Gå til innhold

Pengegaver og skatt

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål angående pengegaver som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Hvis man mottar tilsammen store summer kontanter av forskjellige slektinger. Feks bursdag, konfirmasjon, bryllup og liknende. Skal man da betale avgift? Hvis man setter pengene inn på konto hvordan skal skattekontoret se at dette dreier seg om gaver og ikke inntekt? Blir vanskelig å fylle ut melding om gave skjema når det dreier seg om mange forskjellige givere. Hvordan kan man vise til at det er gaver, og ikke inntekt? Fører man det inn i selvangivelsen når den kommer? Har prøvd å undersøke forskjellige lover, men det dreier seg mest om arv synes jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du SÅ mye gaver at skattemyndighetene bryr seg?

Så framt du få "normalt" med gaver av "normale" størrelser tror jeg ikke du skal bekymre deg.

Det er kanskje noen her som kan svare på hvor store beløpene kan være før de regnes som arv?

Skrevet

Enig med Illuminati - du skal ha svært bemidlede slektninger med stor "giveriver" for at dette skal være aktuelt.

Men uansett:

Du kan motta inntil 1/2 G (tilsvarende cirka 37 000 kroner) fra hver person hvert år uten at det er melde- eller avgiftspliktig. Får du mer enn dette fra hver person må det meldes inn. Avgiftspliktig er det imidlertid først når du til sammen har fått 470 000 (samlet innmeldt sum, ikke per år) - men dersom vi ikke snakker om nære slektninger eller noen som står i ditt testamente, vil ingen avgift måtte betales uansett (men du må melde inn).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Før så var det i hvert fall sånn at om man fikk gaver til verdi av 10000 kr eller mer, så skulle det meldes/føres opp i et eget punkt i selvangivelsen. Det hadde ikke betydning for arv med mindre det var fra nære slektninger, og jeg tror ikke de beløpene som var "bare" 10 000 ble lagt til i arveavgiftberegninger når den tid kommer heller? Men husker det i hvert fall, for jeg fikk av og til såpass store gaver fra besteforeldrene mine, gjerne i form av fond e.l.

Skrevet (endret)

Meldeplikten går nå ved 1/2 G.

Endret av Glitnir
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men uansett:

Du kan motta inntil 1/2 G (tilsvarende cirka 37 000 kroner) fra hver person hvert år uten at det er melde- eller avgiftspliktig. Får du mer enn dette fra hver person må det meldes inn. Avgiftspliktig er det imidlertid først når du til sammen har fått 470 000 (samlet innmeldt sum, ikke per år) - men dersom vi ikke snakker om nære slektninger eller noen som står i ditt testamente, vil ingen avgift måtte betales uansett (men du må melde inn).

Er det da en egen post i selvangivelsen hvor man kan føre inn at dette var en gave? Er under dette med 1/2 G, så den er grei. Men vil jo ikke at skattemyndighetene skal tro at dette er inntekt. For da må jeg vel skatte av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...