Gå til innhold

Valpen min bjeffer på alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Den lille valpen vår på 12 uker har begynt å bjeffe på absolutt alle lyder. Vi bor i en leilighet, og det er utrolig frustrerende med en valp som bjeffer 500 ganger i timen fordi en eller annen tre etasjer under oss støvsuger. Det er veldig lytt her ja :)

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ignorerer lekebjeffing og når hun bjeffer for å få oppmerksomhet, men hva skal jeg gjøre når hun "vaktbjeffer" fordi hun tror noen kommer og tar oss? Hun sitter gjerne lenge helt stille og bare lytter etter lyder, og småknurrer.

Tror dere dette går over når hun blir eldre og tryggere og mer vandt til alle lydene?

Håper noen har råd!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en liten hund - og han har omtrent bjeffet konstant i 12 år.. Står han ute i båndet og noen går forbi, så bjeffer han. Er det noen som ringer på, ja, så bjeffer han. Står han å ser ut av vinduet, så bjeffer han - selv om det ikke er noen der. Bjeffer ut i løse lufta.. Har prøvd å avvent han med bjeffing, men det har funket heller dårlig...

Skrevet

Syns du bruker ignorering helt riktig ihvertfall. Vaktbjeffing håndteres best med avledning og å belønne for en alternativ atferd. Feks. kall til deg hunden og belønn med leke eller godbit. Ikke la valpen sitte og lytte etter lyder, gi den noe å holde på med som roer ned istedet. Godbitball eller kong med noe godt i for eksempe.

Bjeffing på valper kan ofte være utslag av stress også. Pass på at valpen sover så mye som mulig. Mange har behov for så mye som 18-20 timers søvn i døgnet.

Skrevet

hva med avlede valpen? Finn på noe slik at den ikke blir fokusert på å lytte og bjeffe.Det kan fort bli en dårlig sirkel.

Valpen kan være stresset eller redd fordi den er på et nytt sted.Gi den tid men ikke la den bjeffe slik

canis har en del tips ,samme har hundesonen.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg skal prøve å avlede henne mer, og rope på henne når hun begynner med bjeffingen. Forhåpentligvis vil hun med tiden ikke være like var for alle lyder :)

Har også begynt å trene på "gå og legge seg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...