Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 Vår situasjon: Bor i selveierleilighet. Har et lån på 1,24 mill, håper på å få solgt til 1,3-1,35 mill. Har ikke pratet med banken, så vi vet ikke hva vi får i lån neste gang, men forhåpentligvis et par hundre tusen ekstra slik at vi kan kjøpe leilighet med et soverom ekstra. Meeen, så har vi ikke egenkapital. Jeg er student og har planer om å prøve å bli gravid i løpet av høsten, og det er derfor usikkert hvor mye jeg kan jobbe. (Var i veldig dårlig form de 4-5 første månedene sist gang.) Jeg vurderer derfor å ta opp studielån, som en sikkerhet i tilfelle jeg blir dårlig. Hvis jeg klarer å jobbe i tillegg, som jeg forhåpentligvis får til, kan vi jo spare studielånet og bruke det til meglerutgifter osv ved salg til neste sommer. Høres dette ut som en ok plan?
lillemia Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Lurer på hvorfor du ikke har tatt opp studielån allerede hvis du er student? Jeg ville nok uansett tatt opp studielån selv om jeg hadde jobb ved siden av studiene. Flere jeg kjenner tok opp studielån selv om de ikke trengte det, og så satt de lånet på høyrentekonto. Men man må selvsagt huske på at det er et b]lån, og ikke egne penger, så man bør kun bruke de til noe fornuftig, feks i forbindelse med boligkjøp.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #3 Skrevet 14. juli 2010 Lurer på hvorfor du ikke har tatt opp studielån allerede hvis du er student? Jeg ville nok uansett tatt opp studielån selv om jeg hadde jobb ved siden av studiene. Flere jeg kjenner tok opp studielån selv om de ikke trengte det, og så satt de lånet på høyrentekonto. Men man må selvsagt huske på at det er et b]lån, og ikke egne penger, så man bør kun bruke de til noe fornuftig, feks i forbindelse med boligkjøp. Jeg har vært student i 4-5 år. Tok opp fullt lån og stipend en stund, men det siste året har jeg kun tatt opp stipend-delen. Har nå ca 170.000 i studielån. Jeg tenker nå at jeg vil ta opp fullt lån og stipend, og så sette bort lånebeløpet så fremt jeg klarer å jobbe. Både jeg og mannen min har BSU, men disse kontoene er nesten tomme fordi vi i lange perioder ikke har hatt særlig mye til overs. Bør vi isåfall sette inn penger på BSU, og så spare resten på høyrentekonto? Eller bør vi sette inn hele beløpet på høyrentekonto? Går ut fra at BSU-kontoene vil forbli ganske skrapa dersom alt bør inn på høyrentekonto. Vi håper på å få kjøpe noe nytt iløpet av 2011, så vi har jo ikke så veldig lang tid å spare på! Litt dumt å måtte sprette BSU-kontoen, når vi bare er 23 og 28 år, kanskje? Har jo mange år igjen å spare på. TS
lillemia Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 Sett inn mest mulig på BSU, og resten på en høyrentekonto. Renten er ofte minst like god eller bedre på BSU-konto, i tillegg får du automatisk 4000 kr tilbake på skatten dersom du sparer 20.000 kr på ett år Det beste er selvsagt om dere klarer å legge nok egenkapital til side (i tillegg til BSU-sparingen) at dere slipper å måtte bruke BSU-kontoen. Da kan dere fortsette sparingen og få mest mulig ut av skattefordelene, og så heller bruke pengene til nedbetaling av lånet ved et senere tidspunkt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 Sett inn mest mulig på BSU, og resten på en høyrentekonto. Renten er ofte minst like god eller bedre på BSU-konto, i tillegg får du automatisk 4000 kr tilbake på skatten dersom du sparer 20.000 kr på ett år Det beste er selvsagt om dere klarer å legge nok egenkapital til side (i tillegg til BSU-sparingen) at dere slipper å måtte bruke BSU-kontoen. Da kan dere fortsette sparingen og få mest mulig ut av skattefordelene, og så heller bruke pengene til nedbetaling av lånet ved et senere tidspunkt. Men er det ikke veldig dumt å måtte sprette en BSU-konto med 30-40.000 kroner? Vi kan jo evt sette inn 20.000 på min manns konto, som er eldst, og som derfor ikke har like mange år å spare på. Så har vi fortsatt min igjen, som vi kan spare videre på. Da skal jeg i allefall søke om både lån og stipend, og så setter jeg lånebeløpet til side, og sparer så mye som mulig på èn BSU-konto, og resten på høyrentekonto. Jeg hadde forøvrig helt glemt at det faktisk lønner seg å ta opp studielån uansett, burde jo gjort det i fjor også, og så spart de pengene. Jaja, da vet jeg det iallefall nå! TS
lillemia Skrevet 15. juli 2010 #6 Skrevet 15. juli 2010 Hvis dere uansett planlegger å bruke pengene til bolig i nær fremtid, vil det ikke nødvendigvis være positivt å sette de inn på BSU. Som du sier, det er ikke fordelaktig å sprette BSU-kontoen når det ikke er så mye penger på den. Da ville jeg nok heller satt pengene til side på en høyrentekonto, slik at ingen av dere trenger å bruke pengene på BSU-kontoen. Men jeg syns uansett det er lurt å ta opp studielån, som du jo nå har skjønt
Anglofil Skrevet 16. juli 2010 #7 Skrevet 16. juli 2010 Jeg er en av de som tar opp studielån og sparer deler gjennom å sette det inn i BSU og annen høyrentekonto. Når jeg er ferdig med min master har jeg vært student i åtte år og vil derfor ha et veldig stort studielån på 500 000 kr, MEN innen den tid vil jeg ha spart opp 250 000 kr av disse pengene til bolig, i tillegg til at jeg vil ha 45-50 000 kr som jeg kan velge å enten betale deler av studielånet med, eller bruke på bolig. Jeg regner også med at vi ikke kommer til å bruke så mye penger som jeg har satt av til bryllup og bryllupsreise, og vil vel ha en 50 000 kr derfra også. Så om man klarer å spare opp studielånet og bruke det til bolig tror jeg ikke det er negativt. Det handler jo også om å vise både betalingsevne, men også betalingsvilje. Har man satt opp et budsjett, kan forsvare sitt forbruk og forklare hvorfor man har gjort som man har gjort, så tror jeg banken vil stille seg positiv, ihvertfall litt. Mvh Yvonne
Gjest Koukla Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Husk at du ikke må "sprette" BSUen selv om du kjøper deg bolig! Du kan fortsette å spare til den er full (til du når øvre aldersgrense). Straks den er full (eller, over nyttår, når "spareåret" er omme), brukes disse pengene til å betale ned på lånet. Dette fordi renten på lånet alltid er høyere enn på BSU-kontoen. Gled deg til den ubeskrivelig deilige følelsen av å betale ned over 100 000 på lånet!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Husk at du ikke må "sprette" BSUen selv om du kjøper deg bolig! Du kan fortsette å spare til den er full (til du når øvre aldersgrense). Straks den er full (eller, over nyttår, når "spareåret" er omme), brukes disse pengene til å betale ned på lånet. Dette fordi renten på lånet alltid er høyere enn på BSU-kontoen. Gled deg til den ubeskrivelig deilige følelsen av å betale ned over 100 000 på lånet! Jeg vet at vi ikke må, men et sted må vi jo få egenkapitalen fra. Så hvis vi har feks 3000,- å sette av hver måned, som vi skal bruke til bolig om 1 1/2 år, er det jo lurere å sette inn pengene på høyrentekonto, enn å benytte BSU-en? Vi har som sagt mange år igjen å spare i BSU, så jeg tror det er lurest at vi går for høyrente. Evt kan vi jo selvsagt sette inn en liten sum på BSU også, bare for å dra nytte av noe av skattegodtgjøringa. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå