Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva heter den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På norsk har jeg bare hørt den bli omtalt som "kaktus" (f.eks. pastiller med kaktussmak). Men godt mulig det er et annet navn på den. På engelsk har jeg ofte hørt den omtalt som "prickly pear". :)

Skrevet

Det heter kaktusfiken!

Og den vokser på fikenkaktus! (Opuntia ficus-indica) Hehe...

Godt likt av meg og lokale reptiler :)

Skrevet

Veldig godt, men får helt noia av alle stenene. Første gangen jeg spiste visste jeg ikke at man kunne spise de og, så ble litt av en jobb med å plukke stener ut av frukt og munn. :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hehe, man skal spise de med stenene også:)

Skrevet

Ok, hehe. Er dette noe man får kjøpt i butikkene i Norge?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den heter tuna i Sør-Amerika. Gir vanvittig diarré om man inntar tredve stykk... :sjenert:

Skrevet

Har noen av dere link til et bilde av denne frukten?

Skrevet

Vet jeg har sett det på butikken, sikkert Centra eller Ultra eller noe slikt. Mulig det er sesongbetont? Aldri spist de i Norge.

Skrevet

Takk for linker! Det har aldri slått meg at de der er spiselige, har ikke sett de heller. :klø: Nå ble jeg veldig nysgjerrig på å prøve, altså!

Skrevet

Jeg bor på en liten plass, men kanskje meny kan ha?

Jeg har blitt lovet at jeg skal få smake disse når jeg skal på ferie. De hadde plukket 20 kg i går. :P

Men har litt lyst til å smake før jeg drar og..

Skrevet

Hør med de, ofte kan de ta inn slike ting hvis det blir etterspurt. :) Men erfaringsmesig er sånt noe som de tar inn i små kvanta i Norge noe helt annerledes enn "ekte vare" fra landene de vokser i. Elsker dragefrukt, men den vassne greia de selger i Norge er ikke i nærheten en gang av hva det er når man får det ferskt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Farlige greier når du plukker dem rett fra kaktusen! Du må bruke hansker og skrelle dem for de har tagger som er nesten usynlige, men som klør helt forferdelig etterpå! :haar: De som selges i Norge har jeg ikke smakt, men de er sikkert skrubbet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...