Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sunburn
Skrevet

Noen som har prøvd dette enda? Lurer litt på å prøve da jeg gjerne vil få vekk gammel hårfarve i tuppene.. :)

Hvor mange kurer vil man trenge sånn ca?

• 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Honning bleker håret gradvis - kanskje en halv nyanse etter flere gangers bruk - så det tar litt tid, men det sliter ikke på håret, det pleier!

20 gram honning blandes med 80 gram vann (du får best effekt med destillert vann, som du f.eks kan kjøpe på apoteket), så må du bare øke ettersom hvor mye du trenger for å fullstendig dekke håret. Blandingen skal være flytende, så ikke bli fristet til å bruker mer honning. Bruker du for mye honning i forhold til vannmengde vil det rett og slett ikke lysne håret, men det trenger ikke være helt nøyaktig på grammet heller.

Bland ingrediensene i romtemperatur, og la stå fremme i en time før du påfører i håret. Blandingen skal virke i håret ca en time, du kan godt la den sitte i lenger, men det vil ikke ha stort å si for selve lysningseffekten. Du bør dekke til håret med plastfilm, badehette eller en pose, slik at håret holder seg fuktig gjennom hele behandlingen. Når du er ferdig skyller du nøye ut blandingen, og vasker håret som normalt om ønskelig. Det er ikke nødvendig å ha rent hår før du påfører blandingen, men det bør ikke være fult av hårprodukter. Vil du ha en ekstra pleiende effekt kan du tilsette en spiseskje - eller maks to - med olivenolje (evt extra virgin om du har). Da holder det lenge å bare vaske med shampoo når du skyller ut.

Hei!

Jeg tenkte at jeg skulle prøve dette da jeg leste ditt innlegg.

Har nå prøvd dette fire ganger over en uke. Har brukt springvann, ikke destilert. Jeg vet ikke helt om det fungerer, men jeg føler at det er noe lysere. Den går også lett ut. Påfører væsken med hendene etter det har stått i en time i en skål. Jeg har lys/mørk brunt hår. I tillegg unngår jeg shampo for farget hår med vilje, for å gjøre fargen enda mere blass.

Noen spm;

Hvor ofte kan jeg bruke dette? Jeg prøver annenhver dag, eller hver dag før jeg dusjer.

Skal blandingen ligge med lokk på i den timen før man påfører?

Er det nødvendig med hele en time med blandingstid, og en time i håret?

Anonym poster: 0d971d3b7dbde3ebb8de0725493360cf

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg tenkte at jeg skulle prøve dette da jeg leste ditt innlegg.

Har nå prøvd dette fire ganger over en uke. Har brukt springvann, ikke destilert. Jeg vet ikke helt om det fungerer, men jeg føler at det er noe lysere. Den går også lett ut. Påfører væsken med hendene etter det har stått i en time i en skål. Jeg har lys/mørk brunt hår. I tillegg unngår jeg shampo for farget hår med vilje, for å gjøre fargen enda mere blass.

Noen spm;

Hvor ofte kan jeg bruke dette? Jeg prøver annenhver dag, eller hver dag før jeg dusjer.

Skal blandingen ligge med lokk på i den timen før man påfører?

Er det nødvendig med hele en time med blandingstid, og en time i håret?

Du kan bruke det så ofte du vil, det sliter ikke noe mer på håret enn vanlig vask. Det er viktig at håret er gjennomvått av honningblandingen om du skal oppnå best mulig resultat. Det er som sagt snakk om små nyanseforskjeller her, men for å få mest mulig ut av det bør håret være dryppende vått av honningvann før du setter på plastpose og håndkle. Pass også på at du påfører blandingen i tørt hår, så det suger til seg skikkelig.

En time er nødvendig for at det skal få en lysnende effekt, men du kan godt påføre blandingen med det samme, for så å sitte med det i håret i to timer. Personlig synes jeg én time med honningvann som renner nedover nakken er mer enn nok, men det blir en smakssak :fnise:

Lokk trenger du ikke.

Nå vet jeg ikke om du har puttet noe mer enn honning og vann i blandingen, men visse ting kan forsterke lysningseffekten. Extra Virgin olivenolje eller kokosolje er trygge valg. Kardemomme eller kanel vil også hjelpe med å lysne håret, men de to sistnevnte kan sette svak farge på håret (jeg fikk en svak, veldig fin askenyanse fra kardemomme). Bruk 1-2 spiseskjeer av én av disse tingene i blandingen. Vær obs på at man kan reagere på kanel/kardemomme, så det kan være lurt å fukte fingeren og trykke litt kanel bak øret for å forsikre seg om at man tåler det. Det blir også litt mer jobb å vaske ut kanel/kardemomme, så om jeg bruker det pleier jeg å vaske håret en ekstra gang.

Forskjellige honninger har forskjellig peroksidmengde, så du kan godt forsøke en annen type for å se om den fungerer bedre, men det er jo ikke blekemiddel eller hårfarge det er snakk om, så det er liksom grenser for hvor dramatiske resultater man kan oppnå.

Endret av Antlers
Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Både honning, kamomille og sitron skal lysne håret. Sistnevnte er en syre og kan slite litt på håret, men siden det også blir brukt for å lysne hud tror jeg det skal funke ganske bra. Kombinasjon av sollys skal gi en sterkere effekt...

Endret av BabyBlue
Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke om du har puttet noe mer enn honning og vann i blandingen, men visse ting kan forsterke lysningseffekten. Extra Virgin olivenolje eller kokosolje er trygge valg. Kardemomme eller kanel vil også hjelpe med å lysne håret, men de to sistnevnte kan sette svak farge på håret (jeg fikk en svak, veldig fin askenyanse fra kardemomme).

Dette har jeg aldri hørt om før, spennende! Så fint at du skriver om erfaringene dine rundt dette :blomst: Spørsmål: Vil lysne håret enda mer nå som vinteren kommer, men vil ikke stripe det mer siden det sliter veldig på håret... Men vil dette gjøre noe med fargen på stripene i mitt mørke hår? De er lyseblonde med gyllen undertone, vil ikke ha rødskjær. Har dog en sølvshampo som kan ta knekken på uønskede pigmenter...

Endret av BabyBlue
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om før, spennende! Så fint at du skriver om erfaringene dine rundt dette :blomst: Spørsmål: Vil lysne håret enda mer nå som vinteren kommer, men vil ikke stripe det mer siden det sliter veldig på håret... Men vil dette gjøre noe med fargen på stripene i mitt mørke hår? De er lyseblonde med gyllen undertone, vil ikke ha rødskjær. Har dog en sølvshampo som kan ta knekken på uønskede pigmenter...

Jeg synes honning gir et mer naturlig og varig resultat enn sølvshampoo. Jeg bruker matrix so silver om jeg vil ha en "iskald" nyanse av blondt, men det varer som regel bare noen dager, siden det kamuflerer gulskjæret. Bruker jeg honning fjerner det derimot gulskjæret fra håret, og da trenger jeg ikke gjøre noe med det før gulskjæret har bygget seg opp igjen over tid (slik det gjerne gjør i lyst, og da spesielt bleket, hår).

Det blir vanskelig å spå helt nøyaktig hvilket resultat du får, siden det avhenger av at du har brukt riktig blandingsforhold, hva du eventuelt bruker i tillegg til honning og vann, hvilken honning du bruker, hvilken farge du har på håret og om det har vært bleket tidligere osv.

Kanskje merker du ingen forskjell, eller kanskje det fjerner gulskjæret i stripene etter én behandling. Honningen vil jo også lysne det mørke håret, men her kommer det litt an på om håret er naturlig mørkt eller farget mørkt, og hvilken farge det er. Det kommer rett og slett an på hvor mye rødt det er i håret ditt fra før av - tilført eller naturlig. Er det f.eks mørkeblondt vil det ikke bli rødt, men er det en varm "kjøpebrunfarge" vil honningen bidra til å fjerne overflødig farge, og da kan det skjule seg en rød nyanse under.

Honning fungerer ikke som blekemiddel, så det vil ikke bli gulrotfarget, og det er i det hele tatt lite som kan gå galt, men har du mange rødpigmenter i håret så kan dette komme frem når du lysner det. Har du naturlig brunt hår, vil det nok først og fremst bli litt lysere brunt, og honningen vil (i alle fall etter min erfaring) ta mer på de kjemisk behandlede stripene. Jeg har forresten brukt honning til å få rødfarge ut av håret, men det krever litt flere behandlinger, siden det som sagt er snakk om små nyanseforskjeller fra gang til gang.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Takk for svar! Jeg har naturlig mørkebrunt hår med forskjellige nyanser av gyllent og rødt. Jeg får vel prøve det ut i nærmere fremtid for å se om det har noen effekt :danse:

Skrevet

Du kan bruke det så ofte du vil, det sliter ikke noe mer på håret enn vanlig vask. Det er viktig at håret er gjennomvått av honningblandingen om du skal oppnå best mulig resultat. Det er som sagt snakk om små nyanseforskjeller her, men for å få mest mulig ut av det bør håret være dryppende vått av honningvann før du setter på plastpose og håndkle. Pass også på at du påfører blandingen i tørt hår, så det suger til seg skikkelig.

En time er nødvendig for at det skal få en lysnende effekt, men du kan godt påføre blandingen med det samme, for så å sitte med det i håret i to timer. Personlig synes jeg én time med honningvann som renner nedover nakken er mer enn nok, men det blir en smakssak :fnise:

Lokk trenger du ikke.

Nå vet jeg ikke om du har puttet noe mer enn honning og vann i blandingen, men visse ting kan forsterke lysningseffekten. Extra Virgin olivenolje eller kokosolje er trygge valg. Kardemomme eller kanel vil også hjelpe med å lysne håret, men de to sistnevnte kan sette svak farge på håret (jeg fikk en svak, veldig fin askenyanse fra kardemomme). Bruk 1-2 spiseskjeer av én av disse tingene i blandingen. Vær obs på at man kan reagere på kanel/kardemomme, så det kan være lurt å fukte fingeren og trykke litt kanel bak øret for å forsikre seg om at man tåler det. Det blir også litt mer jobb å vaske ut kanel/kardemomme, så om jeg bruker det pleier jeg å vaske håret en ekstra gang.

Forskjellige honninger har forskjellig peroksidmengde, så du kan godt forsøke en annen type for å se om den fungerer bedre, men det er jo ikke blekemiddel eller hårfarge det er snakk om, så det er liksom grenser for hvor dramatiske resultater man kan oppnå.

Takk for svar! :) Jeg likte denne lysningsmetoden. Ser også at håret har blitt en god del blassere, og det er bra, selv om det ikke ser så pent ut. For jeg kan se at den mørke fargen er på veg bort.

Hvordan påfører du blandingen, med hendene? Jeg må dobble den, da håret mitt ikke blir gjennombløtt av 20 g honning + 80 g vann. Men nå renner en del bort i påføringen..

Skrevet (endret)

Takk for svar! :) Jeg likte denne lysningsmetoden. Ser også at håret har blitt en god del blassere, og det er bra, selv om det ikke ser så pent ut. For jeg kan se at den mørke fargen er på veg bort.

Hvordan påfører du blandingen, med hendene? Jeg må dobble den, da håret mitt ikke blir gjennombløtt av 20 g honning + 80 g vann. Men nå renner en del bort i påføringen..

20g + 80g er mest for å beskrive blandingsforholdet, så du må øke ettersom hvor mye du trenger for å få håret helt gjennomtrukket av blandingen. Bedre å lage for mye enn for lite :)

Jeg bruker en gammel plastbolle når jeg lager blandingen, så setter jeg den inn i dusjkabinettet og dypper hele hodet nedi der for å unngå søl. Hjelper til litt med hendene på sidene og til slutt heller jeg det som blir igjen over håret, så jeg er helt sikker på at alt er gjennomvått. Har lagt merke til at det tar bedre om jeg ikke klemmer ut noe vann før jeg pakker inn håret i plast og håndkle, men det blir jo litt mer søl og honningvann i ørene, da.

Endret av Antlers
  • Liker 1
Skrevet

Kan man bruke destillert vann fra f.eks Biltema?

Anonym poster: d7b162eb9f6a2b45bbf21cb29c49b85f

Skrevet (endret)

Kan man bruke destillert vann fra f.eks Biltema?

Anonym poster: d7b162eb9f6a2b45bbf21cb29c49b85f

Selger de destillert vann der, eller tenker du på batterivann? Dette har jeg minimalt med kunnskap om, men destillert vann er jo (åpenbart) destillert, mens batterivann gjerne er filtrert. Destillert vann har en ph-verdi på 7, og om batterivannet er godt renset bør det vel ligge på rundt 7 det og. Om mineraler og slikt er fjernet så vil jeg tro at det funger like bra, men jeg må understreke at jeg ikke er helt sikker her, altså.

Endret av Antlers
  • Liker 1
Skrevet

Lokk trenger du ikke.

Kan man lage blandingen mer enn 1 time i forkant? Altså lage den om morgenen og ta det i håret på kvelden?

Og, du skrev at kardemomme skaper askefarge, gjør kanel det samme? Eller får man da en mer gyllen farge?

:)

Anonym poster: d954b6d8a51a26c151d0d5fd26885f60

Skrevet (endret)

Kan man lage blandingen mer enn 1 time i forkant? Altså lage den om morgenen og ta det i håret på kvelden?

Og, du skrev at kardemomme skaper askefarge, gjør kanel det samme? Eller får man da en mer gyllen farge?

:)

Anonym poster: d954b6d8a51a26c151d0d5fd26885f60

Lysningsevnen vil forringes over tid, så om det er lysning av håret du er ute etter, ikke bare den pleiende effekten, vil jeg anbefale å påføre blandingen etter den har stått én time i romtemperatur (evt. påføre med det samme og la virke minst to timer i håret). Du kan kanskje oppnå en viss grad av lysning, selv om blandingen har stått en hel dag, men en fersk blanding vil være mer effektiv.

Når det gjelder kanel, finnes det to forskjellige typer: Ceylonkanel og kassiakanel. Ceylon, som har den beste kvaliteten, har jeg aldri prøvd, men den er mer lys gulbrun på farge (mulig man kan få et gyllent skjær av den?). Kassiakanel, som er standardvarianten fra matbutikkene, har en mørkere farge - fra rødbrun til gråbrun. Ceylonkanel kan jeg ikke uttale meg om, men kassiavarianten kan sette svak farge på håret, akkurat som kardemomme. Det kommer muligens litt an på hvilken farge man har som utgangspunkt, men selv om kanelet ser rødlig ut i pakken, har jeg aldri endt opp med rødskjær i håret.

Endret av Antlers
  • Liker 2
Skrevet

Vil jeg få noen effekt av honning- eller natronmetoden, Antlers? Jeg har mørkebrunt hår som ikke er farget, og vil gjøre det litt lysere så jeg kan farge det rødt.

Skrevet

Vil jeg få noen effekt av honning- eller natronmetoden, Antlers? Jeg har mørkebrunt hår som ikke er farget, og vil gjøre det litt lysere så jeg kan farge det rødt.

Natron blir mer som en renseshampoo. Det bidrar til å fjerne overflødig farge fra farget hår, men kan også fjerne f.eks svake gulskjær (som følge av forurensning) i naturlig blondt hår.

Honningmetoden lysner derimot både farget og ufarget hår, så det er dette du bør gå for i ditt tilfelle :)

Skrevet

Supert, tusen takk for svar! :)

Skrevet

Lysningsevnen vil forringes over tid, så om det er lysning av håret du er ute etter, ikke bare den pleiende effekten, vil jeg anbefale å påføre blandingen etter den har stått én time i romtemperatur (evt. påføre med det samme og la virke minst to timer i håret). Du kan kanskje oppnå en viss grad av lysning, selv om blandingen har stått en hel dag, men en fersk blanding vil være mer effektiv.

Når det gjelder kanel, finnes det to forskjellige typer: Ceylonkanel og kassiakanel. Ceylon, som har den beste kvaliteten, har jeg aldri prøvd, men den er mer lys gulbrun på farge (mulig man kan få et gyllent skjær av den?). Kassiakanel, som er standardvarianten fra matbutikkene, har en mørkere farge - fra rødbrun til gråbrun. Ceylonkanel kan jeg ikke uttale meg om, men kassiavarianten kan sette svak farge på håret, akkurat som kardemomme. Det kommer muligens litt an på hvilken farge man har som utgangspunkt, men selv om kanelet ser rødlig ut i pakken, har jeg aldri endt opp med rødskjær i håret.

Nå har jeg prøvd dette for femte gang, nå med en større blanding(150 g). Fikk dekt hele håret nå. Dekket det helt tett med folie og svær håndduk. Da rant det ikke. Da jeg tok det av, var det noe tørt, det rant iallefall ikke så mye som da jeg hadde det i.

Har jeg gjort noe feil? Hadde håret for lite luft? Mulig jeg kvelte håret nå.

Skrevet

Nå har jeg prøvd dette for femte gang, nå med en større blanding(150 g). Fikk dekt hele håret nå. Dekket det helt tett med folie og svær håndduk. Da rant det ikke. Da jeg tok det av, var det noe tørt, det rant iallefall ikke så mye som da jeg hadde det i.

Har jeg gjort noe feil? Hadde håret for lite luft? Mulig jeg kvelte håret nå.

Høres ikke ut som om du har gjort noe feil. Jeg er imponert over at du klarte å pakke det inn såpass godt at du ungikk renning. Håret mitt er også mye tørrere når det er tid for å skylle ut, men det er kanskje fordi mesteparten av honningvannet har forsvunnet inn i ørene :jolie:

Skrevet (endret)

Høres ikke ut som om du har gjort noe feil. Jeg er imponert over at du klarte å pakke det inn såpass godt at du ungikk renning. Håret mitt er også mye tørrere når det er tid for å skylle ut, men det er kanskje fordi mesteparten av honningvannet har forsvunnet inn i ørene :jolie:

.

Endret av opeth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...