Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med kjæresten og vi har vært sammen i nærmere fem år. Vi har snakket om å kjøpe sammen en liten stund, og min bestefar har sagt at vi kan låne penger av han. Nå har det seg slik bestefar gir meg et lån til en leilighet på litt over 3 mill. Han vil at jeg skal stå som eier, for han vil ikke at min samboer skal "tjene" på at han dør, da lånet antageligvis opphører/blir til arv (eller hva man skal si) da.

Min samboer reagerte ganske negativt på dette mot meg, fordi han naturligvis har gledet seg mye til at vi skulle kjøpe sammen. Nå blir det jo mer som at han leier av meg. Han mener at han ikke vil føle det samme engasjementet rundt leiligheten, når det gjelder oppussing og sitte i styret osv. Jeg synes dette er ganske trist, men blir også litt oppgitt over at han føler så sterkt på det. Vi har ikke mulighet til å få lån i banken (hvertfall ikke med slike betingelser) så om vi skulle kjøpt sammen hadde det vært snakk om mange, mange år inn i fremtiden og en mye mindre leilighet. Jeg synes at å betale leie er som å kaste penger ut av vinduet, og gleder meg til å få noe som er mitt.

Derfor ønsker jeg heller ikke at min samboer skal "kaste" sine penger ut av vinduet. Det må vel finnes en kontrakt vi kan ha oss i mellom, som sier at det han legger inn i leiligheten er hans? Om vi skulle gjøre det slutt er det kjipt om han sitter igjen med ingenting, samtidig som han har betalt halve leiligheten for meg. Jeg tenker at det hvertfall må være mulig å føre han opp som eier når vi evnt. gifter oss, eller når bestefar dør og arven er mottatt osv. For da vet jeg jo hvor mye jeg får og hvor mye han har betalt inn - så kan han kanskje settes opp som eier av x% av leiligheten?

Noen smarte hoder her som vet mer om slike ting enn meg, eller har gjort seg egne erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke kjøpt.så jeg har ikke så mye peiling.

men han kan vell kjøpe seg inn i den etterpå? :)

Skrevet

jeg har ikke kjøpt.så jeg har ikke så mye peiling.

men han kan vell kjøpe seg inn i den etterpå? :)

Greia er vel at han legger like mye penger inn i den som meg, men at det rent teknisk blir slik at han betaler leie til meg som jeg igjen betaler på lånet. Han får jo aldri noe eierskap så lenge jeg er registrert som eier =/

Skrevet

Dere kan helt sikkert få hjelp av en advokat til å lage en kontrakt som kan fungere, slik at han tjener på det ved et evt brudd. Men har han mulighet til å ta opp halvparten av lånet i en bank og du av bestefaren din? Kanskje dere da ikke får kjøpt til tre mill, men da blir det deres sammen, men med gunstig lån for din del. Jeg forstår deg og det at du syns dere bør gripe den sjangsen dere har fått, men jeg forstår også han veldig godt, for skal dere gjør det på din måte blir han bare din leietaker kontrakt eller ikke...

Skrevet (endret)

Kan ikke kjæresten din ta opp maks lån av hva han kan få eller halvparten av kjøpssum og kjøpe seg inn med det, og så kontraktfester dere hvor stor andel han har? Så kan du låne resten av pengene av bestefaren din. Da vil begge få eierskap til leiligheten, og tjene på verdistigning, uten at du deler din "arv". Og selvsagt få satt opp kontrakt hos advokat osv.

Endret av Auraya
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må bare sette deg ordentlig inn i reglene omkring arv før du går med på dette. Det finnes noe som heter pliktarv, og du kan risikere å ikke få leiligheten som arv fordi det ikke er nok i boet til å dekke pliktarven. I tillegg kommer det til å bli en helt sinnsyk arveavgift.

Gjest Coarvi
Skrevet

Eventuelt lar kjæresten din vær å betale noe til deg og sparer til egen egenkapital. Så kan han kjøpe seg inn en vakker dag eller kjøpe seg egen leilighet når han har råd. Det blir jo den enkle løsninga.

Gjest Ciara*
Skrevet

Enig med gjest i at du bør sjekke forholdene rundt pliktarv og arveavgift. Jeg hadde selv planer om å kjøpe en stor leilighet for penger jeg skulle arve etter farmoren min, men valgte å få delvis hjelp av foreldre med privatlån og å ta opp lån selv i stedet. Måtte riktignok gå ned i størrelse, men for meg er det verdt det, ettersom en eventuell kjæreste kan kjøpe seg inn etter hvert.

Jeg lurer også på hvorfor du har sett deg ut en leilighet til 3 millioner? Du får mye fint til 2- 2,5 mill, som også er stort. Så jeg skjønner at kjæresten føler mye går på dine premisser. Det er enklere for ham å få en høyere eieandel hvis leiligheten koster mindre. Tenk også på de månedlige kostnadene dere vil få.

Og... de som sier at fyren kan kjøpe seg inn; jeg hadde ikke kjøpt meg inn med 10 eller 20 prosentsandel i kjærestens leilighet. Gevinsten ved salg/brudd er nesten ingenting, samtidig er det den med størst eiebrøk som så å si har enerett. Jeg hadde enten kjøpt meg inn med 50/50, eller kjøpt noe på egenhånd.

Skrevet

Jeg forstår veldig godt bestefaren din, og hadde sagt og gjort det samme med mine barenbarn. Jeg forstår også veldig godt kjæresten din, og ville antagelig sagt det samme som han gjør. Og det er en kjennsgjerning at det ikke vil bli det samme engasjementet når leiligheten ikke er hans. En litt komplisert situasjon som det helt sikkert finnes en løsning på. La oss få høre hva dere blir enige om etterhvert. Det kan være lærerikt for andre. Lykke til:-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner både bestefaren din og kjæresten din.

Beste løsningen er at kjæresten får vite hvor mye han alene får låne i banken. Så kjøper dere noe som er dobbelt så dyrt, men der du får lån av bestefaren din. Selv om du låner av ham så settes det vel opp en kontrakt? Du skal vel betale iallfall renter av lånesummen?

Det med pliktarv mm bør du også sette deg inn i.

Skrevet

Enig med siste taler.

Skrevet

Alternativ: Du eier bolig- han kjøper drømmehytta til deres felles glede.

Hos oss er situasjonen at jeg hadde noen hundretusen, lånte endel og kjøpte hus som han senere skal kjøpe seg inn i. Samboer kan ikke få lån akkurat nå. Vi har bodd i huset i 1 år, og boligen er pusset opp av han med hjelp fra begges familie, og ikke minst fagfolk til rørlegging og elektrisk arbeid, men for mine penger. Vi er enig i at når han kjøper seg inn, er det med halvparten av kjøpesummen og oppussingspenger. På den måten får han verdistigningen av jobben han har gjort.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og... de som sier at fyren kan kjøpe seg inn; jeg hadde ikke kjøpt meg inn med 10 eller 20 prosentsandel i kjærestens leilighet. Gevinsten ved salg/brudd er nesten ingenting, samtidig er det den med størst eiebrøk som så å si har enerett. Jeg hadde enten kjøpt meg inn med 50/50, eller kjøpt noe på egenhånd.

Men - rent teknisk - det er jo ikke forskjell på å eie f eks 50% av en bolig til 3 mill, eller 25% av en bolig til 6 mill?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Tenk på deg selv først.

Det er DU som har en bestefar som gir deg et såpass gunstig lån.

Selvfølgelig skal ikke kjæresten din tjene på det økonomisk..

Tenk hvis det blir slutt mellom dere, og så sitter du der med skjegget i postkassa når han vil ha halvparten av pengene fra din bestefar? Bare fordi du var dum nok til å la hans navn stå på en offentlig kontrakt også, fordi han ble mer motivert av det?

Veit det er kynisk, men det er vel til det beste at kun ditt navn står på kontrakten.

Du og kjærste kan jo ha en personlig kontrakt dere i mellom?

Dere kan skrive et dokument sammen, som stadfester at, selv om du står som juridisk eier, og han betaler til deg, så har begge like mye råderett angående leiligheten. (farge på vegger, innkjøp av møbler, lik betaling på lånet, dele strømregning 50/50 osv) MEN at hvis det blir slutt, vil leiligheten tilfalle den som står som juridisk eier.

Så kan dere skrive under på dokumentet og henge det på kjøleskapet. Fair deal spør du meg værtfall..

Skrevet

Vel, dette er et lån, så om det blir slutt vil ikke han få noe. Kan ikke din bestefar bare tinglyse en obligasjon i leiligheten? Da spiller det jo ingen trille om dere står som 50/50 eiere, foruten at dere deler tap/gevinst ved salg?

Gjest Ciara*
Skrevet

Men - rent teknisk - det er jo ikke forskjell på å eie f eks 50% av en bolig til 3 mill, eller 25% av en bolig til 6 mill?

Nei, men det er vel heller ikke problemstillingen? Når de ikke har råd til 3 mill, får de neppe råd til 6 mill.

Skrevet

Tenk på deg selv først.

Det er DU som har en bestefar som gir deg et såpass gunstig lån.

Selvfølgelig skal ikke kjæresten din tjene på det økonomisk..

Tenk hvis det blir slutt mellom dere, og så sitter du der med skjegget i postkassa når han vil ha halvparten av pengene fra din bestefar? Bare fordi du var dum nok til å la hans navn stå på en offentlig kontrakt også, fordi han ble mer motivert av det?

Veit det er kynisk, men det er vel til det beste at kun ditt navn står på kontrakten.

Du og kjærste kan jo ha en personlig kontrakt dere i mellom?

Dere kan skrive et dokument sammen, som stadfester at, selv om du står som juridisk eier, og han betaler til deg, så har begge like mye råderett angående leiligheten. (farge på vegger, innkjøp av møbler, lik betaling på lånet, dele strømregning 50/50 osv) MEN at hvis det blir slutt, vil leiligheten tilfalle den som står som juridisk eier.

Så kan dere skrive under på dokumentet og henge det på kjøleskapet. Fair deal spør du meg værtfall..

Og jeg selv hadde aldri gått med på en sånn avtale, for da hadde jeg heller valgt å kjøpe min egen leilighet. Han kan jo da like godt leie hos andre, for han vil jo ikke tjene noe på å bo sammen med henne. Hun er den eneste som får med seg verdiøkningen, og han sitter igjen med skjegget i postkassen. Inge deal jeg hadde blitt med på.

Han låner det han kan få i lån, dere kjøper en bolig til dobbelt pris, dere eier begge to halvparten hver.

Gjest Ciara*
Skrevet

En annen løsning er jo at han kjøper en mindre og rimeligere leilighet (man kan få lavinnskudd leiligheter som kan leies ut til høy pris, om dette er å anbefale, er en annen sak) og leier den ut, også leier han hos deg?`

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han låner det han kan få i lån, dere kjøper en bolig til dobbelt pris, dere eier begge to halvparten hver.

Beste løsning!!!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår denne mannen veldig godt. Ville følt det utrolig feil for meg å leie hos min egen kjæreste. Hadde det blitt slutt kunne jeg i tilegg bare blitt kastet ret på gata uten noen rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...