Dementhia Skrevet 16. juli 2010 #1 Skrevet 16. juli 2010 Hei! Jeg har hatt problemer med knærne mine, spesielt da høyre kne, i ca. 6-7 år. Drev med fotball da skaden inntraff, samt dansing og ridning året senere. Driver kun med ridning idag, og har blitt mer og mer plaget av knærne mine. Når jeg skal stige av hesten etter en ridetur, eller økt på banen, klarer jeg ikke strekke ut knærne mine uten at det gjør vondt. Det kan også være vanskelig å strekke dem helt ut til tider. Når man rir, skal man ri med lav hel (dvs. at man presser helen ned, slik at tærne skal peke oppover). Dette er for å få bedre balanse. Da kjenner jeg det veldig godt i knærne og jo kortere stigbøylene er, jo mer vondt får jeg. Selv om jeg rir med så lange som mulig, så får jeg uansett vondt. Får også smerter i knærne hvis jeg sitter på en stol lenge i vanlig sittestilling, samt når jeg sitter på huk, sitter oppå bena, eller går opp trapper. Smertene ligger på innsiden, eller utsiden av kneet og jeg kan få problemer med å strekke dem ut. Er det noen som har erfaring på denne fronten? Noen som har hatt samme symptomer, og som har hatt kneskade? Eller er dette vanlig?
Wiggins Skrevet 16. juli 2010 #2 Skrevet 16. juli 2010 Dette høres jo ganske alvorøig ut. Har du vært hos lege med dette? Hvis ikke bør du bestille time i dag. Jeg har ingen anelse om hva det kan være, men det høres ut som en betennelsestilstand. Legen til vil sannsynligvis henvise deg til en ortoped. Det er dessverre ofte veldig lang ventetid på offentlige ortopeder, så for din egen skyld bør du vurdere å betale litt ekstra for å få en time ganske raskt hos en privat. Det dreier seg tross alt om at du helst skal klare å gå og bevege deg resten av livet.
bergans Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Du skriver ikke noe om hva slags skade du pådro deg, ei heller hvor omfattende behandlingen og rehabiliteringen var. Det er ikke uvanlig med en grad av slitasje i knær som har vært utatt for skader over tid, men som aldri har fått ro på seg tilå leges og bygges opp helt fra botna. Unge jenter, samt middelaldrende menn som jogger, er mer utsatt for patellafemorale problemer og smertesyndromer. Har du i tillegg en en medial svakhet (på innsida av kneet) grunnet meniskruptur, korsbånd- eller leddbåndskade, så vil dette i stor grad avgjøre hvor stabilt og sterkt kneet ditt er. Du vil også mest sannsynlig feilbelaste det andre. Ridning gir en ganske stor belastning på det mediale aspektet av kneleddene, og et ustabilt/svakt kne vil gjøre at du lettere vil knipe deg fast med knærne (noe som ikke er positivt). Dette igjen påvriker hvor godt du klarer å kommunisere med setet, og hvpr god kontroll du har med hofter og ankler. Lange stigbøyler er et must, men tenk mye på hvordan hofte, sete og bekken jobber. Det er tross alt derfra drivkraft og beskjeder skal komme fra (jobbe hesten bakfra og fram). Gjerne få henvisning til både rtg, MR og fysio, for å avklare hvordan ståa er. Kan egentlig garantere at du vil ha en uttalt grad av medial svakhet, spesielt i en muskel som heter vastus medialis obliquus (VMO). Den er nesten alltid utsatt for atrofi (muskelsvinn) ved kneskader, noe som forverrer tilstanden til kneet betraktelig. VMO sørger for medial stbilietet og styrke, og forhindrer ytterlige valgusstilling (kalvbeinthet). Kan godt hende at du må ta en pause fra ridning, evt ri uten stigbøyler, mens du bygger opp kne og får profesjonell hjelp. Balansetrening blir noe av det viktigste, og ingen annen trening kan gi deg den treningen og alle de positive effektene. Å trene opp enkeltmuskler, samt grundig innføring i styrke på underkropp blir neste skritt. Finnes veldig mye info om dette på nett, men la en fysio få veilede deg gjennom stegene. Ikke umulig at du må ta NSAIDS (betennelsesdempende uten kortison) i perioder hvor du er ekstra stiv, og etter trening. Du kan forvente ekstra stivhet og smerter ved opptrening, men dette vil gi seg etterhvert som leddet blir sterkere og mer stabilt. Har du problemer med selve leddbrusken, så er det ikke dumt å begynne på daglig glukosamin og chrondoitin. Dette er dyre tilskudd som må taes over tid, men de er en av de få medikamentene som har vist å gi en positivt effekt på leddbrusk (hyalin brusk). Lykke til, håper det ordner seg 1
Frk Snasen Skrevet 16. juli 2010 #4 Skrevet 16. juli 2010 Jeg er ingen ekspert, men syns også dette hørtes alvorlig ut. Har selv en kneskade, og sliter mtp styrken i eller rundt knærne. Knærne mine er "slarkete". Dette fører til at jeg får vondt når jeg går trapper, eller i nedoverbakke faktisk. Men har aldri vondt utenom dette, og min kneskade ansees å være relativt alvorlig. Når det er sagt vet jeg ikke om smerte osv er en indikasjon på hvor alvorlig en kneskade er.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2010 #5 Skrevet 16. juli 2010 Det er mange "ting" i kneet som kan gi slike smerter derfor er det vanskelig å si noe om hva det kan være. Brusk skade, eller patellafemoralt smertesyndrom som det heter nå har typisk slike smerter. (Vondt å gå trapper, bakker, sitte på kne osv) Smertene er da lokalisert mest under selve patella/knesten. Så er det jumpers knee, langdistanse kne, menisk, leddbåndskade osv. i tillegg til betennelsesrelaterte plager og nerveskader. Som du skjønner er det mye forskjellig i et kne Enkelte ting kan en lett trene opp hos en flink fysioterapaut. Mens andre ting som ikke går over bør/må en ha en artoskopi for å rette på. Det kan ofte bli en lang prosess å finne ut av dette, spesielt siden du har hatt det over så mange år. En liten skade kan påvirke til smerter helt andre steder i kneet en hva som opprinnelig var der og også andre steder i kroppen. I tillegg kan en få belastnings skader og plager som følge av en ikke gjør noe. (eks. ankel, hofte eller rygg) Da kan det bli svært vanskelig til slutt med å finne ut hva hovedproblemet er og hva en skal gjøre med det. Enig med h*n som skrev over her. Det ER lange ventetider på slikt og det kan være lønnsomt på sikt å heller velge å gå privat. (MR privat kan ta opp til 5 mnd. Og Ortoped har jeg opplevd 48 ukers ventetid, men en kan være heldig) Det du trenger da er først et MR bilde av kneet, helst begge klær for å kunne sammenligne. Så er det time hos en flink Ortoped som kan sine saker. Er ofte lurt å undersøke på forhånd om en har mulighet, for desverre er ikke alle ortopeder like flinke. Etter en slik undersøkelse, alt etter hva de finner ut er det gjerne fysioterapi som går på trening av kne. Er smertene ubehagelige eller sterke kan akupungtur lindre noe av de. TENS maskin med og uten nåler kan også fungere bra på noen og eller vibrasjons trening. Er du i nærheten av Oslo og går privat kan jeg anbefale Volvat. Lykke til.
seleneluna Skrevet 16. juli 2010 #6 Skrevet 16. juli 2010 Hei! Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg fikk en overbelastning i kneet, etter en periode med mye og hard trening. Jeg kunne nesten ikke gå, og gikk til fysioterapaut. Han sa det var en betennelse og jeg fikk deretter medisin for dette. Dette er snart 2 år siden, men jeg har fortsatt vondt i kneet, særlig etter noen timer på forelesningssalen ol. Det kjennes ut som om kneet "låser" seg på en måte. Det vondeste for meg var og er å gå i nedoverbakke - det klarte jeg ikke. Jeg har trent opp muskulaturen i og rundt kneskålen, med styrkeøvelser. Jeg vil anbefale deg å gå mye i motbakker - men dersom dette er vondt så blir det vel problematisk! En god trener jeg hadde, sa at det eneste som fungerte, var å trene bort betennelsen. Kjøre på med styrkeøvelser på relativt svak belasting men mange rep. Og dette funket bra for meg!
Dementhia Skrevet 16. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2010 Lance: Jeg var hos fastlegen ang. plagene i 2005. Fikk da beskjed om at det mest sannsynlig var Schlatters. Gikk ut av legekontoret med en legeerklæring i hånda, hvor det sto at jeg ikke skulle jogge, eller gjøre andre aktiviterer som ville belaste knærne mine. Fikk beskjed om å ta kontakt dersom det ikke ble bedre etter en periode, noe jeg selvfølgelig ikke gjorde. Hadde helt angst når det gjalt å dra til legen, men det er heldigvis nesten borte nå. Har heller ikke tatt det så veldig alvorlig, fordi jeg ikke vet hva som skal til før man faktisk burde gjøre noe med det. bergans: Jeg aner ikke hvordan jeg fikk skaden. Den kom bare blussende opp på ett eller annet tidspunkt, uten at jeg tenkte noe spesielt over det. Det med belastning, har det blitt mindre av de siste 4 årene. Trener veldig sjeldent, utenom ridningen som er et par ganger i uken. Har en søvnsykdom som gjør at jeg har problemer med å orke ting, så å overbelaste knærne, gjør jeg hvertfall ikke! Gjest_Gjest_*: Har hatt erfaring med lange ventetider på offentlig i en annen utredning. Har også gått privat et par ganger, bla. Volvat en gang når jeg måtte sy i ansiktet. Ble dekket av forsikring, men uten koster det skjorta. Vet du/dere om det vil bli dekket av skadeforsikring?
Gjest en med kneskade Skrevet 16. juli 2010 #8 Skrevet 16. juli 2010 Lance: Jeg var hos fastlegen ang. plagene i 2005. Fikk da beskjed om at det mest sannsynlig var Schlatters. Gikk ut av legekontoret med en legeerklæring i hånda, hvor det sto at jeg ikke skulle jogge, eller gjøre andre aktiviterer som ville belaste knærne mine. Fikk beskjed om å ta kontakt dersom det ikke ble bedre etter en periode, noe jeg selvfølgelig ikke gjorde. Hadde helt angst når det gjalt å dra til legen, men det er heldigvis nesten borte nå. Har heller ikke tatt det så veldig alvorlig, fordi jeg ikke vet hva som skal til før man faktisk burde gjøre noe med det. bergans: Jeg aner ikke hvordan jeg fikk skaden. Den kom bare blussende opp på ett eller annet tidspunkt, uten at jeg tenkte noe spesielt over det. Det med belastning, har det blitt mindre av de siste 4 årene. Trener veldig sjeldent, utenom ridningen som er et par ganger i uken. Har en søvnsykdom som gjør at jeg har problemer med å orke ting, så å overbelaste knærne, gjør jeg hvertfall ikke! Gjest_Gjest_*: Har hatt erfaring med lange ventetider på offentlig i en annen utredning. Har også gått privat et par ganger, bla. Volvat en gang når jeg måtte sy i ansiktet. Ble dekket av forsikring, men uten koster det skjorta. Vet du/dere om det vil bli dekket av skadeforsikring? Det kan vere vanskelig å få dekket slik med skadeforsikring. Da må det dokumenteres mye. Både når skaden oppsto, hvordan det skjedde, jornal for da det skjedde osv. Har du forsikring kan du se i papirene eller ringe direkte til forsikrings selskapet å spørre. Enkelte forsikringer dekker desverre svært lite. Synes forresten det høres rimelig sløvt ut av legen din å sette en diagnose kun ut fra sansynlighet. Spesielt i klær hvor det kan være svært mange ting som kan skape smerter. Var du ikke til ortoped eller MR da plagene startet ? Fastleger er almenpraktiserende og langt der i fra spesialister på alle områder. Les litt på denne linken http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoralt-smertesyndrom-2730.html Brusk skade kan komme av slitasje over tid. Er ikke uvanlig at en ikke merker mye til det i starten siden det kommer så gradvis. Det kan også etter direkte traume på kneet. Noe av det du beskriver høres likt ut til dette. For å bekrefte /avkrefte dette må du ha MR. Men vær litt obs på at ikke alle MR apparat viser slike brusk skader vises på MR. ( Caprios i Oslo er spesialistene mest fornøyd med i dette området) Etter MR er det gjerne Ortoped spesialist en bør gå til for en fysisk undersøkelse. Det er gjerne fysikalsk behandling med øvelser og trening som virker best. Hvor en fokuserer på å stabilisere kneet. ...Ser en over her har beskrevet dette ganske bra. Går ikke smertene over etter trening på en 3-6 mnd bør en bli vurdert til artoskopi /kikkhullsopperasjon. Da skraper en, syr, taper eller fjerner den skadde brusken. Er viktig å få undersøkt dette slik at du ikke forværrer plagene. En kan fort få belastnings plager andre steder i kroppen siden en både bevist og ubevist forsøker avlaste kneet mest mulig. Ofte gjør en feil når en ikke får riktig behandling. Snakker av erfaring her. På grunn av en liten skade i et kne som ikke ble gjort noe med helt fra starten for flere år siden, har jeg fått belastnings plager og skader i så og si hele kroppen. Vil ta lang tid, kanskje flere år før jeg er tilbake til normalen igjen. Og ingen kan ennå si om jeg kan bli 100% tilbake. Så ver smart å undersøke dette før du får flere problemer
Wiggins Skrevet 16. juli 2010 #9 Skrevet 16. juli 2010 Lance: Jeg var hos fastlegen ang. plagene i 2005. Fikk da beskjed om at det mest sannsynlig var Schlatters. Gikk ut av legekontoret med en legeerklæring i hånda, hvor det sto at jeg ikke skulle jogge, eller gjøre andre aktiviterer som ville belaste knærne mine. Fikk beskjed om å ta kontakt dersom det ikke ble bedre etter en periode, noe jeg selvfølgelig ikke gjorde. Hadde helt angst når det gjalt å dra til legen, men det er heldigvis nesten borte nå. Har heller ikke tatt det så veldig alvorlig, fordi jeg ikke vet hva som skal til før man faktisk burde gjøre noe med det. Schlatters er sjelden vanskelig å ta feil av; det er en bruskutvekst under kneskålen, som synes som en ekstra kul, og rammer særlig ungdom som spiller fotball og håndball. Dine symptomer høres ikke ut som schlatters. Du burde få henvisning til MR-undersøkelse som bergans foreslo, og deretter bør en ortoped se på resultatene fra den. Det er tydelig at dette ikke blir bra av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå