monja Skrevet 27. september 2003 #1 Skrevet 27. september 2003 I trønderske bryllup kommer vi ofte ut for at gjestene helt plutselig begynner å slå på glass eller tallerken med bestikket. Det er ofte brukt under middagen men det fortsetter som regel under kaffen også. Når alle er med og klirrer skal brudeparet opp på stolene for å kysse - til stor applaus. Er det bare i trøndelag vi gjør dette eller har flere av dere opplevd det samme? Vi var i bryllup på Østlandet i sommer og de som var derfra visste ikke hva dette betydde mens bruden, som er trønder, visste det umiddelbart. Synes dette er en ganske frisk tradisjon jeg. Vi måtte opp på stolene 5 ganger under middagen og 3 ganger under kaffen :D Jeg bare lurer jeg!
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2003 #2 Skrevet 27. september 2003 Har vært borti dette i bryllup på Sørlandet også. Har også at foreldrene skal opp på stol og kysse. Synes at det er en litt morsom tradisjon. Dersom du søker så har dette vært oppe i flere tråder tidligere.
Gjest Tex Skrevet 27. september 2003 #3 Skrevet 27. september 2003 Dette har vært oppe for ikke så veldig lenge siden.... den gang som nå sier jeg det samme: Ikke søren om jeg skal opp og klatre på stoler i finstasen min. Folk kan klirre til de blir blå.....
Gjest MrsL Skrevet 27. september 2003 #4 Skrevet 27. september 2003 Jeg visste heller ikke om den tradisjonen før jeg flyttet hit til Trondheim og var i bryllup her. Synes det er en slitsom tradisjon jeg. Ikke fan om jeg har lyst å drive å klatre opp på stoler i tide og utide for å kysse. Ser for meg snubling i slep og slør........rødvinsglass som velter o.l. Vet ikke helt åsen jeg skal komme meg unna den tradisjonen i bryllupet vårt.......noen ideer? Gifter meg jo i Trondheim, men noen tradisjoner vil jeg ikke ha.........
Gjest Tex Skrevet 27. september 2003 #5 Skrevet 27. september 2003 Gi seriøs beskjed til toastmasteren.
Grooo Skrevet 27. september 2003 #6 Skrevet 27. september 2003 Jeg trodde det var en helt vanlig tradisjon her på Østlandet også, har vært med på dette i alle de bryllupene jeg har vært i. Men da vi giftet oss i sommer og folk begynte å slå på glassene under middagen var det veldig mange av de som var litt eldre enn oss, altså våre foreldre og deres venner, tanter og onkler osv. som ikke viste hva dette var for noe...
Marianne Skrevet 27. september 2003 #7 Skrevet 27. september 2003 Sånn er det her i rogaland og, vi måtte og opp på stolen. Og foreldrene våre og
Gjest MrsL Skrevet 27. september 2003 #8 Skrevet 27. september 2003 Ja, det går jo an, men blir man ikke oppfattet som lite "leken" om man ikke er villig til å stille opp på slikt? Kan jo si at jeg også er MEGET :evil: i mot selskapsleker også og gruer meg som en hund til at det kan dukke opp. Som brud er det jo ikke bare å vri seg unna slikt heller.
Grooo Skrevet 27. september 2003 #9 Skrevet 27. september 2003 Vi lurte oss delvis unna dette med å raskt gi ett lite kyss mens vi fremdeles satt den første gangen de klirret, og det samme andre gangen. Tredje gang reiste vi oss halvveis opp, osv.. Det ble ikke fler enn fem eller seks runder med klirring, de tok etter hvert ett hint...
Silfen Skrevet 27. september 2003 #10 Skrevet 27. september 2003 Vi gjorde det i bryllup sist helg og bruden hadde ikke problemer med å stå på stolen med litt hjelp fra sin mann. Søtt var det og, de kysset bak en vifte.
camie Skrevet 27. september 2003 #11 Skrevet 27. september 2003 Her oppe i nord har vi også den tradisjonen. Men vi skal gi beskjed til toastmaster at vi ikke ønsker noe klirring i glassene. Kysse kan vi gjøre uten at andre oppfordrer oss til det! Dessuten er jeg livredd for å tryne! Hadde gjort seg å snubla over middagsbordet......
Grooo Skrevet 27. september 2003 #12 Skrevet 27. september 2003 Hvordan tror derer at det hjelper å si til toastmasteren at dere ikke vil? Er da like gjerne "hvem-som-helst" som starter med klirringa...
monja Skrevet 27. september 2003 Forfatter #13 Skrevet 27. september 2003 Ikke er det så ille som det høres ut til heller.....Det gikk utrolig bra med kjole og alt som hører med - skoene sparka jeg av meg da, for sikkerhets skyld. Synes det var litt koselig jeg, men det må ikke bli for mye. Har vært i bryllup der paret måtte på stolene i underkant av 20 ganger i løpet av en kveld :o
camie Skrevet 27. september 2003 #14 Skrevet 27. september 2003 Hvordan tror derer at det hjelper å si til toastmasteren at dere ikke vil? Er da like gjerne "hvem-som-helst" som starter med klirringa... Når man sier til toastmaster at man ikke vil ha den klirringa i glassene, er det toastmasterens oppgave å opplyse alle gjestene om at brudeparet vil ha seg frabedt klirring i galssene....
Gjest lekebøll Skrevet 27. september 2003 #15 Skrevet 27. september 2003 Det brukes her på Østlandet også. :smile:
Grooo Skrevet 27. september 2003 #16 Skrevet 27. september 2003 Når man sier til toastmaster at man ikke vil ha den klirringa i glassene' date=' er det toastmasterens oppgave å opplyse alle gjestene om at brudeparet vil ha seg frabedt klirring i galssene....[/quote'] Jaja, om du tror det vil funke så... Jeg tviler virkelig... Finnes alltid noen "morroklumper" som vil komme til å gjøre det for det...
Snorkie Skrevet 27. september 2003 #17 Skrevet 27. september 2003 Selv om jeg er trønder fant jeg først ut om denne skikken i et østlandsbryllup Synes egentlig det er en litt koselig skikk,så lenge det ikke blir overdrevet...
viwi Skrevet 28. september 2003 #18 Skrevet 28. september 2003 Har vært i brylluper både i nord-norge, på vestlandet og i trøndelag og alle steder har dette vært praktisert...
Snurre Skrevet 28. september 2003 #19 Skrevet 28. september 2003 Tradisjonen finnes i Nord-Norge, Vestlandet og Østlandet. Vi får gjester fra disse landsdelene så jeg regner med at vi nok blir stående endel på stolene.
¤Tiili¤ Skrevet 28. september 2003 #20 Skrevet 28. september 2003 Jeg har vært i bryllup hvert år siden 1991. og i hvert bryllup er det tradisjon og gå opp på stolene. Jeg synes det er kjempesøtt, men det går en grense..hvis de må opp flere ganger under middag og kaffi, da blir det for kjedelig...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå