Gå til innhold

Føttene "sovner" på spinning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på spinning relativt regelmessig før, og var da litt plaget med at føttene (tærne og fotbladet, ikke helen) sovner helt bort. Nå var jeg på første spinningtime etter en lang pause og problemet var enda større i dag. Jeg mister all kraft i tråkket og får ikke ut energien jeg faktisk har, og det er forferdelig ubehagelig og ikke minst frustrerende.. Hva kommer dette av? Hva kan jeg gjøre med det? (Jeg har prøvd å slakke på remmene på sykkelskoene mine uten at det hjelper).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du får melkesyre/pump i musklene slik at det blir veldig stramt? Alt blodet strømmer til musklene, som da fylles og utvider seg, slik at blodet til resten av føttene ikke kommer frem med det første?

Hakke anelse egentlig, men jeg "dør" i lårene når jeg sykler i tunge oppoverbakker. Kondisen er helt fin, men ikke lårmusklene.

Skrevet

Det føles ikke som melkesyre egentlig, beina har mye mer å gå på. Det er bare tærne og fotbladet som rett og slett visner bort. Jeg prøver å vrikke på tærne og forandre stilling på foten uten at det hjelper, men det blir til slutt så ubehagelig at jeg omtrent må slutte å trø. :klø:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når foten "sovner" kommer jo det ofte av at en nerve er i klem. Det kan være at det ligger noen knokler litt feil i foten og at nerven derfor blir klemt, noe som merkes i spesielle stillinger. Hvis det plager deg veldig så kan du gå til en kiropraktor som fort kan kjenne om alle knoklene ligger på plass eller ikke.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, og mest sannsynlig vil det hjelpe etterhvert. For meg hjalp det også å bruke tærne og fremfoten mer aktivt, gjerne stå og tråkke litt på tærne innimellom når jeg merket at de begynte å bli litt rare.

Skrevet

Jeg merker dette også, men jeg har en mistanke at spinningsko er litt for smale og kanskje det er det som er årsaken..? :klø:

Ble i hvert fall mye verre etter jeg fikk sykkelsko, så det må være noe sammenheng der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis smertene du beskriver er av stikkende, prikkende, sovende fornemmelser, så tyder dette på noe neurogent, ofte nerveavklemmning, som en nevner over her. En fysioterapeut eller kiropraktor kan sikkert hjelpe med dette :)

Gjest Elfrida
Skrevet

JA, med vanlige joggesko har jeg ikke det problemet, det er bare med sykkelsko. De er jo også ganske stive, så foten blir mer passiv på et vis. Hm.

Skrevet

Jeg sliter også med det samme, spesielt siden jeg har veldig høye plantare buer (veldig hulfot). Da ligger de tre hovednervene, som forsyner deler av ankelledd og oversiden av foten, lagelig til for press og klem. Det er den intermediære kutane dorsale nerve, mediale dorsale kutane nerve og dype peroneale nerve som blir klemt og resultatet bli føtter som dovner bort på oversiden. Husk også at den økte blodgjennonstrømming og økte diameter (vasodilatasjon) av blodårer som skal forsyne og ta vekk avfallsstoffer til/fra arbeidende muskulatur ikke vil hjelpe på situasjonen når det er press i utgangspunktet.

Min løsning, som stort sett fungerer, er å bruke litt store sko som er så løse som mulig. Kan kjennes litt rart ut tilå begynne med, men heller det enn at jeg stadig må stoppe, og føker at jeg ikke henger med helt. Sørg også for å ha lang avstand fra sete til pedal. Kort avstand vil øke vinkelen i ankelleddet og forverre tilstanden ytterligere. Skift stilling ofte, selv om de andre sitter eller står, selv om det er bare i korte perioder. Bruk pausene til å ta strekke ut ankeleddet, og roter det gjerne i begge retninger. Dette har ihvertfall gjort til at jeg strort sett klarer å tråkke i vei hele timen :)

Skrevet

jeg synes jeg merker det samme på ellipsemaskin. Føttene blir liksom litt numne og det prikker i dem, om det er det du mener? Jeg synes ihvertfall at jeg merker litt forskjell om jeg ikke snører skoene så stramt - Bergans sitt tips om å finne løsere sko er sikkert enda bedre! :)

Skrevet

Takk for mange, og gode, svar. Jeg har som sagt slakket på remmene på skoen, og de er såpass løse at når jeg går på gulvet med de så glipper helen. Det burde da være løst nok? Skal i alle tilfeller prøve å ha de enda løsere.

Bergans: når du skriver lang avstand fra sete til pedal, da mener du høydejusteringen, ikke sant? Eller tenker du på avstanden fra setet til styret (det vil vel også ha noe å si for fotstillingen, hvor langt frem eller bak setet er). :klø:

Gjest Tidssone
Skrevet

Det hjelper å trø hælen mer ned når du sykler. Variasjon i hvodan du trør.

Skrevet

Takk for mange, og gode, svar. Jeg har som sagt slakket på remmene på skoen, og de er såpass løse at når jeg går på gulvet med de så glipper helen. Det burde da være løst nok? Skal i alle tilfeller prøve å ha de enda løsere.

Bergans: når du skriver lang avstand fra sete til pedal, da mener du høydejusteringen, ikke sant? Eller tenker du på avstanden fra setet til styret (det vil vel også ha noe å si for fotstillingen, hvor langt frem eller bak setet er). :klø:

Mente høyde på setet i forhold til pedal ja. Beklager, var kronglete forklart av meg :) Ved å gjøre dette så endrer du på vinkel i både ankel- og kneledd, noe som kan forbedre situasjonen.

Ang. sko så måtte jeg rett og slett kjøpe meg en bredere modell som er litt for store (har Salomon). Det hjalp ganske mye.

Skrevet

Takk for avklaring. Jeg har vært overbevist om at jeg har riktig høyde, men skal absolutt se nærmere på det. Det spørs om jeg ikke skulle hatt sko som rommer mer også, dette problemet oppstår kun i sykleskoene. Da jeg gikk på spinning med vanlige treningssko kunne jeg merke det av og til, men kun i kortere perioder.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme. Har trent spinning i fire år, for noen måneder siden måtte jeg bruke et annet par sko, og begge føttene mine sovnet! Ubehagelig. Så det kan være skoene, mine viste seg å være for myke under, slik at noe kom i klem. Har ikke fått ut fingeren og kjøpt spinningsko enda..

Skrevet

Jeg føler kanskje at problemet ligger i skoene etter alle svarene jeg har fått her, og hva jeg kan tenke meg til selv.. men jeg syns det er vanskelig å finne det rette paret. Kjøpshjelpen på butikker som XXL, G-sport osv er ofte litt mangelfull. Da jeg kjøpte de var det en ung jente som hjalp meg å se etter det rette paret, og hun hadde ingen formening om hvordan skoene skulle sitte på foten. Finnes det andre steder med litt mer kompetanse på dette, sånn at jeg kan få hjelp til å få riktige sko?

(Overhodet ikke ment som en fornærmelse mot de som jobber på sportsbutikker, for all del.)

Gjest Tidssone
Skrevet

Ta turen innom en sykkelforretning.

Skrevet

Vanskelig å si hva det skyldes, Supra, men jeg kan komme på noen påunkter jeg ville sjekket før jeg gjør noe annet.

Først og fremst ville jeg vært ekstra bevisst på tråkket mitt - dvs vær sikker på at du har bevegelse i ankelen under tråkket (press hælen ned når du tråkker ned og trekk den opp når du trekker opp) og pass på at du både trekker opp og skyver ned med hele beinet så du får maksimalt av blodgjennomstrømming.

Når det gjelder sykkelsko er de ganske harde og stive i sålen (det skal det jo være) og jeg har løst det med å kjøpe et sett med gelesåler til å ha i sykkelskoene - det gjorde dem mye mer behagelige - skoene skal forøvrig være litt romslige, for beina blir større når de blir varme og det må være rom for blodsirkulasjonen når foten svulmer.

I tillegg - sjekk at du har riktig innstilling på sykkelen - at setet er i rett avstand til styret (en albuelengde) at setet ikke er for høyt (du skla ha en liten knekk i kneet slik at du ikke overstrekker og så du kan holde setet i ro når du tråkker) og at du har en behagelig stilling generelt.

I tillegg kan du jo be om hjelp og råd fra en instruktør - det er jobben deres å kunne gi deg skikkelig veiledning ;)

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med mine gamle sykkelsko. Kjøpte nye, og problemet forsvant :)

Stikk innom en god sykkelbutikk og få råd der. De har større utvalg og bedre kompetanse enn kjedebutikkene :)

Skrevet

Tusen takk for gode råd Suzy, jeg skal prøve alt du nevner før jeg eventuelt kjøper nye sko!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...