Amidala Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Sønnen min på 8 år syntes det er ekkelt å tørke seg etter å ha gått på do, og derfor gjør han det ikke heller. Jeg har maset på han i hvertfall 1 år og det virker ikke som at han bryr seg. Kun en gang har han holdt seg ren ei hel uke og det er når jeg lovet han en tur til bassenget hvis han holdt seg ren. Men jeg greier ikke å holde på med dette hver uke. Noen som har tips til hva man kan gjøre for å få han renslig å begynne å tørke seg selv?
estrella Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Det første jeg tenkte var "ta på ungen ei bleie", men det er vel kanskje ikke slik en ordner slike problemer?
Gjest Iah Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Da hadde jeg rett og slett krevd å være med inn på toalettet for å tørke, når jeg hadde mulighet til det.
Gjest fireflies Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 Det første jeg tenkte var "ta på ungen ei bleie", men det er vel kanskje ikke slik en ordner slike problemer? Syns det var en god idé, jeg! Det er vel tross alt ikke særlig kult for en åtteåring å måtte gå med bleie, så kanskje det vil skremme han til å tørke seg?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 Dette er noe som raskt vil endre seg etter hvert som barnet blir eldre. Det er vel ikke noe problem å gå etter når han er ferdig på do, og så tørker du ham. Da blir det gjort ordentlig også, og når du ikke lager noe problematikk rundt det, vil han gå over til å ordne det selv når han føler det går greit.
Piper Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 Dette er noe som raskt vil endre seg etter hvert som barnet blir eldre. Det er vel ikke noe problem å gå etter når han er ferdig på do, og så tørker du ham. Da blir det gjort ordentlig også, og når du ikke lager noe problematikk rundt det, vil han gå over til å ordne det selv når han føler det går greit. Skal læreren gjøre det samme på skolen? Jeg ville laget et belønningsskjema, der han for eksempel fikk velge en film dere skal se hjemme en dag i uken, eller et spill dere kan spille sammen, eller noe annet gøy dere kan gjøre hjemme. Og en større belønning for hver mnd han klarer det for eksempel.
Amidala Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. juli 2010 Skal læreren gjøre det samme på skolen? Jeg ville laget et belønningsskjema, der han for eksempel fikk velge en film dere skal se hjemme en dag i uken, eller et spill dere kan spille sammen, eller noe annet gøy dere kan gjøre hjemme. Og en større belønning for hver mnd han klarer det for eksempel. Hadde ikke tenkt på å lage belønning på månedsbasis, det var lurt. Har straks 4 barn å holde styr på så det er ikke ofte det lar seg gjennomføre å springe etter han på do. Å komme med en diagnose blir for dumt.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Skal læreren gjøre det samme på skolen? Jeg ville laget et belønningsskjema, der han for eksempel fikk velge en film dere skal se hjemme en dag i uken, eller et spill dere kan spille sammen, eller noe annet gøy dere kan gjøre hjemme. Og en større belønning for hver mnd han klarer det for eksempel. På skolen må han gjøre det selv. Enkelt og greit. Poenget mitt er at det lages problemer ut av bagateller. For å sette det på spissen: Har noen hørt om tenåringer som må ha hjelp til å tørke seg?.. Dette er noe som ordner seg etter hvert. Det er når foreldre lager en big deal ut av det at det blir "uoverkommelig". Barnet er åtte år gammelt. Det er ikke så rart at han får litt hjelp når han er på do. Dette med belønning er lurt, og noe jeg også har nevnt i tidligere tråder. Det gjør at noe som er ulystbetont raskere blir forbundet med noe som er positivt og uproblematisk.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2010 #11 Skrevet 14. juli 2010 En åtteåring må kunne klare å tørke seg selv. Hva gjør han på skolen? Driver lærerene å tørker så store barn i rumpa? Neppe. Hvis han ikke kan tørke seg selv på skolen kan han risikere å bli mobbeoffer.
Gjest Bianca26 Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 Sønnen min på 8 år syntes det er ekkelt å tørke seg etter å ha gått på do, og derfor gjør han det ikke heller. Jeg har maset på han i hvertfall 1 år og det virker ikke som at han bryr seg. Kun en gang har han holdt seg ren ei hel uke og det er når jeg lovet han en tur til bassenget hvis han holdt seg ren. Men jeg greier ikke å holde på med dette hver uke. Noen som har tips til hva man kan gjøre for å få han renslig å begynne å tørke seg selv? Kjøp en pakke bleier, vis de til han og si "at om du ikke begynner å tørke deg selv nå så må du ta på bleier igjen". En åtteåring vil garantert ikke begynne med det igjen så kanskje dette skremmer han til å begynne å tørke seg?
Gjest Bianca26 Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 Dette er noe som raskt vil endre seg etter hvert som barnet blir eldre. Det er vel ikke noe problem å gå etter når han er ferdig på do, og så tørker du ham. Da blir det gjort ordentlig også, og når du ikke lager noe problematikk rundt det, vil han gå over til å ordne det selv når han føler det går greit. Egentlig så er han alt for gammel til at mamma skal hjelpe han med det der nå. Om hun tørker han gjør hun ham en bjørnetjeneste. For det er jo det han vil slik at han skal slippe det selv
Piper Skrevet 14. juli 2010 #14 Skrevet 14. juli 2010 På skolen må han gjøre det selv. Enkelt og greit. Poenget mitt er at det lages problemer ut av bagateller. For å sette det på spissen: Har noen hørt om tenåringer som må ha hjelp til å tørke seg?.. Dette er noe som ordner seg etter hvert. Det er når foreldre lager en big deal ut av det at det blir "uoverkommelig". Barnet er åtte år gammelt. Det er ikke så rart at han får litt hjelp når han er på do. Dette med belønning er lurt, og noe jeg også har nevnt i tidligere tråder. Det gjør at noe som er ulystbetont raskere blir forbundet med noe som er positivt og uproblematisk. Kan han gjøre det selv på skolen, kan han vel gjøre det selv hjemme også. Jeg lager ikke noe problem ut av det, men jeg syns en 8 åring er for gammel til å få hjelp på toalettet. Forstår liksom ikke hvorfor han skal få hjelp hjemme, men på skolen skal han klare det selv. Enten så klarer man det, eller så klarer man det ikke. Og klarer man det ikke, må han lære å klare det selv. Eller rett og slett gidde å gjøre det, for enkelte barn gidder ikke. Og enig med at belønning er noe som gjør at barn gir litt ekstra.
ViljaH Skrevet 14. juli 2010 #15 Skrevet 14. juli 2010 Blir han ikke sår i rumpa? Hva med å si at hvis han ikke skjerper rutinene så må han begynne å vaske underbuksene sine selv. Synes det er bedre alternativ å flytte ham opp i ansvar enn å flytte ham nedover, som det vil være om man skal begynne å tørke rumpa hans for ham når han er 8 år. Må ALT belønnes idag? Kan man ikke si til unger at dette må de bare gjøre helt uten belønning, som å tørke seg selv i rumpa??
fruBeist Skrevet 15. juli 2010 #16 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Må ALT belønnes idag? Kan man ikke si til unger at dette må de bare gjøre helt uten belønning, som å tørke seg selv i rumpa?? Er egenglig enig i det der. Barn bør ikke belønnes for gal oppførsel. Litt på samme måten som at barn som maser etter snop i butikken får det de maser etter for å få en midlertidig slutt på problemet. Barnet lærer da at mas fører til belønning. Et lite eksempel, min nevø vile ikke sove hele natta i sin egen seng, men kom hver natt inn til foreldrene. Han ble da lovet en leke når han hadde sovet så og så mange netter i egen seng. Han sov de avtalte nettene, fikk leken som avtalt, og var så tilbake i senga til foreldrene. Han hadde fått leken sin han. Endret 15. juli 2010 av fruBeist
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #17 Skrevet 15. juli 2010 Blir han ikke sår i rumpa? Hva med å si at hvis han ikke skjerper rutinene så må han begynne å vaske underbuksene sine selv. Synes det er bedre alternativ å flytte ham opp i ansvar enn å flytte ham nedover, som det vil være om man skal begynne å tørke rumpa hans for ham når han er 8 år. Må ALT belønnes idag? Kan man ikke si til unger at dette må de bare gjøre helt uten belønning, som å tørke seg selv i rumpa?? Dette er jeg enig i. All den belønningen som enkelte holder på med er bare latterlig.. En 4 åring bør klare å tørke seg selv, og er man da 8 år - må man heller være hard, enn å belønne. Jeg hadde nektet å ha med barnet ut på ting (med begrunnelsen: du lukter vondt)- og da tror jeg ikke det ville tatt lange tiden før barnet ville gidde å tørke seg... (Kompisene skal på kino, men din sønn får ikke være med - fordi han stinker....) Sitter dere i stua og spiser lørdagsmat, dekk på til gutten på kjøkkenet, med samme ordene... han stinker og ingen orker å være inærheten... æsj....
Antoinette Skrevet 15. juli 2010 #18 Skrevet 15. juli 2010 Han er 8 år, jeg ville blitt helt nazi og brukt metoder som Anonym Bruker 11:52. Nekt han å sitte sammen med dere ved bordet. Nekt han å gjøre ting med venner siden han stinker etc. Det belønningstullet som dagens foreldre driver med er helt borti natta.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2010 #19 Skrevet 15. juli 2010 Er egenglig enig i det der. Barn bør ikke belønnes for gal oppførsel. Litt på samme måten som at barn som maser etter snop i butikken får det de maser etter for å få en midlertidig slutt på problemet. Barnet lærer da at mas fører til belønning. Et lite eksempel, min nevø vile ikke sove hele natta i sin egen seng, men kom hver natt inn til foreldrene. Han ble da lovet en leke når han hadde sovet så og så mange netter i egen seng. Han sov de avtalte nettene, fikk leken som avtalt, og var så tilbake i senga til foreldrene. Han hadde fått leken sin han. Du har misforstått når du skriver at barn ikke bør belønnes for gal oppførsel. Barnet skal selvsagt ikke belønnes når det gjør noe galt. Det er når barnet gjør det som forventes at det får en liten belønning. Og det er ikke dyre og flotte gaver jeg sikter til, det er ikke rare belønningen som skal til før det er en gulrot å strekke seg etter. Jeg har veldig gode erfaringer med at belønning og positivitet hjelper i langt større grad enn kjeft og negative sanksjoner. En må selvsagt vurdere dette ut fra hva saken gjelder. Maser et barn på butikken, er det noe helt annet. Da er det klar beskjed om at slikt er uakseptabelt. Vi gjør det slik at noen ganger får barnet velge seg en ting, andre ganger handler vi bare det vi skal ellers. Har aldri opplevd protester på det. Når det gjelder temaet trådstarter tar opp, så mener jeg man bør vise litt lempelighet. Det er barn vi snakker om, og selv om han prøver å hjelpe seg selv på skolen (det må han), så føler han åpenbart at han ikke mestrer dette helt. Da ser jeg ingenting i veien for å hjelpe litt, og å ha en liten "gulrot" i bakhånd når han ordner opp selv. Det er når man gir barnet følelse av mestring og at det er flink at man får de største fremskrittene. Alle barn (og voksne for den saks skyld) liker å få skryt og ros. Ingenting er bedre enn når du mestrer noe, og får anerkjennelse. Dette her er kun en liten bøyg som barnet raskt vil komme over, det gjelder bare å ikke lage for stor sak ut av det, og hjelpe ham litt på veien. Har bare til slutt lyst å kommentere det du skriver om han som sover i sengen til foreldrene. Her tror jeg det vil nytte å trappe gradvis ned. Snakk med barnet, og lag en "avtale" som innebærer stadig færre dager i foreldrenes seng. Da blir det en overgang som gjør det mye enklere å få en permanent stopp.
fruBeist Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 Du har misforstått når du skriver at barn ikke bør belønnes for gal oppførsel. Barnet skal selvsagt ikke belønnes når det gjør noe galt. Det er når barnet gjør det som forventes at det får en liten belønning. Og det er ikke dyre og flotte gaver jeg sikter til, det er ikke rare belønningen som skal til før det er en gulrot å strekke seg etter. _______________________________________ Har bare til slutt lyst å kommentere det du skriver om han som sover i sengen til foreldrene. Her tror jeg det vil nytte å trappe gradvis ned. Snakk med barnet, og lag en "avtale" som innebærer stadig færre dager i foreldrenes seng. Da blir det en overgang som gjør det mye enklere å få en permanent stopp. Det med å belønne gal oppførsel ble kanskje litt keitete formulert av meg. Jeg synes uansett ikke barn burde belønnes for alt mulig, spesielt ikke for ting som er en selvfølge at de skal gjøre. Men det er nå min mening. Et belønningssystem kan sikkert funke for noen Når det gjelder min nevø som ikke ville sove i sin egen seng, så er dette noen år siden, og det var ikke så lenge etter denne mislykkede belønningsavtalen at de fik han til å sove i sin egen seng. Husker ikke helt hvordan de fikk det til, men det gikk da på et vis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå