 17. juli 2010 Man blir aldri frøken igjen når man har vært gift. Så fru er rett tittel, hvis man er opptatt av sånt.
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #9 Skrevet 17. juli 2010 Man blir aldri frøken igjen når man har vært gift. Så fru er rett tittel, hvis man er opptatt av sånt. Oss kvinner skal dette hefte ved så lenge vi lever, om vi er aldri så single nå . Menn blir titulert med "herr", ingen forskjell der på gifte og ugifte .
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2010 #10 Skrevet 17. juli 2010 Oss kvinner skal dette hefte ved så lenge vi lever, om vi er aldri så single nå . Menn blir titulert med "herr", ingen forskjell der på gifte og ugifte . Ja slik er tradisjonen. Du får gå til språktrollene og kreve Frøken død og arkaisk. Frøken - er jo totalt teatralsk egentlig. Og hvor festlig er det egentlig å bli kalt frøken fordi du aldri ble gift når du er 60 år?
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #11 Skrevet 17. juli 2010 Ja slik er tradisjonen. Du får gå til språktrollene og kreve Frøken død og arkaisk. Frøken - er jo totalt teatralsk egentlig. Og hvor festlig er det egentlig å bli kalt frøken fordi du aldri ble gift når du er 60 år? Du sier noe. Man kan bli mistenkt for å være en gjengrodd jomfru . Men alvorlig talt, sivilstandstitler kunne vært overflødig, synes jeg.
Gjest Airi Chikako Skrevet 17. juli 2010 #12 Skrevet 17. juli 2010 Det er jo ikke vanlig å omtale folk som verken som "fru" eller "frøken" her, så jeg kan ikke se at det har særlig stor betydning...
Gjest Airi Chikako Skrevet 17. juli 2010 #13 Skrevet 17. juli 2010 Ellers så synes jeg "frøken" er ganske søtt egentlig^^
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2010 #14 Skrevet 17. juli 2010 Eks fru Forretningsfører Larsen er da en meget bedre tittel enn Frøken Hansen. Da forutsatt at tidligere frøken Hansen var gift med Forretningsfører Larsen. En trenger ikke importere ord for å gi kvinner deres korrekte tittel.
makkapakka Skrevet 17. juli 2010 #15 Skrevet 17. juli 2010 Brukes Frøken i Norge? trodde det var utdatert for minst 20 år siden jeg? Veldig sjelden jeg må krysse av for det alternativet i allefall. Tilogmed Tyskland har begynt å gå fra å kalle ugifte for Fraulein... som var frøken der. Engelsk miss lever vel i beste velgående..
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #16 Skrevet 17. juli 2010 Eks fru Forretningsfører Larsen er da en meget bedre tittel enn Frøken Hansen. Da forutsatt at tidligere frøken Hansen var gift med Forretningsfører Larsen. En trenger ikke importere ord for å gi kvinner deres korrekte tittel. Jeg kunne kalle meg fru maskinsjef X jeg da, ettersom min avdøde mann var maskinsjef.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2010 #17 Skrevet 18. juli 2010 Jeg kunne kalle meg fru maskinsjef X jeg da, ettersom min avdøde mann var maskinsjef. Hm ... hyggelig å hilse på deg fru maskinsjef hilsen fru evig student X. Slike titler bruker bare fine fruer fra finere strøk som ikke er seg selv selvstendig nok. I Tyskland derimot har dette vært vanlig Fru Doktor Rosengren - og da er det altså mannen som er doktor. Men bevares, et sted jeg jobbet var det ene styremedlemmet veldig opptatt av sin tittel, på post dit skulle det stå Hr. <ubeskyttet yrkestittel> Fornavn Etternavn. Og nåde den stakkar som glemte dette, da ble en straks oppringt og spurt om det var ansatt nye og hvorfor de ikke hadde fått opplæring, og var slike ansettelser klarert med styret ...!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #18 Skrevet 18. juli 2010 Når man har nådd en viss alder, skal man tittuleres Fru enten man er ugfit eller ei, så man får ikke være 60 og frøken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #19 Skrevet 18. juli 2010 Altså; hvis det ikke er nok med mitt for og etternavn, kan det være det samme. Jeg bruker aldri de ekstrabeskrivelsene før noe navn. Det tilhører tider som er borte for lenge siden.
Wildrose Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #20 Skrevet 18. juli 2010 Når jeg bestiller reise på internett feks, må jeg krysse av om jeg er frue eller ikke. Flere jeg kjenner har også plutselig begynt å omtale meg som frøken etter at jeg ble skilt...Dette er ikke noe krise for meg, men en liten filleting som jeg plutselig er blitt opptatt av... Hm.. Takk for innspill alle sammen. Hilsen frue da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå