Deadlyy Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Hei Jeg er 21 og tenker å kjøpe en leilighet i nærmeste fremtid. Jeg tenker en leilighet til mellom 1,5- 2 millioner - får den ene leiligheten til pappa som "sikkerhet" så det skal gå fint med et slik lån. Det eneste er om det faktisk er realistisk at jeg kan klare alle kostnader osv. uten å bruke absolut alle pengene mine på det. Hva slags utgifter er det man må tenke på? Har sett på noen andre innlegg her: nedbetaling av lån, kommunal avgifter, strøm, mat, tv/internett, fosikringer, telefon, vann... Kjæresten min kommer til å bo der, så han kommer til å betale "husleie" til meg, noen som vet hvordan man beregner en husleie som er fair? Også..er det rart ha husleiekontrakt med kjæresten sin?? hehe... Jeg har studielån ved siden av dette lånet jeg eventuelt tar opp også, men det er ikke så mye hvert kvartal, har også en del sparepenger fra før av. Hvis noen har noen bra tips eller vil dele litt hvor mye dere bruker i måneden på diverse ting som er nevnt over her er det flott, eller om det er noen flere kostnader bortsett fra personlig forbruk som burde bli inkludert i et budsjett??
Deadlyy Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #2 Skrevet 13. juli 2010 Et par spørsmål til: Når man er på visning, hva må man passe på å få vite? Vet at et er en del kostnader ved overtakelse fra banken i forhold til dokument avgifter etc. som kommer på ca. 50 000, er det riktig?
Kenneth199 Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Har du bestemt deg for selveier eller borettslag? Omkostninger til staten er rundt 2.5% av kjøpesummen alt etter hvor du bor. Borettslag er noen få hundre lapper.
Deadlyy Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2010 Har du bestemt deg for selveier eller borettslag? Omkostninger til staten er rundt 2.5% av kjøpesummen alt etter hvor du bor. Borettslag er noen få hundre lapper. står selveier på de fleste leiligetene jeg har sett på! hva er egentlig "borettslag" i forhold til selveier? Takk
Medlem Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Du nevner ikke hvor stor lånesum du ser for deg, men la oss si du må låne 80%. Slik at av en kjøpesum på 2 millioner blir lånet da 1,6 millioner. Med en nedbetalingstid på 25 år gir det ett månedlig avdrag på rundt 7.500,- (renten avhenger av bank). I tillegg kommer det fellesutgifter, strøm og alt det andre du nevnte. Det varierer stort, men du kan nok trygt beregne 6-7.000,- ekstra. Her står nytting info om ulike boligformer.
Rosalie Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Husk at du må ha inntekt til å betjene lånet. Tilleggssikkerhet eller ei spiller ingen rolle på det.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 I tillegg kommer det fellesutgifter, strøm og alt det andre du nevnte. Det varierer stort, men du kan nok trygt beregne 6-7.000,- ekstra. Hø? 6-7.000 i fellesutgifter? Hva i all sine dager er det du mener? Det er ikke vanlig med fellesutgifter i denne størrelsen med mindre leiligheten har fellesgjeld og man betjener denne i tillegg til andre felleskostnader. Det vanlige er vel et sted mellom 1.000 til 2.500 i fellesutgifter (alt ettersom hva som er inkludert av kommunale avgifter, strøm, varmt vann, vedlikehold, kabel-tv, e.l.). Evt. fellesgjelds renter og / eller avdrag kommer så på toppen av dette. I selveiende leiligheter er det ikke vanlig med fellesgjeld.
Medlem Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Hø? 6-7.000 i fellesutgifter? Hva i all sine dager er det du mener? Du misforstod nok fullstendig! Jeg skrev "I tillegg kommer det fellesutgifter, strøm og alt det andre du nevnte" - altså "kommunal avgifter, strøm, mat, tv/internett, fosikringer, telefon, vann...". Alt avhengig av om det er selveier eller andel/aksjeleilighet, hva som er inkludert i fellesutgifter, og selvsagt hvor mye hun kjøper mat for. Det som er sikkert er at det koster å holde en slik husholdning. Endret 13. juli 2010 av Medlem
Deadlyy Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2010 Husk at du må ha inntekt til å betjene lånet. Tilleggssikkerhet eller ei spiller ingen rolle på det. Ja, har fast jobb, så har regnet med å sette av rundt 15 000 til lån og utgifter- minus "leve kostnader"..
Rosalie Skrevet 13. juli 2010 #10 Skrevet 13. juli 2010 Ja, har fast jobb, så har regnet med å sette av rundt 15 000 til lån og utgifter- minus "leve kostnader".. Du kan anta at banken innvilger lån på 2,5 til 3 x bruttoinntekten din. Dvs. for et lån på 1,5 mill trenger du minimum 500.000 i bruttoinntekt. Var det jeg mente.
Deadlyy Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 13. juli 2010 Du nevner ikke hvor stor lånesum du ser for deg, men la oss si du må låne 80%. Slik at av en kjøpesum på 2 millioner blir lånet da 1,6 millioner. Med en nedbetalingstid på 25 år gir det ett månedlig avdrag på rundt 7.500,- (renten avhenger av bank). I tillegg kommer det fellesutgifter, strøm og alt det andre du nevnte. Det varierer stort, men du kan nok trygt beregne 6-7.000,- ekstra. Her står nytting info om ulike boligformer. Jeg tenkte 100% hvis jeg kan, kan man ikke låne 6x inntekten sin ca? får sjekke litt med banken angående det! Jeg har tenkt at rundt 15 000-17 000 av lønnen min vil gå til nedbetaling og nødvendige kostnader i mnd, så da ser det ganske "riktig" ut..og da skal jeg klare å leve greit og håper jeg.. Takk
Rosalie Skrevet 13. juli 2010 #12 Skrevet 13. juli 2010 Jeg tenkte 100% hvis jeg kan, kan man ikke låne 6x inntekten sin ca? får sjekke litt med banken angående det! Jeg har tenkt at rundt 15 000-17 000 av lønnen min vil gå til nedbetaling og nødvendige kostnader i mnd, så da ser det ganske "riktig" ut..og da skal jeg klare å leve greit og håper jeg.. Takk Oh, no. Du kan låne 2,5 - 3 x bruttoinntekten din. Husk å regne med andre lån du evt har inn i dette regnestykket.
Deadlyy Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 13. juli 2010 Du kan anta at banken innvilger lån på 2,5 til 3 x bruttoinntekten din. Dvs. for et lån på 1,5 mill trenger du minimum 500.000 i bruttoinntekt. Var det jeg mente. Åja, unnskyld o, hmm, trodde man kunne låne litt mer med "førstehjemslån", men må jo sjekke alt med lån grundigere med banken!
Medlem Skrevet 13. juli 2010 #14 Skrevet 13. juli 2010 Sjekk med banken din du, eller gjerne flere banker. Du finner nok noen som er villige til å strekke seg mer enn 3 ganger bruttoinntekt, men neppe noe helt opp mot 6 ganger'n.
Alison Skrevet 13. juli 2010 #15 Skrevet 13. juli 2010 Åja, unnskyld o, hmm, trodde man kunne låne litt mer med "førstehjemslån", men må jo sjekke alt med lån grundigere med banken! Forskjellen på førstehjemslån og vanlig lån er at du får lånt ut over 78-80 % til en lav rente ved førstehjemslån, mens du må holde deg innenfor 75-80 % ved vanlig lån. Du får ikke lånt mer enn du har inntekt til å betjene uansett type lån. Lån inntil 6 x inntekt er helt urealistisk. Ikke gjør regning med at du får mer enn 2-3 ganger inntekten din i lån. Hvor mye har du i brutto årsinntekt? Har du bil? Hva med andre lån som studielån, billån, forbrukslån eller lignende? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå