Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange sau bør man ha for at de skal trives? Holder det med 10?

Hvor stor plass trenger 10 sauer, hva trenger de av utstyr og stell, og hvor mye tid tar de sånn i snitt per dag? Hva koster dette sånn ca i året i rene utgifter (fôr, vet osv.)?

Finnes det noen side på nett med info om hold av sau bortsett fra nsg?

Har forelsket meg litt i sauer, de er så skjønne :rødme:

Skrevet

Tror det holder godt med 10 stk ja :)

De skal ha ganske stor beiteplass, men vet ikke akkurat hvor mange KVM.

Folk pleier jo å ha dem på store områder på jorder osv.

Hvor stor plass har du?

Jeg er dessverre ingen saueekspert, men jeg har vært med på å stelle sauer og sett hvordan sauer pleier å bo :)

Sauer er søte skapninger :) Og ikke så dumme som folk skal ha det til.

Skrevet

Norges Bondelag er et nettsted du burde sjekke ut.

Sau er ikke vanskelig. Holder ofte med et par-tre søyer med lam. Det som kreves av deg er vel mer vedlikehold av sauegjerdet. Mange sauer er utbryterkonger og trenger strømtråd på toppen av vanlig gjerde. Tilgang på rent drikkevann er veldig viktig. Så har du markkur som gis regelmessig. Det kan òg være lurt å ha god kontakt med distriktsveterinæren :) Klippingen kan man få til selv, men da MÅ man kjøpe inn en klippemaskin som tar ull! Velg en enkel sauerase. Spælsau er en av de enkleste sauerasene å "få til" her i Norge.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Kan de bo ute hele året hvis de har et skjul å gå inn i med høy, vann, saltstein osv?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Kan de bo ute hele året hvis de har et skjul å gå inn i med høy, vann, saltstein osv?

Det er nok ein grunn til at de holdes inne om vinteren.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Villsau og enkelte andre raser kan gå ute hele året. Forutsatt at det er friske dyr med kraftig ull.

Husk også på at sau ikke kan føres over fylkesgrenser automatisk. Du må søke mattilsynet (hvis jeg ikke husker feil) om å få lov.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

sauer er ikke flokkdyr, så du trenger ikke en hel flokk for at de skal trives.

To voksensauer holder, om du skal ha et minimum.

Sauer trives godt i temperaturer helt ned til 40 minus, men er det kaldt og de går ute trenger de mye for for å holde varmen og holdet. de fores på rundballer, som koster cirka 300 kr. stykket, så kommer kraftfor, saltstein, og mineraltilskudd i tillegg. De skal alltid ha muligheten til å gå i ly når været blir dårlig. Sauene skal også vaksineres, og ormebehandles flere ganger i året.

Jeg vil anbefale deg villsau, om du skal ha de til hobbybruk. Små, nøysomme og friske :) De _trenges_ ikke klippes,ulla kan rives av i flak. (Jeg klipper villsauene mine) Det er kjempegodt kjøtt av villsau, siden de spiser mye urter og diverse som vanlig sau ikke spiser. blir nesten viltsmak av kjøttet.

Men før du skaffer deg sau, så bruk tid til å lære om de. Det er ikke bare bare å ha sau ;) Anbefaler deg å kjøpe boka "helse og velferd hos sau" før du bestemmer deg.

Og som det ble nevnt, ta kontakt med mattilsynet :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

sauer er ikke flokkdyr, så du trenger ikke en hel flokk for at de skal trives.

To voksensauer holder, om du skal ha et minimum.

Sauer trives godt i temperaturer helt ned til 40 minus, men er det kaldt og de går ute trenger de mye for for å holde varmen og holdet. de fores på rundballer, som koster cirka 300 kr. stykket, så kommer kraftfor, saltstein, og mineraltilskudd i tillegg. De skal alltid ha muligheten til å gå i ly når været blir dårlig. Sauene skal også vaksineres, og ormebehandles flere ganger i året.

Jeg vil anbefale deg villsau, om du skal ha de til hobbybruk. Små, nøysomme og friske :) De _trenges_ ikke klippes,ulla kan rives av i flak. (Jeg klipper villsauene mine) Det er kjempegodt kjøtt av villsau, siden de spiser mye urter og diverse som vanlig sau ikke spiser. blir nesten viltsmak av kjøttet.

Men før du skaffer deg sau, så bruk tid til å lære om de. Det er ikke bare bare å ha sau ;) Anbefaler deg å kjøpe boka "helse og velferd hos sau" før du bestemmer deg.

Og som det ble nevnt, ta kontakt med mattilsynet :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Nei, blir ikke noen dyr på impulskjøp her i gården! Har bare så vidt begynt å lukte på sau. Grunnen til det er at jeg har gjeterhund, og en gang i fremtiden vil det kanskje være forenelig med treningssau og kjæledyr. Men det blir ikke før om noen år, det er viktig at kunnskap og ønsker får modnes.

Så blir ikke noe slakting (untatt ved sykdom el selvsagt), de vil bli holdt kun som kjæledyr :)

Gjest Raggy
Skrevet

Norges Bondelag er et nettsted du burde sjekke ut.

Sau er ikke vanskelig. Holder ofte med et par-tre søyer med lam. Det som kreves av deg er vel mer vedlikehold av sauegjerdet. Mange sauer er utbryterkonger og trenger strømtråd på toppen av vanlig gjerde. Tilgang på rent drikkevann er veldig viktig. Så har du markkur som gis regelmessig. Det kan òg være lurt å ha god kontakt med distriktsveterinæren :) Klippingen kan man få til selv, men da MÅ man kjøpe inn en klippemaskin som tar ull! Velg en enkel sauerase. Spælsau er en av de enkleste sauerasene å "få til" her i Norge.

Sau skal ikke ha strømtråd på toppen av gjerdet. De skal ha en tråd som er så lav at den treffer dem på snuten visst de kommer borti den og en tråd i ca knehøyden vår. Dette funker fordi de fleste sauer kommer borti tråden når de gresser slik at de får respekt for gjerdet!

Det er påbudt å søke via distriksveterinæren før en kjøper sau.

Skrevet

Sau skal ikke ha strømtråd på toppen av gjerdet. De skal ha en tråd som er så lav at den treffer dem på snuten visst de kommer borti den og en tråd i ca knehøyden vår. Dette funker fordi de fleste sauer kommer borti tråden når de gresser slik at de får respekt for gjerdet!

Det er påbudt å søke via distriksveterinæren før en kjøper sau.

For noe tull! Snakket nettopp med en bonde som også har det slik, og han mener at en skal bruke det som funker for en.... Ingen lov som forbyr å ha strøm på toppen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller satset på skikkelige gjerder og droppet alt som har med strømgjerder å gjøre. Synes stømgjerder er noe skikkelig herk, både for mennesker og dyr. Mye hyggeligere å slippe.

Jeg har vokst opp på en gård med sau og vi brukte aldri strøm, bare solide høye gjerder. Man kan "forhøye" gjerdet med et par ekstra ståltråd-rekker på toppen, men jeg ser ingen grunn til at det skal gå strøm gjennom dem.

Synes ellers at sauer bør ha mulighet til å gå inn i et skikkelig hus på vinteren (altså ett med fire vegger i tillegg til tak). De fleste raser KAN gå ute hele vinteren, men jeg vil ikke akkurat satse på dem om man vil ha dem for kosen sin del.

Men du sier du ikke skal slakte dem? Skal du bare få flere og flere sauer, da? Eller skal ikke søyene få lam? Hva tenker du?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

skjønner heller ikke problemet med strøm. Strømgjerder er kjempegreit å bruke, lettvindt og sikkert.

Er de herk fordi de er vonde å ta i? Vel... har da tatt i strømgjerdet mange ganger, det er ubehagelig, men ikke vondt, og jeg har det sterkeste aparatet som er å oppdrive.

synes ikke forslaget om strømtråd på toppen av gjerdestolpene er dumt. Da lærer du sauen rimelig kjappt at man ikke hopper gjerder. enkelt og greit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det virker greit med strøm - da kan man lett flytte dyra mellom beiter osv uten altfor mye jobb. Hvis man bare har noen få sau som hobby blir det veldig arbeidskrevende å holde ved like gjerder overalt (og dårlig holdte gjerder er i hvert fall ikke trivelig, morsomt med dyr som henger seg fast eller rømmer). Og det er greit å kunne utnytte flere beitearealer, særlig om man ikke har nulighet for å slippe dem i utmark om sommeren...

Gjest Raggy
Skrevet

For noe tull! Snakket nettopp med en bonde som også har det slik, og han mener at en skal bruke det som funker for en.... Ingen lov som forbyr å ha strøm på toppen!

Neida refererte ikke til noe lov bare forklarte hva som fungerer.

Det er jo forskjell på sommer og vinter når en holder sau. På vinteren har en gjerne et mindre område inngjerdet laget av plank mens på sommeren er et flyttbart gjerde praktisk, da brukes plaststolper og to strømtråder som jeg nevnte.

Hvordan en velger å gjøre det avhenger vel av hvordan en bor og hvor mange dyr man har.

Jeg har mest erfaring fra produksjonsfjøs og ikke hobbydyr så det er vel på bakgrunn av dette jeg tenker som jeg gjør.

Anbefaler ts å ta et saueklipperkurs, det er kjempegøy!!! Da blir du også kjent med andre som driver med sau som kan gi det mye bedre råd enn jeg tror du vil få her inne.

Annonse
Gjest Raggy
Skrevet

Tusen takk for svar!

Nei, blir ikke noen dyr på impulskjøp her i gården! Har bare så vidt begynt å lukte på sau. Grunnen til det er at jeg har gjeterhund, og en gang i fremtiden vil det kanskje være forenelig med treningssau og kjæledyr. Men det blir ikke før om noen år, det er viktig at kunnskap og ønsker får modnes.

Så blir ikke noe slakting (untatt ved sykdom el selvsagt), de vil bli holdt kun som kjæledyr :)

Det er helt ok å starte med to stk så kan du feks få de to innsiminert visst du skulle ønske deg flere etterhvert.

Spælsauen er en skikkelig spretten type så den er ikke så lett å holde som dalesauen. Dalesau er roligere og blir mer tamme.

Ønsker du skikkelig kjæledyr så er det topp å ha koppelam, da blir de veldig tamme!:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg er anonymbruker #8 og #13, er sauebonde på heltid med mye sau, både med dalasau og villsau. Så synes konklusjonen med at det er dårlig med hjelp her var litt raskt sluttet.

TS. om du lurer på mer, så svarer jeg gjerne :)

Gjest Raggy
Skrevet

jeg er anonymbruker #8 og #13, er sauebonde på heltid med mye sau, både med dalasau og villsau. Så synes konklusjonen med at det er dårlig med hjelp her var litt raskt sluttet.

TS. om du lurer på mer, så svarer jeg gjerne :)

Kom litt feil ut den.. Mente at det jo ville være mye bedre for ts å treffe andre som driver med sau i nærheten av der hun bor, bedre råd å få når en møter folk og kan snakke sammen enn her på nett, det var det jeg mente.

Også kan det være lurt å skaffe seg et nettverk når en trenger råd og hjelp underveis med dyrene!

Jeg har også hatt sau selv så svarer gjerne om det skulle være noe mer:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ja om det var slikt ment er jeg enig med deg ;)

Skrevet

Jeg synes jeg har sett at mange hobbysaueeiere har dårligere sauehold enn sauebøndene. Derfor er det fint at du vil sette deg godt inn i sauehold før du skaffer dyra :)

Mange undervurderer fôrbehovet, faktisk særlig på sommeren. Har sett altfor mange hobbysau på nedbeitede beiter. Sauene bør flyttes mellom beitene slik at beite nr.1 får hvile og vokse mens de beiter på nr.2, om ikke beitet er stort nok til at det vokser mer enn de beiter. De trenger nok grovôr, i tillegg til kraftfôr, vit/min og salt. Om de er ute om vinteren trenger de mer mat.

Jeg synes altfor mange har den holdningen at sauen tåler fint å være ute om vinteren. Dette krever godt og tett hus med godt underlag, ikke bare en slags lèordning.

Hver vinter ser vi saker med sau som er for dårlig fôret, er kalde og dårlige. Men med lunt hus, gjerne med halmunderlag, og masse godt grovfôr vil de ha det fint om de får gå ute. Husk at vannet må holdes frostfritt. Man får kjøpt elektriske drikkekar som holder vannet frostfritt hele vinteren.

Ellers er sauene utsatt for parasitter og sykdom, så det må man passe godt på å forebygge og evt. behandle.

Ang. gjerde får man kjøpt rutenett med strømtråd på rull. Enkelt å flytte om man ikke vil/kan ha permanente gjerder. Strømmen fungerer ikke like godt på vinteren, men da er ikke flyttebehovet som i beitesesongen. Om man er mye plaget med at sauen går på gjerdene bør man vurdere om beitet er godt nok innenfor gjerdet. Sultne dyr er mer ivrige på å komme gjennom.

Når det gjelder raser er dalasuen roligere enn spælsauen, men er også større, trenger mer mat og har ofte tyngre fødsler. Gammelnorsk spælsau er nydelige, men har også beholdt mer av det naturlige fluktinstinktet. Men hobbysauer blir som regel tamme og trivelige uansett, med godt stell.

Lykke til, sauer er ålreite dyr! :kose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...