Gå til innhold

Styrketrening

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker sterkt å gå i treningsstudio. For det første koster det mange penger, for det andre er det kjedelig å gå fra apparat til apparat.

Jeg er flink å sykle og å gå, men vet jo at kroppen trenger mer enn det, spesielt fordi jeg har nådd en alder der kroppen forfaller.

Hadde blitt glad for noen tips, spesielt fra dere treningsglade her inne.

Ha en fin dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Apparater er en uting uansett, det skal bare brukes sammen med frivekter.

Mye rart du kan finne på hjemme. For beina kan du ta utfall, både stående og gående. Begynn uten noe belastning, og når du har fått inn teknikken finner du noe å ha i hver hånd som veier litt.

Du kan ta armhevinger, både med bredt og smalt grep hvor smalt grep tar mer på triceps, og bredt mer på brystmusklene og ryggen.

Armhevinger trener veldig mange muskler på en gang, så det er supert.

Magen er det jo utallige måter å trene på, men trikset er å ta få og konsentrerte repetisjoner. Ikke ta 100 halvgode situps, ta heller 15-20 hvor du bruker god tid på hver repetisjon.

Her kan du se måter å trene alle forskjellige musklene på, og så kan du bare bruke fantasien til hvordan du gjør det hjemme :)

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Skrevet

Da forsvarer jeg treningsenterne!

La oss si det koster 400kr mnd 30 dager. Du går hver tredje dag. 10 ganger i løpet av måneden.

Det blir 40kg per gang. Du er der 1.2 timer hver gang. Da blir det 12 timer i løpet av en måned, som kun er 33,3 kr per time.

Inkludert i prisen er det varmt vann! Ta en lang dusj og du sparer strøm hjemme!

Hvor finner du noe annet "sosialt" til 33,3kr timen?

Det er heller ikke et must å trene på apparater, det er fullt mulig å benytte seg av frivekts avdelingen.

Det finner jo hundrevis av øvelser som kan utføres i heimen slik som rødtoppen86 sier, men å få høyere belastning på øvelsene kan være problematisk uten ekstra vekt.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Du kan kjøpe deg manualer (altså frivekter) og trene hjemme.

Du kan også gjøre ulike styrkeøvelser hvor du bruker din egen kroppsvekt, slik som Rødtoppen86 nevner. Slik som planken og sideplanken, armhevinger osv.

Du kan også kjøpe deg treningsvideoer og drive med f eks aerobic, yoga eller pilates hjemme.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takker for disse svarene også!

Skrevet

Enig med Kenneth; jeg stemmer også for treningssenteret! Er ikke så himla glad i apparatene selv, så tilbringer mer tid i frivektsrommet. :)

Om man skal drive styrketrening med manualer hjemme; vil ikke det bli ganske dyrt etterhvert? Å kjøpe nye vekter hele tiden? Min erfaringer er at man raskt trenger mer vekt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om man skal drive styrketrening med manualer hjemme; vil ikke det bli ganske dyrt etterhvert? Å kjøpe nye vekter hele tiden? Min erfaringer er at man raskt trenger mer vekt.

De har billige vekter på feks Clas Ohlson og Europris. Jeg har starta med det håndmanualsettet på CO som koster 2-300 kroner, og en benkpressbenk med stang og 80kg i vekter til ca 2000,- hos Mobeck i Oslo. Kommer ganske langt med dette når man er ei lita jente som meg, og Europris har billige vekter i "løsvekt" når man trenger mer.

Jeg bruker hjemmevekter som ett supplement til treningsstudioet. Bruker instruktørene og noe saltimer der, samt vekter, mens jeg trener hjemme når jeg har dager hvor jeg føler meg for guffen og lat til å gå ut av huset, eller når jeg jobber på tider som går dårlig overens med å rekke treningsstudioet.

Skrevet

Er helt greit å kjøpe manualer og trene hjemme, men i mitt tilfelle så hadde det blitt dyrt.

Det er gjerne derfor jeg ikke anbefaler det videre. Startet selv med nesten 1/3 av vekten som er listet opp nedenunder som nybegynner. Har økt kraftig det siste året.

Et håndmanual sett på maks 12kg per hantel er ubrukelig i lengden.

Brystpress 40kg x 5

hantelpress 28kg x 5

en arms roing 34kg x 5

Bicepscurl 20kg x 5

Utfall 30kg x 5

Sidehev 12kg x 10

shrugs 30kg x 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...