Gå til innhold

Trenger innføring i grunnleggende sminke!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sminket meg mer enn å bruke litt mascara til fest.. Så jeg trenger en virkelig en liten og enkel innføring i grunnleggende sminke.

I en alder av 23 år synes jeg rett og slett det er litt flaut å gå å spørre ekspeditøren i en butikk om hjelp til så grunnleggende ting, så derfor håper jeg på å få enkle tips her, og at jeg deretter kan gå til en kosmetikkbutikk å spørre etter hjelp med litt mer "grunnlag".

Jeg har altså ingenting som heter pudder, foundation, solpudder, shimmer og gud vet hva alt heter.. Brukes pudder og foundation samtidig uansett? Eller holder det med en av delene?Foundation finnes vel både i flytende og "tørr" form, hva er forskjellen og hva er best? Jeg er ikke ute etter å begynne med å bruke mye sminke, men vil bare dekke lett over urenheter, og nese og kinn som lett blir røde i varmen. Tips til merker innen sminke kanskje? Er sminken på H&M like grei å bruke som den dyre merke-sminken? Har hørt mye om mineralsminke, ID minerals.

Kan vel også nevnes at jeg om vinteren ofte har litt tørr hud i ansiktet, mest i panna og på nesen.. Finnes det sminke for tørr hud?

Jeg er altså helt blank på dette, så jeg er veldig takknemmelig for svar, og kanskje et lite sminke-for-dummies-kurs :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Du man nok få mange forskjellige svar på spørsmålene dine, for smaken er som kjent som baken. :) Men jeg tenkte jeg skulle komme med min personlige mening.

For det første, det er mange gode sminkevideoer på yputube. Jeg vet f. eks at Makeupgeek har mange gode videoer som tar for seg det grunnleggende for nybegynnere. Da har du muligheten til å se litt på både produkter, teknikker i ro og mak, uten å måtte spørre noen. Jeg har lært masse av slike videoer, selv om jeg har sminket meg i +-15 år. :jepp: Mange av de som jobber på parfymerier har egentlig ikke filla peiling, så jeg tror du kan lære vel så mye av slike videoer.

Ellers, pudder og foundation. Det er ikke sånn at du MÅ bruke begge deler, det er mange som bruker bare en av delene. Årsaken til at mange bruker begge deler (inkludert jeg) er for å sette foundation og matte ned. Om man bare bruker foundation så kan man oppleve at det gnis lett av, eller ser blankt ut. Jeg bruker derfor et matt, fargeløst pudder over. Da sitter foundation bedre, og jeg ser ikke ut som en discokule. Men her kan du prøve deg frem. Du må som sagt ikke bruke begge deler. Finn ut hva som passer best for deg. :jepp:

Foundation finnes helt riktig i både tørr og flytende form. Tørr foundation kommer både som presset base, eller løst pudder. Hva som er best.. Tja, ja takk, begge deler? Det er en smakssak, mange sverger til en av delene, eller som jeg, begge. Jeg syntes det er like bra. Jeg bruker mineralfoundation i tørr form mye. Jeg liker det fordi det gir et veldig naturlig resultat, det føles lett på huden slik at huden "får puste", det er raskt og enkelt og i mineralutgave har det ikke masse tvilsomme ingredienser som klogger porene. Spesielt nå på sommeren går det mest i tørr mineralfoundation, og i disse dager er det et pluss at en del av merkene har solfaktor 15. Men jeg liker også flytende foundation. De gangene jeg skal være ekstra fin, huden er vrang så jeg trenger god dekkevne, jeg har lyst på en litt mer gjennomført sminke, eller jeg rett og slett er dritt lei av å styre med løst pudder (det skjer) så bruker jeg den flytende varianten. Her finnes det også forskjellige utgaver, jeg har en flytende mineralfoundation som gir medium dekkevne og ser veldig naturlig ut, men jeg har også de som dekker mer og gir et mer "polert" utseende. Det er rett og slett smak og behag. Jeg liker som sagt begge deler. Men jeg vil tro at med ditt behov, så kan det kanskje være greit å prøve f. eks en tørr mineralfoundation? Jeg brukte bare flytende før, og når jeg gikk over til løst mineralfoundation syntes jeg det var ganske stress. Men nå har jeg gjort det såpass mange ganger at jeg er raskere når jeg skal legge tørr foundation enn flytende. Prøv deg frem og finn ut hva som fungerer for deg. :)

Dyre merker VS billige merker.. tja, her strides de lærde. :lur: Mange syntes billige merker er like bra. Jeg personlig syntes ikke det. Jeg brukte billige merker før, og syntes det var ok. Men etter å ha prøvd dyrere merker, så kommer jeg ikke til å gå tilbake til de billige merkene. Det er flere grunner, jeg syntes ofte de dyrere merkene har bedre fargematch, resultatet blir finere, og ikke minst, huden min blir bedre. Jeg fikk litt urenheter av merker som Max Factor. Men igjen, det er en smakssak. Jeg syntes egentlig det blir feil å snakke om pris også, billig vs dyrt, for om man handler på nett så får man de gode merkene for en pris som ligner på det man betaler for billige merker på HM i Norge. Det er mange gode merker, du nevner ID (mange liker det, jeg syntes ikke det er all that, men det er nå så), i tillegg har du merker som Tikei, Everyday Minerals, Jane Iredale, Nars, MAC, Glo minerals, Makeup Store osv. Tikei og Everyday minerals selges bare på nett, men til en veldig koselig pris.

Sminke for tørr hud, ja det finnes. Flere merker har foundation som er spesielt tilpasset forskjellige hudtyper. :)

Skrevet

Hvis du har en MakeUpStore i nærheten, så kan du jo få et sminkekurs der til ca 500,-. Det er også inkl. sminke for det samme beløpet. Følg med på teknikker og spør og grav :) Vent med å svi av hele kontoen din på sminke før du har kommet hjem og sett at du faktisk er fornøyd med sminken :)

Etter at du har gjort det, så kan du søke på youtube og få gode tips der :) Skjønnhetsbloggerne (har flere av dem på forumet) har også mange gode sminkevideoer og tutorials :) Skal være en tråd her på forumet med anbefalte youtubekanaler. Der er det mye lærerikt og inspirerende!

Skrevet

Først og fremst er det et tips som jeg verdsetter mye, og det er: Less is more! Du har sikkert sett disse fjortisbærtene som løper rundt med ti tonn foundation og en klæsj brunkrem over, og nok mascara til å dekke hele ansiktet. Dette er bare aaalt for mye! Hvis du er naturlig pen er det nok på vanlige ukedager å smøre litt fuktighetskrem i ansiktet, ha litt rouge og litt mascara. Husk å alltid bruk mascara, det gjør at man mye mer våken og opplagt ut og det fremhever øynene.

Når det gjelder øyenskygge skal du velge en farge som passer hudtonen din og fargen på øynene. Jeg vet mange velger øyenskygge etter hvordan klær de har på seg, men det synes ikke jeg er like pent. Jeg har grønne øyne og bruker å legge litt grå-brun-aktig øyenskygge. Noen ganger bruker jeg bare litt lys sort og mørk hvit. Husk når du legger øyenskygge at det skal være lysest nederst og mørkest øverst. Akkurat der "linjen" over øyelokkene går skal det ligge en svak linje øyenskygge i tillegg. Hvordan du skal legge øyenskyggen kommer også an på hvor store/små øyne du har. Jo større øyner, jo mørkere farge i "linjen", og hvis du har veldig små øyne og vil åpne de litt kan det være lurt å velge en lys farge her.

Man må _alltid_ ha en krem under foundation. Det fester den bedre og den sitter lengre på, pluss at det beskytter porene litt mot foundation som er veldig usunt for porene. Husk å ikke bruk foundation så ofte, da det lukker porene for luft og forårsaker kviser og hudormer hvis du er vant til å ha det. Det fins uttallige former for foundation i alle mulige konsistenser. Jeg bruker flytende, men mange erstatter den flytende med pudder. Noen bruker også den som er pudder og går over til flytende på huden. Her er det bare å velge det en liker best, og som føles mest komfortabel på huden. Jeg har dårlig erfaring med pudder da det ikke holder seg på huden så veldig lenge. Dessuten griser det noe j*vlig når man tar det på. Den flytende holder seg på huden kjempe lenge. Oppå foundation bør man ha en rouge - det gir en fin farge i kinnene bl.a. Her velger du farge etter hvordan huden din ser ut. Har du litt kraftig rødfarge i kinnene fra før, velger du en lysere bare for å fremheve den naturlige. Hvis du har en lys, velger du mørk osv. Men her er det lett å gå seg vill å bruke for mye, noe som ser fælt ut.

Leppestifter og blyant er jeg dårlig på, da jeg aldri bruker det selv. Jeg bruker noen ganger lipgloss, og da bruker jeg av den typen som er lipsyl i lipgloss-form. Vanlige lipglosser er lagd av en rekke ingredienser som har til formål å holde leppene glinsende, men som desverre tørker mer ut leppene på lang sikt. Dessuten er det mye lettere å få sår på leppene av det. Farge på lipgloss er vel ikke så nøye, så lenger man ikke velger en for varm eller kald. Hvis du vil være helt nøytral og har en del annen sminke på, er det finest med en helt blank.

Når du shopper sminke er det veldig viktig å velge kvalitet over kvantitet. Man trenger ikke kjøpe produkter til 500kr stykk, men en mascara bør ikke koste mindre enn 150 kroner f.eks. Man bør velge kjente merkeprodukter som L'Oreal og lignende for å unngå produkter som er uetisk testet på dyr, og der ingrediensene ikke er listet. Dra på et ordentlig parfymeri og hold deg unna H&M-sminke. Det er mine tips, kommer desverre ikke på noen flere i farten, men lykke til :)

Skrevet

En god ide er å sjekke sminken i dagslys... :jepp:

Gjest Vampen
Skrevet

Mmmmm, L`oreal tester vel på dyr?

Skrevet

Heidi Larsen

Norsk sminkeblogg. Hu kan nok lære deg litt, eller du kan se på videoer og sånt :)

Skrevet

Når du shopper sminke er det veldig viktig å velge kvalitet over kvantitet. Man trenger ikke kjøpe produkter til 500kr stykk, men en mascara bør ikke koste mindre enn 150 kroner f.eks. Man bør velge kjente merkeprodukter som L'Oreal og lignende for å unngå produkter som er uetisk testet på dyr, og der ingrediensene ikke er listet. Dra på et ordentlig parfymeri og hold deg unna H&M-sminke. Det er mine tips, kommer desverre ikke på noen flere i farten, men lykke til :)

Min mascara koster rett over 100kr, og jeg er kjempefornøyd med den. (Clinique sin curling mascara).

At et merke er kjent, er ingen garanti for at de ikke tester på dyr.

Jeg vil IKKE anbefale å handle på parfymeri, men derimot på utenlandske (men kjente) nettbutikker, hvor du kan kjøpe samme merkene til mye lavere pris! Foundations o.l. kan derimot være greitt å kjøpe hos parfymeri/hudpleier første gang for å få riktig nyanse og "finish"/formula. Pass da på at det er noen som har god peiling som hjelper deg. Og at du får sjekket fargene i dagslys noen timer senere før du kjøper (du sjekker gjerne flere farger samtidig). Noen foundations selges også som vareprøver slik at du kan prøve i ro og mak hjemme :) F.eks. Tikei og Everyday Minerals som mange her på forumet liker. De er i pudderform og er ikke skadelig for huden (Selvsagt ingen garanti at alle tåler de (jeg tåler ikke Tikei sin). Men det gjelder alle produkter. Derfor er det lurt å prøve før du kjøper stor størrelse).

Ting som kan være lurt å vite før du kjøper sminke og foundation. Hvilken hudtype har du? Noen typer passer for tørr hudtype, noen for fet, osv. Det kan du få sjekket billig eller gratis hos hudpleier. Og har du varm eller kald hudtone? Det har med hvilke farger du kler. Her spiller også øyenfarge inn. Det trenger du også vite for å finne riktig foundationfarge.

Skrevet

Du finner mange tips til både grunnleggende og mer avansert makeup på f.eks Makeupgeek.com. En bok om grunnleggende makeup-leggging kan også være en ide, Jodie Kidd Makeup Manual gir deg inngående innføring i grunnleggende makeup-teknikker, hvilke produkter du trenger etc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Det viktigste for meg er at sminken skal se naturlig ut, samtidig som den dekker over urenheter og rød hud i ansiktet. Ti lag foundation og brunkrem kommer jeg nok aldri til å bruke ;) Men det virker som om det er en stor jungel med forskjellige merker og produkter, så jeg må vel bare begynne å prøve meg frem litt. Får håpe resultatet til slutt blir bra! :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for mange gode tips!

Det viktigste for meg er at sminken skal se naturlig ut, samtidig som den dekker over urenheter og rød hud i ansiktet. Ti lag foundation og brunkrem kommer jeg nok aldri til å bruke ;) Men det virker som om det er en stor jungel med forskjellige merker og produkter, så jeg må vel bare begynne å prøve meg frem litt. Får håpe resultatet til slutt blir bra! :)

Ingen bør bruke ti lag foundation. :) Å prøve seg frem kan bli dyrt, les anmeldelser på f.eks Makeupalley og omtaler i blogger- oversikt over favorittprodukter i blogger er også nyttige. Jeg vil anbefale å bruke penger på en god fondation og concealer, det er vanskelig å finne rimelige alternativer til slike produkter som kan måle seg med kvalitetsmerkene. Eyeliner i gele-form er enkelt å jobbe med, MAC Fluidline er suveren, Coastal Scents har rimeligere alternativer som ikke er fullt så gode, men tilfredsstillende. Mascara kan du nok finne rimeligere, leppeprodukter og øyenskygge også- de digre, billige palettene som blant annet Heidi Øksendal skryter av kan kanskje være fine for en nybegynner? Invester i godt verktøy også, det er mye letter å få et bra resultat med gode koster. MAC og Japonesque har etter min mening de beste kostene, Sigma er et rimeligere alternativ, kostene er helt ok, som nybegynner vil du nok være fornøyd med dem, du kan heller investere i dyrere koster etterhvert.

Hvis du er plaget med røde partier, kan en grønn primer være en veldig god investering, primer får foundation til å holde lengre, letter å påføre, og grønn primer vil i tillegg dempe rødt. Bodyography Veil Primer i grønt er rimelig og god, selges på Feelunique.com.

Med gode produkter, bra verktøy og litt trening vil du innen kort tid mestre grunnleggende makeup-legging. :)

Én ting til: Ikke glem et godt produkt til å fjerne makeup om kvelden, ikke alle renseprodukter til ansiktet gjør en god nok jobb med å fjerne makeup-rester. Jeg bruker oljebasert sminkefjerner før rens, den fjerner virkelig alt- og oljen vil ikke gi deg mer urenheter.

Endret av Quirky
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Hva er, og hvordan brukes en primer? Siden fargen er grønn skal jeg vel da bruke foundation/pudder over etterpå?

-TS-

Skrevet

jeg begynte å sminke meg når jeg var rundt 23 og syns også det var kjempeflaut å spør "dumme" spørsmål på butikken. Men etterhvert begynte jeg litt etter litt og har aldri opplevd at noen har syns jeg var dum... (ikke når jeg var der iallefall ;) ) Så jeg anbefaler deg å bare hive deg i det og spør i vei. De som jobber på body shop er som regel veldig greie. Dessuten syns jeg at de har mye bra sminke:)

Lykke til:)

Skrevet

Hmm.. Hva er, og hvordan brukes en primer? Siden fargen er grønn skal jeg vel da bruke foundation/pudder over etterpå?

-TS-

Primer er et produkt du bruker under foundation for å forbedre holdbarheten, jevne ut hudtonen, du preparerer rett og slett underlaget. Som du har fortstått, skal du ha foundation over, primer er ikke ment som en erstatning for foundation. Du påfører den bare med fingrene over hele ansiktet, som en fuktighetskrem, jeg bruker fingrene- om du vil gjøre det vanskelig og bruke mer tid kan du bruke kost. ;) La den trekke inn, og påfør så foundation. Hvis du fortsatt har grønnskjær i huden når du har påført foundation, har du brukt for mye primer.

Skrevet

Apropods primer- en øyenskyggeprimer er et must-have, en god øyenskyggeprimer får enhver skygge til å holde lenge, og det er mye lettere å få et bra resultat. Anbefaler Urban Decay Primer Potion, den finnes også i en farget utgave nå, som vil fungere som nøytral basefarge, så slipper du investere i det også. Ingenting er bedre enn multi-tasking-produkter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...