Gå til innhold

Hund som røyter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på ferie i en mnd, og mamma har passet hunden min. Da jeg hentet den i går merket jeg at den hadde mistet masse hår i bilen, og i løpet av natten og i dag har leiligheten blitt full av hundehår. Jeg satte i gang med å børste han, og det tok ingen ende. Fikk av han nok hår til å dekke værtfall 3 katter, og jeg kan se inn på huden flere steder. Han har også masse flass. Han har alltid hatt tykk blank pels, men nå ser det ut som han har gått ned mange kilo for pelsen er å tynn.'

Mamma sier hun ikke har gitt han noe annet å spise enn det vanlige fòret, bare litt ost innimellom..

Han har heller ikke hatt kontakt med andre hunder.

Har du noe forslag til hva det kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på ferie i en mnd, og mamma har passet hunden min. Da jeg hentet den i går merket jeg at den hadde mistet masse hår i bilen, og i løpet av natten og i dag har leiligheten blitt full av hundehår. Jeg satte i gang med å børste han, og det tok ingen ende. Fikk av han nok hår til å dekke værtfall 3 katter, og jeg kan se inn på huden flere steder. Han har også masse flass. Han har alltid hatt tykk blank pels, men nå ser det ut som han har gått ned mange kilo for pelsen er å tynn.'

Mamma sier hun ikke har gitt han noe annet å spise enn det vanlige fòret, bare litt ost innimellom..

Han har heller ikke hatt kontakt med andre hunder.

Har du noe forslag til hva det kan være?

Er ikke sikker, men det kan være alt fra midd til en allergisk reaksjon tror jeg..

Hvis dette er unormalt ville jeg ring et veterinær og førhørt meg. :)

Skrevet

- Den lille biten med ost kan være nok dersom hunden har fått en allergisk reaksjon på ost.

- Innsekter - midd, lus, alt mulig sånne typer innsekter

- Kanskje den har fått noen form for sykdom? Har den fått alle vaksiner og ormekurer?

- Eller det kan være at den bytter pels, som kan være en reaksjon på sesong og vær, eller rett og slett alder

- Eller dårlig pelsstell - skal den bades, og blir den badet når den skal? I så fall kan det være en type shampoo eller balsam som skaper røytingen.

Om røytingen fortsetter bør du absolutt oppsøke dyrelege, bare for å utelukke sykdommer og lignende.

Skrevet

Det mest nærliggende er jo å tenke at hunden har reagert med stress på å være borte fra deg, selv om den ikke nødvendigvis har vist andre tekn til det. Flass og røyting er typisk ved stress og kan komme på timen. Men lurt å sjekke med vet uansett.

Skrevet

stress kan gi røyting

"tilskudd" av mat som den ikke normalt får

Fõrskifte

osv osv

Skrevet

Det mest nærliggende er jo å tenke at hunden har reagert med stress på å være borte fra deg, selv om den ikke nødvendigvis har vist andre tekn til det. Flass og røyting er typisk ved stress og kan komme på timen. Men lurt å sjekke med vet uansett.

Min forrige hund hadde dette problemet. Ved feks veterinærbesøk røytet og klødde hun forferdelig!

TS, sjekk uansett med dyrlegen din...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

vil tro det er stress som er grunnen, om hunden er frisk og rask ellers ville jeg sett det ann noen dager før jeg dro til veterinæren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...