Joplaya Skrevet 27. september 2003 #1 Skrevet 27. september 2003 Hva er det med det store ordførersmykket som er så nødvendig? Jeg ser aldri kongen eller dronningen med krone på hodet...
Gjest care Skrevet 27. september 2003 #2 Skrevet 27. september 2003 Hva er det med det store ordførersmykket som er så nødvendig? Jeg ser aldri kongen eller dronningen med krone på hodet... Nødvendig? Vel, jeg tror ikke det har noen funksjon, mer et symbolsk tegn på makt, tenker jeg....ganske så teit..... :-?
monja Skrevet 27. september 2003 #4 Skrevet 27. september 2003 Glad jeg ikke er ordfører jeg - kjedet ser jo helt dust ut. Men det er nok et tegn på makt ja.....ordføreren vi hadde før han vi har nå bodde nesten i kjedet hans, mens han vi har nå skydde det. Så det blir spennende å se hva den påtroppende orføreren synes om det
Væren Skrevet 27. september 2003 #5 Skrevet 27. september 2003 Det har nå litt høytid over seg da! På fredag var ordføreren i kommunen vår og åpnet vår nye barnehage, og jeg tror barna syntes det var veldig stas med det flotte ordførerkjedet! Ordføreren viste også kjedet til barna, og fortalte om kommunevåpenet. Det markerer jo at ordføreren representerer kommunen, og ikke er ute på oppdrag på vegne av seg selv som privatperson. Synes det er litt stilig, jeg!
Joplaya Skrevet 28. september 2003 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2003 Det har nå litt høytid over seg da! På fredag var ordføreren i kommunen vår og åpnet vår nye barnehage' date=' og jeg tror barna syntes det var veldig stas med det flotte ordførerkjedet! .[/quote'] Så det på tv i går, derfor spørsmålet dukket opp i hodet mitt. Synes det er litt gammeldags å gå der med en stor greie rundt halsen for å vise hvilken posisjon i samfunnet vedkommende har. Sier det igjen: kongen går ikke med krone på hodet når han er på offentlig oppdrag.
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 #7 Skrevet 28. september 2003 Syns det er litt fjollete jeg også.....syns ikke det har noen særlig symbolsk verdi, foruten om det at man lett ser hvem som er ordfører....
Dødspingvinen Skrevet 28. september 2003 #8 Skrevet 28. september 2003 Syns det ser teit ut jeg og. Men det skal vel være et symbol på makt, da.
Væren Skrevet 28. september 2003 #9 Skrevet 28. september 2003 Jeg tror som sagt ikke det skal være et "symbol på makt", men et symbol på at ordføreren der og da representerer kommunen. Og de bruker jo ikke ordførerkjedet i alle sammenhenger, men mest i høytidelige anledninger.
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #10 Skrevet 28. september 2003 Er vel ikke neo annerledes enn at biskopene har egne kåper. Synes det er fint med tradisjoner jeg. Er dessuten lettere å gå med enn en krone på svært mange kilo....
Gjest Zalomine Skrevet 28. september 2003 #11 Skrevet 28. september 2003 Krone har vi vel totalt sluttet med her i landet, kongen KRONES ikke lengre, han SIGNES! At ordføreen bærer dette smykket for å vise at han representerer kommunen, at han er ordfører, det synes jeg er helt greit jeg. Det handler om tradisjon og symbolikk. Har ikke noe problem med det.
Tusenfryd Skrevet 28. september 2003 #12 Skrevet 28. september 2003 Det er altfor lite pomp og stas i dette landet - flott at ordførerne bruker kjedet. Det er forresten ikke uvanlig at organisasjoner også bruker et symbol - som fx at en leder av et forbund har noe som markerer dette.
Keira Skrevet 28. september 2003 #13 Skrevet 28. september 2003 Jeg er ening med Tusenfryd. Jeg vil ha mer pomp og prakt! Hadde jeg vært konge skulle jeg i alle fall hatt lang kappe, stor krone og septer nesten hele dagen. Kanskje en liten narr som underholdt ved tronen min også. Alle setninger jeg sa skulle startet med "Kongen befaler...." Hvem er det som velger å gå med slitte boblejakker når de har sjansen til kappe og krone??? -Tufser spør du meg Det minste jeg skulle gjort om jeg var ordfører var å gå med det smykket hele tiden. Man må jo vise hvem som er sjef! :D
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #14 Skrevet 28. september 2003 Keira: det er nok Stortinget som bestemmer hvordan kongen skal oppføre seg...
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2003 #15 Skrevet 28. september 2003 Det er riktig som Væren sier. Kjedet markerer at ordføreren representerer kommunen som øverste folkevalgte. Dersom varaordføreren representerer i stedet for ordføreren bruker h*n samme kjedet. Jeg har inntrykk av at de fleste ordførere synes kjedene er noe herk. De er vanvittig tunge. Men som en av dem sa til meg en gang: "Det gjør ikke noe så lenge jeg ser at de jeg møter setter pris på at jeg pynter meg for dem." Ordførerkjedet har nok mer enn en funksjon. Som regel skaper det feststemning. Noen ganger markerer det alvor. Sjelden er det uvesentlig.
Gjest Zalomine Skrevet 28. september 2003 #16 Skrevet 28. september 2003 Hvem er det som velger å gå med slitte boblejakker når de har sjansen til kappe og krone??? Kongen har ikke muligheten til å velge krone da, vi har helt gått bort fra bruk av krone i det norske kongehus, som jeg sa, kongen krones ikke, han signes. Dette er ikke noe Kongen selv bestemmer "hei, i dag vil jeg ha krona på, reis avsted og hent den til meg takk", det er ikke slik vet du
Keira Skrevet 28. september 2003 #17 Skrevet 28. september 2003 Ok, de kan bestemme endel, men ikke hvordan man kler seg, eller om man vil ha en liten narr ved sin side. (Jeg skulle forresten også dunket litt med septeret i gulvet når jeg ikke var fornøyd, og ropt: "Kongen bafaler: heng ham, heng ham!" ) Om jeg har sett for mye film?? Kanskje
Pip Skrevet 28. september 2003 #18 Skrevet 28. september 2003 Trur aldri ordføraren vår nyttar kjedet når han er på oppdrag i eigen kommune... Men når han reiser, og 'representerer' kommunen, brukar han det. Tykkjer det er litt stilig òg eg... Kommunevåpenet er jo på, dessutan ein del andre symbol og ting som er 'typsik' for vår kommune - ein liten gullklump som symbol på at det var gullgruver der før og liknande... Har aldri tenkt på han som stormannsgalen av den grunn...
Marianne Skrevet 28. september 2003 #19 Skrevet 28. september 2003 Jeg syns det er flott med ordførerkjedet jeg. Det er ett bilde av vår kommune og som virkelig viser hvor de kommer fra. Og en fin tradisjon som må tas vare på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå