Maliin Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 Hei. Jeg hst litt rundt at kesam kan erstatte rømme og smør og samt fløte i en del bakevarer. Kan kesam feks erstatte smør i julekaker og andre kjekser som havrekjeks osv? Men kesam kan vel ikke erstatte fløte viss fløten skal piskes til krem? Eller kan noe erstattes?
Twink Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Tviler på at den egner seg i julekaker og slikt, konsistensen er jo rømmeaktig. Men skal ikke si det for sikkert. De kan ihvertfall ikke piskes til krem, og rømmesaus egner den seg ikke til, det prøvde jeg... :gjeiper: Bruker den ofte istedenfor rømme når rømmen brukes som den er, f.eks. på taco, i wraps, "rømmeklatt", dressinger, etc. Kesam er egentlig en ost vel?
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #3 Skrevet 14. juli 2010 Kesam kan ikke kokes eller piskes. Det er enkelt sagt en rømme som ikke tåler koking. Min erfaring er at kesam er fin til å erstatte ca halvparten av smøret i paibunn, muffins og so on. Det blir litt mer "kladdete", så i julebakst tviler jeg på det blir noe særlig. Det er en ferskost
Gjest navnelapp Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 Julebakst må bakast med smør eller hard margarin, elles blir den mislykka. Der finst nokre oppskrifter som kan brukast, i farta kjem eg ikkje på kva slags, men type "brownies"-variantar kan muligens lagast med andre feittypar. Men å eksperimentere med dette på eiga hand ville eg ikkje gjort. leit etter oppskrifter.
Chanel.No5 Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 TS; Les her; http://www.melk.no/artikkel.aspx?artid=7086
Supraspinatus Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 Kesam kan ikke kokes eller piskes. Det er enkelt sagt en rømme som ikke tåler koking. Min erfaring er at kesam er fin til å erstatte ca halvparten av smøret i paibunn, muffins og so on. Det blir litt mer "kladdete", så i julebakst tviler jeg på det blir noe særlig. Det er en ferskost Rømme tåler heller ikke koking. Til det bruker man creme fraiche. Selv bruker jeg kesam til å lage dipp med.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 Rømme tåler heller ikke koking. Til det bruker man creme fraiche. Selv bruker jeg kesam til å lage dipp med. Ok, seterrømme tåler i det minste oppvarming. Kesam bare skiller seg og blir.. ekkel.
Maliin Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2010 Tusen takk for svar:) det hjalp veldig.. blir ikke noe kesam i kjeks med andre ord:)
dobby Skrevet 15. juli 2010 #9 Skrevet 15. juli 2010 Julebakst må bakast med smør eller hard margarin, elles blir den mislykka. Der finst nokre oppskrifter som kan brukast, i farta kjem eg ikkje på kva slags, men type "brownies"-variantar kan muligens lagast med andre feittypar. Men å eksperimentere med dette på eiga hand ville eg ikkje gjort. leit etter oppskrifter. Eg har laga brownies med kesam i, det var veldig vellykka!
monkeyhub Skrevet 19. juli 2010 #10 Skrevet 19. juli 2010 Dersom du kjøper vanilje-kesam kan den brukes der du ellers ville brukt vaniljesaus. Som på bær og puddinger. Ikkje like søtt som vaniljesaus, men godt likevel:)
Gjest WendyClear Skrevet 19. juli 2010 #11 Skrevet 19. juli 2010 Dersom det er en magrere erstatning du er ute etter ville jeg anbefalt soya-/havrefløte
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2010 #12 Skrevet 19. juli 2010 Dette er svar i hytt og ver. Spørsmålet var om ho kunne bytte ut smør med kesam i kakeoppskrifter. Å lage serinakaker med havrefløte vil eg ikkje anbefale. Leit i så fall etter kakeoppskrifter med kesam.
Gjest WendyClear Skrevet 19. juli 2010 #13 Skrevet 19. juli 2010 Nå tenkte jeg på å bytte ut steder der fløte brukes, siden fløten kan kokes (noe ikke kesamen kan)... Der rømme brukes ville jeg brukt nøytral soyayoghurt, har hørt at det funker bra, men aldri prøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå