Xtra_lilje Skrevet 15. juli 2010 #21 Skrevet 15. juli 2010 Tror det er veldig strengt med kjøtt, frukt og ting som ikke er vakumpakket/hermetikk.Ellers er det greit, men kan være smart å sjekke ja.
PecanPie Skrevet 15. juli 2010 #22 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Kjøtt får du antakelig ikke ta med deg, er usikker på hvordan de på flyplassen stiller seg til røkt/tørket kjøtt. Tørrvarer og hermetikk bør ikke være noe problem å få med inn. Det samme med ost. Ser i hovedinnlegget at TS nevner risengrynsgrøt, og jeg tror ikke det blir sett på som spesielt i USA. Jeg fikk noe servert som dessert (husker ikke hva det heter, kan det ha vært rice pudding?) som igrunn var svært søt risengrynsgrøt. Endret 15. juli 2010 av PecanPie
Capricorn Skrevet 15. juli 2010 #23 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Dere har jo selvfølgelig helt rett, jeg blander med twix som heter raiders i usa, eller er det het raiders i norge også. Daim heter jo dime i usa, og spiller på pengeenheten dime som betyr 10 cent. Den het Raider her i Norge, men det er mange år siden. Kan finne på å si det ennå. Har ikke vent meg til tanken på at Lion har skiftet navn fra Big Cat heller Hvorfor skifter de navn sånn da? Blir helt forvirret av det Endret 15. juli 2010 av capricorn74
Ella_Grey Skrevet 15. juli 2010 #24 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Du kan lage norsk mat som f.eks kjøttkaker i brunsaus fra scratch med ingredienser du får tak i der. Og hvis du er flink til å bake; bløtkake og ikke minst norske brød (for det er ikke vanlig der borte). Ooog noen norske julekaker i desember. Lykke til med oppholdet Endret 15. juli 2010 av Ella_Grey
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #25 Skrevet 15. juli 2010 Da vi reiste til USA for noen år siden, ble vi stoppet i tollen fordi vi hadde spekemat med oss. Ikke store mengder heller, bare til å kose oss med på rommet. Skjønner ikke at dere får med dere alle disse matvarene? signerer
Gjest brutal_mann Skrevet 15. juli 2010 #26 Skrevet 15. juli 2010 Som sagt flytter jeg til USA om 3 uker, og jeg vil veldig gjerne få noen gode tips om hva som er typisk norsk mat. Skal bo hos en vertsfamilie, og tenkte at det ville vært spennende for dem om jeg kunne laget noe norsk mat. Det første jeg tenker på som norsk mat er brunost og risengrynsgrøt, men trenger gjerne flere tips! Takk. Tørrfisk Sild og poteter Vafler fiskeboller i hvit saus lapskaus
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #27 Skrevet 19. juli 2010 Fiskegrateng fra bunnen av? Fersk suppe Laks med kokt potet, agurkdressing (agurk og edding-typen), kokte gulrøtter, rømme og kapers Eller torsk, smørsaus, grønnsaker div., potet osv. Komper? Jarslberg vet de hva er, men er en delikatesse der tror jeg Oversikt over det norske trygdesystemet? Hahah! OT, men måtte bare.
peanut_juice Skrevet 19. juli 2010 #28 Skrevet 19. juli 2010 Min erfaring med Amerikanere og norsk mat er at de ikke liker det :O) Ikke norsk godteri heller. Det er ikke søtt nok.
Meridian Skrevet 19. juli 2010 #29 Skrevet 19. juli 2010 Ta med melkesjokolade og div.andre sjokolader Noe som alltid slår bra an er spekemat og eggerøre, potetsalat og kald laks. Kanskje sånn koldtbord-greie? Ellers er det alltid godt med laks, agurksalat og rømme. Eller ørret? Risengrynsgrøt er MYE bedre enn rømmegrøt - huff... Evnt kan du lage riskrem og rød saus til dessert Grandiosa nei, for all del, da får de nok dårlig inntrykk av norge!
Meridian Skrevet 19. juli 2010 #30 Skrevet 19. juli 2010 Oversikt over det norske trygdesystemet? Hahah! OT, men måtte bare. HAHAHAHAHA!!!! *fnise*
Meridian Skrevet 19. juli 2010 #31 Skrevet 19. juli 2010 på denne videoen ser du hva en amerikaner synes om norsk mat. en jeg kjenner har sendt fyren vanlig, norsk pålegg og han gir diverse tilbakemdlinger på hva han synes om aroma, konsistens, smak og lignende. det er tidlvis litt morsomt å se på. HILLARIOUS!
Octavia Skrevet 22. juli 2010 #32 Skrevet 22. juli 2010 Ikke ta med deg mat til USA. Du må krysse av på skjema når du lander om du har med deg landbruksvarer, og svare på samme spørsmålet i immigrasjonen. Se info her. Ta heller med deg gode oppskrifter på ting du kan kjøpe der borte og lage til.
li(l)la Skrevet 22. juli 2010 #33 Skrevet 22. juli 2010 (endret) hvis du tror min bok fra norskkurset fiskeboller er et typisk norsk mat. Heter ikke Twix Raider i USA? jeg tror twix ble kalt raider i europa og ikke i usa. men jeg er ikke sikker. hilsen fra lilla Endret 22. juli 2010 av li(l)la
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #34 Skrevet 22. juli 2010 Jeg skulle ha med pinnekjøtt til julemiddag i USA, men fikk det ikke gjennom tollen fordi det ikke var lov å ha med "ferskt svinekjøtt" inn i landet. Forklarte nøye at det var sau og at det var tørket og røkt, og spurte om det også var ulovlig, men de trodde ikke på meg. Mulig det er enklere å få sendt det inn i posten? Pinnekjøtt, lutefisk, rakfisk og smalahove er jo "urnorske" matretter, men kanskje litt vel vågålt å servere amerikanere...
PecanPie Skrevet 22. juli 2010 #35 Skrevet 22. juli 2010 Ikke ta med deg mat til USA. Du må krysse av på skjema når du lander om du har med deg landbruksvarer, og svare på samme spørsmålet i immigrasjonen. Se info her. Ta heller med deg gode oppskrifter på ting du kan kjøpe der borte og lage til. Det er ikke helt riktig. Hermetikk og varer som sjokolade (se lenge fyllet ikke er flytende, og så lenge det ikke er objekter inni sjokolade, som i Kinderegg) og ost er varer jeg har fått med inn i USA, og jeg krysset av i skjemaet at jeg hadde med mat. Det står også her at det stort sett er OK. Kan legge til at brunost og Jarsberg er noe jeg ikke hadde giddet å bruke vekt på, fås kjøpt over alt. Akkevitt er jo også noe, men ikke ta deg bryet med å kjøpe flere flasker. Da jeg serverte det var mottakelsen delt, noen kalte det "the worst liqour I've ever tasted!" (noe jeg er enig i) og andre helte nedpå.
Antoinette Skrevet 25. juli 2010 #36 Skrevet 25. juli 2010 (endret) Jarlsberg er tull å ta med, amerikanerne konsumerer mer Jarlsberg enn noe annet land og det selges overalt. Brunost (G35) selges under navnet Tine Ski Queen. Ta med leverpostei, makrell i tomat, kaviar, vaakumpakket røkelaks og spekeskinke, potetlomper, kjeks fra Sæthre, melkesjokolade og salt lakris. Endret 25. juli 2010 av Antoinette
Gjest Gaby Skrevet 29. juli 2010 #37 Skrevet 29. juli 2010 Makrell i tomat er ganske vanlig der borte... Kanskje multer hadde vært en ide? De vokser jo nesten ikke i usa, stortsett må man opp til Canada for å finne dem. Vet ikke hvordan eksportmarkedet for multer er, hehe. Multekrem er jo fantastisk godt Gjerne en spekematsmiddag først!
tineline Skrevet 29. juli 2010 #38 Skrevet 29. juli 2010 Hvis du er vågal, kan du jo kjøpe noen billige kransekakeformer og lage en kransekake når du er framme? Er ikke så vanskelig å lage, bare tidkrevende med all mandelmalingen. Lomper og lefser kan man lage selv, det gjorde vi på heimkunnskapen i 6.klasse, og det gikk fint! Bare husk å ikke ha smør i panna.
osse-mon Skrevet 15. desember 2010 #39 Skrevet 15. desember 2010 (endret) på denne videoen ser du hva en amerikaner synes om norsk mat. en jeg kjenner har sendt fyren vanlig, norsk pålegg og han gir diverse tilbakemdlinger på hva han synes om aroma, konsistens, smak og lignende. det er tidlvis litt morsomt å se på. Jeg sendte også litt andre ting over dammen til Jason... Har en eske stående nå, med masse godis til ham. Norsk sjokolade pleier å være en høydare av dimensjoner - Vistnok er det spesiel konsistens på den norske, den smelter i stedet for å smuldre i munnen. Vet at tråden er gammel, men det er sikkert mulig for fler enn jeg å sende ting over there :D Ja, jeg registrerte meg bare for å kunne kommentere Endret 15. desember 2010 av osse-mon
Gjest Airi Skrevet 15. desember 2010 #40 Skrevet 15. desember 2010 på denne videoen ser du hva en amerikaner synes om norsk mat. en jeg kjenner har sendt fyren vanlig, norsk pålegg og han gir diverse tilbakemdlinger på hva han synes om aroma, konsistens, smak og lignende. det er tidlvis litt morsomt å se på. Jeg fikk ekstremt lyst på solo etter noen minutter med den videoen, i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå