Gå til innhold

Hadde du blitt glad for å få en sekk i dåpsgave til barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være fadder, og lurer veldig på hva jeg kan kjøpe! Barnet har en enormt stor slekt, hvor de fleste har relativt god økonomi. Barnet kommer med andre ord ikke til å mangle så mye!

Jeg vurderer å kjøpe en Bergans sekk, denne: http://bergans.no/sider/start_produkter.asp .

Synes at den er utrolig fin, og samtidig får jeg sikra at barnets første sekk er av god kvalitet. (Tror ikke barnets mor er av typen som sjekker at sko, sekker osv er bra for kroppen, så lenge de er fine. Og ja, jeg vet at barnet bare skal ha en symbolsk vekt i sekken de første årene, men det skader jo ikke at den er god å ha på uansett!)

I tillegg tenker jeg å opprette en konto til barnet, som jeg i første omgang skal sette inn 500,- på. Deretter vil jeg sette inn en sum ved hver bursdag og jul, i tillegg til at barnet får en liten gave hver gang (bok, genser, leke etc.) Tror det blir godt å slippe å lete etter dyre gaver til en stadig voksende jente. Mye lettere å finne en god bok, enn å måtte bruke 500kr på leker eller klær jeg ikke vet om hun trenger/vil ha.

Hadde du blitt glad for det? De er ikke utprega turmennesker, men en sekk er jo praktisk både til barnehagen og til overnattingsbesøk osv.

Samtidig er jeg litt redd for at det skal se dumt ut på gavebordet, og at folk skal tenke at fadderen bare ga en lousy sekk. Det vil jo ikke komme fram på noe vis at det er opprettet en konto i tillegg, for andre enn den som åpner kortet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var en omtenksom gave. Jeg hadde blitt kjempeglad! Tviler på at noen kommer til å tenke at det er noe rart. Vi bad om å ikke få sølv til småens dåp, men endte allikevel opp med en haug av sølv som har fått hedersplassen i skuffen..

Gjest Jane E
Skrevet

Ja, jeg hadde blitt glad for det. :)

Skrevet

Virker som du tenker litt for mye på hva andre mennesker tenker.

At det ikke vises til andre enn den som åpner kortet at du har laget en konto har vel ingenting å si.

Sekken er jo en voksensekk. Finnes de til barn også?

Forøvrig synes jeg tanken er god. Jeg ville gjerne hatt kvalitetsting istede for klær jeg kanskje ikke liker eller trenger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uansett, er det ikke gavene som er det viktigste... hadde blitt glad uansett mitt barn hadde fått. Det viktigste er jo maten og alle menneskene og at det er koslig.

En sekk er en utmerket gave. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En sekk er en fin gave :)

men skal du i tillegg åpne egen konto og gi 500 kr og i tillegg gi en sum hver bursdag og jul i tillegg til gaver hver bursdag og jul??? Det hørtes veldig mye ut ... Er det niesen din kanskje?

Jeg bare tenkte at om du har egne barn eller får egne barn engang, så blir det vel litt dyrt å holde på sånn?

Jeg er fadder for nevøen min, men jeg bare ga han en gave til dåpen. og jeg gir han en gave hver jul og bursdag, men det er fordi han er nevøen min.

Gjest Spinell
Skrevet

Regner med det er en Nordkapp jr du har tenkt på? (Lenken gikk til Bergans' produktforside.)

Vi har gitt slik sekk i dåps- og navnegave flere ganger (også når mannen har vært fadder), og det er en gave som er blitt veldig godt mottatt og mye brukt. Vi har gjerne lagt en liten ståltermos og/eller matboks nedi sekken.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå kan du få problemer med å åpne konto siden det visstnok bare er foreldre som kan gjøre det. Var ihvertfall det min foreldre fikk beskjed om da de prøvde å gjøre det for min datter til dåpen. Du kan jo gi en gavesjekk i stedet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som en kjempefin gave jeg :) Og du trenger ikke være redd for hvordan den tar seg ut på gavebordet - personlig synes i hvert fall jeg det er en mye nyttigere gave enn graverte rammer i tinn, holder til dåpsattest i tinn eller sølv osv...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet ikke hvor mye det er vanlig å gi i dåpsgave til fadderbarn, jeg, og til jul og bursdag senere, når en ikke er i slekt med barnet? Det er barnet til en venninne som bor et stykke unna, så vi kommer ikke til å ha så voldsomt mye kontakt.

Sekken koster 300,- (og ja, jeg har tenkt å kjøpe 12 l-sekken ja, beklager om linken ble feil). Hvis jeg skal opprette konto og sette inn 500,-, blir jo dåpsgaven 800 kr totalt. Er det for mye? Vi har slett ikke god økonomi, i allefall i forhold til det deres slekt har, så jeg vil ikke legge meg altfor høyt.

Og dersom feks 200kr + bok er for mye til jul og bursdag, er det kanskje like greit å droppe kontoen?

Det er ikke det at jeg bryr meg så fryktelig mye om hva andre måtte mene, men jeg vil jo gi en gave som "passer" fra en fadder. I dåpen til mitt barn var det bestemødre som ga for 200,- og gammelonkler som ga for 1000,-, så jeg vet ikke helt hvor landet egentlig "bør" ligge.

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har ofte gitt sekk, termos og ein fin matboks i gåve når eg har vore fadder. Du treng ikkje gi noko i tillegg. Ingen har enorme forventningar til gåver til ein dåp. Konfirmasjon, derimot, er det berre å byrje å spare til... :?

Skrevet

Jeg er enig med de andre her, synes det er nok med en sekk.

Kanskje gi en flaske ved siden av slik noen foreslår?

Selv synes jeg Blafre har mange fine som passer til barn :)

Gjest Smaragd
Skrevet

Nå virket ikke linken din, men Bergans har generellt veldig gode sekker med gode stropper for små kropper :)

Jeg hadde blitt veldig glad for en sånn gave og syns det var en kjempe god ide! :)

Du får sjekke opp om du får lov å åpne en konto i barnets navn. Viss ikke kan du jo legge ved en bankremisse i barnets navn, og så skrive at du ønsker foreldrene skal lage en konto til barnet, og si du ønsker kontonummeret for senere gaver :)

Vil anbefale Nordkapp jr 12 l.

I lilla er den absolutt ikke så mørk som bildet på siden til bergans. :)

Den rosa er veldig fin også, men veldig lys så blir lettere skitten.

Syns planen din om å gi penger og en bok til bursdager en kjempebra! De fleste barn har mer leker enn de har godt av, men bøker kan en aldri få nok av ;)

Skrevet (endret)

Nå kan du få problemer med å åpne konto siden det visstnok bare er foreldre som kan gjøre det. Var ihvertfall det min foreldre fikk beskjed om da de prøvde å gjøre det for min datter til dåpen. Du kan jo gi en gavesjekk i stedet.

Stemmer dette. Foreldre/foresatte må undertegne på åpningspapirene. Det vil også være de som disponerer kontoen. Ts vil ikke ha noe som helst kontroll på denne, og kan risikere at foreldrene tar ut pengene hvis de skulle ha behov for det. Dette er noe som en bør tenke nøye over før en oppretter konto. En del oppretter heller kontoen i sitt eget navn og overfører pengene til barnet først når barnet fyller 18 år og disponerer kontoen selv.

Edit: Det må være kjempefint å få en Bergans sekk i dåpsgave.

Endret av Alison
Skrevet

Hei!

Jeg ga en Berganssekk til niesen min da hun ble døpt. Den gaven ble veldig godt mottatt, og jeg ser nå at det faktisk er en av gavene de bruker aller mest. Hvis du har lyst til å gi den, synes jeg du skal gjøre det. Du kan jo alltids få med en byttelapp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde uansett tenkt å opprette kontoen i mitt eget navn. Vil helst ha kontroll selv, og så er det jo dette med overformynderiet som kommer inn dersom barnets (samlede?) kontoer overstiger 75.000? Min konto til henne vil jo selvsagt ikke nå dette beløpet alene, men de ser jo sikkert alle barnets verdier i sammenheng.

Da kjøper jeg Bergans-sekk (det var Nordkapp Jr 12 l jeg hadde tenkt på, i plommefarge).

Men det blir kanskje mye med penger + liten gave til jul og bursdager, og da er det jo ikke noe vits i å opprette konto til henne. Men samtidig kjøper jeg gaver til mine venninners barn for ca 200,-. Da er det jo ikke så urimelig å sette inn 200,- + bok til et fadderbarn? Hm, så vanskelig!

TS

Gjest Smaragd
Skrevet

Jeg hadde uansett tenkt å opprette kontoen i mitt eget navn. Vil helst ha kontroll selv, og så er det jo dette med overformynderiet som kommer inn dersom barnets (samlede?) kontoer overstiger 75.000? Min konto til henne vil jo selvsagt ikke nå dette beløpet alene, men de ser jo sikkert alle barnets verdier i sammenheng.

Da kjøper jeg Bergans-sekk (det var Nordkapp Jr 12 l jeg hadde tenkt på, i plommefarge).

Men det blir kanskje mye med penger + liten gave til jul og bursdager, og da er det jo ikke noe vits i å opprette konto til henne. Men samtidig kjøper jeg gaver til mine venninners barn for ca 200,-. Da er det jo ikke så urimelig å sette inn 200,- + bok til et fadderbarn? Hm, så vanskelig!

TS

Hva er tankene dine med en slik konto....?

Er ikke alltid så bra for en ungdom å plutselig sitte med tusener i hendene, verken som konfirmant eller som 18-åring ;)

Da vil jeg si det er bedre du gir penger til barnet, pluss en bok, så får du heller stole på at foreldrene setter pengene på konto, eller kjøper noe barnet trenger.

Syns det kanskje blir litt rart om du lager en konto til deg selv, og setter inn penger ved bursdager og jul... skal du si det til foreldrene da, eller skal de ikke vite om det..? :vetikke:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er tankene dine med en slik konto....?

Er ikke alltid så bra for en ungdom å plutselig sitte med tusener i hendene, verken som konfirmant eller som 18-åring ;)

Da vil jeg si det er bedre du gir penger til barnet, pluss en bok, så får du heller stole på at foreldrene setter pengene på konto, eller kjøper noe barnet trenger.

Syns det kanskje blir litt rart om du lager en konto til deg selv, og setter inn penger ved bursdager og jul... skal du si det til foreldrene da, eller skal de ikke vite om det..? :vetikke:

Nei, det er sant. Det er jo stor fare for at det blir en heidundrende 18-årsfest, og ikke møbler til hybelen etc.

Ang konto til meg selv: Jeg hadde tenkt å skrive på kortet at jeg har satt inn x antall kroner på konto i tillegg. Men klart, de pengene kan jeg jo teknisk sett gjøre som jeg vil med, de er jo ikke _hennes_ før hun får dem.

Hm, kanskje jeg skal revurdere dette med konto. Regner med at hun får påspandert både bil og førerkort +++, så hun vil jo ikke nødvendigvis trenge de pengene.

Noen forslag til hva jeg kan kjøpe i tillegg til sekk da? Termos og matboks blir litt for "skogtur", ettersom at foreldrene ikke er turmennesker. Tenkte å kanskje kjøpe eventyrbok da. Foreldrene er ikke veldig glade i å lese heller, men eventyr leser vel alle til barna sine...?

TS

Skrevet

De sekkene er helt geniale!! :) Har selv gitt bort flere slike i dåpsgaver, og ønsket oss det til sønnen vår. Som nevnt over kan det bli vanskelig å opprette konto, og jeg syns 200,- + bok til en vanlig bursdag er mye. Da ville jeg heller gått for enten eller, og hvertfall hvis du har litt stram økonomi! Tror nesten jeg ville følt det som litt rart hvis vår sønn hadde fått såpass, og påtross av god økonomi har vi ikke råd til å gi tilsvarende til alle fadderbarn/nevøer/nieser... Å gi 200,- hver jul og bursdag som foreldrene kan legge på sparegrisen holder lenge etter min mening!

Til dåpsgave syns jeg som sagt de sekkene er helt geniale, og den Blafre linken lenger opp var jo bare helt fantastisk!! :rødme: Hva med sekk, drikkeflaske og matboks? Barnet begynner jo å spise annet enn grøt og melk rundt 6 mndr, og da er det genialt med matboks, også trenger hun jo det når hun begynner i barnehagen...

Skrevet

Nei, det er sant. Det er jo stor fare for at det blir en heidundrende 18-årsfest, og ikke møbler til hybelen etc.

Ang konto til meg selv: Jeg hadde tenkt å skrive på kortet at jeg har satt inn x antall kroner på konto i tillegg. Men klart, de pengene kan jeg jo teknisk sett gjøre som jeg vil med, de er jo ikke _hennes_ før hun får dem.

Hm, kanskje jeg skal revurdere dette med konto. Regner med at hun får påspandert både bil og førerkort +++, så hun vil jo ikke nødvendigvis trenge de pengene.

Noen forslag til hva jeg kan kjøpe i tillegg til sekk da? Termos og matboks blir litt for "skogtur", ettersom at foreldrene ikke er turmennesker. Tenkte å kanskje kjøpe eventyrbok da. Foreldrene er ikke veldig glade i å lese heller, men eventyr leser vel alle til barna sine...?

TS

Hva med barnebibel eller sangbok? En ordentlig eventyrbok er jo også et must i bokhylla :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...