Gjest lena Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Jeg har fått et brev om ankommet ufortollet sending etter at jeg bestilte johannesurt,vitamin c og zinc fra iherb.com I vedlegget står det " sendingen inneholder legemiddel som ikke tillates innført" jeg skjønner ikke dette i og med at jeg har bestillt akkurat det samme tidligere uten at jeg har blitt tilsendt brev. Noen som har opplevd lignende? Om det er johannesurten som er problemet synes jeg det er veldig dumt i og med at den er denne jeg foretrekker.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Stemmer det, I Norges uutømmelige visdom har de avgjordt at en rekke ting er kun tillatt importert fra EØS. Men det er litt hips om haps om det blir stoppet, så neste gang kan det gå bra. Rene lotteriet egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Forresten, c-vitaminen er sannsynligvis også ulovlig. Er den over 200 mg, så fysj og fy on den er fra USA. Og under 200 mg får du nesten ikke tak i utenlands. Zinken husker jeg ikke grenseverdiene på nå i farten.
MarilynM Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Det er nok Johannesurten som er synderen her, den er kun tillatt på resept i Norge. Vitamin C og Sink er helt uproblematisk. Om du har fått Johannesurt fra iherb tidligere er det nok mest flaks, siden tollerne ikke gidder å åpne alle pakker. Denne bloggen er full av nyttig info om iherb: http://mjuuugly.blogg.no/freia.html Lurt å skjekke ut linkene hun har på forbudte legemidler f.eks. Norge er fullt av latterlige regler, inkl forbud mot Stevia og Johannesurt, for ikke å snakke om 200 kr-reglen.. (200 kr på 70-tallet ville tilsvart omtrent 3000,- idag, sykt at den ikke er hevet!) Men desverre er det ikke noen som bryr seg om at vi synes reglene er utdaterte og teite, så det eneste du kan gjøre er å evt fortsette å bestille, men forvente at pakkene blir stoppa. Lurt å bestille det alene da, så slipper du å miste andre ting som C-vitaminene og sinken.. Endret 13. juli 2010 av MarilynM
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 Det er nok Johannesurten som er synderen her, den er kun tillatt på resept i Norge. Vitamin C og Sink er helt uproblematisk. Om du har fått Johannesurt fra iherb tidligere er det nok mest flaks, siden tollerne ikke gidder å åpne alle pakker. Denne bloggen er full av nyttig info om iherb: http://mjuuugly.blogg.no/freia.html Lurt å skjekke ut linkene hun har på forbudte legemidler f.eks. Norge er fullt av latterlige regler, inkl forbud mot Stevia og Johannesurt, for ikke å snakke om 200 kr-reglen.. (200 kr på 70-tallet ville tilsvart omtrent 3000,- idag, sykt at den ikke er hevet!) Men desverre er det ikke noen som bryr seg om at vi synes reglene er utdaterte og teite, så det eneste du kan gjøre er å evt fortsette å bestille, men forvente at pakkene blir stoppa. Lurt å bestille det alene da, så slipper du å miste andre ting som C-vitaminene og sinken.. Dette er delvis feil. Det er lovlig å importere vitaminer utenfor EÆS, men det er svært lave grenseverdier på hvor sterke dagsdoser.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 http://iherbguiden.wordpress.com/ Lette frem en liste over linker som omhandler regelverket. Bloggen ser halvdød ut, men er ikke så gammel at den skulle være utdatert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå