Gå til innhold

Har du vert gravid og mistet i løpet av de første 14 ukene?

Tok du folat i graviditeten?  

51 stemmer

1. 1. Svar på den som passer på deg

• Ja, før jeg ble gravid, og i de tre første mnd - men mistet barnet
    • Ja, før jeg ble gravid, og i de tre første mnd - og er over 14 uker på vei / har født barnet
    • ja, fra jeg visste jeg var gravid, og de tre første mnd - men mistet barnet
    • ja, fra jeg visste jeg var gravid, og de tre første mnd - og er over 14 uker på vei / har født barnet
    • Nei, tok ikke folat i det hele tatt - men mistet barnet
    • Nei, tok ikke folat i det hele tatt - og er over 14 uker på vei / har født barnet

Anbefalte innlegg

Gjest Smaragd
Skrevet (endret)

Kom til å tenke på en ting etter noe jeg hørte en dag....

Før i tiden når våre foreldre var unge (ca 30 år siden) fikk man et middel mot kvalme i graviditeten.

Moren til en venninne av meg tok dette for hun var så inderlig kvalm, men mistet barnet litt etter.

Neste gang hun ble gravid, tok hun det også - og mistet litt etter.

Neste gang hun ble gravid lot hun vere å ta dette kvalmemiddelet, for hun var redd for det. Denne gangen bærte hun frem barnet.

Dette kan vere tilfeldig i hennes tillfelle, men fikk meg til å tenke!

Jeg synes nemlig flere og flere mister, og jeg tror ikke grunnen er at man er mer åpen om det nå, for det syns jeg man har vert i hvertfall det siste tiåret - om ikke mer.

Så jeg hadde lyst å starte en liten avstemming på dette med folat.

ikke for noen undersøkelse eller noe, bare mine egne tanker og nyskjerrighet....

Hva om folat faktisk ikke er så bra som vi vil ha det til.......? :vetikke:

(Ikke meninger å så noen tvil med dette her egentlig, bare må stille min egen nyskjerrighet.... :sjenert: )

Endret av Smaragd
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fant en artikkel ganske nylig om folat og hvordan det faktisk er påvist økt kreftfare ved bruk av det...

Les her

Endret av Monca
Skrevet

Jeg stemte det nederste, men jeg prøvde jo å ta Folat, men fikk det ikke til pga. kvalmen. Så det var veldig sporadisk.

Gjest Smaragd
Skrevet

Jeg selv har forresten krysset på den øverste. Tar pause når jeg har mensen og noen dager etterpå, men ellers tar jeg folat. Tok folat hver dag den lille perioden jeg fikk vere gravid. :sukk:

Skrevet

Siden det ikke er mulig å krysse av for flere alternativer, lar jeg være å stemme. Men for meg passer begge de to øverste svaralternativene.

Jeg startet med anbefalt dose folat noen måneder før vi begynte prøvingen i juni 2008. Etter dette mistet jeg 3 ganger. Jeg tok også anbefalt dose folat før og i løpet av den siste graviditeten, og nå ligger resultatet og sover søtt ved siden av meg. :rødme:

Det er godt mulig det stemmer at folat øker risikoen for kreft, og man bør nok ikke ta det uten å være prøver/gravid eller ha påvist folatmangel. Men jeg har ingen tro på at det øker risikoen for spontanaborter. Jeg hadde iallfall aldri (med vilje) latt være å ta det i starten av graviditeten.

Og jeg har heller ikke inntrykk av at flere mister nå enn tidligere? :klø: Mye av grunnen til at man føler at flere mister nå enn før, er vel gjerne at man leser så mye om MA/SA på nett. Og dessuten - i dag vet man gjerne om graviditeten tidligere, siden mange tester før forventet mens. Før i tiden ville nok mange av abortene bare blitt regnet som en vanlig (/kraftig) mens, mens det i dag blir regnet som en tidlig spontanabort. ;)

Skrevet

Folat har då ingenting med kvalme å gjere. Kvalmestillende middel altså?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror heller det er færre som mister nå enn tidligere. Spør kvinner i 50-60 åra, de aller fleste har nok opplevd dette, men det var ikke noe man snakket så høyt om den gangen.

Nå har man øket fokus på mange ting, blandt annet kosthold, og man kan få hormonhjelp dersom kroppen ikke helt klarer jobben selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror heller det er færre som mister nå enn tidligere. Spør kvinner i 50-60 åra, de aller fleste har nok opplevd dette, men det var ikke noe man snakket så høyt om den gangen.

Nå har man øket fokus på mange ting, blandt annet kosthold, og man kan få hormonhjelp dersom kroppen ikke helt klarer jobben selv.

yupp, det sa svigermor også, hun er lege i 70-åra. Hun synes det er altfor mye snakk om SA og MA nå. De fleste kvinnene har opplevd det uten å vite det engang, bare fått mensen senere enn vanlig

Skrevet

Jeg har tatt folat før og etter prøving tre ganger. Første gangen mista jeg 11+2, andre gangen fødte jeg en velskapt gutt, og nå er jeg 33+4 på vei med barn nummer to....

Skrevet

'Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.'

Tviler sterkt på at det har noe med folat å gjøre at man mister. Grunnen til at man mister er jo fordi det er noe galt med embryoet.

Skrevet

det er vel større sjanse for at det skal være feil med embryoet om man IKKE tar folat enn om man tar det vil jeg tro...

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg tok folat da jeg mistet for noen år siden

Skrevet (endret)

Kan jeg spørre hva som er poenget med denne tråden? Er det et forsøk på en vitenskapelig undersøkelse? :klø: Det kan da umulig komme noe fornuftig ut av denne pollen, når man a) ikke aner hvem som svarer, b) vet at utvalget er for lite til å si noe som helst og c) man kan skape unødvendig usikkerhet hos gravide/prøvere.

Fant en artikkel ganske nylig om folat og hvordan det faktisk er påvist økt kreftfare ved bruk av det...

Les her

Men her har man jo undersøkt om folat kunne ha betydning for hjertesykdom, og da vil jeg tro deltakerne tok tilskuddet over mye lengre tid enn prøvere og gravide, som kun tar det i noen måneder vanligvis. Det står heller ikke noe om doseringen. Det presiseres dessuten at gravide og de som planlegger å bli det, bør ta folat. Så vidt jeg vet har man i dag mye kunnskap om folattilskudds betydning for reduksjon i ryggmargsbrokk. Det anbefales også fra statlig hold. Dermed mener jeg man burde fortsette å ta det, framfor å lure på om det kan ha vært en grunn til spontanabort, fordi man syns man hører mer om spontanaborter i dag. Det er nok for øvrig heller ingen tvil om at kvinner er mer åpne om dette i dag, samt at nettet gir en mengde med informasjon som kan føre til at man tror ting er mer vanlig enn det egentlig er.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Kan jeg spørre hva som er poenget med denne tråden? Er det et forsøk på en vitenskapelig undersøkelse? :klø: Det kan da umulig komme noe fornuftig ut av denne pollen, når man a) ikke aner hvem som svarer, b) vet at utvalget er for lite til å si noe som helst og c) man kan skape unødvendig usikkerhet hos gravide/prøvere.

Men her har man jo undersøkt om folat kunne ha betydning for hjertesykdom, og da vil jeg tro deltakerne tok tilskuddet over mye lengre tid enn prøvere og gravide, som kun tar det i noen måneder vanligvis. Det står heller ikke noe om doseringen. Det presiseres dessuten at gravide og de som planlegger å bli det, bør ta folat. Så vidt jeg vet har man i dag mye kunnskap om folattilskudds betydning for reduksjon i ryggmargsbrokk. Det anbefales også fra statlig hold. Dermed mener jeg man burde fortsette å ta det, framfor å lure på om det kan ha vært en grunn til spontanabort, fordi man syns man hører mer om spontanaborter i dag. Det er nok for øvrig heller ingen tvil om at kvinner er mer åpne om dette i dag, samt at nettet gir en mengde med informasjon som kan føre til at man tror ting er mer vanlig enn det egentlig er.

Helt enig med deg, ser ikke poenget med å spekulere i dette, når man ikke har noen grunn til å tro at folat er farlig på noen måte, og dessuten ikke kan få svaret på det av å dele erfaringer her.

Ikke engang kreftrisikoen kommer før etter et års bruk, ifølge saken som det linkes til over her...

Gjest Smaragd
Skrevet

Ikke engang kreftrisikoen kommer før etter et års bruk, ifølge saken som det linkes til over her...

Jeg har jo gått på dem i 9 mnd allerede nå, og så skal en plusse på de tre mnd som er anbefalt, så da kommer jeg jo oppi ett år på dem.

...og enda verre om jeg nå ikke blir gravid på en stund enda!

ikke noe mål og mening med denne tråden ellers sånn sett, hadde bare lyst å lufte tankene mine og se...

Skrevet

Jeg har jo gått på dem i 9 mnd allerede nå, og så skal en plusse på de tre mnd som er anbefalt, så da kommer jeg jo oppi ett år på dem.

...og enda verre om jeg nå ikke blir gravid på en stund enda!

Det er sant, men tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er jo anbefalt at prøvere og gravide tar folat uansett. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært gravid to ganger. Tok folat fra 3 mndr før svangerskapet begge gangene. Første graviditet endte med MA i uke 10.

Andre gangen fødte jeg tvillinger.

Folat er VIKTIG, så følg retningslinjene om du planlegger/er gravid.

• 1 måned senere...
Skrevet

De som er mer enn 14 uker på vei har vel gått over til gravidforumet? Mens de som har mistet fortsatt er her inne?

Statistikk er som et miniskjør: Det viser mye men skjuler det viktigste.

Skrevet

Nå er det en stund siden jeg fikk barn og ingen av disse punktene stemmer helt med meg/mitt.

Mistet, ca 13 uker

Levende født barn

mistet , 11 uker

Levende født barn

mistet ,17uker

Tok ikke hverken folat ellerk kvalmestillende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...