Gå til innhold

Dere som har barn og røyker inne

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg kjenner ikke mange, men et knippe mennesker som røyker inne selv om de har barn. Et av barna til en av familiene er såpass plaget med astma at hun må bruke en slik oksygenmaske innimellom. Familien forteller om at hun våkner med hosteanfall og innimellom er våken store deler av natten osv.

Jeg VET, for slik er røykere generelt, at om jeg sier "jeg har hørt at det kanskje kan hjelpe om dere slutter å røyke inne" så er helvete løs.

Hvorfor det? Hvorfor skal røyking inne i 2010 forsvares så vanvittig når man er klar over helseskadene som kan oppstå og spesielt dersom man har barn?

Noen som røyker som kan fortelle meg det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Ingen som tør å svare eller har dere dårlig samvittighet? Er jo bare å poste som anonym da. Pepper får man uansett når man diskuterer :)

Bare lurer på hva dere legger til grunn for å tillate dere å røyke inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mummy

Gjør det ikke selv,- og vet bare om ei som gjør det; moren til ei som går i klassen til 13-åringen min. 13-åringen min har forresten slutta å besøkt henne, hun synes det lukter så fælt der. Og de i klassen synes jenta som bor sammen med røykemora lukter ekkelt.

Ville bare fortelle om det; at foreldres røyking faktisk kan ødelegge for barnas sosiale liv. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mummy

Forresten, det er jo på en måte omsorgssvikt å utsette barnet sitt for røyk; særlig når det har astma! Ville tatt kontakt med barnevernet, og fått dem til å si fra hvor viktig det er for et barns helse med godt inneklima. Når det ikke hjelper at "vanlige" folk sier fra, synes jeg virkelig det går an å prøve å få hjelp fra andre instanser, -for barnets skyld. Skjønner bare ikke at foreldrene ikke fatter at røyking ikke er bra for barn med astma! (Ikke for noen, men hvertfall ikke dem med astma.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Gjør det ikke selv,- og vet bare om ei som gjør det; moren til ei som går i klassen til 13-åringen min. 13-åringen min har forresten slutta å besøkt henne, hun synes det lukter så fælt der. Og de i klassen synes jenta som bor sammen med røykemora lukter ekkelt.

Ville bare fortelle om det; at foreldres røyking faktisk kan ødelegge for barnas sosiale liv. Trist.

Det sier jo litt om hvilken fanesak innbitte røykere holder, og hvor "farlig" det er å fortelle dem at det ikke er bra. For jeg regner med at mora har fått beskjed av jentungen hvorfor hun ikke kommer på besøk. Allikevel går hun ikke på utsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Forresten, det er jo på en måte omsorgssvikt å utsette barnet sitt for røyk; særlig når det har astma! Ville tatt kontakt med barnevernet, og fått dem til å si fra hvor viktig det er for et barns helse med godt inneklima. Når det ikke hjelper at "vanlige" folk sier fra, synes jeg virkelig det går an å prøve å få hjelp fra andre instanser, -for barnets skyld. Skjønner bare ikke at foreldrene ikke fatter at røyking ikke er bra for barn med astma! (Ikke for noen, men hvertfall ikke dem med astma.)

Er venninne med ei som jobber i barnevernet, og hun sier at så lenge det ikke er ulovlig så er det ingenting de kan gjøre med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyker og det ville ikke falle meg inn å utsette barna mine for røyken, så jeg går ut. Husker selv hvor jævli det var når jeg var liten og min mor røykte overalt, til og med i sengen sin :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker og det ville ikke falle meg inn å utsette barna mine for røyken, så jeg går ut. Husker selv hvor jævli det var når jeg var liten og min mor røykte overalt, til og med i sengen sin :overrasket:

Jeg og røyker, men aldri i verden om jeg hadde røyka inne. Mamma røyka inne da vi var små, men kun på vinteren og under vifta på kjøkkenet. Syns det er ille nok hvis vi går tur med vogna, og røyker, så jeg gjør alt for at røyken ikke skal sige inn i vogna.

Jeg skjønner ikke de som røyker inne heller, greit hvis det er ungdommer, men ikke babyer/små barn, og spesielt ikke hvis de har astma, og andre problemer med pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caylee

Jeg og røyker, men aldri i verden om jeg hadde røyka inne. Mamma røyka inne da vi var små, men kun på vinteren og under vifta på kjøkkenet. Syns det er ille nok hvis vi går tur med vogna, og røyker, så jeg gjør alt for at røyken ikke skal sige inn i vogna.

Jeg skjønner ikke de som røyker inne heller, greit hvis det er ungdommer, men ikke babyer/små barn, og spesielt ikke hvis de har astma, og andre problemer med pusten.

Hvorfor er det greit med ungdommer? Det er ikke bedre for helsa dems heller assa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det greit med ungdommer? Det er ikke bedre for helsa dems heller assa!

Enig, har man unger så røyker man på utsiden til ungene er flyttet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bedre eller greit. Bare mener at det er verre med små barn, kanskje for at veldig mange ungdommer røyker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er ikke greit uansett alder, altså ...

Jeg er voksen, og søsteren min er tenåring, vi reagerer like mye på røyk ...

Små barn kan ikke si ifra, fordi de ikke har stemmerett eller at de ikke vet eler forstår

Søsteren min har en venninne der faren hennes røyker inne. Det lukter så vondt der så ingen vil bli med henne hjem.

Søsteren min har vært med henne hjem noen ganger, men det lukter så vondt av søsteren min når hun kommer hjem så hun må dusje og skrifte klær.

Ja, det er egoistisk å røyke. Hadde jeg bestemt skulle alkohol og røyk og narkotika og sukker og hvitt mel blitt bannlyst ... Like ille alt sammen, bortsett fra at røyk siver ut i alle retninger og plager uskyldige...

Jeg kan ikke fatte at noen kan røyke inne, også sliter barna deres med allergi og astma og må ha pusteapparat???

Det hørtes bare helt på kanten ut, spør du meg ...

Hvis man får barn - så får man jaggu sette de først og ta seg av de også!

Uansett, de som røyker er som oftest uopplyste, fattige og mørke mennekser.

Røyking foregår i stort flertall i u-land. Vi er et i-land, så trodde de fleste visste bedre.

Selv reagerte jeg på røyk da jeg var liten, så foreldrene mine sluttet før jeg var 1 år, for de så hvor vondt og slitsomt jeg hadde det med å puste og jeg ble så sløv.

Faren min begynte å snuse, og moren kuttet det helt ut, og vi hadde et røykfritt hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bedre eller greit. Bare mener at det er verre med små barn, kanskje for at veldig mange ungdommer røyker selv.

Jeg kjenner ingen voksne eller ungdommer som røyker, men det kunne ikke falle meg inn å ha kontakt med noen som røyker heller. Litt under min stand ;)

Men hovedgrunnen er at jeg ikke tåler røyk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp i et hjem hvor man røyket inne.

En dag da jeg var rundt 7-8 år gammel, så var naboen på besøk, og både hun og pappa satt og røkte i stua.

Da hadde jeg fått nok, og reagerte med å krabbe langs gulvet når jeg skulle inn i stuen.

"Hva er det du driver med?" spør mamma. (som var minst like irritert over inne-røyking, men pappa var for sta til å gidde å høre på henne)

"Jeg så på TV at når det er mye røyk, så skal man alltid krabbe langs gulvet for å få puste!!"

Mamma lo og godtet seg nok over kommentaren min, og de røykende ble sendt rett ut på verandaen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen voksne eller ungdommer som røyker, men det kunne ikke falle meg inn å ha kontakt med noen som røyker heller. Litt under min stand ;)

Men hovedgrunnen er at jeg ikke tåler røyk ...

Litt under din stand å ha kontakt med noen som røyker....? Med den mening at røykere generelt er helt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg trodde det var færre unge som røykte nå enn tidligere, jeg? Oppfatter absolutt ikke røyking som et "ungdomsfenomen" i alle fall.

Så jeg synes så absolutt at ungdommer også fortjener et røykfritt hjem og nærmiljø. Akkurat som alle vi andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røyking er ikke greit uansett alder, altså ...

Jeg er voksen, og søsteren min er tenåring, vi reagerer like mye på røyk ...

Små barn kan ikke si ifra, fordi de ikke har stemmerett eller at de ikke vet eler forstår

Søsteren min har en venninne der faren hennes røyker inne. Det lukter så vondt der så ingen vil bli med henne hjem.

Søsteren min har vært med henne hjem noen ganger, men det lukter så vondt av søsteren min når hun kommer hjem så hun må dusje og skrifte klær.

Ja, det er egoistisk å røyke. Hadde jeg bestemt skulle alkohol og røyk og narkotika og sukker og hvitt mel blitt bannlyst ... Like ille alt sammen, bortsett fra at røyk siver ut i alle retninger og plager uskyldige...

Jeg kan ikke fatte at noen kan røyke inne, også sliter barna deres med allergi og astma og må ha pusteapparat???

Det hørtes bare helt på kanten ut, spør du meg ...

Hvis man får barn - så får man jaggu sette de først og ta seg av de også!

Uansett, de som røyker er som oftest uopplyste, fattige og mørke mennekser.

Røyking foregår i stort flertall i u-land. Vi er et i-land, så trodde de fleste visste bedre.

Selv reagerte jeg på røyk da jeg var liten, så foreldrene mine sluttet før jeg var 1 år, for de så hvor vondt og slitsomt jeg hadde det med å puste og jeg ble så sløv.

Faren min begynte å snuse, og moren kuttet det helt ut, og vi hadde et røykfritt hjem :)

Are you for real ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Min mor røyket mye inne når jeg var liten. Jeg hadde noe anstrengelses-astma på ungdomsskolen, men ingen videre plager. Det som kansje er litt forstyrrende er hvordan jeg assosierer røykelukt og lyden av sigarettmaskinen med hjemmekos/trygghet.

Personlig holder jeg meg langt unna røyk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men hvor ER røykerne som røyker inne?

Disse jeg kjenner fungerer utmerket godt i samfunnet ellers, men tviholder på sin rett til å røyke selv og samtidig la barna puste den inn.

Eksen til sambo røyker inne. Hun og sambo har et barn sammen. Tidvis har det STINKET røyk av barnet når det kommer til oss. Når sambo har tatt det opp med henne er piggene ute med det samme og det blir gjerne full krangel. Lite vi kan si så lenge det er ikke er ulovlig.

Heldigvis har hun funnet seg en mann som ikke røyker, og jeg vet at hun får en del pepper om hun prøver å tenne røyken inne. Men det er hennes hus, så det hender vel rett som det er enda.

Men det er altså et så SÅRT tema at man knapt kan lufte det før helvete er i løs. Når vi spør så er det liksom "ja, men H*n sover jo oppe". Selv om jeg ikke anser henne spesielt smart bestandig, så VET jeg at hun har fått med seg at røyk siger oppover (soverommet er i annen etasje).

Eneste svaret disse røykerne ndøvendigvis kan gi er at a) de gidder ikke å bry seg eller b) de mener seriøst at alt snakket om at røyk er farlig er propaganda. At det LUKTER av klær og slkt i tillegg TROR de virkelig IKKE på. *Akk* jeg blir irritert altså.

Har møtt noen supre folk på alle andre måter, men de røyker inne. Når i tillegg ungen deres er sterkt plaget av astma så kjenner jeg at jeg kvier meg med å ha så mye kontakt. Problemet er bare at ungen deres har blitt veldig god venn med min, og de leker sammen hver dag. Jeg vil nødig ødelegge ungenes forhold fordi jeg tar opp dette med røykingen. Jeg kan selvsagt ikke nekte dem, men jeg VET at å fortelle dem dette kan ha utrolig uheldige konsekvenser for ungenes samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var så mange som røykte inne lenger . Iallefall ikke om de har barn . Kjenner vel et par som røyker inne . Jeg røyker selv , men aldri inne. Jeg synes det blir sur lukt av det , og vil jo ikke at ungene skal være passive røykere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...