Jitney Skrevet 16. juli 2010 #1 Skrevet 16. juli 2010 Var ikke sikker på om jeg skulle poste denne på mat & drikke forumet eller her, men endte opp her :gjeiper: En ting jeg har lurt på er hvorfor er det forskjell på næringsinnhold på samme matvarer, bare av forskjellige produsenter?? Skjønner til en viss grad at foreksempel tunfisk kan inneholde litt forskjellige ting selv om begge er "tunfisk i vann", eller kokt skinke fra gilde og grilstad osv, men hva med frosne bringebær? Begge uten sukker.. Eller frossen rosenkål?? Jeg har funnet versjoner som har 20 kaloriers forskjell. Ikke det at det er så mye, eller viktig, men blir litt nyskjerrig Bama peanøtter med skall har også noe med 600 kalorier, mens de fra den lille nøttefabrikken har 500-og noe. Noen som vet?
Pingting Skrevet 16. juli 2010 #2 Skrevet 16. juli 2010 Hm, godt spørsmål! Penøttene kan nok skyldes hvor mye olje de er røstet i, eller at de har brukt ulike typer nøtter. Kokt skinke kommer sikkert an på hvor mye tilsatt vann og slikt det er. Bringebær aner jeg ikke Det å regne ut kalorier i en matvare er jo som du sier ikke en eksakt vitenskap, man vil få litt ulike resultater hver gang man gjør det. At de ulike produsentene har brukt ulike kilder eller ulike tester som grunnlag for tallene de oppgir er sikkert resten av forskjellene.
Supraspinatus Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Var ikke sikker på om jeg skulle poste denne på mat & drikke forumet eller her, men endte opp her :gjeiper: En ting jeg har lurt på er hvorfor er det forskjell på næringsinnhold på samme matvarer, bare av forskjellige produsenter?? Skjønner til en viss grad at foreksempel tunfisk kan inneholde litt forskjellige ting selv om begge er "tunfisk i vann", eller kokt skinke fra gilde og grilstad osv, men hva med frosne bringebær? Begge uten sukker.. Eller frossen rosenkål?? Jeg har funnet versjoner som har 20 kaloriers forskjell. Ikke det at det er så mye, eller viktig, men blir litt nyskjerrig Bama peanøtter med skall har også noe med 600 kalorier, mens de fra den lille nøttefabrikken har 500-og noe. Noen som vet? Antageligvis fordi de baserer sine beregninger på andre målinger. KCAL innhold i matvarer er ikke en nøyaktig vitenskap - mer et estimat. I tillegg kan de har forskjellige tilsetninger som gjør at produktene er noe forskjellige fra hverandre
bergans Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Det har nok sine foklaringer i enkle ting som krydderblandinger (hvor en god del inneholder sukker/honning), vanninnhold og kvaliteten på varen. Ingredienslista er ofte mer nyttig enn energi per 100 gram når to lignende produkter skal sammenlignes. Hvor mye vann som akkumuleresi et frossent bær vil avhenge av bærets modningsstatus, hvor naturlig søtt er det, hvor fort ble det fryst etter plukking og hvor lang tid det tok det fra bæret ble lagt i fryser til det er gjennomfrossent. Skal du oppnå optimale forhold, så bør bær, frukt og grønt fryses maks tre timer etter plukking, og produktet bør bli gjennom frossent så fort so mulig. Nøtter kan gjerne være av forksjellige subtyper, avhengig av hvor nøttene kommer fra, behandlingsprosess og i hvor stor grad produsenten har klart å bevare næringsinnhold på veien fra levende plante til ferdig vare.
Rødtoppen86 Skrevet 19. juli 2010 #5 Skrevet 19. juli 2010 Vann har mye og si, særlig i kjøtt og kjøttpålegg. Jo mer vann det er, jo mindre kalorier vil det bli, siden vann ikke har noe særlig med kalorier. Det er lurt å se på innholdet på matvarene, for å se hva man virkelig spiser. Alt er listet opp i rekkefølge, så det som står først, er det matvaren inneholder mest av. Veldig ofte er vann og sukker langt frem på listen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå