Gå til innhold

svigermor kjøpte det samme til sønnen vår

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Gutten vår er kjempeinteressert i traktorer, og til bursdagen hans hadde vi spart til å kjøpe en john deere tråtraktor til han. Han ble SÅ glad for gaven at han ble nesten helt satt ut, og har elsket den traktoren fra han fikk den. Den var veldig dyr, men det synes vi det var verdt.

Når vi var på hytta hos svigers i sommer hadde svigermor kjøpt en sånn traktor til han for å ha der på hytta + en haug andre leker og utstyr så han kunne komme OFTE og være der. Hun har alltid vært veldig krampeaktig med dette barnebarnet, og ville omtrent innrede et eget barnerom til han første gang han sov der... Kjente et lite stikk da han fikk en sånn traktor av farmor også. Synes det var litt stas at han hadde fått den traktoren av oss foreldrene jeg da.

Er det bare meg, eller er det litt lite sosial IQ å gjøre sånt??

Skrevet

Jeg synes du overdriver og overtolker.

Gjest Gjest
Skrevet

Ærlig talt - vær glad for at sønnen din har en bestemor som vil det beste for ham!

Skrevet

Skjønner følelsen du har. Men samtidig; tenk hvor høyt hun elsker sønnen din og prøv å gled deg over det.

Det er nok av KG'er som klager over at svigerforeldre/egne foreldre ikke bryr seg (nok) om barnebarna sine. Det er sårt det. Ditt problem er at noen elsker sønnen din kjempemye. Er ikke det deilig å vite?

Og av og til (så lenge sønnen din lever, mest sannsynlig) gir andre finere/bedre gaver til barnet ditt enn du selv gjør. Men gavene er til barnet ditt. Ikke til deg. Se på gleden sønnen din viser over gaven(e) og sett pris på at han har så snill famile/venner!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker at det er litt patetisk av henne og at hun er en smule desperat. Forøvrig må hun gjerne kaste bort penger så mye hun vil. Min erfaring er at man ikke kan kjøpe kjærlighet. Heller ikke fra barnebarn. ;0)

Skrevet

Jeg tenker at det er litt patetisk av henne og at hun er en smule desperat. Forøvrig må hun gjerne kaste bort penger så mye hun vil. Min erfaring er at man ikke kan kjøpe kjærlighet. Heller ikke fra barnebarn. ;0)

Eg må seie meg litt einig i dette - syns (utifrå det det TS skriv) at det høyres ut som om svigermor prøver å "kjøpe" barnebarnet, ja... :sjenert:

Eg ville ikkje ha likt det, har ikkje lyst til at ungane mine skal vennas til å få så ekstremt mykje ting, uansett om det er frå besteforeldre eller andre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at hun visste hvor glad barnet var for traktoren så hun ville at han skulle ha en hos dem også. Helt uten baktanker.

Skrevet

Du kan jo i det minste prøve å ikke tenke det verste, og heller glede deg over at sønnen din nå har favorittleken sin TO steder.

Skrevet

synes dere overdriver veldig ! når du skriver dette hører jeg en bestemor som er veldig glad i barnebarnet sitt, og som vil at han skal trivest like mye hos dem som hos dere. og som vil ha mye besøk av ham. Ikke alle som er like helige!

Skrevet

Skjønner ikke helt - er det greit at dere kjøper en dyr traktor, men ikke at svigermor gjør det? Det virker på meg som hun bare vil at barnebarnet skal trives hos henne, og siden hun visste at han elsket traktoren sin, ville hun at han skulle ha en hos henne også. Jeg synes ikke at det er å kjøpe barnebarnet, hun kan jo ikke noe for at traktoren er dyr. Kanskje hun prøver for hardt, men er det så ille da? Bare vær glad dere har en bestemor som bryr seg om barnebarnet, dere.

Skrevet

Hun bruker penger på leker slik at han skal ha noe han virkelig liker når han er der, har lyst til å lage eget rom til han og vil gjerne ha han på besøk? Huff, for en svigermor.....

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet jeg. Er det et problem at han har to traktorer? eller er det et problem at det er svigermor som har kjøpt den??

Skrevet

Jeg tenker at ts er en smule bortskjemt og vil bli formnærmet på svigermor/farmor uansett hva hun gjør. :(

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg synes dere som hittil har svart, er vel strenge mot TS. For meg virker det som om farmor vil overgå foreldrene med å kjøpe alskens leker og utstyr til gutten. Kanskje foreldrene ikke har så veldig god råd og er kjempeglad for å ha gitt gutten denne traktoren som var så dyr og som var midt i blinken for ham.

Jeg kan godt forstå at TS har såre følelser, jeg.

Endret av Belladonna
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet jeg. Er det et problem at han har to traktorer? eller er det et problem at det er svigermor som har kjøpt den??

Eller at dere måtte slite og spare, mens hun har bedre økonomi og råd til å bare kjøpe den, så nå er du sjalu på henne fordi traktoren skulle være spesiell fra dere??

Jeg ville vært gla jeg hvis svigermor hadde villet kjøpt noe til sønnen vår som gjorde at han trivdes med å være der. Skal hun spørre deg neste gang hun kjøper noe til han da, sånn tilfelle det ikke passer inn i dine planer????

Skrevet

Jeg synes dere som hittil har svart, er vel strenge mot TS. For meg virker det som om farmor vil overgå foreldrene med å kjøpe alskens leker og utstyr til gutten. Kanskje foreldrene ikke har så veldig god råd og er kjempeglad for å ha gitt gutten denne traktoren som var så dyr og som var midt i blinken for ham.

Jeg skan godt forstå at TS har såre følelser, jeg.

Hvis hun har såre følelser, så bør hun og mannen snakke med svigermor, og komme frem til et kompromiss. Jeg synes det virker som TS har svigermor litt i vrangstrupen (mht kommentarer om hvor "krampaktig" hun er og hvor ille det er at hun vil "innrede barnerom"), og synes jeg hun virker litt smålig som tar en leke så alvorlig som dette.

Gjest MilleMi
Skrevet

Har full forståelse for ts sin irritasjon!

Selv er jeg tante til noen småtasser som jeg synes det er greit å ha litt leker til når de er på besøk hos meg. MEN hvis min mor, altså barnas bestemor, oppdager hva jeg har kjøpt og som slår an hos barna, så står det først på shoppinglista hennes med en gang. Og siden de er oftere hos henne enn hos meg, så er lekene "utlekt", uinteressante når barna kommer til meg igjen. Så da har jeg igjen bare kjedelige leker... Så ja, jeg forstår ts. Har ikke noe med dyrt/billig å gjøre, men det at jeg vil at de skal ha noe som de setter pris på å finne igjen hver gang de kommer hit :klemmer: Så får heller bestemor finne andre suksesser! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det helt umulig å tenke at denne svigermoren/farmoren kun har gode hensikter?

Jeg kjenner meg litt igjen fra jeg selv var førstegangsmamma. Barnet vårt var svigerforeldrene mine sitt første barnebarn, og jeg syntes de gikk fullstendig av hengslene. De irriterte meg med all sin omsorg, kjærlighet og sine gavedryss. Nå er det kommet 7 barnebarn til, 2 av dem hos oss, og jeg tenker med lengsel og smerte tilbake på den tiden da de kun hadde ett barnebarn å bruke tid og energi på og maste om å få passe barnet vårt. Dessuten er jeg vel blitt mer voksen, ikke så sjalu (ja, faktisk, så var det vel det det dreide seg om!), og jeg har lært meg å unne både ungene våre og besteforeldrene deres å ha glede av hverandre. :)

Skrevet

Med svigermødre følger det ofte mange følelser, og det er faktisk lov til å prøve å gi seg selv litt perspektiv.

Jeg ble fortalt av en venninne at hennes svigermor hadde bakt brød "bare for å få en unnskyldning til å komme på besøk og snoke". Jeg spurte henne om det ikke var mulig at hun hadde bakt det brødet kun for å være hyggelig?

Ingen av oss kjenner svigermoren til ts, så det blir noen nyanser av denne problemstillingen vi ikke klarer å se. Men slik jeg leser den så er dette en ivrig og generøs bestemor, og ikke noe verre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...