Gå til innhold

Tips på restaurant

35 stemmer

1. 1. Bør man tipse når man er ute å spiser?

• Ja
      18
    • Nei
      17
  2. 2. Er det forskjell på krav til tipsing på "fine" restauranter og de med enkelere standard?

• Ja
      19
    • Nei
      16

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=495448

Denne tråden ligger under "forbruker og økonomi", men jeg syns temaet var så interresant at jeg gjerne vil ha det oppe til diskusjon her.

Er tipsing rikig eller en uting?

Er det forskjell på fine restauranter og mindre fine, som kafeer og McDonald?

Hvorfor bør man tipse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Syntes ikke man skal tipse hos mc-donnals eller andre linende steder. Eller kaffeer hvis du tar deg en kaffe. Spiser du for 200+ syntes jeg man skal tipse, dersom man har servitør som man er fornøyd med og som har gjort jobben sin. Jeg tipser ikke hvis maten ikke er god og jeg ikke er fornøyd med servitøren.

Jeg pleier å runde opp. Spiser jeg for 560, gir jeg 600 f.eks. Er jeg i utlandet tipser jeg 20%.

(Jeg tipser ikke på mcdonnals fordi det er så og si ikke service der. De gir meg en burger, jeg betaler og jeg drar. Det krever ikke allverden og de ferreste gidder å gi meg et smil engang)

Endret av Huffsa
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes det egentlig burde være opp til hver enkelt. Synes det hverken er galt eller en selvfølge.

De har vel en fast lønn i Nrge også?

Men å tipse på mcdonal's er ingen vits, nei. Det blir som å tipse kassadama.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting å tipse i Norge, men føler ofte at jeg må allikevel. Det var jeg som startet tråden du linket til forresten :)

Var på Dolly Dimples i går, og kjøpte tre pizzastykker og en brus i kassa. Da jeg skulle betale måtte jeg taste totalbeløp. Vurderte et sekund om jeg skulle runde opp, men gjorde det ikke, da jeg ikke så vitsen med det. Synes maten var dyr nok fra før, og det var jo ikke mer service enn hos McDonalds. (Jo, det eneste må være at de rydder opp etter meg, mens på McDonalds rydder jeg selv, men nå var det dyrere på Dolly enn McDonalds også da.)

Er veldig interessert i å høre fra noen servitører hvordan de ser på det, og hvor mange som tipser, og hvordan de ser på de som ikke tipser :)

Skrevet

Jeg synes det er en uting. Servitørene gjør bare jobben sin, og får betalt ifra arbeidsgiver. Hvorfor skal jeg gi dem ekstra når det er såpass dyrt å spise ute uansett?

Skrevet

Er jeg ute og spiser på en restaurant og er fornøyd med servicen så gir jeg gjerne tips når jeg betaler regninga. Ellers runder jeg bare opp til et rundt beløp.

Gjest Mahareth
Skrevet

I mine øyne er det en uting med tips. Det skal ikke være nødvendig å tipse i et land der servitører faktisk har en ok lønn.

Det hender selvfølgelig at jeg tipser likevel, men da har det vært god service. Mer enn bare normal, med andre ord.

Den dagen noen tipser meg fordi jeg ekspederer bra skal jeg begynne å tipse alle servitører som gjør jobben sin.

Skrevet

Er jeg ute og spiser på en restaurant og er fornøyd med servicen så gir jeg gjerne tips når jeg betaler regninga. Ellers runder jeg bare opp til et rundt beløp.

Enig med MissStiles.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å tipse. Servitører får tips hvis de gjør en god jobb, uavhengig av hvor mye de får i lønn, så hvorfor tipser vi ikke alle de andre yrkesgruppene også som gjør en god jobb? Skal man liksom tipse en revisor som gjør en god jobb også da eller? Eller politiet? Nei, altså det er fint hvis noen orker å tipse, men jeg ser liksom ikke helt poenget. :gjeiper:

Gjest Katee
Skrevet

Jeg syns tips er en fin ting hvis man vil vise at man er mer enn godt fornøyd med servicen. Jeg tipser selv på steder jeg er ofte (og jeg er der ofte fordi de har himla god service) og gir normalt 10-20%.

Jobber selv innen salg og service og har opplevd å bli tipset en håndfull ganger opp gjennom årene. Det føltes veldig rart i og med at det ikke er vanlig i den bransjen jeg jobber, men steike til hyggelig det var å bli satt pris på :)

Skrevet

Jeg synes det er greit å tipse om jeg er fornøyd med servicen, ellers synes jeg det er greit å runde opp.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor runde opp? Gjør dere det til frisøren også? Eller i matbutikken? :klø:

Skrevet

Eneste stedene jeg tipser på er puber, men kun om prisen på ølen er anstendig, altså under 50 kr. Da legger jeg igjen det resterende opp til 50.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å tipse. Servitører får tips hvis de gjør en god jobb, uavhengig av hvor mye de får i lønn, så hvorfor tipser vi ikke alle de andre yrkesgruppene også som gjør en god jobb? Skal man liksom tipse en revisor som gjør en god jobb også da eller? Eller politiet? Nei, altså det er fint hvis noen orker å tipse, men jeg ser liksom ikke helt poenget. :gjeiper:

Enig!

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Folk gjør som de vil, men jeg synes det er merkelig å si at tipsing er en uting. Bekvemt om man ikke tipser selv, men jeg tviler på at dere fornærmer noen ved å ikke gjøre det. Men det er vel ikke noe galt i å ha muligheten til å vise at man setter pris på service?

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Jeg tipser kanskje rundt 20 kr. eller runder opp hvis jeg er veldig fornøyd med servicen. MEN hvis jeg skal betale med kort og må skrive inn totalpris tipser jeg aldri . Jeg syns rett og slett det er kjempefrekt, nærmest som å kreve å få tips! :kjefte:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det var vanlig å tipse på steder med selvbetjening uansett land. Er det servering ved bordene og jeg får hyggelig og rask betjening så tipser jeg.

Skrevet

I mine øyne er det en uting med tips. Det skal ikke være nødvendig å tipse i et land der servitører faktisk har en ok lønn.

Det hender selvfølgelig at jeg tipser likevel, men da har det vært god service. Mer enn bare normal, med andre ord.

Enig.

Sier med også enig i den kommentaren med bankterminalene der du skal skrive inn totalbeløp, det er ihvertfall en uting!! Det skal ikke føles som tvang å tipse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du tipser for service først og fremst, noen steder får kokkene også tips så for mat også. Så om du synes at de i kassa på McDonalds gjør en fantastisk jobb at du mener de fortjener noe litt ekstra så kan du fint tipse der også.

Men de har jo ikke servitører egentlig, men tips går vel egentlig på en lett blanding av proset og 'det man har i smått'.

Tips blir veldig satt pris på forsten

hilsen tildligere servitør

Skrevet

Jeg tipser når jeg spiser på en "skikkelig" restaurant og maten og servicen har vært veldig bra, men ikke om jeg har vært på et mer uformelt sted og tatt en kjapp matbit. McDonalds o.l. tipser jeg aldri på, servicen der er jo på nivå med om man kjøper pølse på en bensinstasjon og det er da ingen grunn til å tipse. Jeg tipser heller ikke bartenderen når jeg kjøper meg en øl eller drink på byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...