Gå til innhold

"Fjortis-pose"

Fremhevede innlegg

Gjest Elfrida
Skrevet

Face it (ohh, mere engelsk) - Norsk er på vei bort saaaakte men sikkert.

og by the way (igjen) så ja, det Norske språket er ganske fattig.

Begge disse påstandene er det rene viss-vass. Nordmenn er jo utrolig opptatt av språk, og det er ingen tegn til at norsk dør ut. Det at norsk tar opp i seg ord fra andre språk er helt naturlig, og det gjøres med engelsk også. Engelsk tar veldig ofte lånord fra andre språk i stedet for at det blir laget nye engelske ord, og det er noe av det som gjør det rikt.

At norsk er et fattig språk er også det rene sprøyt. Vanlige engelskmenn har ikke noe større ordforråd enn nordmenn. Det engelske språket har flere ord i ordbøkene sine, men det har mest å gjøre med at de har brukt mer tid på ordbøker opp gjennom historien.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Begge disse påstandene er det rene viss-vass. Nordmenn er jo utrolig opptatt av språk, og det er ingen tegn til at norsk dør ut. Det at norsk tar opp i seg ord fra andre språk er helt naturlig, og det gjøres med engelsk også. Engelsk tar veldig ofte lånord fra andre språk i stedet for at det blir laget nye engelske ord, og det er noe av det som gjør det rikt.

At norsk er et fattig språk er også det rene sprøyt. Vanlige engelskmenn har ikke noe større ordforråd enn nordmenn. Det engelske språket har flere ord i ordbøkene sine, men det har mest å gjøre med at de har brukt mer tid på ordbøker opp gjennom historien.

En nordman med et ordforrd over det som er vanlige og gjennomssnitlig vil noe i stor grad finne hverdagsspråk fattig og tamt, og dermed fryd seg over engkelsk og sysk gjennonssnurslitereantur, som inneholder langt flere ord.

hrm. har tatt en sovetablett som begunner å virske, også på sprøkbruken min, på dite å koble av pc tror jeg f ør jeg soier enda mmmer dimt enn vantli.,,

Og ja, den her er så flau at jeg tar den anonoym, lkan komme me dhjint kom nockdt mitt, det hr med en hund å gjøre...

Skrevet

Skjønte heller ikke dette med fjortiss-pose først :ler:

Jeg husker disse gymbaggene, nesten så man savner dem litt, hehe. :)

Det er nok ikke loser hun prøver å posere som, det er nok noe "jeg er kul-greier".

Jeg er forøvrig veldig opptatt av at det norske språket bevares, for jeg synes det er et veldig flott og fint språk. :) Dvs. noen av dialektene er jo grusomme :ler: Men det er jo uvesentlig da. :) Og jeg er forresten bare 19, så at jeg bryr meg om det norske språket, er vel et godt tegn. :)

Sånn..Da har jeg vel tatt for meg alle temaene i tråden. :)

Godn natt!

Forresten så kan jeg ikke tenke meg til at forrige anonyme bruker var seriøs. En sovetabbelett virker vel ikke SÅ fort med mindre det er skikkelig sterke saker?

Gjest Blondie65
Skrevet

Norsk blir akkurat så fattig og rikt som vi gjør det til. Og jeg har besluttet for min egen del å bli flinkere å ikke bruke engelske ord i skriftspråket (so what etc) lenger, nettopp fordi jeg ser at det er med på å gjøre mitt norske språk dårligere.

Er forøvrig helt enig i at det kan lett bli slik at man flatt beundrer andre språk, men vi har et flott språk i Norge også - ta det i bruk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En nordman med et ordforrd over det som er vanlige og gjennomssnitlig vil noe i stor grad finne hverdagsspråk fattig og tamt, og dermed fryd seg over engkelsk

Jeg trodde det var motsatt. At folk med et godt ordforråd ikke behøvde å benytte seg av engelske ord for å få frem poengene...

Skrevet

Synes folk det er fint med sånne øyevipper?

Nå er ikke akkurat Heidi Alexandra et moteikon :ler:

(beklager hvis det såret noen, men har dere lest bloggen hennes? :sukk: :sukk: )

Gjest Sobril
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk lære seg å stave loser?

Vet ikke. Det tar vel bare litt tid. Selv har jeg generelt alltid hatt utmerket grammatikk i både norsk og engelsk, men vedrørende "loser vs. looser" så gikk det først opp et lys for meg i fjor (og jeg er 36) :fnise:

Gjest Blondie65
Skrevet

Vet ikke. Det tar vel bare litt tid. Selv har jeg generelt alltid hatt utmerket grammatikk i både norsk og engelsk, men vedrørende "loser vs. looser" så gikk det først opp et lys for meg i fjor (og jeg er 36) :fnise:

Værsågod. Her er bidrag til mer lys ...

Loser vs. looser - Urban Dictionary

Skrevet (endret)

Hahahaha, jeg lurte også veldig på hva en fjortis-pose var, og så først for meg en slags smågodtpose. Den gymposen husker jeg forresten godt, og det hadde vært artig med en liten avstemning på hvor mange her som brukte det! For ikke å snakke om den uforglemmelige gymsokken.

Når det gjelder det norske språks rikdom, er det et faktum at vi HAR et rikt språk. Ikke minst fordi vi har anledningen til å finne på nye ord ved hjelp av sammensetning, noe jeg personlig benytter meg mye av.

Uttrykk som er brukt i denne tråden, som "face it" (se det i øynene/"øya"), "by the way" (forresten) og "so what" (hva så) har alle gode, norske ekvivalenter. Dessverre er ikke disse så moderne for tida, og jeg håper de kommer tilbake. Jeg kan ikke huske at jeg snakka så til de grader anglofisert som dagens ungdom, og det er ca 15 år siden jeg tok del i fjortisspråk. Den gang het det "lite ikke kult at Joa bøffa den sykkærn. Det gossa meg."

:)

Redigert: "poll" til "avstemning" :fnise:

Endret av tineline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...