Gå til innhold

frakt/toll/mva+++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?har så lyst å handle hos lavenderfieldsonline.com(puh),men tør ikke før jeg vet hva jeg risikerer av tollkostnader o.l.

Kan noen opplyse meg litt om hva som er tollpliktig og slikt?

og er det samme regler for usa som feks.u.k.?Hva med danmark/sverige..?

Tuusen takk til de som kan hjelpe!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja men jeg blir jo ikke klok på den siden der!først står det at nesten alle varer er avgiftspliktige,men lenger ned på siden er det en HAUG med ting som er listet opp som tollfrie! :klø:

er det jeg som har missforstått noe...?

Skrevet

Ja men jeg blir jo ikke klok på den siden der!først står det at nesten alle varer er avgiftspliktige,men lenger ned på siden er det en HAUG med ting som er listet opp som tollfrie! :klø:

er det jeg som har missforstått noe...?

du er ikke alene om å klø hodet

Hva egentlig skal du bestille?

Om vi sier at du skal kjøpe en lampe til 300 kroner ,ifølge kalkulatoren skal du betale 75kr i

Merverdiavgift [ 75,00 25 % av 300,00 (varer). ]

Lampa i seg selv er Tollfri

ehhh ja.. var det lettere å forstå ?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?har så lyst å handle hos lavenderfieldsonline.com(puh),men tør ikke før jeg vet hva jeg risikerer av tollkostnader o.l.

Kan noen opplyse meg litt om hva som er tollpliktig og slikt?

og er det samme regler for usa som feks.u.k.?Hva med danmark/sverige..?

Tuusen takk til de som kan hjelpe!! :)

Jeg har jobbet i mange år med fortolling. De aller fleste "ordinære" varer er det ikke avgifter på (røyk, alkohol, godteri f.eks. er det plenty av toll og avgifter på).

Møbler, er det ikke avgifter på (det var ihvertfall ikke det da jeg drev med fortolling).

Varer til en verdi av 200 kroner eks. mva. er i hovedregel momsfrie. Nå spørs det hva eksportør skriver på pakken også. Noen velger å skrive at varen faktisk har en lavere verdi enn hva som er tilfelle slik at kunden slipper moms. Allikevel har tollvesenet myndighet til å åpne pakken, og dersom de tror at varene har høyere verdi enn hva som står oppgitt så er du forpliktet til å sende kopi av faktura etc. før de sender varen videre.

Mange varer som sendes i brevform eller mindre pakkeforsendelser sklir ofte gjennom tollen uten at det blir sjekket. Skal du kjøpe møbler, derimot, så skal det vel godt gjøres å "usynliggjøre" disse. Du betaler uansett bare 25% mva samt fortollingen av varen (alt fra rett over hundrelappen og oppover - det spørs på hvor mye arbeide det er). Sannsynligvis slipper du unna med 2-300 kroner i fortolling samt momsen.

Så det hele er et aldri så lite regnestykke; varen + frakt + 25% mva (det er moms på frakten) + fortolling.

Er du heldig og slipper unna så får du ta det som en bonus ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...