Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2010 #1 Skrevet 16. juli 2010 Grumf..... enda flere diagnoser. Husker ikke navnet men "på norsk" er det vist en betennelse under helen. På meg var det vist mye under helen på ene foten som går helt frem til tå"ballene". Betennelsen har spredt seg opp over ankel, legg og helt opp til kneet. I tillegg var det noe "innadvipp" (står vist skjevt på fotbladet pga. smertene fra betennelsen) Og en vridning i ankel leddet som vistnok skulle komme fra hoften På andre foten var det vist ikke så ille ennå. Bare under helen, men det kan vel sikkert bli mer om en ikke gjør noe med det. Kanskje ikke så rart jeg har vondt. Kjenner veldig godt området under helen. Blir det trykket på er det som å få en spiker inn der. Verker i hele foten, ankel og langt oppåver leggen. Når det er ekstra ille føles det hovent ut og at jeg går på en pute av sårhet. Kan bli noe hoven over risten og under ankel kulene i perioder. Må jeg gå en del mens det er som verst blir det fryktelig smertefult langs hele yttersiden av fotbladet og helt opp i hofta. Er noen mnd. til jeg får tipasset såler med hull der betennelsen er så jeg slipper trakke på den hele tiden. Så vidt jeg forsto er vist dette en "folkesykdom" så jeg håper å finne noen som har litt mer kjenskap til dette her en hva jeg har. Gjerne med linker og annen info. i tillegg til egenerfaringer. Det jeg lurer mest på er jo om det er noe mulighet for at en kan -bli kvitt- det, for det er ikke mye behagelig å gå med ? Og om det finnes behandling, trening ol. som noen har prøvd og har fungert bra.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2010 #2 Skrevet 16. juli 2010 Jeg bare lurer på hvorfor det går så lang tid før du får tilpasset såler. Venter du på det offentlige? Jeg har fått tilpasset såler pga. noe feil beinstilling. Jeg gjorde det hos et privat firma(OCH), og betalte selv, kr 1250 for sålene. Tok meg bare litt over en mnd fra jeg var hos lege og til jeg hentet sålene.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Til Gjest. Er sommeravvikling og ferietid nå Har vært på OCH gjennom legen for 2 år siden, men fikk svært dårlig erfaring med de. Fikk feil diagnose og dermed feile type såler. Mulig det kom av en nesten pensjonert spesialist som fikk en dårlig henvisning fra legen i tillegg. Fikk de dengang i posten og de tilpasset ikke engang sålene til skoene mine. Brukte over et halvt år på å "venne meg til de" grusomt smertefull periode. Har heller blidt vesentlig værre en bedre Betalte dengang 1750,-kr for sålene. Og de ville ikke søke NAV om dekking av egenandel. Trodde det var slik det fungerte . Selv om jeg ble værre av sålene var legen så påstålig og jeg fikk ikke undersøkt hvorfor jeg bare ble værre. Men nå er jeg lei av å ha så vondt i bena at nå ordner jeg opp på egenhånd. Får heller koste litt,, men kanskje jeg blir av med noe av smertene. Denne gang gikk jeg privat uten å involvere legen og fikk time nesten på dagen. Betalte 750 får timen som var svært grundig. En ortopedspesialist og en sålespesialist. De var ikke det minste i tvil hva dette var. (ganske langt fra det OCH fant ut forresten) Uten at jeg trengte spørre søker de til og med NAV om dekning får sålene så jeg betaler bare 400 får sålene. Siden det er ferietid nå så tar det litt tid med å få de ferdig. Skal inn til time etter ferieavløsningen for å få de tipasning i skoene mine. Fikk akkurat høre at trykkbølgebehandling kanskje kunne hjelpe, men har ingen erfaring med den type behandling selv. K anskje noen andre har prøvd dette ? Har forsøkt vakumbehandling for betennelse tidligere i hofta, ble noe bedre,, men fy flate så vondt behandling.
prinsessa Skrevet 16. juli 2010 #4 Skrevet 16. juli 2010 Hei! Er det plantar fascitt du har? Jeg har også hatt det og er veldig fin nå. Det kan komme og gå litt. Jeg har brukt fysioterapeut og hun tapet opp foten min og da ble jeg mye bedre. Ellers så har jeg også hørt at trykkbølge behandling kan hjelpe. Veldig mange fysioterapeuter bruker trykkbølgebehandling så jeg ville bestilt meg time hos en fysioterapeut som har trykkbølge. Har også hørt at kiropraktor kan hjelpe. Det du kan gjøre selv er å bøye tærne bakover mens du sitter i sofaen. Da får liksom dratt og tøyd i den store senen under foten. Du kan også ta en tennisball og stå på denne slik at ballen går frem og tilbake under foten.
Gjest ts Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Hei! Er det plantar fascitt du har? Jeg har også hatt det og er veldig fin nå. Det kan komme og gå litt. Jeg har brukt fysioterapeut og hun tapet opp foten min og da ble jeg mye bedre. Ellers så har jeg også hørt at trykkbølge behandling kan hjelpe. Veldig mange fysioterapeuter bruker trykkbølgebehandling så jeg ville bestilt meg time hos en fysioterapeut som har trykkbølge. Har også hørt at kiropraktor kan hjelpe. Det du kan gjøre selv er å bøye tærne bakover mens du sitter i sofaen. Da får liksom dratt og tøyd i den store senen under foten. Du kan også ta en tennisball og stå på denne slik at ballen går frem og tilbake under foten. Takk for tipset. Skal teste ut tennisball. Husker ikke hva de sa navnet på dette var men får nok epikrisen snart regner jeg med. Er vist ganske mye betent siden det går opp i ankel og langt oppover leggen. Har ikke funnet noe betennelsesdempende som virker på dette annet en ro den tiden det står på som værst. Fysioterapauten min bruker ikke trykkbølgebehandling, kanskje noen tøynings øvelser kan hjelpe. Men kanskje kiropraktor kan med slikt. Går til behandling med ryggen så skal høre om det er noe de kan hjelpe til med dette også. Ellers får jeg prøve finne noen som holder på med trykkbølgebehansling. Er så sårt under bena at det er vanskelig å gå nå. Noen som kjenner til noen i akershus som er flinke ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå