Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Eg er i ganske dårlig form. Ved fysisk anstrengelse, f.eks turer i fjellet (bare i oppoverbakker ol. altså, ikkje når eg går i nedoverbakker eller flatt, litt ujevnt terreng), blir eg ganske svett i ansiktet (og andre steder) og får ein særdeles lite kledelig rødfarge. Hveser etter luft og må generelt ta ganske mange pauser, både for å få igjen pusten, tørke svetten og tørke av brillene mine som er dugget over. No er eg lei av dette. Eg pleide å spille fotball når eg gikk på ungdomsskulen, gikk mye turer i skog og mark og fjell når eg var yngre, gikk ein del når eg var med venner, osv. Men de siste 5-6 årene har eg vært litt meir sofapotet av forskjellige grunner. Eg vil ikkje være i råtten form lenger, eg vil kunne gå turer uten å se ut som ein kokt svett hummer i ansiktet. Eg vil være litt meir sporty og sprek rett og slett. Det er pinlig at min bestemor på snart 70 år er i bedre form enn meg, som er 23. Så, eg må vel gjøre kondisjonstrening da. Men eg har null peiling på treningsmetoder og diverse, og eg har ikkje råd til å melde meg opp hos treningssenteret her heller. Har ein del tid til å få tipp topp kondis igjen, har mulighet til å komme meg ut på turer i fjellsida (oppover oppover oppover, ganske tung terreng). Eg går tur i 1 1/2 - 2 t hver dag med hunden min. Jogging er forresten uakuelt. Eg hater å jogge og bikkja mi tror det er leik og hopper på meg.
Dancer Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Hvis du ikke liker å jogge, kan kanskje gåing/rask gange være bra? Helst i oppoverbakke og i fjellet. For å få fremgang må du få høyere puls enn det du vanligvis har. Rask sykling er også bra. I tillegg er aerobic en morsom måte å trene på, og det får man bra kondis av! Lykke til med å få opp kondisen igjen
Supraspinatus Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Gå på tur i fjellet. Så lenge det får pulsen din til å stige spiller det ingen rolle om du ikke løper. Toppturer er dessuten svært motiverende. Du vet hele tiden at du kommer til toppen til slutt, og når du endelig har slitt deg opp føles det utrolig deilig å gå rett frem eller nedover. Når det blir for lett kan du begynne å ta med deg ryggsekk med ekstra vekt. Denne treningen vil utfordre både hjerte/lunge og muskler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå