Daiquiry Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Eksen min betaler 1850.- i bidrag hver mnd. Men nå er jo bidragsveilederen endret, så jeg tenkte å sjekke hva han skal betale nå. Jeg skrev selvfølgelig inn alle de korrekte tallene, samt stønad til barnetilsyn og dobbel barnetrygd Han har henne 10 netter i mnd, men veilederen har ikke dette i samværs gruppene. De har gruppe 4-8,99 og 9-13,99. Så jeg syns det var mest rettferdig å sette den første gruppen, siden han tross alt ikke har henne halvparten av tiden. Dette går ikke han med på! Han sier at han skal betale som om han har henne i gruppen 9-13,99. Det er ikke hans skyld at nav ikke har en egen gruppe som definerer "vanlig" samvær som loven gjør. Så han regnet ut at han skulle knapt nok betale 1000.- og det dekker jo ikke maten engang!! Jeg kjenner at jeg blir sint og frustert, men har vært hyggelig og respektfull i mailene, og nå sier han at han skal tenke på det. Jeg mener at hvis han bare skal betale som om han har henne 14 netter i mnd, så får han jaggu meg ha henne også, samt å dele på utstyr til henne. Eller hva sier dere??
Gjest jomfrua Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Han har rett. Med 10 overnattinger pr måned så hører dere under gruppa 9 - 13. (Det er ikke halve måneden.....det er fra 9 netter til 13 netter) Det er loven. Om det er urimelig eller ikke er ganske uvesentlig - det er slik systemet er.
Gjest damen Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 Du tar feil og har tydelig misforstått bidragsreglene. Barnefaren skal betale bidrag etter 9-13,99 for det er samværsklassen han havner inn under med 10 dager i måneden. Det er ikke meningen at han skal "dekke maten og utstyret". Dette skal dekkes av deg som er bostedsforelder og bidraget hans er regnet ut fra hans inntekt vs din inntekt. Samværsfradraget skal dekke at han faktisk har utgifter når barnet er hos han. Om du synes det er urettferdig så er det mer urettferdig at han skal betale mer bidrag enn han behøver når han etter loven havner inn i det som før var klasse 3. Har ikke du i tillegg krav på andre stønader som enslig forsørger? Skatteklasse 2, tilskudd til barnetilsyn, overgangsstønad, dobbel barnetrygd? Kjenner du provoserer meg. Kan du ikke klare deg selv, eller skal eksmannen din forsørge deg til ungene flytter hjemmefra?
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #4 Skrevet 15. juli 2010 Du tar feil og har tydelig misforstått bidragsreglene. Barnefaren skal betale bidrag etter 9-13,99 for det er samværsklassen han havner inn under med 10 dager i måneden. Det er ikke meningen at han skal "dekke maten og utstyret". Dette skal dekkes av deg som er bostedsforelder og bidraget hans er regnet ut fra hans inntekt vs din inntekt. Samværsfradraget skal dekke at han faktisk har utgifter når barnet er hos han. Om du synes det er urettferdig så er det mer urettferdig at han skal betale mer bidrag enn han behøver når han etter loven havner inn i det som før var klasse 3. Har ikke du i tillegg krav på andre stønader som enslig forsørger? Skatteklasse 2, tilskudd til barnetilsyn, overgangsstønad, dobbel barnetrygd? Kjenner du provoserer meg. Kan du ikke klare deg selv, eller skal eksmannen din forsørge deg til ungene flytter hjemmefra? Signerer
Daiquiry Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2010 Nei, han skal ikke forsørge meg i det hele tatt. Jeg prøver bare å finne en løsning som er logisk og rettferdig. Jeg syns det blir helt feil at han skal betale som om han har henne 14 netter i mnd, når det faktisk ikke er tilfellet. Da er vi 1 dag fra 50/50, og jeg sitter igjen med alle utgiftene til alt av utstyr og klær. Han får også fradrag for kjøring til og fra barnehagen, siden jeg bor i gåavstand. Derfor syns jeg det er rett og rimelig at han bidrar på utstyr, hvis han bare skal betale en 1000.- i mnd...
Gjest alenemor Skrevet 15. juli 2010 #6 Skrevet 15. juli 2010 Nei, det er ikke rett og rimelig at han skal bidra med penger til utstyr. Han bidrar gjennom barnebidraget og staten bidrar med å gi deg lavere skatt, mer barnetrygd samt andre støtteordninger. Har du lite penger så bør du skaffe deg romsligere økonomi på andre måter enn å presse barnefaren. Du tar så grunnleggende feil. Jeg skjems over at du ikke engang innser at du er urimelig. Hilsen alenemor med en eks som har barna 10 dager i måneden og betaler *riktig* bidrag
Gjest regine Skrevet 15. juli 2010 #7 Skrevet 15. juli 2010 Nok et eksempel på hvor urimelige dagens bidragsregler slår ut. Han har nok rett i at han skal i klassen 9-13.9 netter, med de konsekvenser det får for bidraget. Nå var jo intensjonen med de nye reglene at "far da får råd til å bidra på andre måter", men som du helt sikkert vet finnes det ingen sanksjoner om han nekter. Det er mao. rett og rimelig at han bidrar med utstyr/delbetaling av utstyr, når bidraget settes så lavt. Og du kan kreve at han gjør det. Spørsmålet er jo om han gidder..... alenemor: de "fordelene" ts har som skattekl. 2, ekstra barnetrygd er faktisk MEDREGNET i ts sin inntekt FØR bidraget regnes ut. Dvs. de kommer også FAR til gode, fordi mors inntekt blir høyere enn den ellers ville blitt. Dermed er det meningsløst å hevde at "staten bidrar..." som om det er noe utenom og ekstra - det er det nemlig ikke. Kjempesmart å sette seg inn i regelverket og bakgrunnen for de før man uttaler seg så bastant.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #8 Skrevet 15. juli 2010 Jeg ser ikke helt problemet. Var selv aleneforsørger en periode og gadd ikke be om bidrag da barnefaren tjener mindre enn meg. Det betyr ikke at jeg har superlønn, men at jeg synes det var patetisk å be om de to hundre kronene jeg kanskje hadde krav på å få. Jeg fikk overgangsstønad, dobbel barnetrygd etc. Dessuten bodde jeg alene og hadde halvparten så mye utgifter til mat som ellers. Fikk 5000 mer i "inntekt" pr. måned enn jeg gjorde som gift. Da skulle jeg saktens ikke være bitter for å måtte betale det ungen trengte av klær heller. Det er jo nettopp derfor man får stønader og skattefordeler.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #9 Skrevet 15. juli 2010 Det er mao. rett og rimelig at han bidrar med utstyr/delbetaling av utstyr, når bidraget settes så lavt. Er 1850 kroner lavt?
Gjest jomfrua Skrevet 15. juli 2010 #10 Skrevet 15. juli 2010 Nei, han skal ikke forsørge meg i det hele tatt. Jeg prøver bare å finne en løsning som er logisk og rettferdig. Jeg syns det blir helt feil at han skal betale som om han har henne 14 netter i mnd, når det faktisk ikke er tilfellet. Da er vi 1 dag fra 50/50, og jeg sitter igjen med alle utgiftene til alt av utstyr og klær. Han får også fradrag for kjøring til og fra barnehagen, siden jeg bor i gåavstand. Derfor syns jeg det er rett og rimelig at han bidrar på utstyr, hvis han bare skal betale en 1000.- i mnd... Han skal ikke betale som om han har barnet 14 netter i måneden - det er helt riktig. Men han kommer i gruppen for 9 - 13 netter i måneden. At du finner dette ulogisk og urettferdig betyr ikke noe. Ingen har spurt deg om hva du synes. Det er ett regelverk som skal følges. Du er en del av samfunnet - du må tilpasse deg samfunnet ikke omvendt. Hvorfor skal ikke dere kunne ha de samme reglene som er satt opp som alle andre? Du har ett helt feil perspektiv i forhold til virkeligheten. Du må forholde deg til virkeligheten som ER - ikke den du finner er logisk og rettferdig for deg. Blir egentlig litt flau på dine vegne at du ikke greier å se realitetene
Gjest også alenemor Skrevet 15. juli 2010 #11 Skrevet 15. juli 2010 Hvis du synes livet som alenemor er så knagert, så hvorfor ikke gå for 50/50 eller overdra omsorgen til far for en periode? Det første vil du sikkert ikke gjøre da det vil få alvorlige økonomiske konsekvenser for deg, og det andre? Vet ikke hvordan din eks stiller seg til dette, men hva med å snakke med han og fortelle at du synes det er så urettferdig at du skal få så lite bidrag at derfor kan hen heller ta hele ungen sånn at du slipper å betale klær og utstyr helt alene. Grow up jente!
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #12 Skrevet 15. juli 2010 Jeg vet faktisk om en del alenemødre som ikke vil ha 50/50 - selv om det er til barnets beste - fordi de da mister så mye penger. Horribelt!!
Daiquiry Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. juli 2010 Herregud for noen tåpelige tilbakemeldinger!!! Jeg har faktisk foreslått for barnefar å ha henne 50/50, men det er han ikke interessert i, for han har andre interesser. Jeg prøver virkelig ikke å være vanskelig her, men rett skal være rett. BidragsVEILEDEREN, er et hjelpemiddel for foreldre, og ikke en fasit. Det er riktig det som gjest_regine skriver, inntekten min gikk opp med 53000.- når jeg oppgav skatteklasse 2 osv. Han har henne 10 dager i mnd, og jeg ser ingen grunn til at han skal betale som om han har henne 14 dager i mnd, for det er jo det 13,9 i realiteten er. En tusenlapp i mnd, dekker jo knapt maten til henne! Jeg kommer ikke til å si noe som helst hvis han faktisk har henne 14 dager i mnd, men jeg syns det blir fullstendig feil at han kun skal ha henne 10 dager i mnd, betale for 14, og ikke bidra med noe mer. Jeg har også opplyst han om at han har krav på 3 uker sommerferie med henne fra 1 juli, men det gidder han ikke. Han skal på ferie med den nye damen. Så jeg prøver virkelig å være rettferdig her. Han tjener så mye mer enn meg, at vi i utgangspunktet skal bidra 60/40.
Gjest også alenemor Skrevet 15. juli 2010 #14 Skrevet 15. juli 2010 Hvis han ikke vil betale deg mer enn du har krav på i bidrag så kommer du virkelig ingen vei. Fatter ikke at du gidder å krangle med eksen din for 3-4 dager. Er ikke forholdet dere imellom mye viktigere? Hva er greia di her? Prøv å se utover din egen nesetipp.
Gjest p Skrevet 15. juli 2010 #15 Skrevet 15. juli 2010 Som alenemor er man beskyttet i alle bauger og kanter, og apparatet er designet for å gi deg best mulige vilkår. Dette er kanskje ikke noe du ser til daglig, ihvertfall virker det ikke sånn siden du sitter som en liten lus og teller timer på bidragsveilederen. I mye større grad er bidragssystemet til ulempe, og noen ganger svært stor ulempe, for den som betaler bidraget. Er du klar over at mange fedre betaler nesten 40% av sin netto lønn til barnemor? Er du klar over at mange fedre ikke har råd til å skaffe seg egen bolig eller ha samvær pga høye bidrag? Er du klar over at mødre ødelegger for samvær mellom far og barn for å få mer bidrag. Du har fått bukta og begge endene og er tydeligvis ikke fornøyd. Håper eksen din ikke går med på forslaget ditt, for med alle tilbakemeldingene du nå får her så må jo du også skjønne når du er på jordet.
litle_my Skrevet 15. juli 2010 #16 Skrevet 15. juli 2010 Eksen min betaler 1850.- i bidrag hver mnd. Men nå er jo bidragsveilederen endret, så jeg tenkte å sjekke hva han skal betale nå. Jeg skrev selvfølgelig inn alle de korrekte tallene, samt stønad til barnetilsyn og dobbel barnetrygd Han har henne 10 netter i mnd, men veilederen har ikke dette i samværs gruppene. De har gruppe 4-8,99 og 9-13,99. Så jeg syns det var mest rettferdig å sette den første gruppen, siden han tross alt ikke har henne halvparten av tiden. Dette går ikke han med på! Han sier at han skal betale som om han har henne i gruppen 9-13,99. Det er ikke hans skyld at nav ikke har en egen gruppe som definerer "vanlig" samvær som loven gjør. Så han regnet ut at han skulle knapt nok betale 1000.- og det dekker jo ikke maten engang!! Jeg kjenner at jeg blir sint og frustert, men har vært hyggelig og respektfull i mailene, og nå sier han at han skal tenke på det. Jeg mener at hvis han bare skal betale som om han har henne 14 netter i mnd, så får han jaggu meg ha henne også, samt å dele på utstyr til henne. Eller hva sier dere?? Hehe, du skulle kanskje ikke prøvd å endre i første omgang? Selvfølgelig kan du ikke skrive ham i samværsklassen for 4-8,99 netter i måneden når han har barnet ti netter i måneden? Det er jo derfor det er inndelt i ulike klasser! Han har jo ikke barnet halvparten av tiden, han har henne 1/3 av tiden. Reglene er faktisk ganske rigide her, og det er for at vi ikke skal kunne komme og utøve et (misforstått) skjønn på hva som er "rettferdig".
wahaj Skrevet 15. juli 2010 #17 Skrevet 15. juli 2010 Herregud for noen tåpelige tilbakemeldinger!!! Jeg har faktisk foreslått for barnefar å ha henne 50/50, men det er han ikke interessert i, for han har andre interesser. Jeg prøver virkelig ikke å være vanskelig her, men rett skal være rett. BidragsVEILEDEREN, er et hjelpemiddel for foreldre, og ikke en fasit. Det er riktig det som gjest_regine skriver, inntekten min gikk opp med 53000.- når jeg oppgav skatteklasse 2 osv. Han har henne 10 dager i mnd, og jeg ser ingen grunn til at han skal betale som om han har henne 14 dager i mnd, for det er jo det 13,9 i realiteten er. En tusenlapp i mnd, dekker jo knapt maten til henne! Jeg kommer ikke til å si noe som helst hvis han faktisk har henne 14 dager i mnd, men jeg syns det blir fullstendig feil at han kun skal ha henne 10 dager i mnd, betale for 14, og ikke bidra med noe mer. Jeg har også opplyst han om at han har krav på 3 uker sommerferie med henne fra 1 juli, men det gidder han ikke. Han skal på ferie med den nye damen. Så jeg prøver virkelig å være rettferdig her. Han tjener så mye mer enn meg, at vi i utgangspunktet skal bidra 60/40. Så må du også huske at du får barnetrygd x2 som også er penger til å kjøpe det barnet trenger.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2010 #18 Skrevet 15. juli 2010 Eksen min betaler 1850.- i bidrag hver mnd. Men nå er jo bidragsveilederen endret, så jeg tenkte å sjekke hva han skal betale nå. Jeg skrev selvfølgelig inn alle de korrekte tallene, samt stønad til barnetilsyn og dobbel barnetrygd Han har henne 10 netter i mnd, men veilederen har ikke dette i samværs gruppene. De har gruppe 4-8,99 og 9-13,99. Så jeg syns det var mest rettferdig å sette den første gruppen, siden han tross alt ikke har henne halvparten av tiden. Dette går ikke han med på! Han sier at han skal betale som om han har henne i gruppen 9-13,99. Det er ikke hans skyld at nav ikke har en egen gruppe som definerer "vanlig" samvær som loven gjør. Så han regnet ut at han skulle knapt nok betale 1000.- og det dekker jo ikke maten engang!! Jeg kjenner at jeg blir sint og frustert, men har vært hyggelig og respektfull i mailene, og nå sier han at han skal tenke på det. Jeg mener at hvis han bare skal betale som om han har henne 14 netter i mnd, så får han jaggu meg ha henne også, samt å dele på utstyr til henne. Eller hva sier dere?? Synest du suttrer. Her har far barna sine 13.33 døgn pr. mnd. og betaler for 9-13 døgn i bidrag, skal han liksom sette seg ned og furte fordi han ikkje får betale mindre bidrag ved å ikke få bidragsklasse 14-15 døgn?? Det vil alltid være noen som havner i det nedre sjikt og noen i det øvre sjiktet når det skal være felles regler som skal gjelde for heile den norskebefolkning.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2010 #19 Skrevet 15. juli 2010 Herregud for noen tåpelige tilbakemeldinger!!! "Nei, kjære deg! Selvfølgelig er du hevet over bidragsinnkrevningsloven siden det er deg." Kom igjen, hva hadde du forventet deg?
Rosenrød Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 Ærlig talt, kjenner at du PROVOSERER meg her!! Han har jo barnet i 10 netter, da havner han jo i klassen fra ni TIL 14 netter! Hvor vanskelig kan det være å forstå??? Hvordan kan du rettferdiggjøre at han skal betale for fire til ni netter når han han henne ti? Gud bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå