Gå til innhold

Når kan jenter begynne å sminke seg?  

61 stemmer

1. 1. Når kan jenter begynne å sminke seg?

• Når de vil
      5
    • 9 eller yngre
      0
    • 10
      0
    • 11
      0
    • 12
      8
    • 13
      26
    • 14
      11
    • 15
      2
    • 16 eller eldre
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fått mange tilbakemeldinger om navnet på denne tråden, men kan ikke endre nå. Men her er tittelen:

Hvor gamle burde jentene være

før de begynner å sminke seg?

Endret av MariraM
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter ikke sminke når de er under ti, du. Da heter det krigsmaling eller til nød ansiktsmaling. Og i mange tilfeller forblir det sånn til langt opp i tenårene. :ler:

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at en 12 åring sminket seg, men jeg hadde ikke nektet heller. Ville begrenset bruken til det minimalet, for jeg ser ingen vits i å bruke mye i den alderen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når de får kviser.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg synes ikke unge jenter trenger å sminke seg i det hele tatt. Ordet "burde" oppfatter jeg som et påbud, en nødvendighet på samme måte som å "måtte" noe. Jeg tror huden har best av frisk luft, sol, rengjøring, eventuell fuktighetskrem. Jeg har sett nok av sparklede ungjenter som sikkert tror de er deilige :ler: .

Skrevet

Jenter BØR ikke begynne å sminke seg i en viss alder, uansett. Men å begynne med litt maskara og øyeskygge når de er tolv-tretten synes jeg er greit når de begynner på ungdomsskolen, også får de prøve seg fram videre. Vi har vel alle gått igjennom en sminkekatastrofeperiode, og selv er jeg glad jeg blei ferdig med den da jeg var fjorten, siden det har jeg kunnet sminke meg veldig pent i mange forskjellige varianter.

Skrevet (endret)

I overskriften så bruker du ordet "burde", i avstemningen ordet "kan" -og dette betyr to forskjellige ting!

Er det å sminke seg noe man må/burde begynne med i en viss alder?

I mitt hodet så får hver enkelt person velge om de skal begynne med slike ting i det hele tatt -om ei jente velger å aldri begynne å sminke så må vel det være greit?

Det jeg håper du mener er: I hvilken alder begynner det å bli greit å få lov til å sminke seg?

Jeg gjør også en forskjell på lek med sminke og sminke offentlig (på skolen, ute av huset). At en unge under ti år får lyst til å leke seg med "krigsmaling" med venninner hjemme er helt ok, men barn er barn og man blir fort "voksen" med sminke. Så mine barn hadde nok måttet vente til de var rundt 13-14, eller rettere sagt -vi kunne ha begynt å diskutere mascara og svak øyenskyge på første året på ungdomskolen. Mer/mørkere øyenskygge og hardere sminke hadde vi kunnet diskutere et års tid senere.

Men jeg er sånn som virkelig tror på å ha et godt forhold til avkommet mitt når de kommer, slik jeg selv hadde det, så her ville ting bli diskutert og snakket om -ingen kontante "nei" uten en samtale rundt det hele her i gården. ;)

Endret av Colargol
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det burde (hehe) heller stått : Hvor gamle burde jentene være før de begynner å sminke seg? ;)

Jenter pleier vel å tullesminke på badet da de er små og går på barneskolen, det er jo helt greit.

Men når de begynner å sminke seg for å gå på skolen burde(hehe)de heller vente til ungdomsskolen. Det er da de fleste begynner, selv om en del ikke gjør det før vgs eller senere. Jeg er en av de som bare sminker meg litt til fest og store begivenheter :)

Skrevet

Jeg synes det er ille når små jenter føler at de MÅ sminke seg for å se bra ut. Jeg ser for meg at 13 år kan være den alderen der jeg tillater at min datter starter så smått med sminke.

Skrevet

Jeg synes det ikke er noe særlig før man er 14. 13 om man er veldig, veldig tidlig ute. Det kler ikke småjenter å bruke sminke synes jeg.

Skrevet

I overskriften så bruker du ordet "burde", i avstemningen ordet "kan" -og dette betyr to forskjellige ting!

Er det å sminke seg noe man må/burde begynne med i en viss alder?

I mitt hodet så får hver enkelt person velge om de skal begynne med slike ting i det hele tatt -om ei jente velger å aldri begynne å sminke så må vel det være greit?

Det jeg håper du mener er: I hvilken alder begynner det å bli greit å få lov til å sminke seg?

Jeg gjør også en forskjell på lek med sminke og sminke offentlig (på skolen, ute av huset). At en unge under ti år får lyst til å leke seg med "krigsmaling" med venninner hjemme er helt ok, men barn er barn og man blir fort "voksen" med sminke. Så mine barn hadde nok måttet vente til de var rundt 13-14, eller rettere sagt -vi kunne ha begynt å diskutere mascara og svak øyenskyge på første året på ungdomskolen. Mer/mørkere øyenskygge og hardere sminke hadde vi kunnet diskutere et års tid senere.

Men jeg er sånn som virkelig tror på å ha et godt forhold til avkommet mitt når de kommer, slik jeg selv hadde det, så her ville ting bli diskutert og snakket om -ingen kontante "nei" uten en samtale rundt det hele her i gården. ;)

Mener selvfølgelig I hvilken alder begynner det å bli greit å få lov til å sminke seg?

, jeg vet det kom litt feil ut - har fått en del kommentarer på det.

Gjest fireflies
Skrevet

Når de begynner på ungdomskolen.

Sminke har ikke noe på en barneskole å gjøre, fordi det er en, nettopp, skole for barn.

Skrevet
Mener selvfølgelig I hvilken alder begynner det å bli greit å få lov til å sminke seg?

, jeg vet det kom litt feil ut - har fått en del kommentarer på det.

Ikke vær lei deg. Her på KG er vi programforpliktet til å ta alt i verste mening. :fnise:

Skrevet

Har en på snart 12, hun bryr seg heldigvis ikke med sminke enda, og jeg håper det forsetter slik en stund. Hun har et skikkelig sminkeskrin, og får selvfølgelig lov å "leke" seg med sminke hjemme, men absolutt ikke til skolebruk. Har derimot en tantunge som ikke har vist seg utenfor huset uten maskara-øyenskygge siden hun var 10...syntes ikke unge jenter i alle fall under 13 trenger sminke til hverdags.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om at en jente på 13 år (14 etter sommerferien)ikke får lov til å bruke et bittelite lag med brun maskara, vippetang, parfyme... (osv) til vanlig?

Skrevet

Ikke vær lei deg. Her på KG er vi programforpliktet til å ta alt i verste mening. :fnise:

Eller bare ta det som det er og gjøre et forsøk på å gjette seg til det som er logisk og som TS egentlig mente! ;)

Skrevet

Det er ingen som burde sminke seg så lenge de er under 16 år, men skal de absolutt det, så ser jeg helst at de er 14 i det minste. Gøy å leke seg med sminke, det skjønner jeg, men synes det holder med maskara og lipgloss i den alderen.

Er så lei av å se små "unger" med brukkrem, svart kajal, tonn med øyenskygge og fem lag maskara.

Ikke rart mange sliter med dårlig hud når de blir litt eldre. De har jo utsatt huden for mye i en veldig ung alder.

Litt dramatisk innlegg, men men :)

Skrevet

Hva synes dere om at en jente på 13 år (14 etter sommerferien)ikke får lov til å bruke et bittelite lag med brun maskara, vippetang, parfyme... (osv) til vanlig?

Jeg synes litt mascara er greitt. Men vippetang og parfyme er vel ikke nødvendig? Krøllmascara gir jo litt krøll :) Men dette må jo uansett moren din(?) bestemme.

Gjest Heidila
Skrevet

Jeg begynte såvidt å prøve litt sminke når jeg var 13,men huff som jeg så ut ! hahaha. Kunne jo ingenting. Var en i klassen som kalte meg maleskrin når jeg prøvde blush for første gang,da dro jeg på jentedoen og vasket av meg :ler:

Men å begynne å prøve seg fram når de er 13 syns jeg er greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...