Gå til innhold

Reisehåndbøker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å bestemme meg for hvilke reiseguider vi skal kjøpe før ferieturen til Florida.

Ser på ulike serier som Lonely Planet, Insider's guide og Rough Guide.

Synes alle ser bra ut, så vanskelig å bestemme seg.

Det jeg ønsker er en relativt fyldig guide, med tips til steder man kan dra, ting å gjøre, samt selvsagt noe info om shopping, restauranter og slikt. En uendelig stor hotell-oversikt er bortkastet, da info om dette uansett er bedre på nett...

Setter og pris på lure tips for ikke-amerikanere, som hvor mye det er vanlig å gi i tips, og hva man bør ha av forsikringer ved leiebil, for å nevne eksempler på "nyttig" reiseinformasjon.

Språk kan være engelsk og norsk, men utvalget er jo størst for de engelske.

Tips? Har dere kjøpt noen bra eller dårlige reisehåndbøker som jeg eventuelt bør kjøpe, eller holde meg unna?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foretrekker Lonely planet-serien.

Skrevet

bøker i Lonely platet-serien holder jeg meg langt unna og jeg foretrekker selv enten Rough guide-serien eller Footprint-serien.

Hvorfor holder du deg unna Lonely Planet-serien?

Gjest padawan
Skrevet

for det første så synes jeg de beskriver stedene jeg har vær ganske dårlig i forhold til slik jeg opplever de. dessuten er de som skriver for Lonely planet nærmest kjøpt og betalt av mange av hotel/restaurantene de anbefaler. jeg kan derfor ikke stole på at de skriver om en ting fordi de faktisk likte seg der.

Skrevet

Jeg foretrekker "Turen går til.." eller "Topp 10" bøkene. Den siste bruker jeg når det gjelder storbyer.

Gjest padawan
Skrevet

jeg har kun testet "top 10"-bøkene i Roma og synes dette var et gangse uvant format i forhold til de reisebøkene jeg tidligere hadde brukt. selv om det var et uvant format innså jeg detgeniale med boken etterhvert som jeg ble mer vandt til å bruke den.

Gjest Spinell
Skrevet

Nå er det noen år siden sist jeg kjøpte en reisehåndbok for skikkelig langtur, men jeg har en del Lonely Planet i bokhylla fra 10-12 år tilbake. Jeg synes disse er litt vel backpackerorientert. Ofte handler det mye om å gjøre det aller meste billigst mulig. Ikke bestandig så dumt, men heller ikke bestandig hovedmålet ved reisen. Via andre reisehåndbøker har jeg funnet både rimelige og gode spisesteder som ikke engang er nevnt i LP. Har derfor noe av samme inntrykk som padawan.

For storbyferier har jeg brukt Gatelangs-serien mye, men jeg tror ikke denne finnes for noen byer i Florida. (Muligens på engelsk, bør googles.)

Skrevet

Jeg er veldig glad i 'Turen går til..'-bøkene.

Liker å lese meg litt opp på forhånd for å vite endel om historien og særegenhetene til landet jeg skal besøke både for å glede meg til turen og for å bedre forstå samfunnet og folkekulturen når jeg kommer dit, og bokserien passer for meg veldig bra å lese før turen, og å ha med i veska.

Første del gir grei innføring i historie, politikk, religion, mattradisjoner og generelt om den lokale folkekulturen. Andre del tar for seg landet/byen del for del, med kort beskrivelse av de ulike byene/attraksjonene sortert etter geografiske områder, fin å bruke som oppslagsverk underveis. Det går mer på 'Kan' gjøre enn 'Må' gjøre og det passer helten min og meg ;) Siste del er lokale praktiske reisetips til bruk før og under, som bilkjøring, tog, skikk og bruk, driks, generelle åpningstider, påkledning, temperaturer, mat og drikke-parlør samt de mest brukte høflighetsfrasene.

Hilsen fra Gustav :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg bruker Turen går til, når jeg skal på storbyferier og vanlige ferier rundt i Europa og USA. På backpacking er Rough Guide og Lonely Planet bra. Jeg synes forøvrig det kan være kjekt å laste ned enkeltkapitler fra Lonely Planet om det er noe spesielt jeg er ute etter også.

Skrevet (endret)

Jeg liker best Insight Guides sine reisehåndbøker. Jeg må innrømme at når det gjelder reise er jeg veldig overflatisk og vil gjerne se hvor jeg skal, drømme meg bort i fine bilder og få inspirasjon. Det gjør jeg ikke med Lonely Planet eller Rough Guides' 4 siders bildemaraton. :lol: I tillegg er Insight Guides veldig bra skrevet noe som gjør den interessant å lese som en vanlig bok også.

Jeg kan også nevne at jeg også liker DK Eyewitness-serien og er veldig fan av selve oppsettet de har på sine bøker. :jepp:

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

Lonely Planet for backpacking og "eventyr"-turer. For storbyturer blir det litt med tilfeldig hva jeg kjøper.

Skrevet

Foretrekker Gatelangs og Smart-guidene for storbyturer:)

Skrevet

Når vi var i florida brukte vi gyldendals reiseguider og Ascehougs reisehåndbøker god tur til florida. Lånte bare på biblioteket. Syns de er kjempegreie og omhandler de viktigste serverdigheter. Spesielt den til gyldendal er bra.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker råd av venner og kjente som tidligere har vært dit jeg skal, eller av lokalbefolkningen. Liker også å oppdage ting helt av meg selv, men spørs jo hvor mye tid jeg har til rådighet. Ofte er det et must å snakke med folk som har peiling. Ting jeg må vite før ankomst sjekker jeg ut på nettet. Pleier å skrive ut litt fra nettet og ta med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker Eyewitness-bøkene. De store til å lese gjennom på forhånd, top 10-bøkene har et mer hendig format under selve reisen.

Skrevet

Har Lonely Planet for backpacking og road trip (USA), for storbyer har jeg litt av hvert egentlig. Er ikke fullt så bereist (på egenhånd uten familien altså) ennå, så jeg har ikke helt satt meg inn i reisebøker ennå, selv om jeg synes det er spennende å drømme seg bort i USA-boka mi :gjeiper:

Skrevet

Bruker lonley planet, har funnet masse nyttig info feks om hvor, når en spesifikk buss går og hva dette koster. Så detaljert info er bra å ha så slipper jeg å springe hit og dit for å finne ut av det. Men ja den er litt for de eventyrlystne:p Stemmer for denne boken jeg:)

Skrevet (endret)

Vi skal også ut på ferie snart og har vurdert en del av de guidene som nevnes.

Klarte ikke bestemme meg, så jeg kjøpte like så godt både Rough Guide og Lonely Planet for landsdelen vi skal til, og Insiders Guide for to av de byene vi skal være lengst i, for enda mer detaljert guide. (Takk Amazon for EKSTREMT billige bøker :pls::fnise:)

Ikke fått kikket i de enda, men skal prøve å huske å oppdatere min mening her når jeg har lest litt i de :Nikke:

Forøvrig er jeg enig i at det kan være artig å oppdage ting selv, men samtidig er det greit med litt forberedelser, så man ikke går glipp av noe som kan være severdig, selvom det er en typisk turistfelle. Det er jo litt kjedelig å surre bort tiden på tull, eller kjøre rett forbi noe som er verdt en kikk, så da kan en guidebok være et fint utgangspunkt. Og ikke minst er jo halve turen forberedelsene i forkant :jepp:

Endret av Zia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...