Gå til innhold

Hyper hund etter tur

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril
Skrevet

Jeg liker å gå turer - mange og lange hver uke. I den anledning er jeg så heldig å få låne nabobikkja, en aldri så lite hyper gordon setter.

I går dro vi av nok en 12 kilometers tur på et par timer. Det er åpenbart at han blir dødssliten når vi er ferdig med å gå, allikevel holder han "texas" hjemme i en time eller to til etter at vi har kommet hjem. Det virker liksom ikke som han noensinne lander.

Hva er det som skjer med hunder når de blir slik? Burde ikke en såpass lang gåtur innfri til deilig hvile?

Skrevet (endret)

Hvor gammel er hunden? Hvordan er hunden underveis? 12 km er normalt ikke en veldig lang tur for en hund, og særlig ikke for en setter. Så det er andre ting enn lengden som gjør at hunden stresser etterpå. Stiller du krav underveis, eller får den svinse hit og dit i flexiline? Tar dere pauser for å snuse og gjøre sånt som hunder gjør, eller er det jevnt tempo hele veien? Kjenner hunden deg godt og er avslappet rundt deg? Går dere denne turen på dagtid når hunden er vant til å sove, eller er det på kveldstid?

Du får nesten tenke gjennom alle småting du evt. kan endre på. Er ikke hunden vant til mer enn 45 min. trasking i bånd feks. kan det være lurt å begrense varigheten og intensiteten på turene i begynnelsen.

Alle hunder har godt av å roe ned underveis, drikke litt vann og sitte på rompa og få ned pulsen litt.

Endret av la Flaca
Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Hunden er 5 år og er generelt såpass hyper at han får medisiner mot det. Hvor mye tur han får ellers er jeg ikke sikker på, men han blir sluppet mye løs. Første gangen vi gikk ble jeg ønsket "lykke til" fordi han skal være så umulig i bånd. Jeg bruker imidlertid ikke fleksibånd og slikt, og har fått han til å gå pent ved siden av meg fra første tur (bruker "strupebånd", som jeg selvsagt ikke holder rundt halsen hans men mye lenger opp - nå går han imidlertid mye med slakk line siden han har blitt så flink).

Litt mental stimuli har vi underveis. Han har lært "stopp", hvor han bråstopper og setter seg ned ved siden av meg. Sier "værsågod" og gir han flere snuserunder underveis. I går hadde vi med godbiter også, noe han responderte fantastisk bra på.

Jeg har blitt hans ultimate glede, og han går helt av skaftet når jeg kommer for å hente ham. Hyggelig for meg og hyggelig for han - og ENDA hyggeligere for meg at ikke JEG må være vitne til hans hyperaktivitet etter gåturene. Får dårlig samvittighet ovenfor de som eier han, og skulle ønske jeg kunne komme med noen tips til hva de kan gjøre for å roe ham ned.

Endret av Sobril
Skrevet (endret)

Hunden er 5 år og er generelt såpass hyper at han får medisiner mot det. Hvor mye tur han får ellers er jeg ikke sikker på, men han blir sluppet mye løs. Første gangen vi gikk ble jeg ønsket "lykke til" fordi han skal være så umulig i bånd. Jeg bruker imidlertid ikke fleksibånd og slikt, og har fått han til å gå pent ved siden av meg fra første tur (bruker "strupebånd", som jeg selvsagt ikke holder rundt halsen hans men mye lenger opp - nå går han imidlertid mye med slakk line siden han har blitt så flink).

Litt mental stimuli har vi underveis. Han har lært "stopp", hvor han bråstopper og setter seg ned ved siden av meg. Sier "værsågod" og gir han flere snuserunder underveis. I går hadde vi med godbiter også, noe han responderte fantastisk bra på.

Jeg har blitt hans ultimate glede, og han går helt av skaftet når jeg kommer for å hente ham. Hyggelig for meg og hyggelig for han - og ENDA hyggeligere for meg at ikke JEG må være vitne til hans hyperaktivitet etter gåturene. Får dårlig samvittighet ovenfor de som eier han, og skulle ønske jeg kunne komme med noen tips til hva de kan gjøre for å roe ham ned.

Hvis han får medisiner så ville jeg kanskje satt meg litt mer inn i hva han blir medisinert for og hva du kan gjøre for å sørge for at han har et mer positivt utbytte av turene. Er det for eksempel forhøyet stoffskifte så må man være ekstra nøye med å ikke overdrive lengden på turene, fóre jevnlig osv.

Jeg spurte om du stilte krav på tur fordi det ante meg at du har stresset han uten å være klar over det selv. Å gå pent ved siden din er ikke tur, det er trening. (med mindre hunden er såpass fjernstyrt på å gå pent i bånd at det ikke koster noe). Helstrup fremkaller stress hos alle hunder fordi de blir halvkvalt med jevne mellomrom. En strup som ikke brukes rundt halsen en gang, men enda lenger opp vil påføre enda mer ubehag fordi den da vil trykke på strupehodet. Det kan gi varige skadet. Så grunnen til at han nå er "flink" og ikke drar er at du har påført han såpass mye smerte at han ønsker å unngå det, dessverre.

Sånn som jeg tolker turene så har du stilt veldig høye krav til en i utgangspunktet stressa hund. Og det er jo synd for det virker som du er oppriktig interessert i å tilføre han noe positivt.

Mitt tips; bruk ei sele og la han gå i sitt tempo. Ikke still krav. Kort ned litt på turene, og ta pauser underveis. Legg gjerne ut litt godbitspor og belønn han for å være rolig og ikke gjøre noen ting. Det at han går av skaftet når du kommer for å gå tur betyr gjerne at han forbinder deg med stress, så du kan prøve å jobbe med han for å få med ro over samværet deres.

Lykke til!

Edit; ser at jeg kan ha misforstått hva du mente med bruken av strupebånd. Uansett; pælm det i søpla og bruk sele og line. ;)

Endret av la Flaca
Gjest Sobril
Skrevet

Hvis han får medisiner så ville jeg kanskje satt meg litt mer inn i hva han blir medisinert for og hva du kan gjøre for å sørge for at han har et mer positivt utbytte av turene. Er det for eksempel forhøyet stoffskifte så må man være ekstra nøye med å ikke overdrive lengden på turene, fóre jevnlig osv.

Jeg spurte om du stilte krav på tur fordi det ante meg at du har stresset han uten å være klar over det selv. Å gå pent ved siden din er ikke tur, det er trening. (med mindre hunden er såpass fjernstyrt på å gå pent i bånd at det ikke koster noe). Helstrup fremkaller stress hos alle hunder fordi de blir halvkvalt med jevne mellomrom. En strup som ikke brukes rundt halsen en gang, men enda lenger opp vil påføre enda mer ubehag fordi den da vil trykke på strupehodet. Det kan gi varige skadet. Så grunnen til at han nå er "flink" og ikke drar er at du har påført han såpass mye smerte at han ønsker å unngå det, dessverre.

Sånn som jeg tolker turene så har du stilt veldig høye krav til en i utgangspunktet stressa hund. Og det er jo synd for det virker som du er oppriktig interessert i å tilføre han noe positivt.

Mitt tips; bruk ei sele og la han gå i sitt tempo. Ikke still krav. Kort ned litt på turene, og ta pauser underveis. Legg gjerne ut litt godbitspor og belønn han for å være rolig og ikke gjøre noen ting. Det at han går av skaftet når du kommer for å gå tur betyr gjerne at han forbinder deg med stress, så du kan prøve å jobbe med han for å få med ro over samværet deres.

Lykke til!

Edit; ser at jeg kan ha misforstått hva du mente med bruken av strupebånd. Uansett; pælm det i søpla og bruk sele og line. ;)

Uff. Jeg håper ikke jeg har påført ham smerte. Nå fikk jeg oppriktig vondt av hunden. Han er i utgangspunktet en stresset hund, men trodde at litt mild disiplin uten kjeft var greit. Har hatt flere hunder, og alle har reagert positivt til mine treningsmetoder. Det fungerer dog tydeligvis ikke like greit med denne hunden.

Jeg vet at de som eier han har problemer med å gå med han fordi han trekker så vanvittig. Det gjør han som sagt ikke med meg. Det er ihvertfall ingen tvil om at han er klar for tur når jeg kommer innom - for det er jo nettopp dette han forbinder meg med.

Når det gjelder å stoppe opp, så gjør vi det. Vi har vannpauser, kosepauser og snusepauser. Han har heller ikke lært å ta godbit pent, så det er også noe vi har trent på. Han kan ikke så mye, men er utrolig lettlært har jeg funnet ut. Snill mot alt og alle også. Men det er klart - når han kun er vant til meg et par timer om dagen så gjør det kanskje mer skade enn det gjør godt? En gordon setter skal imidlertid ha mye mosjon, noe han ikke får. Derfor har jeg på en måte "forbarmet" meg over bikkja for å gi han trimmen han ikke får ellers.

Skrevet

Uff. Jeg håper ikke jeg har påført ham smerte. Nå fikk jeg oppriktig vondt av hunden. Han er i utgangspunktet en stresset hund, men trodde at litt mild disiplin uten kjeft var greit. Har hatt flere hunder, og alle har reagert positivt til mine treningsmetoder. Det fungerer dog tydeligvis ikke like greit med denne hunden.

Jeg vet at de som eier han har problemer med å gå med han fordi han trekker så vanvittig. Det gjør han som sagt ikke med meg. Det er ihvertfall ingen tvil om at han er klar for tur når jeg kommer innom - for det er jo nettopp dette han forbinder meg med.

Når det gjelder å stoppe opp, så gjør vi det. Vi har vannpauser, kosepauser og snusepauser. Han har heller ikke lært å ta godbit pent, så det er også noe vi har trent på. Han kan ikke så mye, men er utrolig lettlært har jeg funnet ut. Snill mot alt og alle også. Men det er klart - når han kun er vant til meg et par timer om dagen så gjør det kanskje mer skade enn det gjør godt? En gordon setter skal imidlertid ha mye mosjon, noe han ikke får. Derfor har jeg på en måte "forbarmet" meg over bikkja for å gi han trimmen han ikke får ellers.

Ingen hunder har godt av å bruke helstrup, men hardere raser kan tolerere det uten å tilte helt. Så det er jo positivt at du denne hunden har lært deg at sånt ikke skal brukes, selv om det er i beste mening.

Jeg syns du skal fortsette som før, men fokusere på det han trenger mest. Å få utfolde seg fysisk, snuse og øve på å være rolig. Selv om du bruker sele kan du godt gi godbiter når han oppsøker siden din, men la det være hans valg å trene på å gå pent og ikke? Uansett kan det være lurt å la han rase fra seg litt før du tar frem godbitene. Er han veldig glupsk på godbiter (i den grad at de også vil påføre han stress) kan det være lurt å starte med noe som ikke er fullt så godt. Da kan det også tenkes han begynner å ta litt penere. :)

Mange hunder er ganske så sarte sjeler og må behandles med myk hånd. Og det kan være lurt å ha i bakhodet hva det egentlig er de trenger og hva vi mennesker mener at de har behov for.

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Ingen hunder har godt av å bruke helstrup, men hardere raser kan tolerere det uten å tilte helt. Så det er jo positivt at du denne hunden har lært deg at sånt ikke skal brukes, selv om det er i beste mening.

Jeg syns du skal fortsette som før, men fokusere på det han trenger mest. Å få utfolde seg fysisk, snuse og øve på å være rolig. Selv om du bruker sele kan du godt gi godbiter når han oppsøker siden din, men la det være hans valg å trene på å gå pent og ikke? Uansett kan det være lurt å la han rase fra seg litt før du tar frem godbitene. Er han veldig glupsk på godbiter (i den grad at de også vil påføre han stress) kan det være lurt å starte med noe som ikke er fullt så godt. Da kan det også tenkes han begynner å ta litt penere. :)

Mange hunder er ganske så sarte sjeler og må behandles med myk hånd. Og det kan være lurt å ha i bakhodet hva det egentlig er de trenger og hva vi mennesker mener at de har behov for.

Eneste alternativet er flexibånd, som eierne hans pleier å bruke. Kan ikke tvinge dem til å kjøpe sele heller. Men jeg kan jo foreslå det ;)

Jeg bruker forøvrig ikke strupebånd av kjetting, men et slikt tykt flettet et. Vet ikke hva de heter...

Endret av Sobril
Skrevet (endret)

Ei sele kan du få til 149,- i dyrebutikk eller hos veterinær. Bruker alltid sele på mine når jeg ikke krever at de skal gå med slakt bånd på siden, og det kan/bør man ikke på lengre turer. Det er liksom to forskellige ting.

Langline i plast kan du også få veldig rimelig, ellers gjør jo et langt bånd også nytta.

Er han vant med flexibånd syns jeg faktisk du skal fortsette med det til han er mer komfortabel med turene deres. Evt. bytte til kortere bånd etter at han har fått ut litt energi. Flexi er ikke noe problem så lenge det brukes riktig. (ufortjent dårlig rykte syns jeg)

Endret av la Flaca
Skrevet

Går han i bånd hele turen? En setter er jo en langdistanseløper og jeg ser for meg at dette stresset kan være noe han bygger opp gjennom turen dersom han "bare" får gå ved din side i bånd over ei mil?Hvis eierne pleier å ha han mye løs så kan det jo være han går å "venter" på å få frese avgårde.Selvfølgelig skal hunder takle båndturer også,så kanskje du kan prøve å legge inn litt mental trening underveis? Kast godbiter utover et stort område og la han søke de opp feks. Men hva slags medisiner er det han får?

Skrevet

Hva med roligtrening? Jaktbikkje ja men alle hunder burde lære å kjede seg og kunne slappe av.Mulig turen er for lang og han blir stressa av det?

Mental trening er supert på slike hunder.Slite han ut i hjernen og ikke kun kroppen

Min elsker søk, der jeg gjemmer snop ute ,under steiner kvister osv mens han sitter og venter.

Ellers har jeg fra nina ottoson (erhm skrivemåte) div leker som bikkja må bruke hode på (fåes bla. på canis.no)

Gjest Sobril
Skrevet

Takker for tips :)

Neste tur jeg tar blir en biltur tror jeg. Tar med meg bikkja og lar han bade f.eks. (han elsker å bade). Bare for å komme ut av sirkelen litt. Så får jeg klø meg i hodet å prøve og finne ut hva som er best for han. Prøvde godbit i går, og han var utrolig responsiv (han la ikke merke til en annen bikkje som kom forbi engang).

Når det gjelder medisiner så vet jeg ikke hva han får, men de har spøkt med at han har en form for "adhd".

Skrevet

Vil bare legge til at ved riktig bruk av et strupebånd er det absolutt ikke smertefult for en hund å ha det på under tur. Og det er heller ikke dyreplageri! ;) (Men det er vell en annen diskusjon!)

Gjest Sobril
Skrevet

I går gikk jeg med han en liten halvtime bare. Prøvde flexibåndet som han har, for å teste hans "naturlige oppførsel", og han dro som en gal og løp i sirkler og ut i veien etc. Fant ut at jeg ikke kunne la han oppføre seg slik, og fikk han til å gå fot med bruk av godbit. Skal si han var oppglødd når jeg hadde godbiten i hånda. Kontakten var til å ta og føle på (øynene rullet nesten ut av hodet hans). Man kan si det var godbiten han var interessert i, ikke meg. Allikevel veldig interessant å se hvor god kontakt vi fikk. Har ikke hørt hvordan oppførselen var etter vi kom hjem i går, men jeg får vel høre det litt senere i dag.

Kunne gjerne tenkt meg å begynne på spor med bikkja. Evt. lydighet - men siden jeg håper på å ha egen hund om et års tid, så er det ingen vits i å begynne med noe jeg ikke klarer å fullføre. Får bare dårlig samvittighet da.

Skrevet

kom på en ting : Langline som du binder et sted der vovven kan løpe "løs"

Da kan bikkja løpe,snuse og røre seg nesten uten problemer.

DU kan også trene inn "Kontakt" hvor hunden skal se på deg når ordet brukes (eller et annet ord )

Lære sit,kryp ,sitte bamse (om den er frisk i hofter,albuer/rygg osv) Rulle rundt

alt dette er mental trening som bikkja har bare godt av -i passelige doser selvfølgelig

Annonse
Skrevet

Vil bare legge til at ved riktig bruk av et strupebånd er det absolutt ikke smertefult for en hund å ha det på under tur. Og det er heller ikke dyreplageri! ;) (Men det er vell en annen diskusjon!)

Og hvordan i all verden mener du da at strupebånd er ment å fungere?

Til TS; lykke til videre med hunden, flott at du "forbarmer" deg over den synes jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...