Gå til innhold

Ekle dyr på badet - hjelp!!

Piñacolada

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske så motbydelig problem på badet mitt...

Innimellom hender det jeg finner bittesmå, kravlende ekle dyr på gulvet. De varierer litt i størrelse, fra ca 2 mm til 1 cm.

De er en type bløtdyr (heter det det?), har to følehorn og er brun/oransje i fargen.

Jeg regner med at disse kommer fra sluket, så jeg har prøvd å helle både salmiakk, eddik og klorin nedi der. Men ingenting hjelper!!!

Er det noen som har peiling på hva dette kan være, og helst; en løsning på hvordan jeg skal bli kvitt dem??

Eller må jeg gå løs med maskingevær og miste hele depositumet?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:evil:

Har sånne vi og :o

Forferdelig ekle beist!

Pus liker å jakte på dem da. Holder bestanden litt nede i allefall....

Men hvordan bli kvitt disse egentlig ? HATER smårkryp.... :x :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært borti disse et par ganger i ulike hus, de har alltid forsvunnet av seg selv innen ca et halvt års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre, eller silverfish er som navnet sier; sølvfargede. Og de forsvinner ikke av seg selv. De er der pga våtskade, og for å fjerne dem må man rive ut innredning, vegger og gulv og tørke hele herligheten i noen uker. Samt fikse lekkasjer, gjerne også i leiligheten over/under/ved siden av. Ellers kommer de bare igjen. De hater lys, så vil du ikke se dem er det bare å slå på lyset et par min før du går inn på badet og ikke la ting stå/ligge rett på gulvet (søppelbøtte, håndklær osv) da de kryper og gjemmer seg under.

Har aldri sett et brunt/oransjke sølvkre med følehorn, så tror nok ikke at det er det hovedinnlegger har. Ellers så har jeg jo selvfølgelig ikke sett alle sølvkre i verden :ler: Men -sølv- er en bra indikator..

De er ikke farlige, men de spiser kanskje papir? Tror det. Men det tar dem sikkert 50 år å komme gjennom evt dolektyre, så ikke fortvil :D

Med samme vi er inne på småkryp og papir; hvor mange av dere har skorpioner i bokhylla? Jeg fant en i en puslespilleske en gang - artige kryp. Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er en type bløtdyr (heter det det?), har to følehorn og er brun/oransje i fargen.

Hei Piñacolada! Long time no see. :)

Men du? Er de brune med et oransje "magebelte"? Jeg har nemlig sånne her i huset.. Dukker opp av og til.

Fant noen søte små på denne siden: http://www.actum.no/info_skadedyr.html

Så ikke mine "husdyr" der...

Fant enda en "morsom" side: http://www.helsenytt.no/artikler/skadeinsekter_bk.htm.

Nå klør jeg alle steder! :o :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært (er???) slike små grå krek på omlag en cm. på badet hjemme hos foreldrene mine også. En gang for leeenge siden da min lillesøster var enda mindre enn hva hun er nå (ble 12 år i vår) døpte hun dem til "hara-låbbys", og det har de blitt hetende hos oss. Har sett noen i blandt i leiligheten vi leier også, men bare en slenger eller to... Synes hverken de er ekkle eller skumle jeg, men det er nok ikke spesielt heldig å ha dem der. Ett eller annet er nok som det ikke skal ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Piñacolada! Long time no see. :)

Men du? Er de brune med et oransje "magebelte"? Jeg har nemlig sånne her i huset.. Dukker opp av og til.

Fant noen søte små på denne siden: http://www.actum.no/info_skadedyr.html

Så ikke mine "husdyr" der...

Fant enda en "morsom" side: http://www.helsenytt.no/artikler/skadeinsekter_bk.htm.

Nå klør jeg alle steder! :o :klø:

Hei igjen, Bluebird!

Jeg er litt rundt omkring jeg, mest på kultur-forumet :)

Jeg fikk også en merkelig kløe da jeg klikket meg inn på linkene dine...

hmmm lurer på hvorfor...

Ekle dyr!!!

:ler:

Forresten; Grooo!

Haralåbbys var et morsomt navn.. Tror jeg adopterer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags kryp det er, det fins midler. Kjøp f.eks KIRK Strøpulver. Tror vi kjøpte det på Jernia.

Vi hadde Sølvkre. Ei venninne av meg fortalte meg om disse før jeg oppdaga dem, og hadde hun ikke sagt det hadde jeg fått angst. Viser seg at det er normalt i 70% av alle husstander. De kommer fordi det er et fuktproblem, så kjøkken og bad er utsatte steder. Etter vi brukte strøpulveret og hatt badedøren mer åpen har de forsvunnet. De er ufarlige, men jeg vil ikke ha dem der uansett. De kom fram på natta da lyset var slått av og døra lukket. Da jeg slo på lyset pilte de avsted. De spiser ting som vått papir og såperester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I leiligheten vi leide før hadde vi mange. Fikk en skikkelig innseksspray av et utrydningsfirma en gang, og de ble borte etter at vi sprayet det på badet.

Har sett to - tre stykker siden vi flyttet inn hit også, men det kommer helt sikkertr av at badet vårt ikke følger forskriftene, skal pusses opp så snart vi har nok penger. (får bare halvparten igjen p åforsikringa :evil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fanstes noe slike ekle vesen på badet hos mine foreldre fra tid til annen også. Ikke mange om gangen, som vi så i alle fall, og baer av og til, men de var ekle, i alle fall når de var inni dusjen, og jeg også var der...

Her i bor nå har jeg heldigvis ikke oppdaget noe slikt. Eneste vi har mye av her, det er edderkopper.... Mest på soverommet, men egentlig overalt, de krabber under listene (gulvet er ikke helt flatt, så der blir små sprekker, som de forsvinner under) Ja, toalettet var meget plaget en periode, med aktiv bruk av edderkopp-spray (eller insekter generelt e den mot) har redusert bestanden kraftig....

Ekkelt er det når småkryp inntar våre hjem. (huff, minner meg forferdelig om en film min samboer fikk meg til å se "Joe's appartment"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh... ikke for å være ekkel... men har du tenkt på at det kan være kakerlakker? De er brune og har følehorn, springer raskt. Størrelsen stemmer også. Og de liker seg best der det er varmt og gjerne litt fuktig. Bad og kjøkken. (bak kjøleskap ved varmtvannstank)

Fang et dyr og ta det med til et skadedyrfirma slik at de kan si noe om hva det er for noe og om det er noe som trenger å bli "utryddet".

Mørk brune biller med et lysere bånd over ryggen er såkalte"fleskebiller" Ufarlige men ekle, og legger gjerne egg i tørrvarer som kornblandinger og mel. Ta deg en tur i skapet, kast alt som er gammelt, og støvsug opp melrester.

(Hvordan vet jeg dette: Jeg har billeskrekk og det var kakerlakker i leiligheten under oss for noen år siden... :veldigsur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.helsenytt.no/img/fleskeklanner.jpg

Sånne fleskeklanner har jeg hjemme :evil:

De koser seg med maten ilder gjemmer unna. Det er ikke mange av dem. Tror dem fulgte med leiligheten når vi kjøpte den.. hehe..

For jeg fant en hel haug under skuffene der det lå rester av brødsmuler fra tidligere eier... Ser dem en gang i blant.

De lever av mel, brød, brødsmuler og helst dyrepellets!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...