Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Vi kjøpte ny vaskemaskin for 1 år siden, toppmodellen til Electrolux. Jeg har hele tiden vært misfornøyd med skyllinga. Jeg kokvasker stellekluter, og når jeg legger dem i vaskefatet for å bruke dem etter vask, legger det seg et hvitt lag av såpe rundt kanten på vaskefatet. Dette skjer uansett hvor mye eller lite vaskepulver jeg bruker, om jeg setter på ekstra skylling, om maskina er full eller halvfull. Det siste halve året har vi også vært plaget av vond/sur lukt fra klærne. Dette trodde jeg i første omgang at skyldtes gammelt skyllemiddel (Neutral) som det luktet surt av. Jeg har nå byttet vaskemiddel og skyllemiddel, men lukta forsvinner ikke. Nå bruker jeg Blenda Sensitiv til hvitt tøy og Neutral til farget tøy, og ikke skyllemiddel. Jeg tar ALLTID ut klærne akkurat idet maskina er ferdig, og både døra og såpekammeret står åpent mellom hver vask. I tillegg vasker jeg, som nevnt, på 95 grader ca èn gang i uka. Likefullt lukter det vondt av klærne idet de kommer ut av maskina. Jeg må stort sett tørke klær på stua, men jeg lufter godt og setter stativet ute idet været tillater det. Jeg mener med andre ord at jeg har en likeså god vaskemaskinhygiene som alle andre, men likefullt går hele familien rundt og lukter våt hund og sure sokker! Kan det rett og slett være maskina det er noe galt med, eller har jeg oversett noe vesentlig? Kan også legge til at vi har tømt det vannkammeret i bunnen på maskina jevnlig, så jeg tror ikke lukta kommer derifra. Såpekammeret vaskes også jevnlig. Noen tips? Jeg er så lei av å være flink husmor med klesvasken, når hele familien lukter alt annet enn sommerfriskt!
Elensire Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 det er godt mulig at det er vaskemaskinen som gjør at klærne lukter dårlig. Vi opplevde det samme, og lurte oss grønn på hva vi kunne gjøre. nevnte det tilfeldig for et familiemedlem, og fikk anbefalt OMO sin vaskemaskin rens. vi kjøpte inn (var temmelig dyr så var skeptisk) kjørte maskinen med middelet i, og neste vask etter det luktet klærne bare rent og deilig igjen Men jeg tror jeg ville ha undersøkt med butikken dere kjøpte vaskemaskinen i om hvorfor all såpen ikke forsvinner ut av klærne når dere vasker. det er jo ikke helt bra verken for klær eller hud. men prøv OMO maskinrens i allefall...vel verdt forsøket. Det virket i allefall for oss
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 det er godt mulig at det er vaskemaskinen som gjør at klærne lukter dårlig. Vi opplevde det samme, og lurte oss grønn på hva vi kunne gjøre. nevnte det tilfeldig for et familiemedlem, og fikk anbefalt OMO sin vaskemaskin rens. vi kjøpte inn (var temmelig dyr så var skeptisk) kjørte maskinen med middelet i, og neste vask etter det luktet klærne bare rent og deilig igjen Men jeg tror jeg ville ha undersøkt med butikken dere kjøpte vaskemaskinen i om hvorfor all såpen ikke forsvinner ut av klærne når dere vasker. det er jo ikke helt bra verken for klær eller hud. men prøv OMO maskinrens i allefall...vel verdt forsøket. Det virket i allefall for oss Takk for svar! Jeg skal ta kontakt med butikken og spørre om begge deler, og så prøve OMO maskinrens dersom de ikke har noen god forklaring til meg. TS
Karmosin Skrevet 16. juli 2010 #4 Skrevet 16. juli 2010 For rens: kjør en kokvaskrunde med et par dl vanlig hvit eddik i vaskepulverkammeret. Det gjør samme nytten som vaskemaskinrens. Ellers høres det ut som det er en feil i skyllingen i maskinen, ja, så klag til butikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå