Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Jeg spekulerer på å kjøpe en leilighet som trenger en del renovering. Jeg vet at det er nærmest umulig å beregne hva det vil koste før man har fått fagfolk til å se på det, men jeg trenger liksom bare sånn "ballpark"-pris. Leiligheten er en 3-roms, rundt 60 kvm, i borettslag. Så alt av vinduer, isolasjon, bordkledning og sånne ting er i orden. Men ingenting er blitt gjort i leiligheten siden den ble bygget på 50-tallet, så den er rimelig sliten. Innvendig trengs følgende: 1. Nye gulv i stue (20 kvm) og et soverom (10 kvm). Her vil jeg ha tregulv, altså plank i "gammel stil". 2. Sliping av tregulv i resten av leiligheten (dette kan man kanskje gjøre selv?) 3. Totalrenovering av bad. Badet består av tapet på vegger og murgulv. Badet er ca. 6 kvm. Her må man nok begynne helt på scratch! Har ingen planer om svindyr stil, men hvite fliser i kombinasjon med tynt panel, dusjhjørne og vegghengt toalett. Gjerne møblement fra Ikea. 4. Nytt kjøkken, og riving av det gamle. Her har jeg brukt Ikeas tegneprogram og funnet en løsning som vil koste 43.000. Trenger snekker til å smekke den opp. Ellers regner jeg med at jeg kan gjøre mye selv, som å male, tapetsere, pusse og flikke. Men jeg evner bare ikke å komme frem til hva dette vil koste, har aldri tatt på meg et slikt prosjekt før. Mulig jeg er dum og ikke skjønner hvor mye arbeid det vil bli, men det er kanskje en bra ting Vet om en flink snekker som tar 200,- per time og som jobber raskt og har gode referanser. Er det billig? Leiligheten er i dag til salgs for 1 million, mens nyoppussede leiligheter på samme størrelse og i samme bydel koster rundt 1,6 eller 1,7. Så i mitt hode vil dette lønne seg ganske kraftig, forutsatt at jeg får litt ekstra boliglån til å pusse opp. Har dessverre ikke en formue på konto... Noen som har erfaringer og peiling på pris?
inelen Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg er absolutt ingen fagperson så det er vanskelig å si hva dette vil koste deg, men vi brukte 110 000 da vi renoverte en 3-roms leilighet i 70-talls standard i 2005. Vi la laminatgulv og hadde miljøtapet på vegger i alle tørre rom. Flisene på badet var et pakketilbud fra norfloor, og kjøkkenet var fra ikea. (Ikeakjøkken synes vi var supert. Monterte skrogene selv og fikk hjelp til monteringen) Badet ble selvsagt gjort av fagfolk, men resten gjorde vi selv, med god hjelp fra familie. Vi erfarte at det gikk utrolig mye penger til småting, som maling, sparkel, malerutstyr, lysbrytere, verktøy, skruer m.m. Løsningene dine høres litt dyrere ut enn våre, og vi slapp å ta badet fra scratch da det ikke var noe fukt der. Dessuten skal du jo leie inn mer hjelp... Kanskje 250-300 000 kan være realistisk? (Vill gjetting altså!) Må du ta det elektriske anlegget også? Ledningene i en leilighet fra 50-tallet er nok temmelig sprø. El-anlegg er dyrt... Endret 13. juli 2010 av inelen
Funkis Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Ja det høres ikke så dumt ut det, det er vel noe sånt jeg ser for meg... Har jo bare vært på et par visninger, så det kan jo hende det blir mer eller mindre arbeid enn jeg tror. Jeg vet jo ikke hvor mye arbeid det blir på et bad med murgulv. Det står i taksten at det anbefales en "kontroll av skjulte konstruksjoner" på badet, jeg aner ikke hva det betyr... I tillegg er det fuktmerker på gulv i stue og ett soverom, derfor må gulvet skiftes. Det kan hende det har trukket lengre ned også, men det finner jeg jo ikke ut før jeg evt. har kjøpt leiligheten og røsket det vekk. I følge megler må det kanskje saneres. Takstmannen har trukket 520.000 fra teknisk nyverdi, altså er det vel det de beregner at det vil koste hvis fagpersonell skal sette leiligheten i stand. Mens jeg satser på et litt finere stil enn "standard", og kan ikke tenke meg at det vil koste en halv million. Det elektriske skal være i orden, det er automatsikringer med jordfeilbryter. Så da mener jeg det ikke er så lenge siden det ble skiftet ut.
inelen Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Supert at der er automatsikringer og jordfeilbryter da. Da er det jo en ting mindre å bruke penger på. "Kontroll av skjulte konstruksjoner" betyr vel at du bør ta ned veggplatene for å sjekke om det er fukt bak, sjekke rørene som er skjult i veggene m.m. Murgulv vet jeg ikke hvordan man sjekker... Mulig man meisler opp for å sjekke tilstanden på rør, evt bytte rør? Kontakt en rørlegger om dette du. Du må forresten høre med banken om du får lån over boligens verdi for å pusse opp. Vi fikk ikke det, men det varierer sikkert fra bank til bank. Med tanke på at denne leiligheten koster 1 mill og tilsvarende oppussede leiligheter koster 1,6-1,7 mill, ser jeg for meg at dette prosjektet lønner seg... Du må vel få til denne oppussingen for under 600 000... Lykke til uansett hva det blir til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå