Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på å gå på EF språkskole (ikke språkreise). Man kan velge mellom 2 til 52 uker og ta kurs i f.eks. engelsk. Noen som har erfaring? Jeg har mest lyst til å dra til USA i ca 4 uker.

Jeg har egentlig hørt mye negativt om EF av venner som har vært på utveksling 1 år i USA. Så jeg er faktisk litt skeptisk til om dette kun er en pengemaskin isteden for et godt tilbud for studenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var utvekslingsstudent i USA og reiste med EF. Min erfaring med EF er kun negativ:

Flyreise med mange mellomlandinger, en uegnet vertsfamilie (jeg måtte bytte, og fant ny via bekjente), dårlig oppfølging av uprofesjonell områderepresentant og litt rot med papirer.

Mulig de er bedre på kortere språkreiser...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på å gå på EF språkskole (ikke språkreise). Man kan velge mellom 2 til 52 uker og ta kurs i f.eks. engelsk. Noen som har erfaring? Jeg har mest lyst til å dra til USA i ca 4 uker.

Jeg har egentlig hørt mye negativt om EF av venner som har vært på utveksling 1 år i USA. Så jeg er faktisk litt skeptisk til om dette kun er en pengemaskin isteden for et godt tilbud for studenter.

Jeg har ikke erfaring med EF når det gjelder språkskole, men har erfaring når det gjelder språkreise og utvekslingsår. Både ved språkreisen og utvekslingsåret var EF flinke og til stor hjelp. Jeg var på språkreise i 2007 og kom tilbake fra utvekslingsåret mitt i USA i slutten av juni (nå i 2010). Jeg kunne rett og slett ikke spurt om en bedre organisasjon! :) Det er en blogger som skrev et innlegg om språkskole for ikke så lenge siden: http://yvonnenicoles.blogg.no/1278245543_nskeinnlegg__sprkskol.html :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Fler med erfaring? Vurderer å dra til Barcelona for å lære meg spansk.

Skrevet

Heisann!

Jeg reiste med EF til deres skole i Miami Beach i 1998/1999.

Det som jeg syns var mest negativt med skolen, var:

- viktig informasjon var feil, slik at når jeg kom dit som 17-åring viste det seg at jeg ikke helt hadde peiling på hva jeg hadde gitt meg ut på (gjelder både undervisningsopplegget ved skolen, forventet pengebruk under oppholdet etc)

- lærerne ved skolen var egentlig ikke lærere. En jeg ble kjent med der, sa han bare hadde "gått innom skolen for å se hva dette var for noe, var jo så mange ungdommer der. Når han gikk ut igjen, var han ansatt som engelsklærer", denne mannen hadde hverken utdannelse eller erfaring fra læreryrket.

Dette er bare to av klagene jeg har på skolen, men det kan jo være at de har bedret seg siden da, håper det for dem som går der sin del.

Så etter min erfaring: ikke velg EF om du kan velge noe annet, spesielt når du har hørt fra flere som er misfornøyde.

Skrevet

Har jobbet litt for EF Språkreiser. Det jeg kan si til deg er at byrået i Norge mest sannsynlig vil være profesjonelt og imøtekommende og leve opp til dine forventninger om service og kvalitet. Derimot samarbeider EF Norge med en rekke utenlandske byråer og søsterkontorer hvor den lokale skikken råder. Det er det lokale byrået som som velger vertsfamilier, språklærere, fritidstilbud osv. Dette vil bli preget av kulturen på stedet, og har ikke nødvendigvis den kvaliteten som ble forespeilet deg av EF Norge. Den kan være topp og den kan være mindre bra, dette vil variere fra sted til sted og periode til periode.

Skrevet

En venninne av mine jenter har reist med EF, men da kortere språkreise, ikke ett helt år. både hun og foreldrene var kjempefornøyd, og jeg har faktisk fundert på å sende avgårde mine to håpefulle til neste år.

Skrevet (endret)

Jeg har vært på kurs med EF.

Noe negativt har det vært.

Lite info da jeg ankom. Det skulle være et møte samme kveld, me det var det ikke. Og flere som sa det samme da de ankom. Jeg måtte finne skolen selv. Heldigvis traff jeg noen som viste meg da.

Alt foregikk på det spåket jeg skulle lære. Greit nok, men litt vanskelig når man er helt nybegynner. Noen lærere var svært flinke, andre litt mindre flinke..

For min del var det litt for unge studenter. :ler: Men det gikk greit da. Heldigvis reiste de alle yngste hjem da sommeren var over. Så resten av året er det litt mer blanding.

Ellers er det jo hva du gjør litt ut av det selv. Jeg bodde på hostel, og er glad for det. Vertsfamilie er ikke noe for meg, og jeg traff noen som ikke var fullt så heldig med sine familier. Men også noen som var heldige. Jeg følte meg litt for gammel til det. :gjeiper:

Men jeg personlig hadde en utrolig minnerik opplevelse, det skal sies! :)

Endret av Becka
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Gjør meg litt usikker.. Så på priser i går også, var jo mye dyrere enn forventet. Hva er det jeg betaler 50 000 for?

^ Jeg er snart tyve, vil jeg være en oldis i forhold da? Planlegger i så fall å ikke bare være over sommeren da, men kanskje i 6 mnd.

Så man trenger ikke bo hos vertsfamilie? Flott, for det virker ikke som å være noe for meg.

Skrevet

Finn en anerkjent språkskole selv og bestill flybilletter på egenhånd. Det har jeg gjort noen ganger (Spania) og det har fungert utmerket.

Når den tiden kommer, kommer ikke mine barn til å få lov til å dra på språkreise, men de kan gjerne få dra på språkkurs, dvs. at vi drar på ferie til det landet, og at de går på kurs der. Eventuelt hos vertsfamilie om de ønsker det, men ikke på en språkskole der det bare er en gjeng andre skandinaviske ungdommer som er ute etter å feste. Da blir det snakket for mye norsk.

Skrevet

Finn en anerkjent språkskole selv og bestill flybilletter på egenhånd. Det har jeg gjort noen ganger (Spania) og det har fungert utmerket.

Når den tiden kommer, kommer ikke mine barn til å få lov til å dra på språkreise, men de kan gjerne få dra på språkkurs, dvs. at vi drar på ferie til det landet, og at de går på kurs der. Eventuelt hos vertsfamilie om de ønsker det, men ikke på en språkskole der det bare er en gjeng andre skandinaviske ungdommer som er ute etter å feste. Da blir det snakket for mye norsk.

Den skolen jeg gikk på (var jeg som var i Miami Beach) var det folk fra hele verden. Skandinavia, Tyskland, Nederland, Asia + + Akkurat dét var et stort pluss på denne skolen, det var ikke bare nordmenn der. Men noe som var teit, var at når vi hadde prøver osv, så satt jo for eksempel de norske og snakket sammen og sammarbeidet om svarene... Læreren forsto jo ikke hva man sa, og tok av en eller annen grunn ikke tak i det heller....

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Gjør meg litt usikker.. Så på priser i går også, var jo mye dyrere enn forventet. Hva er det jeg betaler 50 000 for?

^ Jeg er snart tyve, vil jeg være en oldis i forhold da? Planlegger i så fall å ikke bare være over sommeren da, men kanskje i 6 mnd.

Så man trenger ikke bo hos vertsfamilie? Flott, for det virker ikke som å være noe for meg.

Du vil ikke være noen oldis da. Gj,snitt alderen er vel rundt 18-19 år. Kommer litt an på når du drar. Om sommeren er det nok mer 17-åringer også. Men de fleste forsvinner når sommeren er over.

Jeg bodde på hostell med blanding av studenter og andre folk. Det kan gjøre at man blir litt utenfor studentmiljøet også, om man ikke tar initativ til å være med på ting i forbindelse med skolen. Personlig syntes jeg egentlig det var fint å ikke bare møte studenter. :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg var på språkreise med EF i 2008. Jeg var veldig fornøyd, fikk mye info på forhånd, men det ble mye rot når jeg kom til kursbyen. Familien var overhodet ikke den beste, og det var på kanten til at jeg måtte bytte.

Som noen andre sa over her så var det ikke lærere med utdanning, men andre personer som bare hadde stilt opp uten noe som helst erfaring. Ene læreren jeg hadde, drev innenfor militæret.

Jeg har vurdert å dra på et helt utvekslingsår med EF, men har hørt at det er mye dårlig ute å går. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for sitter med litt blanede følelser ang EF.

Alt i alt var språkreisen jeg var på veldig fin med mange opplevelser, men som sagt - det ble en del rot.

Skrevet

Men denne er jo anerkjent? Jeg vet ikke om flere.

Jeg er ikke ute etter å feste, jeg er ute etter å lære språket, og besøke Spania. Hørt det er mange som drar dit bare for å feste, men jeg kan vel ikke være den eneste som ikke har det som hensikt?

Skrevet

Dere som ønsker å dra til Spania, sjekk ut Enforex, (finner info på nettet) har veldig gode erfaringer med dem og de har spesialisert seg på å lære spansk til fremmedspråklige.

Ang. EF var jeg utvekslingsstudent i USA gjennom dem, og hadde jeg ikke kjent til vertsfamilien fra før av hadde oppholdet blitt tragisk. Har veldig lite positivt å si om dem dessverre. Mye rot, og vanskelig å få kontakt, lite oppfølging osv. Jeg var 16 år da jeg var der, og mine barn får ikke reise gjennom dem med mindre JEG skaffer familien til dem.

Skrevet

oi:S Jeg har bestilt språkkurs 3 uker i ecuador via ef til neste høst. Kan ingenting spansk fra før. Hørtes litt skummelt ut når så mange sier de har dårlig erfaring med dem. Noen som har vært i Quito med dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...