Gå til innhold

Salg av diamantring.

Frk Snasen

Anbefalte innlegg

Jeg er en liten gullring i hvitt og gult gull, med 16 diamanter (14 karat). Slipingen er på 8/8, og caratvekten er bare på 0,08.

Hvor kan man få priset og ikke minst solgt en slik ring?

Jeg syns den er utrolig stygg, og vil egentlig bare kvitte meg med den.

Vet noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må du fortelle hvilken kvalitet og farge diamantene er, eller så er det komplett umulig å svare. Det bør stå oppført i diamantsertifikatet ditt.

Er det en River (farge) og VS (kvalitet), er ringen verdt betydelig mer enn om fargen er TC og kvaliteten er p3 f.eks.

Men, hvis jeg skal forsøke å gi et svar ut ifra standard farge/kvalitet (W, SI), vil jeg tippe rundt 1500-2000 ny. Kanskje 2500. Kommer veldig an på, er det en designring, f.eks? Ser den ny ut? Hvis ikke, ville jeg påkostet den en puss hos gullsmed, da rhodinerer de den og pusser bort alle riper, slik at den fremstår som helt ny.

Men som sagt, jeg trenger mer informasjon for å komme med et litt bedre svar :)

Edit:

Ai, ser jeg har lest litt fort her. Gå til en gullsmed. Mange tar inn byttegull, men det er ikke mye du får igjen for den. Hos oss tror jeg prisen var 50 kr/grammet eller noe. Jeg svarte først og fremst ut fra at jeg tolket det som om du skulle selge på det private markedet :)

Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Vel, jeg tenkte å selge det på det privatemarkedet ja.

Ringen er fra 2004. Jeg har mistet en diamant og, så det har nok litt å si.

På farge står det: Ly.

Klarhet: P.

Det er alt som står i tillegg til det jeg skrev i hovedinnlegget.

Takk igjen. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gullsmed på Kirkeristen som ikke bare kjøper byttegull, men også smykker med steiner, husker ikke nå hva den heter, Elias ett eller annet? med fare for å virke rasist/nasist, er det et gammelt jødisk navn. De har holdt på i flere generasjoner, og er gjennom seriøse. Jeg har selv solgt ringer med steiner dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gullsmed på Kirkeristen som ikke bare kjøper byttegull, men også smykker med steiner, husker ikke nå hva den heter, Elias ett eller annet? med fare for å virke rasist/nasist, er det et gammelt jødisk navn. De har holdt på i flere generasjoner, og er gjennom seriøse. Jeg har selv solgt ringer med steiner dit.

Det skal jeg virkelig sjekke ut. Jeg er jo ofte der, ofte innom Pachamama. Takk for tips. :tommel::)

Endret av Frk Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

med fare for å virke rasist/nasist, er det et gammelt jødisk navn.

Jeg vet at det er en avsporing :sjenert: men jeg kan ikke se at noen skulle klare å tolke det som rasistisk/nazistisk? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Esaias Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Vel, jeg tenkte å selge det på det privatemarkedet ja.

Ringen er fra 2004. Jeg har mistet en diamant og, så det har nok litt å si.

På farge står det: Ly.

Klarhet: P.

Det er alt som står i tillegg til det jeg skrev i hovedinnlegget.

Takk igjen. :smilbla:

Manglende stener trekker ned verdien ja, men dette er enkelt å fikse hos en gullsmed. Ly har jeg ikke vært borte, men er sannsynligvis en norsk oversettelse, jeg er vant med de engelske ordene. Men vil tippe det er Top Cape. Pique-kvaliteten er den dårligste, men veldig typisk på "billige" ringer. Klokken min er full av Pique-diamanter, men siden de er så små, gjør det ikke noe, for de er nesten for små til å se det. Hadde du derimot hatt en halv karat, hadde du sett meget tydelig alle de sorte prikkene inne i diamanten (inneslutninger, dvs. skader i stenen).

Jeg ville nok satset på å selge den på privatmarkedet, jeg tror du vil få mer for den der enn hvis du selger til en gullsmed. Som sagt, vi tok 50 kr/grammet, og en ring veier ikke mange gram.. (dette var riktignok for gullet, du ville jo fått litt igjen for diamantene også, men siden det er dårlig kvalitet og farge vil prisen bli deretter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen GreenLady. :)

Jeg vurderer å gi den bort. Får se. :)

Vet noen hva kan man se etter, for å unngå å kjøpe diamanter som er "blodige diamanter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en diamantring jeg kunne tenke meg å kvitte meg med. Men tenker at det sikkert er kjempevanskelig å selge noe sånt på finn.no f.eks. :sjenert:

Noen som vet hvor mye penger man kan få for en ring hos den butikken på kirkeristen? Har takstbevis på 6400 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hva kan man se etter, for å unngå å kjøpe diamanter som er "blodige diamanter"?

Du kan aldri garantere deg mot å kjøpe bloddiamanter. Kimberlyprosessen, sertifikater og garantier høres bra ut, men det er fristende for selgerne å lyve om det er snakk om store penger.

”Diamantene på denne faktura er kjøpt fra legale kilder som ikke er innblandet i konflikter,og er i henhold til FNs resolusjon. Selgeren garanterer herved at disse diamanter er konflikt- frie, basert på personlige og/eller skriftlige garantier gitt av leverandøren av disse diamantene.”

Det er altså selgeren selv som må hevde at diamantene er "rene", og vi har intet annet valg enn å tro på leverandøren om vi ønsker å kjøpe naturlige diamanter. Hvor troverdige disse leverandørene er kan man jo bare lure på.

Etter min mening er det bedre å kjøpe en lab-diamant.

http://www.diamondnexuslabs.com/classic_signature.php

No one in the world, including your jeweler, can tell that a Diamond Nexus stone is not a natural diamond without scientific testing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg er en liten gullring i hvitt og gult gull, med 16 diamanter (14 karat). Slipingen er på 8/8, og caratvekten er bare på 0,08.

Hvor kan man få priset og ikke minst solgt en slik ring?

Jeg syns den er utrolig stygg, og vil egentlig bare kvitte meg med den.

Vet noen? :)

Alltid følt det var noe materialistisk over deg ja :cool: Men fatter ikke hvorfor du vil selge deg selv :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen GreenLady. :)

Jeg vurderer å gi den bort. Får se. :)

Man kan aldri være 100% sikker, men de fleste seriøse aktører handler fra seriøse leverandører. Slik en annen bruker skrev, så kom Kimberly-prosessen som en reaksjon på at man ønsket konfliktfrie diamanter. Har sett filmen Blood Diamond, og husker da at hovedpersonen sa noe som at det var vanlig å blande diamantene, slik at man har noen konfliktfrie og noen "blodige" diamanter. Det forundrer meg overhodet ikke om det er slik i virkeligheten også. Verden er et j***** korrupt sted!

Jeg har også en diamantring jeg kunne tenke meg å kvitte meg med. Men tenker at det sikkert er kjempevanskelig å selge noe sånt på finn.no f.eks. :sjenert:

Noen som vet hvor mye penger man kan få for en ring hos den butikken på kirkeristen? Har takstbevis på 6400 kr.

Du vil ikke få så mye for en ring hos en gullsmed, det er jeg 95 % sikker på. Mine erfaringer er at gullsmeden betaler pr. gram og litt for evt stener. Dersom taksten er på 6400 kr, ville jeg prøvd å selge den for det på det private markedet, og da opplyst om at den er taksert til den summen(evt legge med bilde av taksten i annonsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid følt det var noe materialistisk over deg ja :cool: Men fatter ikke hvorfor du vil selge deg selv :klø:

Ntåå... du er nå litt søt også da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...