Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 I vår gikk jeg om min mann i fra hverandre, og vi tenkte vi skulle forsøke å ha ungene (barn i småskolealder) like mye hver, altså en ordning på 50/50. I løpet av 3 måneder, så har vi, eller rettere sagt jeg, funnet ut at dette ikke fungerer. Det har vært mye ustabilitet for ungene pga hans jobbtider, og det har vært mye bytting av dager, barnevaktordninger- hans arbeidstider har vært basert på at han har vært avhengig av barnevakt minst 3-4 dager av den tiden han selv skulle hatt samvær med barna, og barna har ikke følt dette særlig forutsigbart. Han har nå gått med på en "vanlig" samværsordning, altså at barna er hos ham annenhver helg og en dag i uka, og det ser jeg nå frem til for barnas skyld. I og med at barna nå skal bo fast hos meg, regner jeg med at jeg har rett på å motta diverse stønader/ bidrag. Ikke det at jeg tror at jeg skal bli rik på noe sett, det blir nok tøft nok dette her, men saken er den at jeg egentlig ikke aner hva jeg har rett til. Jeg har vært innom NAV sine sider og prøvd å fylle ut i bidragskalkulatoren, men jeg får det ikke helt til. Det er veldig uvisst hva min mann tjener i året, da dette er veldig variabelt. Jeg vet heller ikke hvor mye han har i måneden etter at regningene er betalt, eller hvor store utgifter han kommer til å ha i sin nye leilighet. Jeg vet heller ikke hvor mye jeg har å rutte med i måneden/ året ennå, iogmed at vi ennå ikke har vært i banken og ordnet med det økonomiske. (planen er at jeg skal kjøpe ham ut og at jeg og barna blir boende i leiligheten vår) Jeg har en stabil 8-16 jobb med fast inntekt, kanskje ikke så veldig høy, men helt OK til den type stilling jeg har, så min inntekt er vel ganske forutsigbar. Jeg har nå bestilt avtale med NAV, men ønsker å få en liten tilbakemelding fra dere om hvilke rettigheter jeg evt. har, slik at jeg kan være godt forberedt. Hva er normalt å motta i bidrag for hvert barn? Regner med at det er inntektsbasert, men ingen av oss har særlig høy inntekt (ca 290-350 000 i året) Hva med evt. utvidet barnetrygd? Bostøtte? Skatteklasse? Barnetilsyn? (vårt yngste barn går på SFO) Føler meg ganske uvitende som ikke vet dette, men ingen av våre venner er i denne situasjonen og kan hjelpe oss, og jeg føler jeg har fått så "diffuse" svar av de jeg har spurt. Vi har vært på mekling på familievernkontoret, men den samtalen fikk vi ikke noe særlig utav noen av oss, desverre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Kan bare snakke for meg selv. Har bare ett barn, og da mannen og jeg gikk fra hverandre skulle han ha barnet annenhver helg (torsdag til søndag). Jeg fikk ca. 3000 i overgangsstønad og dobbel barnetrygd. Hadde en lønn på ca 340000 kroner. Hva jeg ville få i bidrag fra han vet jeg ikke, da han bidrar så godt han kan uansett og gjerne kjøper ting som ungen trenger uoppfordret. Derfor ba jeg ikke om bidrag heller. Siden han også tjener mindre enn meg ville det vært snakk om en slikk og ingenting. Heldigvis har vi funnet tilbake til hverandre igjen
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 Kan bare snakke for meg selv. Har bare ett barn, og da mannen og jeg gikk fra hverandre skulle han ha barnet annenhver helg (torsdag til søndag). Jeg fikk ca. 3000 i overgangsstønad og dobbel barnetrygd. Hadde en lønn på ca 340000 kroner. Hva jeg ville få i bidrag fra han vet jeg ikke, da han bidrar så godt han kan uansett og gjerne kjøper ting som ungen trenger uoppfordret. Derfor ba jeg ikke om bidrag heller. Siden han også tjener mindre enn meg ville det vært snakk om en slikk og ingenting. Heldigvis har vi funnet tilbake til hverandre igjen TS her. Jeg er glad på dine vegne at dere har funnet tilbake til hverandre igjen Det hørtes jo ut som en grei ordning dere hadde, med at din mann kjøpte ting til barnet ditt uoppfordret, noe jeg virkelig skulle ønske at fungerte for oss også! Min mann er desverre "butikksky" dvs. at han kjøper ikke ting så sant han ikke "må", eller som ikke er helt nødvendig. Det har alltid vært slik at jeg har fått penger til å kjøpe det som trengs, fordi han ikke har peiling på hva de trenger eller hva som passer. Jeg er den som tjener minst av oss, men som kommer til å ha høyest boutgifter i ogmed at jeg må overta hele lånet på huset. Det vil desverre bli uaktuelt å flytte, fordi boutgifter på egen bolig og leieutgifter vil ligge på noenlunde det samme, samt at jeg ikke ønsker at ungene skal flytte fra sitt barndomshjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå