Gå til innhold

Mopp istedet for vanlig gulvvask?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for vane å støvsuge, for så å vaske over gulvet med varmt vann med grønnsåpe i. Men så leser jeg så mye om mopping, at det liksom er "tingen". Jeg har vanskelig for å venne meg til tanken, alliekvel leser man jo så mye positivt om det, bl.a. på denne siden her:

http://utvlb.orklabrands.net/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3225:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22620::1:6783:8:::0:0

Så, hva mener dere? "Gammeldags" gulvvask eller mopping? :)

Skrevet

Jatakk begge deler. Mopp er uovertruffent om du skal vaske store gulvflater, ellers foretrekker jeg vanlig løvang med pensjonert frottéhåndkle som gulvklut, når det er alt fra en gjennomsnittsstue og mindre.

Men du støvsuger først, så egentlig spiller det ingen rolle hva du velger. De der hjemmemoppesystemene er små og dyre, og underlegent kosten med gammelhåndkleet.

Nå er dette en ting jeg har diskutert med flere, og vi har prøvd litt forskjellig hos hverandre. Ingen er av samme oppfatning, så det er på ingen måte noen selvfølge at mitt svar er fasiten. Prøv, ds vel? Dra til ei venninne med mopp, og tilby å vaske dørken. :fnise:

Skrevet

Jeg bruker begge deler :)

Jeg mopper over gulvene sånn til hverdags, men til "FEST" derimot :lur::ler:

Jeg er nok litt gammeldags av meg, og klarer ikke helt å kvitte meg med den gulvklutene! - Jeg kan finne på å legge meg ned på alle fire også - om jeg skal gjøre det skikkelig grundig...! :jepp:

Mulig det har med nærsynthet også å gjøre...:fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmmm... Så nå at linken ikke ble linket til den artikkelen jeg siktet til.

Skrevet

Vi har mye gulv siden det er stor leilighet, og jeg foretrekker absolutt mopp. Fukter moppen lett og svinser gjennom rommene. Har faktisk ikke lengre "gammeldags" langkost lengre.Bruker to-tre mopper på hele leiligheten, og hiver de på en 60 vask etter endt vaskejobb.

Men de moppsystemene for hjemmebruk som selges i daglivare osv er jo fullstendig ubrukelige! For korte, for små, for skrøpelige og alt for dyre. Kjøp heller ett skikkelig moppskaft og tilhørende mopper, i lengden tror jeg det blir langt billigere enn swiffer og dess like.....

Jeg har også et skaft for tørrmopp, og en sånn rull med papir. Trekker av et tørk, setter på moppen og svinser gjennom kåken. Tar støv og hybelkaniner langt bedre enn støvsuging, men er ikke like bra på smuler etc. Så ja takk begge deler og litt av alt?

Skrevet

heia,begge deler.Kasta langkosten for noen år siden,for den tengte kjeg jo ikke!men ser det at jeg får jo ett mye renere gulv med langkosten.Så nå bytter jeg på det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, begge deler er jo en grei løsning. Tørrmopp tar vel neppe smuler. Men tingen er jo at jeg har lest at bruk av mopp førte til renere gulv med mindre bakterier, enn ved vanlig gulvvask. Når da den siste som svarte her sier at gulvet blir renere med vanlig vask så henger jeg ikke helt med... :S

Prøver å linke igjen:

http://utvlb.orklabrands.net/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3225:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22620::1:6783:8:::0:0

Skrevet

Langkost og gulvfille takler jeg ikke, jeg bytter på å bruke engangsmopp og trådmopp.

Skrevet

Bruker normalt bare mopp, men veksler mellom tørrmopp og trådmopp/mikrofibermopp med litt vann. Tørrmopping utføres oftest ;) .

Og så støvsuger jeg så klart.

Ble overbevist om moppens fortreffelighet en gang jeg hadde besøk av min mor like etter jeg hadde kjøpt mitt første moppesystem. Hun skulle vaske gulv mens jeg var på jobb, og min mor er en entusiastisk vasker. Da jeg kom hjem spurte jeg om hun hadde prøvd moppen eller brukt langkost og klut som vanlig. Naturligvis hadde hun valgt "gammelmåten" :ler: . For moro skyld dro jeg fram moppeskaftet og en tørrmopp og sveipet over litt av gulvet og jammen kom det bra med støv og skitt fra det nyvaskede gulvet - til mors store bestyrtelse.

Resultatet ble at mor investerte i mopp da hun kom hjem... Jeg er blitt mer og mer ivrig mopper med årene. Mor bruker vel fremdeles langkost og klut oftest, men har økt moppefrekvensen betraktelig nå som hun er blitt eldre. Mopp er tross alt lettere, så i stedet for en gulvvask en gang i uka, tar hun nå en hurtigmopp et par ganger i uka.

Skrevet (endret)

Mopp er veldig enkelt og greit til hverdags... og er også bra for allergikere som meg selv :jepp:

Men de lærde strides jo, så det kommer an på hva man selv føler er best...

Selv støvsuger jeg veldig mye og er fornøyd med det, og så går jeg over flekkene etterpå med klut i en hånd og en sprayflaske i den andre... litt for enkelt :ler:

Jeg støvsuger mest, så kommer mopping og til sist vann + grønnsåpe :)

Men nå skal jeg få kjøpt meg en microfibermopp tror jeg, ser ut som en god løsning...

Endret av Emelie
Skrevet

Siden jeg reagerer på mange vaskemidler, har jeg bare brukt mopp og vann i mange år nå. Det fungerer helt utmerket.

Ellers er det mange produkter som er fine til "sitt" bruk. Swiffer er suverent best mot hundehår. Jif tørrmoppkluter er best til "hurtigvask" og selvfølgelig bruker jeg en del støvsuger. Til våtvask bytter jeg mellom blåstripetet Jif mopp og microfiber gulvklut fra Jordan (på moppstangen).

Jeg har også en kost med "gummibust" som jeg liker veldig godt, men den begynner å bli litt slitn nå. Har ikke sett dem io butikken, så kanskje jeg må spørre frisøren og jeg kan få kjøpe en gjennom dem.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Grønnsåpe legger seg jo bare som et belegg på gulvet og trekker til seg støv? :klø: Da blir det jo ikke skikkelig rent, da.

Jeg sverger til fiberklut/mopp og vann. Støvsuger først og da er det lett å vaske gulvet etterpå. Har ganske store flater å vaske, og da er det greit at det går raskt.

Skrevet

Støvesuge først også vaske gulvet med JIF mopp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte meg i dag en mopp med både engangspapir (kaller man det vel?) og mikrofibermopp. Tenkte jeg skulle teste litt, så jeg støvsugde først, så brukte jeg det papiret. Jøss, det kom jo jammen meg hundehår på papiret :O Så dro jeg over gulvet med mikrofibermoppen, med kun vann på (vridd ordentlig først). Så nå får vi se. Var litt merkelig å ikke røre grønnsåpen, hehe. Finnes det en måte å sjekke at det er ordentlig rent på? :P

(PS: jeg som er TS)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvite hansker og støvtest, kanskje? :klø: Ta på hanskene og dra en finger over gulvet. Er den fortsatt hvit, så er det rent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...