Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Hva i all verden kommer det av at såpass mange mennesker føler så stor trang for å fortelle røykere hvilket elendig syn de har på dem og deres "aktivitet"? Enten de kjenner røykeren eller ikke er de nødt for å fortelle deres svartsyn som går på at røykeren er en viljesvak, selvdestruktiv forpester som ikke bare dreper seg selv, men også omgivelsene sine i en laaangsom, smertefull død? Er røykere virkelig ondskapen selv? Eller dumskapen selv? Eller ett viljesvakt og illeluktende vesen som ikke bryr seg om egen helse? Det er nok staten selv som stiller som den største mobberen og noen menneskene er bare nødt for å dilte bak den største "mobberen" akkurat som barn som stiller seg bak mobberen i skolegården og slenger med kjeften selv slik at vonde ord ikke skal ramme dem selv og for å vise at de har ett syn på andre som gjør dem selv skal bli akseptert i "skolegården"??? Når det har sagt har jeg i utgangspunktet ingen interesse av å selv blande meg inn i andre oppegående og voksnes menneskers liv og fortelle dem at jeg synes de er fæle og grusomme mennesker dersom de f.eks drikker mye, spiser usunt, benytter seg av innesperrede og ulykkelige dyrs pels, nyter i overkant mange luksusprodukter basert på mennesker som arbeider nærmest som slaver slik som sukker og kaffe eller andre ting som måtte få negative konsekvenser for seg selv eller andre.
Xtra_lilje Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Røyker ikke selv, men er enig. Det største paradokset er at røyking er en stor inntektskilde til den verste mobberen av de alle.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 Det kommer nok av at røykere PÅTVINGER alle oss andre deres grusomme uvane...Hadde røykere kun røyket HELT for seg selv, laaaaaaangt fra andre, så hadde nok ikke denne hatingen foregått... Selv når du som røyker, sitter på din terasse......så forpester du luften til alle dine naboer... derfor HATER vi det....
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #4 Skrevet 15. juli 2010 Jeg har ingen behov for å fortelle røykere om hvor latterlige og selvdestruktive de er - for jeg røkte selv som en skorstein for 10 år siden. Det som imidlertid provoserer meg er at røykere, med alle opplysninger vi har om tobakk og skadevirkninger i 2010, har dette som fanesak. Mange røykere jeg kjenner er frekke, tar ikke hensyn til astmatikere og røyker inne sammen med sine astmatiske barn. Man får bare "rullende øyne" dersom man antyder at man seriøst ikke tåler røyk (gjelder ikke meg, men en venn). Da overdriver man etc. Jeg har som sagt røkt plenty selv, og vet nå godt hva det lukter av en røyker og en ikke-røyker. Jeg kjenner røyklukta lenge før jeg treffer på røykeren, og røykere generelt har den holdningen at "da må jeg ha god luktesans". Hva med å forstå at de faktisk mister noe av luktesansen når man er storrøyker. Neeeeeeida. Plent umulig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #5 Skrevet 15. juli 2010 Enig med AB nr 2; så lenge frisk luft blir erstattet med kreftfremkallende røyk fordi noen bare må ha noe som skader alle andre, så møtes det ikke med forståelse. Synes det burde bli straffbart for gravide å røyke og/eller drikke alkohol. Klarer du ikke å slutte å røyke før du blir gravid, så får du heller la være. Fosteret fortjener friskt blod, og ikke med CO, tjære, nikotin og 1000 andre skadelige substanser før det i det hele tatt er født. Det samme gjelder overfor små bran, pasienter og allergikere. 1
onyx Skrevet 15. juli 2010 #6 Skrevet 15. juli 2010 Jeg regner med at de fleste røykere er informert over helsefaren, så jeg gidder ikke preke til dem heller. Så lenge de ikke røyker i mitt hjem og ikke blir sure fordi jeg ikke ønsker å bli nedrøykt hvis vi er ute, så er det greit for meg. MEN ikke alle røykere er så veldig hensynsfulle akkurat. Mange står gjerne inne i busskurene å røyker eller stiller seg opp slik at det er vanskelig å unngå røykskyen. Og for noen dager siden var jeg på uteresturant og lunsjet med en høygravid venninne. Siden det var mye folk fikk en godt voksen kvinne dele bord med oss for å drikke kaffe. Og hva gjorde damen? Tente opp en røyk og satt og blåste skyen rett i ansiktet på min venninne... Mangel på respekt og folkeskikk.
Gjest AnneShirley Skrevet 15. juli 2010 #7 Skrevet 15. juli 2010 De som bare ødelegger for seg selv er det vel svært få som bryr seg om å "hate" (som du kaller det). Det er de som plager andre folk henger seg opp i. Og det synes jeg er med rette. Hvorfor i alle dager skulle røykere ha spesialtillatelse til å plage andre og påføre andre helseskader? 1
sophiaM Skrevet 15. juli 2010 #8 Skrevet 15. juli 2010 Kanskje fordi de som røyker utsetter menenskene rundt seg for secondhand smoking? Har ikke generelt noe i mot folk som røyker, men enkelte personer burde lære seg å ta hensyn når folk ikke vil ha den stinkende dritten rett i fleisen. Ellers bare røyk så mye du vil, er til slutt du selv som sitter der å puster gjennom sugerørhalsen din (også kalt kols). Og please ikke klag når du først er der, hvem sin skyld var det nå igjen ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #9 Skrevet 15. juli 2010 Det kommer nok av at røykere PÅTVINGER alle oss andre deres grusomme uvane...Hadde røykere kun røyket HELT for seg selv, laaaaaaangt fra andre, så hadde nok ikke denne hatingen foregått... Selv når du som røyker, sitter på din terasse......så forpester du luften til alle dine naboer... derfor HATER vi det.... Jeg er veldig enig i dette. Hadde røykerene tatt hensyn, og ikke vært så overlegne og selvgode i mange tilfeller - hadde det vært helt greit. Sist vi var på et stort turnstevne, men masse barn - satte det seg en røyker ca 2 meter fra oss, og dampa ivei...Det var ute, men det plaget voldsomt alle rundt. Han fikk da stygge blikk, mange hosta demostrativt og noen kom med bemerkninger... Men tok han hintet? Nei, har dampa seg ferdig midt i menneskemengden... Hvorfor gikk han ikke langt unna? Man kan jo lure på om det rett og lure på om de som røyker blir mindre og mindre inteliggente av det... Hadde den mannen (og alle som gjør som han), reist seg opp og gått langt unna - og holdt seg der til den verste odøren var luftet unna, da hadde ingen sagt et galt ord om han... Et annet eksempel er alle de som nirøyker de siste sekundene før kinoen eller teateret begynner, og kommer heseblesende inn (og forstyrrer) når alle sitter klare. Det lukter så man nesten kan vrenge seg...og så dumper de ned klin opp i deg... Jo, takk.... Hadde ikke vært værre om den ved siden av spydde i fanget sitt... (jeg overddriver ikke... røyk lukter helt forj....) Hadde disse røykerene røyka seg ferdig hjemme, dusja, pussa tenner - FØR de omtrent satte seg på fange til andre, hadde da ingen klaga på de... Nei, røykere legger opp til dette selv...
Adeleine Skrevet 15. juli 2010 #10 Skrevet 15. juli 2010 Hva i all verden kommer det av at såpass mange mennesker føler så stor trang for å fortelle røykere hvilket elendig syn de har på dem og deres "aktivitet"? Enten de kjenner røykeren eller ikke er de nødt for å fortelle deres svartsyn som går på at røykeren er en viljesvak, selvdestruktiv forpester som ikke bare dreper seg selv, men også omgivelsene sine i en laaangsom, smertefull død? Er røykere virkelig ondskapen selv? Eller dumskapen selv? Eller ett viljesvakt og illeluktende vesen som ikke bryr seg om egen helse? Det er nok staten selv som stiller som den største mobberen og noen menneskene er bare nødt for å dilte bak den største "mobberen" akkurat som barn som stiller seg bak mobberen i skolegården og slenger med kjeften selv slik at vonde ord ikke skal ramme dem selv og for å vise at de har ett syn på andre som gjør dem selv skal bli akseptert i "skolegården"??? Når det har sagt har jeg i utgangspunktet ingen interesse av å selv blande meg inn i andre oppegående og voksnes menneskers liv og fortelle dem at jeg synes de er fæle og grusomme mennesker dersom de f.eks drikker mye, spiser usunt, benytter seg av innesperrede og ulykkelige dyrs pels, nyter i overkant mange luksusprodukter basert på mennesker som arbeider nærmest som slaver slik som sukker og kaffe eller andre ting som måtte få negative konsekvenser for seg selv eller andre. Vel, jeg vil påstå at du er svært lite oppegående hvis du faktisk er så dum at du røyker i 2010. Dessuten kommer nok dette behovet for å fortelle røykerne hvor idiotiske og egoistiske de er av at de tar så ufattelig lite hensyn til de som ikke har lyst til å dø av passiv røyking. Røykerne evner heller ikke å forstå at det kanskje er greit å plassere seg litt taktisk til når de absolutt må ta seg en sigg, neida, de skal helst stå utenfor inngangen på matbutikker, sykehus og gud vet hvor. Sånn at ikke-røykerne MÅ pådyttes deres uvane, uten mulighet til å gå utenom. Også lurer du på hvorfor folk reagerer? Klassisk røyker med andre ord.
Sushi Skrevet 15. juli 2010 #11 Skrevet 15. juli 2010 Enten de kjenner røykeren eller ikke er de nødt for å fortelle deres svartsyn som går på at røykeren er en viljesvak, selvdestruktiv forpester som ikke bare dreper seg selv, men også omgivelsene sine i en laaangsom, smertefull død? Er røykere virkelig ondskapen selv? Eller dumskapen selv? Eller ett viljesvakt og illeluktende vesen som ikke bryr seg om egen helse? Jeg har ingen respekt for at røykere skader sine omgivelser. Skad deg selv så mye du vil, men ikke still deg opp i et busskur og røyk mens det pøsregner utenfor. Ikke sett deg slik at røyken fyker med vinden rett i ansiktet mitt på kafé. Ikke røyk i bilen med barna i baksetet. Ta hensyn! Vis at du skjønner at røyk er skadelig for andre, så kan du bare røyke så mye du vil for min del. Når det er sagt så ser jeg ikke vitsen med å være frekk mot folk som røyker. Men det er lov å si fra, og jeg synes nå det er ganske frekt å plage andre med røyk også, jeg. Du vet ikke om personen ved siden av deg er allergisk.
Gjest fireflies Skrevet 15. juli 2010 #12 Skrevet 15. juli 2010 Huff, hadde folk bare kunnet passe singe egne saker. De fleste har vaner som ikke er bra. Er det ikke røyking, så er det noe annet. Jeg har aldri brydd meg, og kommer heller aldri til å bry meg, om disse stakkars menneskenes trang til å hakke på andre.
Sushi Skrevet 15. juli 2010 #13 Skrevet 15. juli 2010 Huff, hadde folk bare kunnet passe singe egne saker. De fleste har vaner som ikke er bra. Er det ikke røyking, så er det noe annet. Jeg har aldri brydd meg, og kommer heller aldri til å bry meg, om disse stakkars menneskenes trang til å hakke på andre. Joda, men de fleste dårlige vaner skader ikke andre, slik røyking gjør. Men selvsagt er det unødvendig å hakke på folk, uansett.
ViljaH Skrevet 15. juli 2010 #14 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Utenfor Kvinne/Barn-senteret på det lokale sykehuset er det en stor plakat ved inngangen som anmoder om å ta hensyn til sine medmennesker som kanskje ikke tåler røyk. Rett til venstre er det en benk, med et lite røyking-forbudt skilt over. Noen få meter til høyre for inngangen er det et par benker, bak dem står det en plakat av en sykepleier som er ca 2 meter høy, som sier det ikke er lov å røyke her. Så sitter det folk på benken foran og damper ivei. De gir fullstendig faen i alle andre enn seg selv, for det er en menneskerett å røyke hvis man vil det, og da kan ingen komme å si noe. Så hvorfor skal folk da ta hensyn til disse merkelige vesnene? Jeg holdt på å ta bilde av situasjonen for å sende inn til avisen med tittel noe i retning "analfabetismen brer om seg i byen"... Endret 30. januar 2017 av ViljaH 1
Gjest fireflies Skrevet 15. juli 2010 #15 Skrevet 15. juli 2010 Joda, men de fleste dårlige vaner skader ikke andre, slik røyking gjør. Men selvsagt er det unødvendig å hakke på folk, uansett. Det er vel mange dårlige vaner som kan skade folk, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være fysisk. Dessuten er røykesoner og røykeforbud omtrent overalt nå til dags, og de fleste røykere er uansett såpass oppegående at de ikke står og puster røyk i ansiktet på andre folk, så jeg tror ikke det er et så stort problem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #16 Skrevet 15. juli 2010 Jeg røyker ikke, men må innrømme at jeg snyllter et par drag av veninnen min i ny og ne. Altså jeg har absolut ingen problem med at folk røyker... det er liksom deres valg. Begge foreldrene mine røyker og de har tre ikke-røyker barn så selv om vi har vokst opp med å se dem røyke har de alltid oppmuntret oss til å ikke gjøre den samme feilen. Min venninne derimot har vokst opp med foreldre som ikke røyker og hun er en antirøykfanatiker. Hun hater at folk røyker og må alltid slenge drit om røykere generellt. Hun kan ikke være i et rom der det lukter røyk... noe som jeg syns er å overreagere på det høyeste. Hun syns at de bør være ulovlig å røyke i Norge og at det er tilpass for de som gjør det. Og når jeg prøver å forklare at da ville Norge vært et totalt naziland som bare bestemmer alt innbyggerene våre skal få lov og ikke få lov til... kommer hun med dumme usaklige argumenter om at det ikke er bra for de osv. Jaja da får de bli syk sier jeg... Og minner megselv på at dette er den samme venninnen som mener at staten bør gjøre forbud om å vise godteri i butikkene. Hun mener at siden det også i lengden er skadelig bør det skjules på lik linje som tobakk altså bak lås og slå. Tenk å måtte be en butikk ansatt å låse opp en boks hver gang du ville kjøpe en sjokolade. Disse antirøykerfanatikererne begynner med tobakk og går videre til neste "farlige" ting. De kommer ikke til å hvile før alle luksus varene våre er bak lås og slå. Fanatikere!!!
Chiyo Skrevet 15. juli 2010 #17 Skrevet 15. juli 2010 Jeg er helt enig med TS. Men en ting må jeg si og det er at man står for eksempel ikke i en folkemengde og tenner en sigarett. Jeg var på VG-konsert i Bergen nå på Onsdag og da var det flere som begynnte å røyke midt i folkemengden. Jeg sa ingenting, men jeg syns det er skikkelig respektløst. Om de ikke kan se en konsert uten å tenne røyken bør de ikke dra dit. Ikke når det er snakk om hundrevis av mennesker som står tett i tett. Min venninne som røyker spørr alltid om det er greit om hun står med andre. Da kan de si nei om de ikke syns det er greit at hun røyker med dem i nærheten. Altså.... jeg disser ikke folk som røyker, men det er nødt til å ta hensyn til andre mennesker som ikke røyker.
fionel Skrevet 15. juli 2010 #18 Skrevet 15. juli 2010 Jeg røyker ikke, men må innrømme at jeg snyllter et par drag av veninnen min i ny og ne. Altså jeg har absolut ingen problem med at folk røyker... det er liksom deres valg. Begge foreldrene mine røyker og de har tre ikke-røyker barn så selv om vi har vokst opp med å se dem røyke har de alltid oppmuntret oss til å ikke gjøre den samme feilen. Min venninne derimot har vokst opp med foreldre som ikke røyker og hun er en antirøykfanatiker. Hun hater at folk røyker og må alltid slenge drit om røykere generellt. Hun kan ikke være i et rom der det lukter røyk... noe som jeg syns er å overreagere på det høyeste. Hun syns at de bør være ulovlig å røyke i Norge og at det er tilpass for de som gjør det. Og når jeg prøver å forklare at da ville Norge vært et totalt naziland som bare bestemmer alt innbyggerene våre skal få lov og ikke få lov til... kommer hun med dumme usaklige argumenter om at det ikke er bra for de osv. Jaja da får de bli syk sier jeg... Og minner megselv på at dette er den samme venninnen som mener at staten bør gjøre forbud om å vise godteri i butikkene. Hun mener at siden det også i lengden er skadelig bør det skjules på lik linje som tobakk altså bak lås og slå. Tenk å måtte be en butikk ansatt å låse opp en boks hver gang du ville kjøpe en sjokolade. Disse antirøykerfanatikererne begynner med tobakk og går videre til neste "farlige" ting. De kommer ikke til å hvile før alle luksus varene våre er bak lås og slå. Fanatikere!!! Kunne ikke vært mer enig !
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #19 Skrevet 15. juli 2010 Vel, uansett hva man mener, går det ikke an å komme bort fra at de som desperat prøver å finne gode argumenter for hvorfor de velger å suge på en pinne, og sende røyk inn i systemet sitt (og i mange tilfeller andres), er de største idiotene. Røyking er ulogisk, har ingenting med fysiske behov å gjøre (før man blir avhengig), og er er noe folk begynner med fordi "alle andre gjør det". Men gjerne for meg, noen klarer bare ikke å tenke selv. Men aaaaaltfor mange gir faen i sine medmennesker, røyker i trynet på dem, og begynner å bitche hvis noen sier i fra. Til disse: Hold kjeft og bruk heller energien på røykeslutting.
thirteen Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 Nå er jeg kanskje ikke helt riktig person til å svare, siden jeg røyker selv. Men jeg er veldig enig i at MANGE røykere tar lite hensyn til sine omgivelser, har selv opplevd å nesten bli spiddet i øyet av sigaretter på utekonserter(folk som røyker og "digger" musikken). Jeg har også null respekt for de som røyker med barna i bilen, eller i det hele tatt inne med barna. Derimot mener jeg at det er lite hensynsfullt og krenkende at jeg skal kalles dum, egoistisk og verre ting fordi jeg røyker. Det er ikke det smarteste jeg har gjort, jeg vet det ikke er sunt, og at det skader mine omgivelser. Det er derfor jeg alltid går vekk fra folkemengder for å røyke, jeg røyker aldri nært små barn, så godt det lar seg gjøre prøver jeg å la forbipasserende slippe å få røyk "på seg" når jeg møter dem. Men altså, sitter jeg på 1 av 10 benker, og alle andre er ledige, så synes jeg ikke noen kan klage på at jeg røyker om du setter deg på den som er nærmest meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå