Gå til innhold

Samboer som sitter Mye (med stor M) foran PC`en

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi er et samboerpar i midten av 20-årene som er så priviligerte at vi har flere uker sommerferie sammen i år. Samboeren min er som regel en fantastisk kjæreste, men det er en ting som jeg blir småtullete av; hans tid foran pc`en.

Jeg har prøvd å snakke med han om det, men jeg tror ikke han innser hvilket problem dette kan bli. Når han sitter foran den skjermen forsvinner både tid og sted, og jeg må minne han på ting han skal gjøre for at det skal bli gjort. Nå i sommer kan han tilbringe godt over halve dagen med å spille (ikke wordcraft, pengespill o.l. spill, men alt mulig annet). Og som en konsekvens mister han mye energi, lysten til å trene, se andre mennesker, sexlyst etc.

Prøvde å nevne det idag om han ikke kunne tenke seg å gjøre noe annet, men da fikk jeg et svar ala dette; vær nå ikke sjalu på pc`en, du bør finne deg en hobby du og. Jeg vet at masing kan gjøre vondt verre, så jeg prøver så langt det lar seg gjøre å overse det, og heller aktivisere meg med noe annet, men det er ikke alltid like lett.

Hva gjør jeg? Tips? Eller krever jeg for mye av han? Jeg vet jo at han slapper godt av foran Pc`en....?

Videoannonse
Annonse
Gjest jente_22
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måten.. Hvis det ikke hadde vært for at vi skulle male hus sammen i sommer så tror jeg ærlig talt at jeg ikke hadde sett mye til han. Må virkelig mase på han for at vi skal finne på noe annet, og føler at jeg blir den masete travle kjerringa som drar han bort fra pcen. Og når han er ferdig med et dataspill så begynner han på et nytt et. Er ikke lett dette her...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er neimen ikke lett!

Også vet jeg ikke helt om jeg "kan kreve" at han spiller mindre heller. Han har jo spurt meg om hva annet vi skal/kan gjøre når vi begge er hjemme, og der må jeg si jeg kommer til kort etter en stund. Skal jeg være rom for at begge kan slappe av og kose seg med det en har lyst til. Skal jo ikke behøve å sitte og stirre ut i tomme luften heller, bare fordi jeg ikke synes noe om pc`en (ikke det at det skjer så ofte).

Men samtidig har jeg lyst til å få opp øynene hans slik at han skal skjønne hvor mye tid han "kaster bort", og få han til å skjønne at dette temaet er virkelig noe som plager meg..

-ts

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen råd/forslag?

-TS

Gjest jomfrua
Skrevet

Mitt forslag:

Gjør dine avtaler, gjør alt du har lyst til. Ikke mas på hva han IKKE skal gjøre. Fyll livet ditt med andre ting slik at DU har det bra. Så skal du se at han kanskje finner ut selv at han vil være med på alt du foretar deg.

Rett og slett:

Skap deg selv ditt liv......og han er velkommen om han vil.

Gjest Gjest
Skrevet

Da hadde jeg gått ut i verden og levd og kost meg. Og jeg hadde ikke giddet å bruke tid på å fortelle ham hvor jeg var, med hvem eller hvor. Hadde han ikke lagt merke til det innen en viss tid, så hadde jeg funnet meg et annet sted å bo. Og sett hvor lang tid det tok før han fant ut at kjøleskapet var borte...

• 2 uker senere...
Skrevet

Ex'n min var likedan. Spillegalskapen hans var grunnen til at jeg gikk fra han. Om kveldene når jeg ville sove og at han skulle komme å legge seg sammens med meg, satt han ofte oppe i flere timer utover natten med pcn. Gørr kjedelig fyr!!

Han prioriterte faktisk data spill foran andre ting hele tiden. Greit å ha dataspill som hobby, 1-2 dager i uken, men hver dag er alt for drøyt!

Be han ofre eller gå før du blir gal!

• Nyttig 1
Skrevet

Eksen min var sånn han og. Kveldene vi hadde sammen, satt han foran pc og jeg satt foran tv. Ikke sammen, men i samme rom. Synes det var så teit. Forholdet varte ikke lenge. Vi var kanskje ute sammen 1 gang i løpet av 2-3 måneder. Det var en av grunnene til at jeg gjorde det slutt.

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn var min eks også. Og det var en stor grunn til at jeg ikke orka mer. Jeg satt foran tv-en, var på kino og tur med (felles) venner, og han satt foran pc-en. Han tok lite eller ingen ansvar for husarbeid, og hadde lite annet å prate om enn dataspill. Trening var det ingenting av, og vennene skle fra han.

Han skjerpa seg riktignok da jeg gjorde det slutt, men da var det for sent.

Skulle jeg gjort noe annerledes i dag, så var det vel å virkelig snakke med han om hvor stort problem det var for meg. Og ikke hørt på hans unnskyldninger om at det var en måte for han å slappe av på, at det var like greit som å se på tv (noe jeg gjorde en del av fordi han satt foran pc-en), og at han fikk venner fra hele verden gjennom nettspill. Egentlig var det jo et avhengighetsproblem for han...

• Nyttig 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Spør om dere skal reise litt.

Og så pakker dere ikke ned pc.

For eksempel på fjellet er det lite mulighet for pcspilling, men veldig mye mulighet for å være sammen.

Hvis dere har mange uker å ta av, hvorfor ikke reise langt..?

Skrevet

Spør om dere skal reise litt.

Og så pakker dere ikke ned pc.

For eksempel på fjellet er det lite mulighet for pcspilling, men veldig mye mulighet for å være sammen.

Hvis dere har mange uker å ta av, hvorfor ikke reise langt..?

Enig!

Noe som forresten er litt merkerlig er at hvile virker mot sin hensikt. Hvis man mosjonerer godt får man overskudd, hviler man foran pc/tv får man sløvslapphet og energimangel. Man må bruke energi for å få energi.

Jeg synes du skal tenke gjennom hva du vil gjøre. Sett opp ei liste. Noe av dette vil du gjøre sammen med noen. Skriv da inn ei stiplet linje. Presenter lista for typen din, og inviter han til å fylle inn sitt navn der det passer.

Det ser ut som om du må basere livet ditt på deg selv, og på andre venner, og glede deg over mannen din når det passer han.

Og så foreslår jeg at dere tar en telttur til helga. Bare gå inn i skogen, sett opp teltet og kos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...