Gjest Sobril Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 Jeg går turer flere timer i uka, da gjerne en 12 km strekning. Går i to timer, og dette vil si at jeg i snitt går i en fart på 6 km/t som er regnet som rask gange. Jeg leser at en times rask gange forbrenner 342 kalorier i timen. Men, vil man forbrenne mer pr time jo lengre man går i samme tempo? Altså jo mer sliten kroppen blir desto mer forbrenner man dersom man opprettholder samme fart?
Gjest *Maja* Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Jeg går turer flere timer i uka, da gjerne en 12 km strekning. Går i to timer, og dette vil si at jeg i snitt går i en fart på 6 km/t som er regnet som rask gange. Jeg leser at en times rask gange forbrenner 342 kalorier i timen. Men, vil man forbrenne mer pr time jo lengre man går i samme tempo? Altså jo mer sliten kroppen blir desto mer forbrenner man dersom man opprettholder samme fart? Jeg går på tredemølle 4-6 ganger i uka...går i snitt 40- 60 min. i 7 km/t. På en time brenner jeg i følge mølla 650 kalorier på 1 time i den farten. Går jeg i 6.5 km/t brenner jeg 600 kalorier...Så farten må jo ha noe å si, da pulsen er enda høyere jo fortere du går...
Gjest Sobril Skrevet 14. juli 2010 #3 Skrevet 14. juli 2010 (endret) Jeg går på tredemølle 4-6 ganger i uka...går i snitt 40- 60 min. i 7 km/t. På en time brenner jeg i følge mølla 650 kalorier på 1 time i den farten. Går jeg i 6.5 km/t brenner jeg 600 kalorier...Så farten må jo ha noe å si, da pulsen er enda høyere jo fortere du går... Jeg løp en del på mølle før, og har bitt meg merke i at den viser fler kalorier forbrent enn hva man finner når man googler. Hva er egentlig riktig lurer jeg på... Googler jeg på engelske/amerikanske info-sider så står det at man forbrenner 500 kalorier i timen på rask gange. Itte te å bli klok på Googlet igjen, og finner at man for brenner alt fra kun 200 kalorier til 500 hvis man veier 60 kg. Endret 14. juli 2010 av Sobril
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #4 Skrevet 15. juli 2010 Jeg går på tredemølle 4-6 ganger i uka...går i snitt 40- 60 min. i 7 km/t. På en time brenner jeg i følge mølla 650 kalorier på 1 time i den farten. Går jeg i 6.5 km/t brenner jeg 600 kalorier...Så farten må jo ha noe å si, da pulsen er enda høyere jo fortere du går... Unnskyld for ot, men å herregud så kjedelig det må være å gå så mye på tredemølle i lengden!
Wiggins Skrevet 15. juli 2010 #5 Skrevet 15. juli 2010 Jeg går på tredemølle 4-6 ganger i uka...går i snitt 40- 60 min. i 7 km/t. På en time brenner jeg i følge mølla 650 kalorier på 1 time i den farten. Går jeg i 6.5 km/t brenner jeg 600 kalorier...Så farten må jo ha noe å si, da pulsen er enda høyere jo fortere du går... Du forbrenner nok ikke 600 kcal på en time. Jeg har vist regnestykket så mange ganger før, se på dette innlegget: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=480425&st=0&p=7936737&hl=Floyd%20Landis&fromsearch=1&#entry7936737 Til trådstarter: Du forbrenner selvsagt mer i løpet av en time hvis du går veldig raskt kontra sakte, men du forbrenner ganske nøyaktig like mye enten du går 5 km sakte eller fort, med en liten forskjell som skyldes at gangsettet blir mindre energiøkonomisk når vi går fort.
Gjest *Maja* Skrevet 15. juli 2010 #6 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Du forbrenner nok ikke 600 kcal på en time. Jeg har vist regnestykket så mange ganger før, se på dette innlegget: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=480425&st=0&p=7936737&hl=Floyd%20Landis&fromsearch=1&#entry7936737 Til trådstarter: Du forbrenner selvsagt mer i løpet av en time hvis du går veldig raskt kontra sakte, men du forbrenner ganske nøyaktig like mye enten du går 5 km sakte eller fort, med en liten forskjell som skyldes at gangsettet blir mindre energiøkonomisk når vi går fort. Tenker egentlig ikke på hvor mange kalorier jeg brenner, men å holde meg i form og fast i fisken. Ser bare at det står de tallene på mølla. Nå opererte du med en noen andre tall enn jeg er...og matte er ikke min sterkeste side... Jeg er 173 cm og veier 53 kilo. Går 7 km/t på mølla...hvor mange kalorier brenner jeg da? Litt morsomt å vite hvor mye mølla har i avvik... Edit skrivefeil... Endret 15. juli 2010 av *Maja*
Gjest *Maja* Skrevet 15. juli 2010 #7 Skrevet 15. juli 2010 Unnskyld for ot, men å herregud så kjedelig det må være å gå så mye på tredemølle i lengden! Det er smak og behag det...men jeg synes ikke noe er herligere enn å hoppe opp på mølla i min egen stue og se film eller serie mens jeg lar kroppen jobbe...
Wiggins Skrevet 15. juli 2010 #8 Skrevet 15. juli 2010 Tenker egentlig ikke på hvor mange kalorier jeg brenner, men å holde meg i form og fast i fisken. Ser bare at det står de tallene på mølla. Nå opererte du med en noen andre tall enn jeg er...og matte er ikke min sterkeste side... Jeg er 173 cm og veier 53 kilo. Går 7 km/t på mølla...hvor mange kalorier brenner jeg da? Litt morsomt å vite hvor mye mølla har i avvik... Edit skrivefeil... Formlene blir de samme, det er bare å bytte ut tallene. Nå mangler vi riktignok en parameter for mye for å kunne regne ut ditt energiforbruk. På en eller annen måte må man måle hvor mye arbeid som gjøres. Når man sykler er det rimelig enkelt; det aller meste av muskelarbeidet bidrar til å trå pedalene rundt, så hvis man har en wattmåler på pedalene er det bare å ta tiden, så kan man regne ut energiforbruket. Når man går er det ikke mulig å måle ytelsen (altså hvor mange watt man produserer). Man må bruke cirkaformler basert på målinger gjort i laboratorium, men det faktiske forbruket kan variere sterkt p.g.a. forskjellig gangsett, genetiske faktorer, hva slags underlag man går på osv. Du forbrenner nok en del på å gå i en time, men du kommer ikke i noe særlig bedre form så lenge du ikke får opp pulsen. Skal du bli sprek må du bli anpusten.
Gjest *Maja* Skrevet 15. juli 2010 #9 Skrevet 15. juli 2010 Formlene blir de samme, det er bare å bytte ut tallene. Nå mangler vi riktignok en parameter for mye for å kunne regne ut ditt energiforbruk. På en eller annen måte må man måle hvor mye arbeid som gjøres. Når man sykler er det rimelig enkelt; det aller meste av muskelarbeidet bidrar til å trå pedalene rundt, så hvis man har en wattmåler på pedalene er det bare å ta tiden, så kan man regne ut energiforbruket. Når man går er det ikke mulig å måle ytelsen (altså hvor mange watt man produserer). Man må bruke cirkaformler basert på målinger gjort i laboratorium, men det faktiske forbruket kan variere sterkt p.g.a. forskjellig gangsett, genetiske faktorer, hva slags underlag man går på osv. Du forbrenner nok en del på å gå i en time, men du kommer ikke i noe særlig bedre form så lenge du ikke får opp pulsen. Skal du bli sprek må du bli anpusten. Vel, de fleste jenter sliter med å holde mitt tempo når jeg går til vanlig, så jeg vet jeg er i ganske god form...svetter godt og er rød i kinnene...setter jeg opp tempoet så må jeg nesten begynne å småjogge....og det liker jeg ikke Men noe superatlet er jeg ikke...det vet jeg Men det viktigste for meg er å holde kroppen i form og helsa god; Og det er den...trener i tillegg styrke med pilatesball, manualer og matte... *Klapp på skulderen*
bergans Skrevet 16. juli 2010 #10 Skrevet 16. juli 2010 (endret) Enig med Lance her; formlene blir de samme, bare tilpass fart. Du kan evt bruke METs, men de er i hovedsak beregnet på en i gjennomsnitt 70 kg voksen mann, så den blir langt fra gjeldende for deg. Vet at dette er OT, men du bør så absolutt spise mer med ditt energiforbruk og generelle aktivitetsnivå. Med en så lav BMI (godt under 18) så er du både under- og feilernært. Skal du yte mer og få maks ut av kroppen din, så må du i ditt tilfelle sørge for en positiv energibalanse per dag over tid. Kvinners FM (andel fettmasse) skal ligge på over 15 % for at normale prosesser som menstruasjon og bemmassenivå kal opprettholdes. Vi er avhengig av større doser jern, vit C, kalsium og vit D enn menn. Husk også at det er en hårfin balanse mellom sunn holdning til trening og livsnytelse, til tvangstanker om mengde trening og energiforbruk Din oppfattelse av hva som er slitsomt og hvor mye du kan yte, både på mølla og med manualer, vil i stor grad bestemmes av hvor mye kroppen din har å gå på. Ens Rate of Perceived Exertion (RPE), dvs hvor fysisk hardt man rangerer arbeidet, vil gi et annet bilde når kroppen har fulle glykogenlagre og endel intramuskulært fett, sammenlignet med når kroppen har få ressurser, og må ty til nødløsninger konstant. Dette vil også gjøre at energibruken din, kontra hos en normalvektig person vil variere, selv når samme øvelse utøves. Endret 16. juli 2010 av bergans
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juli 2010 #11 Skrevet 16. juli 2010 Enig med Lance her; formlene blir de samme, bare tilpass fart. Du kan evt bruke METs, men de er i hovedsak beregnet på en i gjennomsnitt 70 kg voksen mann, så den blir langt fra gjeldende for deg. Vet at dette er OT, men du bør så absolutt spise mer med ditt energiforbruk og generelle aktivitetsnivå. Med en så lav BMI (godt under 18) så er du både under- og feilernært. Skal du yte mer og få maks ut av kroppen din, så må du i ditt tilfelle sørge for en positiv energibalanse per dag over tid. Kvinners FM (andel fettmasse) skal ligge på over 15 % for at normale prosesser som menstruasjon og bemmassenivå kal opprettholdes. Vi er avhengig av større doser jern, vit C, kalsium og vit D enn menn. Husk også at det er en hårfin balanse mellom sunn holdning til trening og livsnytelse, til tvangstanker om mengde trening og energiforbruk Din oppfattelse av hva som er slitsomt og hvor mye du kan yte, både på mølla og med manualer, vil i stor grad bestemmes av hvor mye kroppen din har å gå på. Ens Rate of Perceived Exertion (RPE), dvs hvor fysisk hardt man rangerer arbeidet, vil gi et annet bilde når kroppen har fulle glykogenlagre og endel intramuskulært fett, sammenlignet med når kroppen har få ressurser, og må ty til nødløsninger konstant. Dette vil også gjøre at energibruken din, kontra hos en normalvektig person vil variere, selv når samme øvelse utøves. Tenkte jeg også. BMI'en er faktisk på 17. Jeg er 10 cm lavere og veier 1 kg mer og er allikevel slank. Sett ned tempoet litt, Maja, og nyt livet
Gjest *Maja* Skrevet 16. juli 2010 #12 Skrevet 16. juli 2010 (endret) Tenkte jeg også. BMI'en er faktisk på 17. Jeg er 10 cm lavere og veier 1 kg mer og er allikevel slank. Sett ned tempoet litt, Maja, og nyt livet Kjenner jeg er litt lei av å måtte forsvare vekta mi hele tiden. Jeg er halvt asiatisk så den BmI'en stemmer ikke på meg. Har både ryggfett og former, men har en generell lav fett prosent og markerte muskler. Treningsformen jeg holder meg til er kanskje kjedelig for noen, men for meg er den ypperlig. Jeg er så og si aldri syk og både jobber og trener med masse energi. Mat messig spiser jeg både frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Spiser knekkebrød, leverpostei, ris, pasta, kylling, svin, frukt, avocado og nøtter. Er aldri sulten og spiser hver tredje time. Sammenlignet med andre jenter spiser jeg porsjonsmessig akkurat likt, men jeg spiser ikke: Brød/meieriprodukter Smør Melkeprodukter(sjokolade, ost, smør etc) Godteri Poteter(chips etc) Dressinger Brus Tja; Generelt junk og usunne matvarer. Og guess what? En kropp som bare får riktige fettstoffer og som ikke spiser mer enn kroppen trenger; den holder seg slank. Det er ingen som tror at jeg veier 53 kilo. De fleste tipper 58, så det er tydelig at jeg ikke ser underernært ut heller... Så nå er det sagt og ferdig med, så må dere mene det dere vil om vekta mi... Endret 16. juli 2010 av *Maja*
bergans Skrevet 17. juli 2010 #13 Skrevet 17. juli 2010 Kjenner jeg er litt lei av å måtte forsvare vekta mi hele tiden. Jeg er halvt asiatisk så den BmI'en stemmer ikke på meg. Har både ryggfett og former, men har en generell lav fett prosent og markerte muskler. Treningsformen jeg holder meg til er kanskje kjedelig for noen, men for meg er den ypperlig. Jeg er så og si aldri syk og både jobber og trener med masse energi. Mat messig spiser jeg både frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Spiser knekkebrød, leverpostei, ris, pasta, kylling, svin, frukt, avocado og nøtter. Er aldri sulten og spiser hver tredje time. Sammenlignet med andre jenter spiser jeg porsjonsmessig akkurat likt, men jeg spiser ikke: Brød/meieriprodukter Smør Melkeprodukter(sjokolade, ost, smør etc) Godteri Poteter(chips etc) Dressinger Brus Tja; Generelt junk og usunne matvarer. Og guess what? En kropp som bare får riktige fettstoffer og som ikke spiser mer enn kroppen trenger; den holder seg slank. Det er ingen som tror at jeg veier 53 kilo. De fleste tipper 58, så det er tydelig at jeg ikke ser underernært ut heller... Så nå er det sagt og ferdig med, så må dere mene det dere vil om vekta mi... Det at du har asiatisk etnisitet vil ikke bortforklare en så lav kroppsvekt, heller helt motsatt. Veldig mange asiatiske populasjoner, uavhengig av geografi, har en høyere risiko for hypertriglyceridemi (for høye fettverdier i blod), diabetes og hjerte-karsykdom sammenlignet med mennesker med europeisk opphav. Derfor så opereres det med lavere BMI cut-off verdier for mennesker med asiatisk opphav. Dette kunne i såfall ha gjort det noe mer forståelig hvis du slet med for høye verdier. Hva og hvordan du velger å trene er ikke min sak, men hvilken illusjon du velger å tro på når det kommer til hvor mye du spiser, hva kroppen trenger og dens dagsbehov for å kunne fungere optimalt, er noe annet. For din egen del. Dietten din er mangelfull på mange områder, men dette er ment som gode råd, og en oppfordring til gjøre det beste ut av en kropp som fortjener masse god, sunn og balansert mat.
Quirky Skrevet 19. juli 2010 #14 Skrevet 19. juli 2010 :ler: :ler: :ler: Alt som trengs for å ta patent på sannheten og bli respektert "ekspert" på kg er litt matte som skremmer vettet av flertallet, selv om de som har fullført grunnskolen burde mestre den.
Quirky Skrevet 19. juli 2010 #15 Skrevet 19. juli 2010 Det at du har asiatisk etnisitet vil ikke bortforklare en så lav kroppsvekt, heller helt motsatt. Veldig mange asiatiske populasjoner, uavhengig av geografi, har en høyere risiko for hypertriglyceridemi (for høye fettverdier i blod), diabetes og hjerte-karsykdom sammenlignet med mennesker med europeisk opphav. Derfor så opereres det med lavere BMI cut-off verdier for mennesker med asiatisk opphav. Dette kunne i såfall ha gjort det noe mer forståelig hvis du slet med for høye verdier. Hva og hvordan du velger å trene er ikke min sak, men hvilken illusjon du velger å tro på når det kommer til hvor mye du spiser, hva kroppen trenger og dens dagsbehov for å kunne fungere optimalt, er noe annet. For din egen del. Dietten din er mangelfull på mange områder, men dette er ment som gode råd, og en oppfordring til gjøre det beste ut av en kropp som fortjener masse god, sunn og balansert mat. Du har helt rett i at dietten hennes er mangelfull, hun får i seg alt for lite unødvendig drittmat. At hun er i god form, sjelden er syk og generelt føler seg bra, tyder på at noe er virkelig galt. Kostholdet til nordmenn flest er langt mer mangelfullt, feilaktig og direkte usunt enn det Maja beskriver. En BMI på 17 er lavt, men ikke livstruende.
Gjest *Maja* Skrevet 25. juli 2010 #16 Skrevet 25. juli 2010 Du har helt rett i at dietten hennes er mangelfull, hun får i seg alt for lite unødvendig drittmat. At hun er i god form, sjelden er syk og generelt føler seg bra, tyder på at noe er virkelig galt. Kostholdet til nordmenn flest er langt mer mangelfullt, feilaktig og direkte usunt enn det Maja beskriver. En BMI på 17 er lavt, men ikke livstruende. Takk Jeg spiser kun mat laget fra bunn av på mitt eget kjøkken. Spiser jeg ute går det hovedsaklig i asiatisk(ris og kjøtt med saus) og til desserter spiser jeg gjerne sorbeis... Spiser ikke noe frityr og annet junk og det er ærlig talt ikke noe jeg savner i mitt kosthold. Spiser gjerne avocado salat i stedenfor(moser en halv avocado, rasper en gulerot, tilsetter 10 cherrytomater og 15 scampi)....masse gode næringsrike ting og full av de rette fettstoffene. Lasagna lages fra bunnen av med karbonadedeig, kokosmelk basert hvit saus og ingen ost. Bruker grov pasta og kylling eller scampi med tomatsauser...spiser ikke annet "brød" enn knekkebrød. Drikker ikke sukkerdrikker, men masse vann og mye ingefær te(med honnning!) Og som nevnt; de få gangene jeg spiser dessert så er det kokos sorbeis eller frukt og bær...Brente mandler er også digg. Hvor er det egentlig kostholdet mitt er mangelfullt?
Maud Skrevet 25. juli 2010 #17 Skrevet 25. juli 2010 Hehe, kostholdet ditt virker ikke mangefult. Folk er vel bare misunderlige på at du klarer å ha et godt og sunt kosthold, er sunn og frisk og slank. Og ikke mist at du liker å trene og leve sunt. Da må det jo bare være noe galt, hehe. Jeg går en del på mølle selv, syns det er mindre belastende enn å løpe på mølla. Jeg anbefaler deg å kjøpe en pulsklokke, da får du vite pulsen din gjennom treningen samt hvor mange kcal du forbrenner. Anbefaler Polar, gode klokker! Jeg har veldig mye glede av pulsklokken min. Veldig artig!
Gjest *Maja* Skrevet 25. juli 2010 #18 Skrevet 25. juli 2010 Hehe, kostholdet ditt virker ikke mangefult. Folk er vel bare misunderlige på at du klarer å ha et godt og sunt kosthold, er sunn og frisk og slank. Og ikke mist at du liker å trene og leve sunt. Da må det jo bare være noe galt, hehe. Jeg går en del på mølle selv, syns det er mindre belastende enn å løpe på mølla. Jeg anbefaler deg å kjøpe en pulsklokke, da får du vite pulsen din gjennom treningen samt hvor mange kcal du forbrenner. Anbefaler Polar, gode klokker! Jeg har veldig mye glede av pulsklokken min. Veldig artig! Jeg elsker powerwalk Som du sier så belaster det mindre og for meg er det nesten meditasjon å bare gå og la kroppen jobbe...løping har aldri vært min greie Hmm...kanskje en pulsklokke er tingen? Kan du stille inn høyde og vekt slik at den viser hva du forbrenner på en mer nøyaktig måte? Tredemølla kan ikke det og da blir det jo ikke særlig nøyaktig... Og til de som tror det handler om slanking for meg; jeg vil vite hvor mye jeg brenner slik at jeg kan tilpasse dagen med mat så jeg ikke går i underskudd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå