Gå til innhold

Solfaktor og brunfarge

Anbefalte innlegg

Jeg har noen dumme spørsmål når det gjelder solkrem og hvor brun man blir. Blir man mindre brun av å bruke solfaktor? Jeg skjønner jo at om man bruker høy faktor; 25 og opp(?) så er det litt sun block effekt og da kan man vel nødvendigvis ikke få så mye farge heller?

Men si at jeg blir solbrent i sola etter 1 time uten solkrem; hvis jeg da bruker faktor 6 kan jeg være i sola i 6 timer før jeg blir brent, stemmer det? Vil jeg teoretisk få samme farge om jeg soler meg 1 time uten solkrem som om jeg soler meg 6 timer med faktor 6? Jeg vet jo at solkrem er bra for å fukte huden og forhindre solskader så alternativet uten er ikke noe jeg vil gjøre, men er det slik det fungerer?

Og blir man mer beskyttet om man bruker høy faktor enn om man bruker lav? Mot solskader mener jeg? Hvis man ikke blir solbrent på stranda med faktor 8 feks, er det da noe poeng å bruke høyere, feks 25 i ansiktet, eller er man like beskyttet mot rynker med 8'ern?

Jeg tror jeg har en tendens til å bruke altfor høy faktor når jeg er i utlandet, og blir aldri skikkelig brun da. Hvordan finner man ut hvilken faktor som passer på ulike syden steder uten å brenne seg først?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/500884-solfaktor-og-brunfarge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten regel for meg selv som sier at jeg aldri bruker mindre enn SPF 15 og aldri høyere enn SPF 30. Det vil si jeg varierer mellom disse to. Jeg bruker 30 de første ukene med sol i Norge og hvis jeg er i syden begynner jeg alltid med 30. Jeg bruker 15 både i Norge og i syden når jeg har fått litt underlag.

Man blir ikke mindre brun av å bruke solfaktor, men det tar litt lengre tid. Til gjengjeld får du en mye jevnere og finere brunfarge som sitter lenger. Du blir altså brun selv om du bruker 30 men det tar litt lenger tid. Du blir brun om du sitter i skyggen også, så da kan du jo tenke deg selv :)

Som du sier her at om du blir brent etter 1 time i solen, kan du være 6 ganger lenger i solen om du bruker SPF 6. Men det er allikevel viktig å smøre seg flere ganger om dagen (gjerne før de 6 timene har gått) og spesielt etter bad og slike ting. Selv om du kan være ute i solen 6 ganger så lenge uten å bli brent, betyr ikke det at det tar 6 ganger lenger tid å bli brun, her er det flere faktorer som spiller inn.

Man blir jo mer beskyttet om man bruker høy faktor og mange grunner til det er at man forebygger solbrenthet. Om du bruker en lavere faktor og er flink til å smøre deg ofte så kan du helt fint gjøre det, men da må du være flink til å smøre deg (gjerne hver time) og etter bad. Dette bør du egentlig gjøre uansett SPF.

Det er UVA strålene som er hovedårsaken til rynkene. Hvis du tenker at en solkrem skal ha 1/3 UVA beskyttelse av hva som er oppgitt som SPF på pakken, blir ikke den så veldig høy. Bruker du SPF 6, så er UVA beskyttelsen ca 1/3 av det, altså 2. Bruker du SPF 30 er UVA beskyttelsen ca 1/3 av 30, altså 10. Så derfor kan det være greit med en høyere faktor også :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/500884-solfaktor-og-brunfarge/#findComment-8238764
Del på andre sider

Et japanerne ordtak heter at dumme spørsmål er bedre enn dumme mistak. Jeg syntes ikke spørsmålene er dumme i det hele tatt, de fleste går hele livet sitt uten egentlig å vite hva disse begrepene betyr.

Det er fra i år innført nye regler for merkning i alle EU- og EØS-land som tilsier at UVA beskyttelse også skal klart merkes. Sunblock skal avskaffes som bekrep ettersom det er misledende.

Solfaktor, eller Sun Protection Factor (SPF), er et mål på styrken av et solfilterpreparat, det vil si hvor godt solkremer og -sprayer beskytter mot skadelig UVB-stråling fra sola. Huden har en naturlig solfaktor, delvis bestemt av hvor mye melanin du har, eller hvor mørkt pigmentert huden din er. SPF er en multiplikasjon faktor: Hvis du kan være ute i sola 15 minutter før du blir solbrent, vil det å bruke en solkrem med solfaktor 10 tillate deg å motstå solbrenthet ti ganger så lenge, altså 150 minutter. Stråling fra sola varierer selvsagt og måles på et såkalt UV-indeks (strålingen er sterkest midt på dagen da solen står høyt på himmelen ettersom strålingen har kortere vei gjennom ozon-laget).

Solfaktor indikerer derimot ingen beskyttelse mot UVA, som kan forårsake kreft (senker immunforsvar) og for tidlig aldring av huden (påvirker hudens elastisitet). Også UVB stålig kan føre til kreft, men har kortere bølgelengde enn UVA og trenger ikke så dypt inn i huden. Men selv om solfaktor kun gjelder mot UVB, så inneholder de fleste produkter et bredt beskyttelsesspekter som også beskytter mot UVA.

UV-indeks Norge: http://www.nrpa.no/uvnett/

UV-kalkulator (Engelsk): http://www.sundicator.net/uv-calculator/

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/500884-solfaktor-og-brunfarge/#findComment-8238783
Del på andre sider

Gjest Gjest

Blir man mindre brun av å bruke solfaktor?

Nei, du blir brun bare det tar lengre tid og den brunfargen du får vil være mørkere, finere og sitte lengre.

Jeg skjønner jo at om man bruker høy faktor; 25 og opp(?) så er det litt sun block effekt og da kan man vel nødvendigvis ikke få så mye farge heller?

Nei, 25 er langt ifra noe sun block effekt. Sun block betyr at solkremen blokkerer ut solstrålene totalt, og da må du opp i faktor 50+. Med andre ord: solfaktor 25 og 30 er å anbefale for de med normal hud. Har du soleksem derimot så må du smøre inn de områdene med sun block (det vil si; spf50). Grunnen til dette er at soleksem ikke skal eksponeres for sol i det hele tatt når du først har fått det,og en spf50 beskytter de områdene fra solstrålene.

Og ja, du blir brun av å bruke spf25/spf30, men det vil ta en til to uker. Vel verdt å vente,for den fargen du får gradvis er den fargen som er finest og sitter best og du flasser ikke, og huden din blir ikke solskadet.

Men si at jeg blir solbrent i sola etter 1 time uten solkrem; hvis jeg da bruker faktor 6 kan jeg være i sola i 6 timer før jeg blir brent, stemmer det?

Nei, det stemmer ikke. Solfaktoren samsvarer ikke med antall timer. Jeg er av utenlandsk opprinnelse og får fort farge, men med en solfaktor 6 kan jeg oppholde meg i solen kun en halvtime/time maksimum når solen er på det sterkeste. Ellers blir jeg solbrent.

Vil jeg teoretisk få samme farge om jeg soler meg 1 time uten solkrem som om jeg soler meg 6 timer med faktor 6?

Nei, den fargen du får etter å ha solet deg med spf 6 i seks timer i strekk vil være lys-rød.

Den fargen du vil få av å sole deg uten noen solfaktor vil gjøre at du vil se mørkerød ut, kanskje med noen få vannblemmer. Delicious! (nå tenker jeg på sol mellom kl 11 og 16 på dagen)

Og blir man mer beskyttet om man bruker høy faktor enn om man bruker lav? Mot solskader mener jeg?

Ja.

Jeg tror jeg har en tendens til å bruke altfor høy faktor når jeg er i utlandet, og blir aldri skikkelig brun da. Hvordan finner man ut hvilken faktor som passer på ulike syden steder uten å brenne seg først?

Du er ikke så dum når du har vært flink til å bruke høy faktor! Fortsett med det, men det er en måte du kan få brunfarge med høy faktor:

Jeg har laget en liste til deg over hva du kan bruke når du er i syden;

Frem til klokken 11 om dagen bruker du Piz Buin Tan Intensifier spf 15.

Etter kl 11 og frem til klokken 16 så bruker du en valgfri solkrem spf25. Smør deg inn hver halvtime. Kjenner du at solen brenner og du begynner å bli varm ; ta en pause i skyggen (under parasoll,etc) så gå ut i solen igjen når du har fått kjølt deg ned.

Du blir brun av å ta deg pauser i skyggen - tro meg.

Etter kl 1600 kan du gå ned til Piz Buin spf15 Tan Intensifier igjen.

Det er slik jeg gjør det og jeg får en dyp brun farge. Du må huske at poenget er ikke å bli fortest brun, og begynne å droppe solfaktor,eller gå ned til spf 6 er det dummeste du kan gjøre! Eneste gangen jeg kan se for meg at noen kan bruke en spf6 er når solen er utrolig svak, dvs her i Norge når solen titter litt frem og det egentlig ikke er noe spesielt sterk sol engang.

De som bruker spf6 i syden i 30 varmegrader synes jeg innmari synd på. De oppnår en brunfarge som varer i 2 dager, som da begynner flasse av når de kommer hjem igjen. Og da har brunfargen plutselig flasset av, og de sitter igjen med solskadet hud. Alle som holder på med hudpleie sverger til høy faktor og jeg vil tro at de som går for spf 6 som standard solbeksyttelse rett og slett ikke har noe kunnskap om hud og solskader. For selv om du ikke ser noe til de med en gang, så kommer de om noen år. Du kan se deg rundt omkring, på de 40 år gamle gamene med pigmentflekker overalt. DET har du ikke lyst til,tro meg.

Så fortsett å bruke spf 25/30, og for å få litt fortere fremgang i prosessen kan du bruke Piz Buin intensifieren med spf15 mellom de klokkeslettene jeg skrev ovenfor.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/500884-solfaktor-og-brunfarge/#findComment-8239781
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...