Gå til innhold

Utnyttelse av fattige folk

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva menes med det? Hvis man kjøper noe av fattige folk, er det da utnyttelse?

Hva om jeg gir et utrolig fattig menneske 40 000 kroner for eks, å vaske bilen min. Er det utnyttelse?

Hva med kassadama på Rimi, de tjener jo ikke spesielt godt, eller hva med folk som vasker toalettene. Er det utnytyelse?

Hører stadig vekk folkl snakke om at ditt og datt er utnyttelse av fattige folk, men ingen snakker om det når de kjøper klær, som mest sansynlig er laget av fattige folk for "50 øre timen"

Når er det ikke utnyttelse av fattige folk?

Er det bedre å utnytte dem så de tjener noe, eller er det bedre å ikke bruke dem i det hele tatt så de ikke tjener penger?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å utnytte fattige mennesker vil jeg si er når de jobber for deg og du betaler dem under pris du ville gjort under normale forhold. Eks at de tilbyr seg å gjøre en tjeneste for deg billig, og du vet de trenger pengene og det er derfor de "setter ned prisen".

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er et vanskelig tema.

Utnyttelsen går vel på når det man får av de fattige ikke står i forhold til prisen som betales. F.eks. betale for å adoptere barnet deres, eller surrogatmor i India som får en latterlig lav sum (40.000 NOK) for å bære frem en fremmeds barn og at på til henger seg selv ut for egen familie (dette er ikke sosialt akseptert). For dem er det mye penger, men det vi vestlige får kjøpt for 40.000 kan egentlig ikke måles i penger.

Her i landet har vi ikke en tekstilindustri lenger fordi det ble billigere å produsere i østen. I den grad jeg vet om at de som syr skjorter av et bestemt merke blir utnyttet synes ikke jeg det er riktig å kjøpe der hvis jeg har et alternativ. Å unngå utnyttelse handler i stor og høy grad om beviste valg om etiske verdier. Samtidig er alternativet til f.eks. barnearbeid barneprostitusjon og av to onder er det vel forholdsvis lett å velge barnearbeid. Det er også tross alt noe man kan påvirke med internasjonale regler og slikt.

Skrevet (endret)

Fravær av reell frihandel er utnyttelse av fattigfolk ol. dvs handelshindringer/reguleringer ol. gjør at folk ikke får tilby/etterspørre arbeidskraft/varer/tjenester ol. utifra egne behov/ønsker, på like vilkår som alle andre.

Endret av gbnj
Skrevet

Å utnytte fattige mennesker vil jeg si er når de jobber for deg og du betaler dem under pris du ville gjort under normale forhold. Eks at de tilbyr seg å gjøre en tjeneste for deg billig, og du vet de trenger pengene og det er derfor de "setter ned prisen".

Hva er årsaken til at de ikke har noe alternativ?
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hva når de fattige har mer eller mindre to valg, å sulte i hjel, eller å jobbe. Er det greit å "bruke" dem synes du da?

Skrevet

Det er et vanskelig tema.

Utnyttelsen går vel på når det man får av de fattige ikke står i forhold til prisen som betales. F.eks. betale for å adoptere barnet deres, eller surrogatmor i India som får en latterlig lav sum (40.000 NOK) for å bære frem en fremmeds barn og at på til henger seg selv ut for egen familie (dette er ikke sosialt akseptert). For dem er det mye penger, men det vi vestlige får kjøpt for 40.000 kan egentlig ikke måles i penger.

Her i landet har vi ikke en tekstilindustri lenger fordi det ble billigere å produsere i østen. I den grad jeg vet om at de som syr skjorter av et bestemt merke blir utnyttet synes ikke jeg det er riktig å kjøpe der hvis jeg har et alternativ. Å unngå utnyttelse handler i stor og høy grad om beviste valg om etiske verdier. Samtidig er alternativet til f.eks. barnearbeid barneprostitusjon og av to onder er det vel forholdsvis lett å velge barnearbeid. Det er også tross alt noe man kan påvirke med internasjonale regler og slikt.

Hvorfor er kostnadsnivået så forskjellig i Norge/India(verden generelt)?

Hvordan skal folk tjene penger hvis du boikotter dem(skjortesyere i Østen ol.)?

Hvordan kan (handels)"regler og slikt" hindre skjevfordeling i verdenssamfunnet(NB! Vi har allerede (handels)"regler og slikt")?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hvorfor er kostnadsnivået så forskjellig i Norge/India(verden generelt)?

Fordi lønnskostnadene er lavere og arbeidsmiljølov og slikt er et fremmed begrep i østen.

Hvordan skal folk tjene penger hvis du boikotter dem(skjortesyere i Østen ol.)?

Hvis du hadde giddet å lese det jeg faktisk skrev i stedet for å stille mer eller mindre meningsløse spørsmål så hadde du visst at jeg allerede har svart på dette.

Hvordan kan (handels)"regler og slikt" hindre skjevfordeling i verdenssamfunnet(NB! Vi har allerede (handels)"regler og slikt")?

Jeg vet ikke. Jeg har ikke tatt opp dette temaet, og jeg føler meg ikke for å bli stilt opp som om du er en sensor på eksamensdagen bare fordi jeg har en mening om tema. Du bidrar ALDRI med noe annet enn spørsmålene dine i debatt og det er ikke debatt, det er kverulering.

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet

Men hva når de fattige har mer eller mindre to valg, å sulte i hjel, eller å jobbe. Er det greit å "bruke" dem synes du da?

Så lenge de fattige får betalt og hvis mitt "bruk" av dem medfører at de ikke sulter ihjel synes jeg det er greit. Problemet kommer hvis jeg er fornøyd med varen de leverer, de øker prisen og jeg går til den neste fattige og kjøper det der slik at de ALDRI kan komme over sultnivå. Hadde jeg derimot fortsatt å kjøpe til økende pris ville den andre fattige også kunnet øke prisen og da hadde begge fått levevilkår utover fattiggrensen.

Skrevet

Fordi lønnskostnadene er lavere og arbeidsmiljølov og slikt er et fremmed begrep i østen.

Hvorfor er lønns-/arbeidsmiljøkostnadene lavere i India ol. enn i Norge?

Hvis du hadde giddet å lese det jeg faktisk skrev i stedet for å stille mer eller mindre meningsløse spørsmål så hadde du visst at jeg allerede har svart på dette.

Vil det si at du vil kjøpe av barnearbeidere, så de slipper å selge sex?

Jeg vet ikke. Jeg har ikke tatt opp dette temaet, og jeg føler meg ikke for å bli stilt opp som om du er en sensor på eksamensdagen bare fordi jeg har en mening om tema. Du bidrar ALDRI med noe annet enn spørsmålene dine i debatt og det er ikke debatt, det er kverulering.

Du skrev/hevder at; "Det er også tross alt noe man kan påvirke med internasjonale regler og slikt", så jeg spør; "Hvordan kan (handels)"regler og slikt" hindre skjevfordeling i verdenssamfunnet(NB! Vi har allerede (handels)"regler og slikt")"?

Jeg har en mening, og det er reell frihandel, dvs det er ikke jeg som ønsker diverse reguleringer ol. så da er det vel ikke jeg som skal argumentere for reguleringene, men de som ønsker reguleringene, inkl. deg, og da må vel jeg få lov til å stille spørsmål i forbindelse med disse reguleringene som bla du ønsker?

Skrevet

Så lenge de fattige får betalt og hvis mitt "bruk" av dem medfører at de ikke sulter ihjel synes jeg det er greit. Problemet kommer hvis jeg er fornøyd med varen de leverer, de øker prisen og jeg går til den neste fattige og kjøper det der slik at de ALDRI kan komme over sultnivå. Hadde jeg derimot fortsatt å kjøpe til økende pris ville den andre fattige også kunnet øke prisen og da hadde begge fått levevilkår utover fattiggrensen.

Så hva tror du er løsningen?
Gjest Blondie65
Skrevet

Vil det si at du vil kjøpe av barnearbeidere, så de slipper å selge sex?

Hvis valget står mellom å sende en barnearbeider på fabrikken eller sende de i prostitusjon så foretrekker jeg barnearbeidet. Dette siste - altså barnearbeidet - kan man påvirk med lover og regler ved å påvirke landets lover og regler. Dette er noe Norges fagforeninger arbeider med ved internasjonalt samarbeid hele tiden.

Du skrev/hevder at; "Det er også tross alt noe man kan påvirke med internasjonale regler og slikt", så jeg spør; "Hvordan kan (handels)"regler og slikt" hindre skjevfordeling i verdenssamfunnet(NB! Vi har allerede (handels)"regler og slikt")"?

Jeg har ikke sagt en lyd om handelsregler. Det er din tolkning.

Så du vil ikke at barnearbeid skal reguleres slik at barna har bedre arbeidsforhold? Eller aller helst slipper å arbeide, mens foreldrene deres kan arbeide istedet?

Forøvrig er jeg også enig i at handel er en av de beste måtene å gi uhjelp på. Det vi driver med her for å beskytte egen produksjon er ren og skjær egoisme, selv om jeg kan forstå at man ønsker å beholde en viss egen produksjon av mat. Men kunstig høye priser er jeg total motstander av.

Gjest Blondie65
Skrevet

Så hva tror du er løsningen?

Hva tror DU er løsningen - og hvis svaret er frihandel får du anta at jeg ikke aner hva det betyr.

Skrevet (endret)

Hvis valget står mellom å sende en barnearbeider på fabrikken eller sende de i prostitusjon så foretrekker jeg barnearbeidet. Dette siste - altså barnearbeidet - kan man påvirk med lover og regler ved å påvirke landets lover og regler. Dette er noe Norges fagforeninger arbeider med ved internasjonalt samarbeid hele tiden.

Hvordan kan de hindre at barn blir nødt til å arbeide(finnes det nok ressurser i verden til å gi alle barn en oppvekst ala norske barn)?
Jeg har ikke sagt en lyd om handelsregler. Det er din tolkning.
Hvilke regler er det du refererer til?
Så du vil ikke at barnearbeid skal reguleres slik at barna har bedre arbeidsforhold?
Hvorfor skal de arbeide for noen som gir dem dårlige arbeids-/lønnsbetingelser?
Eller aller helst slipper å arbeide, mens foreldrene deres kan arbeide istedet?
Kan du dokumentere at foreldrene til barnearbeidere ikke arbeider selv, men kun snylter på barna sine?

Forøvrig er jeg også enig i at handel er en av de beste måtene å gi uhjelp på. Det vi driver med her for å beskytte egen produksjon er ren og skjær egoisme, selv om jeg kan forstå at man ønsker å beholde en viss egen produksjon av mat. Men kunstig høye priser er jeg total motstander av.

Hvilke kunstig høye priser sikter du til? Endret av gbnj
Skrevet (endret)

Hva tror DU er løsningen - og hvis svaret er frihandel får du anta at jeg ikke aner hva det betyr.

Frihandel er fravær av vold/tvang/utpressing ol. i forbindelse med samarbeid/handel, dvs all handel/samarbeid er frivillig for de involverte parter og basert på gjensidig nytte. Det motsatte er proteksjonisme/nasjonalisme/rasisme/regionalisme ol. dvs diverse reguleringer som har som mål å gi fordeler til enkelte grupper på bekostning av andre. Endret av gbnj
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan kan de hindre at barn blir nødt til å arbeide(finnes det nok ressurser i verden til å gi alle barn en oppvekst ala norske barn)?

Ved å sørge for at barnearbeidere har samme rettigheter som voksne arbeidere.

Hvilke regler er det du refererer til?

Igjen er du mer opptatt av å stille spørsmål enn å lese det jeg skriver. Jeg har svart på dette.

Hvorfor skal de arbeide for noen som gir dem dårlige arbeids-/lønnsbetingelser?

Fordi de pr dagens dato ikke har et valg.

Kan du dokumentere at foreldrene til barnearbeidere ikke arbeider selv, men kun snylter på barna sine?

Nei. Hvorfor skal jeg. Hvor har jeg sagt det? Men fordi de voksne ikke tjener nok til å forsørge sine barn sendes barna også i arbeid for å klare seg.

Hvilke kunstig høye priser sikter du til?

De som kommer av tollmurer, proteksjonisme, importavgift og annen f.skap som kun er laget for å stenge importvarer ute.

Skrevet (endret)

Ved å sørge for at barnearbeidere har samme rettigheter som voksne arbeidere.

Hva hjelper det når lønns-/arbeidsbetingelsene til de voksne i utlandet, ikke er i nærheten av hva de er i Norge?
Igjen er du mer opptatt av å stille spørsmål enn å lese det jeg skriver. Jeg har svart på dette.
Hvor?
Fordi de pr dagens dato ikke har et valg.
Hvordan skal de kunne få velge gode lønns-/arbeidsbetingelser, når det er begrenset med ressurser, alle kan ikke leve i oveflod?
Nei. Hvorfor skal jeg. Hvor har jeg sagt det? Men fordi de voksne ikke tjener nok til å forsørge sine barn sendes barna også i arbeid for å klare seg.
Hvordan mener du en bør sørge for at foreldrene skal få en større del av den globale kaka, så barna deres slipper å arbeide, vil du gi fra deg noen av privilegiene dine?
De som kommer av tollmurer, proteksjonisme, importavgift og annen f.skap som kun er laget for å stenge importvarer ute.
Og hvilket politisk parti stemmer du? Endret av gbnj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...